Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Det är ju inte så svårt. Det enda som krävs är att ingen passerar och ser det hela

Sen ska du inte lämna spår på platsen heller.
Medlem
ThroneWatchers avatar
Gudars skymning alltså, att man har stora områden att söka av och mycket att tänka på och göra förstår jag. Men att inte direkt tömma containern och noga söka igenom platsen där hon haft sin moped är ju ett polisiärt misstag i klass med det när Polisen skrattade åt Mats Alm när han ringer o anmäler sin fru försvunnen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Algowns
Om bussen som kollegan skulle med gick 18:20 och fiket stängde 18:00 så måste de ha stängt fiket tidigare än 18:00 eller blivit klara senast kl 18:10.

Så det är alltså minst i 13 minuter som Lisa har varit ensam vid fiket med tanke på hennes sms kl 18:23.

Där reagerar jag. Vad gjordes från 18:10 (eller tidigare) till 18:23 (då smset skickades)?

Antingen har kollegorna något med det att göra eller så tror jag att det är någon som Lisa kommunicerar med.

13 min är inte mycket. Hon hade kläder med sig, hon kanske bytte om. Hon har jobbat hela dagen, passande tillfälle att kolla instagram, FB kanske?
Medlem
ztickans avatar
Såna här fall är ju så jävla sjuka och äckliga och ger mig kalla kårar.
Inne på kaféet jobbar de på som vanligt. Snackar om allt möjligt. Utomhus skiner solen, det är vindstilla. Lisa ser fram emot att köra moppe hem genom det vackra landskapet och komma till familjen, kanske käka en god middag och bara koppla av.
Samtidigt finns en blodtörstig mördare i närheten. Kanske bara runt husknuten, kanske i ladan mitt över vägen. Spionerar på de oskyldiga, glada, livssprudlande unga kvinnorna genom fönstren. Kanske ser han dem skratta där inne i kafeéet. Dessa människor med hela livet framför sig, en vars liv (troligen) kommer sluta abrupt mitt i all glädje över sommarlov, sommarjobb, fest, kompisar.

Usch.
2015-06-11, 20:21
Medlem
Citat:
Om bussen som kollegan skulle med gick 18:20 och fiket stängde 18:00 så måste de ha stängt fiket tidigare än 18:00 eller blivit klara senast kl 18:10.

Så det är alltså minst i 13 minuter som Lisa har varit ensam vid fiket med tanke på hennes sms kl 18:23.

Där reagerar jag. Vad gjordes från 18:10 (eller tidigare) till 18:23 (då smset skickades)?

Antingen har kollegorna något med det att göra eller så tror jag att det är någon som Lisa kommunicerar med.

Hon behöver inte nödvändigtvis ha skickat SMS:et själv, men om vi ponerar att hon skickade SMS:et själv, då bör det innebära att hon tillbringat minst 10 minuter själv utanför arbetsplatsen. Och då undrar man så klart varför.
Medlem
Lizzie-Bordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebbe1973
Angående busstider.

Jag har för mig att det ganska tidigt framkom att kollega 1 skulle köra kollega 2 till busshållplatsen i Skara vilken enligt google maps ska ta 24 minuter med bil. Och google maps räknar väl med att man håller hastighetsbegränsningar, eller? Med lätthet borde man kunna ta sig dit på 20 minuter alltså.

Enligt www.vasttrafik.se så avgår buss 200 från Skara mot Skövde klockan 19:15 på söndagar, den tidigaste bussen efter 18:00.

Varför hade dom då så bråttom i väg? Dom hade väl med lätthet kunna åka 18:45 och ändå ha lite marginal på sin sida.

Visst kan dom ha haft ett ärende på vägen, men det är inget som har framkommit i alla fall.

Men skulle hon inte åka till Skara? Jag fattade det som om hon skulle åka med bussen kl 18:20 från Stationen.???
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Ja, inget märkligt med det alls. Fick själv nyckel, vid yngre ålder, till betydligt större verksamhet från dag 1.

