Det som säger emot denna teori, det är att BO:s nycklar sitter kvar i mopeden.
Samt att man hittade någon påse som tillhörde henne vid mopeden och att hjälmen inte var där. Tror inte hon skulle lämnat sina saker, både påsen och nycklarna i mopeden för att följa med någon. Troligtvis förberedde hon sig för att åka hem när någon slog till.
Om telefonen tappade signal 10 sekunder efter att SMS:et skickades finns det anledning att tro att Lisa redan överfallits vid 18:23 och att GM då skickade ett låtsas-SMS för att spara tid. Om den däremot tappade signal 4 minuter efteråt kan mycket ha hänt mellan överfallsögonblicket och SMS-skickandet.
Har det inte tidigare konstaterats att detta var första gången Lisa skickade ett liknande SMS? Har polisen/anhöriga granskat ordval och liknande för att avgöra huruvida SMS:et verkligen kan ha skickats av henne?
Har läst sådana tankar vid tidigare brott/kidnappningar och alla i min omgivning har koder på sina mobiler. Knappast att man står kvar som gärningsman efter att ha klubbat ner en ung tjej och fipplar med en mobil. Man vinner ju inget alls på det sms:et utan jag tror snarare att det är någon slags Hollywood-dröm du har. Vad man än ska göra med offret så vill man bort från platsen snarast för att i lugn och ro på något enskilt ställe göra vad man nu ska.
Har vi undersökt vad för roll pappan hade/har i försvarsmakten?
Jag tänker mig att han avskedat/skällt ut en person där, troligtvis relativt nykommen. Det ingen visste var den psykiska störningen han besitter. och sedan hämnas denne på hans dotter?
Va fan! Trodde att containern var undersökt redan?! Ligger den inte i direkt anslutning till där LH's moped stod? Jag börjar misströsta över polisens konstiga prioriteringar, vad har dom mer INTE gjort ännu???
Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur hon vanligtvis tog sig till jobbet, eftersom detta var första gången hon åkte moppe. Då kan man ju få reda på anledningen till varför hon just den dagen åkte moppe. Var det föräldrarna som inte kunde köra just den dagen eller var det inga bussar som gick för att hon började tidigare/senare?
Det är faktiskt väldigt intressant. Konstig konstig slump.
Två teorier som jag (efter att ha läst nästan varenda av era samt journalisternas ord) tror på;
1) Det är hennes pappa. Han har haft ganska gott om tid på sig att smsa sig själv (han kan ju ha hennes pinkod), föra bort kroppen, sprida runt villospår och sen komma fram till cafét och "hitta" mopeden med nyckeln i. Någon har ju också sett en liknande bil som han har körandes i området i hög fart runt 19. Motiv kan ju vara nån incesthistoria som håller på att uppnystas.
2) Någon har stalkat henne i hemlighet och helt enkelt chansat på att kunna ta henne när hon slutat. Gömt sig, haft "tur" och drogat/strypt henne när hon satt på moppen och var själv klar. Släpat henne till ladan/bilen. Hon har tappat vanten där efter vägen alt har han kastat in den. Han har sen placerat ut villospår i samband med att han lämnat platsen. Alternativt deltagit i MPs sökning och placerat ut spår eftersom.
Tack! - äntligen en till som vågar knysta om den mest sannolika GM i sådana här fall.. (inte alls säkert att det är pappan, men helt makalöst konstigt att 99% av tråden tokblundar för det)
Men himlar alltså, varje gång man loggar in är det 200 inlägg till. Ja, jag har ett jobb att sköta, annars hängde jag nog här.
Utan att ha läst allt, så måste jag ändå säga att en vettig motivdiskussion verkar saknas i den här tråden. Troligast i mitt tycke är, att någon eller flera av kollegorna är skyldig. Alla andra alternativ är undantag, sjuka grejer liksom, såvida det inte rör sig om en pojkvän.
Om vi utgår från att någon sjuk jävel har lagt vantarna på Lisa, då är det enligt min bedömning större chans att hitta henne vid liv ju längre tiden går.
Alltså, så länge hon inte påträffas död finns det hopp!
Någon nämnde tidigare att pappan var militär, är han en hög officer?
Kan det finnas motiv därifrån, har han t.ex. varit i utlandstjänst?
Kanske en saudisk prins sett henne nånstans, blivit betagen och bestämt sig för att röva bort henne? Kanske t.o.m. på uppdrag av kungen, som hämnd för Wallström...