Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkupa
Fick just ett till PM, av en användare som påstår sig vara från trakten.

Denne påstår att en av de anställda på cafét har under dagen fått ett nervöst sammanbrott och förts till sjukhus med panikångestsymptom - och förhörs nu ånyo av länsman.

Användaren hade lite svårt att uttrycka sig men jag har svårt att se varför man skulle hitta på detta.. Men jag själv drar inga växlar på det. Men, kan personalen veta mer än vad dom tidigare berättat för polisen och media?

Inte osannolikt.

Har det framkommit något nytt angående dessa uppgifter?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Din teori och denna teorin är väldigt långsökt, tror knappast någon så ung tjej vill sabotera sin familj/släkt och närstående genom att bara sticka iväg någonstans. Ne denna teori håller inte.

En hårt hållen sjuttonåring tänker inte så. Friheten hägrar och att det skulle bli så här stora konsekvenser, så väldigt snabbt, tror jag inte ingick i hennes och kompisens föreställningsvärld.

Jag kan absolut ha fel, men ärligt talat hoppas jag att jag har rätt - inte för min skull, utan för hennes: det skulle innebära att hon är vid liv. HAR hon verkligen blivit överfallen är det inte särskilt troligt att hon fortfarande lever.
Medlem
aliasjomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag resonerade redan tidigt kring att det var något konstigt med LHs relationer vad gäller familj och vänner, bland annat pga att inte en enda bryllings kusin eller dagiskompis hoppat in med någon som helst kommentar om flickans karaktär.

Jag får intryck av en extremt hårt hållen tjej, som det egentligen inte finns någon som känner riktigt väl, utom förmodligen ett fåtal nära vänner som är svurna till tystnad.

Ingen säger något om henne, pappan har fixat sommarjobbet och påstås dessutom ha förmått kaféägaren att rucka på öppettiderna för att dottern ska kunna jobba där. Till detta kommer att han nästan per omgående jagade iväg efter dottern som tonårstidsmässigt sett inte var sådär jättesen.

Och sedan kommer vi till alla dessa "spår". Det känns så otroligt infantilt alltihop, just som jag skulle kunna tänka mig att ett par tonåringar som ägnat en smula för mycket tid åt CSI skulle bära sig åt. Och varenda unge som sett på TV vet ju att mobiler, de kan man spåra. Mobilen var nog i så fall det största offret - men ett nödvändigt sådant.

LH kan enkelt förändra sitt utseende, det kräver inte så mycket. Hårklippning, lite hårfärg och en helt annan makeup så är det klappat och klart. Rimligen plockades hon upp av en kompis på MC eller moppe, därför är också hjälmen puts väck. Kan också tänka mig att det var ganska kul att köra runt och sprida ut ledtrådar, och kan också föreställa mig att det NU inte är kul alls. Vem skulle våga träda fram nu, efter allt detta? Förr eller senare blir hon ju tvungen, men knappast i nuläget.

Kort sagt, jag tror på detta PM som någon säger sig ha fått från en av LHs vänner som säger att försvinnandet är frivilligt - dock inte delarna om att polis mfl skulle vara inblandade i någon slags mörkläggning.

En sjuttonåring som ger ett direkt intryck av att vara lycklig (kolla hennes vine-profil) går inte upp i rök på det sättet, den teorin kan vi skjuta ner direkt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Helene, vars försvinnande har flera gemensamma nm ämnade. Hennes syster är tydligen med missingppl nu och letar. Skulle vara intressant att Vörå en intervju med henne.

http://www.expressen.se/gt/helenas-foraldrar-kan-vara-samma-garningsman/
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Du överanalyserar som en kärring med PMS.

Även fast jag ogillar dig så ska jag erkänna att jag drog lite på smilbanden där.

Varför är du så aggresivt emot teorin om att kollegorna kan vara skyldiga?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Om Helenas och Lisas försvinnande har med varandra att göra letar man ju uppenbarligen efter en person som är äldre. Det är trots allt 23 år sedan Helena försvann.

