Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 21:51
Medlem
Saikoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Jag tror att hennes arbetskollega Lowa / och kanske Rebecka. Ogillade henne för att hon var så "populär" pga utseendet. Om "hjärnan i verket" dessutom har en känslostörning ( asperger ) så kan man troligen kallt planera någons försvinnande.
Är du möjligtvis lite efterbliven idag? Asperger är ingen känslostörning, en sån diagnos har inget med kidnappningar att göra.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Någonting i den stilen tror jag också på, men det känns mer sannolikt att GM antingen boxat henne i magen eller hotat med något vapen. Jag får bara för mig att det åtminstone skull finnas några tecken på kamp om GM har försökt släpa iväg henne på det sättet som du beskriver, med det beror ju helt på hur marken ser ut (grus. asfalt eller packad jord).

Det jag inte får ihop är tidsaspekten (utifall GM hade en bil) Det kan ju inte ha gått mer än max ett par minuter från det att hennes kollegor åkte iväg till dess att GM slog till. Jag finner det osannolikt att GM kommit med bil just i rätt ögonblick, så att säga, för att undvika kollegorna och samtidigt hinna uppfatta att han att han har chansen att ge sig på en ensam flicka.
Det talar mot att det skulle handla om ett överfall baserat på ett ögonblickligt infall.
Jag finner det mycket mer sannolikt att det är ganska noga planerat och att GM är någon i flickans närhet (tex. en granne, någon som går i samma skola eller i samma idrottsförening etc.) och har spanat på henne så att han känner till hennes rutiner.
GM måste alltså ha parkera sin bil någonstans i närheten av cafét, men tillräckligt avsides så att ingen har lag märke till den, högst troligen vid kortsidan utav ladan på andra sidan vägen (där också hennes handske har hittats)

Mycket märkligt är också att man hittat föremål som till hör flickan på ett antal olika platser (ungefär som att GM har försökt lägga ut villospår)

Märkligt är också tidpunkten för överfallet. Det är i princip dagsljus ute, förvisso en ganska ensligt belägen plats, men inte helt öde. Hur har GM kunnat veta att han var ensam med flickan? han måste ju ha legat och lurpassat på henne (kanske gjort det flera gånger men först nu fått chansen att skrida till verket)

Det är nog troligen så det gått till. Jag tycker ditt resonemang är logiskt och klokt.

Vill också bygga på det att GM är en nära person. Han visste nog månader i förväg att hon fått ett sommarjobb där. och tänkt ut att detta är hans bästa "spot" för kidnappning ( där är hon mest utlämnad,,, annars så är hon med Fam ,kompisar.)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceptut
Nu tror jag personligen inte att Lisa håller sig borta frivilligt, men om så ändå är fallet. Finns det något fall där en yngre person försvunnit och sen inte "vågat" komma tillbaka på bra länge när det mediala och publika intresset blivit stort?

Det tror jag knappast. Att sitta i sin ensamhet och sedan börja få ångesttankar över hur stora proportioner hennes försvinnande fått och ingen att prata med. Det klarar inte en 17 år ung tjej, det är jag helt övertygad om.
Medlem
OnlyHates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Varför hjälper inte anhöriga (familj, vänner, släkt) till här i tråden?

Med lite information, som:

Stängningstider? vem gick, när!?
vart exakt stod mopeden parkerad, vart stod dom själva parkerad med bilen?
Varför tog hon denna dag mopeden?
vad gjorde Lisa på lördagen?
vad var det för tjafs på cafeét i Lördags?

Tycker det är märkligt att ingen vill hjälpa oss, när vi är så otroligt många som vill hjälpa till.

Ni får gärna PM:a mig om ni inte vill synas här i tråden.

Det är väll ganska logiskt att dom inte vill höra vissa idiot teorier som skrivs här, det är ju ganska grova saker som skrivs och det vill man nog dela med polisen inte med Flashback som för övrigt har dåligt rykte hos de flesta tyvärr.

Man vill nog inte höra som anhörig att sin vän/dotter styckmördats, såld som sexslav, eller teorier om att pappan, vänner ligger bakom o.s.v.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haveitall
Om nu Lisa gick först ut, varför hörde dom inget skrik eller så då?

Lite svårt om hon hade hjälm på huvudet, eller så va inte folk i närheten uppmärksam. de e ju inget storstadsområde precis
Medlem
Lazeeboys avatar
Kan väl mycket väl vara så att de anställda vet vem eventuell GM är, men är på tok för rädda för honom och därför inte vågar namnge eller peka ut. Om vi nu exempelvis säger att denne GM var in redan på lördagen och höll låda, som de även rapporterades om i första början. Vem vet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haveitall
Om nu Lisa gick först ut, varför hörde dom inget skrik eller så då?

Vem skulle ha hört nåt? Ingen bebyggelse i närheten. Hon hade säkert hjälmen på sig som dämpar skriket.

De hade säkert hunnit åka iväg innan hon var klar med sms, tagit på sig kläder mm
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Första gången hon tog moppen till och från jobbet. Fick skjuts av föräldrarna i vanliga fall.

Behöver inte vara just henne GM va ute efter. Kanske väntat på rätt tillfälle flera dagar och helt plötsligt kom chansen. En annan kollega hade ju moppe också. Hon kanske alltid åkte moppe så GM visste att det alltid var nån som åkte moppe ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Det fanns en annan kollega som hade moppe, det kanske var henne GM bestämt sig för.

Jag tänkte nyss detsamma! Att GM var ute efter "någon"...råkade vara Lisa som var sist. Han kan ha suttit och fikat till nära stängningsdags - gått till ladan och spanat in läget. Ser att alla åker och går efter dit Lisa går.
2015-06-11, 21:52
Medlem
Närmast pinsamma teorier som publiceras här på Flashback.

"Jag är till 90 % säker på att mördaren är en Anders Eklund-typ."
"GM måste vara de bägge kollegorna, kolla intervjun i teve."
"75 % säker på att det är pappan."

Återigen är det värt att poängtera att vi inte vet NÅGONTING ALLS OM GÄRNINGSMANNEN.
Det kan vara vem fan som helst. Statistiskt sett så finns det en koppling mellan GM och BO i ett potentiellt mordfall, men det behöver nödvändigtvis inte vara fallet. Men givetvis kommer polisen undersöka alla sociala rum som BO rört sig i senaste veckorna. Gym, skola, arbetsplats, centrum och vad det nu mer kan tänkas vara. Sluta upp att anta att GM träffat BO på caféet, det behöver inte alls ha varit mötesplatsen.

GM kan vara vem fan som helst, varför ska folk envisas med att just deras teori stämmer?
Självfallet finns det mer sannolika utgångar och gärningsmän än andra, men verkligheten kan lika-gärna visa sig vara något ingen har räknat med!
Medlem
snurresnigels avatar
Det värsta tänkbara i detta för anhöriga är om hon berövats långt bort från caféet och dom inte kommer få reda på om hon är vid liv eller död. Fy fan för att leva i ovisshet. Mina tankar går enormt till anhöriga!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
http://www.geocaching.com/geocache/GC5PNDF_den-bortglomda-potatiskallaren Ingen som tipsat polisen om detta typ?
Den har jag inte sett förut. Snyggt!
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Nu får ni som påstår att Lisas vänner säger att hon självmant försvunnit visa skärmdumpar på det eller håll eran jävla käft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in