Jag skulle nog tro att det är rätt ovanligt med två försvinnanden så pass nära varandra, även om det skiljer 23 år.

Leif GW kan nog svara på detta
Lisa heter Helena i mellannamn om det är någon sorts prestige för en bortrövare.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Varifrån kommer tidsangivelsen att pappan åkte hemifrån vid 20?

Hörde att han var på caféet vid 21. Hade han kört enligt hastighetsbegränsningar hade han då åkt 20:30, men ok han kan ha tittat och åkt lite saktare. Säg han åkte 20:15. Känns inte tidigt om de hade fått sms och förväntade sig henne hemma 19:15.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En tanke på frivilligt försvinnande har spöka i mitt huvud. Hur noga har man kollat upp familjen härinifrån FB? Vad vet man om mamman och pappan? Var det en strängt religiös familj med vidhängande sexualfientlighet? Var hon strängt hållen? Var pappan en sträng jäkel med barnaga i sinnet, som är så vanligt i vissa kristna sammanhang?
Är det inte just i hennes ålder man rymmer med sin käresta, rymmer undan familjens stränga moralkrav "vänta till du blir gift"? Är det inte just i den här åldern som det pockar på som värst
och man har så förtvivlat svårt att hålla känslorna i chack?
Om hon frivilligt har stuckit tillsammans med en kille så sammanfaller det ju ganska väl med skolavslutningarna. Sommar. Frihetslängtan. Kåthet. Inte läser man i det tillståndet tidningar
eller ser på nyheter. Man har helt andra saker i sinnet och säkert mycket att göra. Därför kanske hon inte är medveten om vilket jävla liv det blivit. Det skulle förklara utspridningen av föremål. Kanske har paret hittat ett otillgängligt, eget, ödehus i trakten. Kanske har de tagit en Finlandskryssning. Jag skulle bli glad om hon dök upp.

Fullkomligt ointressant teori. Tror du inte polisens utredare har en känsla för hur landet ligger? Du verkar tro att det är väktare som sköter utredningarna. Familjen och kollegorna är de sämsta jävla uttjatade teorierna av alla här. Sannolikheten säger att det är en Anders Eklund typ av GM. Övertygad om att det även är polisens misstanke. Det förklarar också varför det inte finns ett skit att gå på. Inga misstänkta. Ingenting. Det sker bara när GM är någon som står helt utanför. Som är okänd.
2015-06-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var ägaren som hittade handsken och överlämnade till polisen innan första avspärrningen. Sedan gjorde polisen en enklare koll därinne efter spår för att finna lisa. När polisen hävde avspärrningen sa de att de hade för avsikt att gå igenom den ännu en gång. Det är då kvittot hittas.

Hittades kvittot i ladan under andra avspärrningen?? Det e i så fall mkt underligt.
Medlem
DIdes avatar
Även om det låter helt rudat, eftersom polisen påstås fått ut mobiltrafiken (tidigare i tråden) så pekar det på hennes arbetskamrater som enklaste lösningen.
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Jag försökte ringa polisen för att tipsa om "den glömda potatiskällaren" samt asfalteringen och grisarna men kön var för lång så jag pallade inte vänta mer än 20 min.

Finns det någon annan som kan ringa? Stänger polisen ner för dagen nu?

Du kan alltid skicka e-postmeddelande:
https://polisen.se/Vastra_Gotaland/system/Formular/Epost-tipsformular/Tipsa-polisen-i-Vastra-Gotaland/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var ägaren som hittade handsken och överlämnade till polisen innan första avspärrningen. Sedan gjorde polisen en enklare koll därinne efter spår för att finna lisa. När polisen hävde avspärrningen sa de att de hade för avsikt att gå igenom den ännu en gång. Det är då kvittot hittas.

Magkänslan säger ju att ägaren hittade handsken, överlämnade den till polisen innan det spärrades av första gången. Sen när avspärrningarna försvann var GM eventuellt ägaren där och lade till nya saker för att "få mer tid" och i samband med det kanske han tappade ett kvitto.
Kanske långsökt, men en teori.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in