Fast det skulle vara oansvarslöst av ägarinnan att ge henne en nyckel. Av flera skäl..I våran verksamhet så har vikarier nycklar som de får lämna tillbaka när de går hem efter passet..
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Exakt, ganska många minuter för att starta en moped och kanske röka en cigg. Då tror jag nog att Lisa under den tiden diskuterade med någon hon kände.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Lägg av och fjanta dig. Återigen det tog inte 30min. Tror du ett litet mini cafe en söndag, kan jämföras med alla cafe i hela landet. Sluta trolla nu.
Va??? Minicafé??? Tror du får läsa på lite bättre...
Café, Bageri & Take Away vid Blomberg på Kinnekulle Öppet dagligen 10:00-18:00

Café på Klostret, Blomberg har plats för att ta emot större grupper både inomhus och ute.
Här finns även möjlighet att boka större evenemang så som dop, bröllop, begravning, födelsedagsfester eller företagsevenemang!
http://paklostret.se/
Senast redigerad av Timeout 2015-06-11 kl. 20:24.
Medlem
Lelles90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
MÅSTE MÅSTE hon väll inte??

Hon kan ha satt i nyckeln när hon stått sidan om moppen och sen plockat fram mobilen för att sms:a innan hon skulle sätta sig på den och köra iväg. Man MÅSTE sällan någonting här i världen.

Om hon blev överfallen när hon satt på moppen så borde man troligen ha kunnat sett de på moppen om hon gjorde motstånd, Märken eller om mopeden hade vällt och sedan gärningsmannen som ställde upp mopeden igen.
Medlem
Hulls avatar
Spekulation:
Olycklig kärlek från GM's sida kanske. Han försökte prata med henne lite avsides när hon slutade för dagen, kanske vid vägen eller i ladan. Hon nekade hans närmanden men blir tvingad och hon börjar få panik. Han försöker hålla fast henne i armen, hon backar och säger nej. Hon lyckas slita sig men handsken faller av. Hon vänder sig om och försöker springa därifrån men GM förföljer.

Jag lutar nu mer åt att det var ett snabbt förlopp och ett impulsivt brott där hon stryps till döds och GM sen tar med sig kroppen för att gömma den. Frågan är hur långt GM vågar åka. Möjligen på en fyrhjuling men även bil längs vägen är rimligt. Det blir dock helt olika tankesätt om det är en fyrhjuling/MC eller om det är en bil då BO syns mindre tydligt i bil och därmed kan GM åka längre för att hitta ett bra ställe att dumpa kroppen.

Den stora frågan är vad GM vill göra med kroppen/den kidnappade. Är det sexuellt habegär av en GM som gått runt med tankarna att kidnappa och mörda? Då är det förmodligen en utförd våldtäkt/skändning på platsen för försvinnandet. Eller åtminstone inte speciellt långt därifrån. Närmaste skydd mot insyn från ladan / den sträcka hon hunnit springa möjligtvis.

Är dådet planerat så kommer GM inte göra någon våldtäkt/skändning på platsen utan ta med sig kroppen till ett förberett och planerat gömställe. Då blir det genast mycket svårare att hitta spår då de mest uppenbara spåren kommer städas av GM. Det är givetvis möjligt att BO är så fantastisk skön att GM inte kan bärga sig och förgriper sig på henne ändå direkt med möjliga skador som följd.

Om GM märker att han har skador från överfallet och BO har rivit GM och därmed är besudlad med diverse kroppsvätskor som exempelvis Sperma, blod och hudavlagringar, då kommer GM vilja göra sig av med kroppen på ett ordentligt sätt så att den aldrig någonsin hittas.

Här måste man gå in i huvudet på GM och fundera på vad en impulsivt handlande GM kan tänka på för slutgiltig lösning för att göra sig av med en kropp. Vilken plats i närheten är så djup och otillgänglig att ingen kommer hitta kroppen om han gräver ned och täcker den där?

Om det är planerad kidnappning/mord så är det mest sannolikt en bil eller annat större täckt fordon som använts. En bil måste stått parkerad på ett något skymt ställe, exempelvis bakom eller i ladan. Är det en fyrhjuling eller MC som är transportfordon då måste GM antingen förpacka kroppen/den kidnappade i en större väska eller dylikt så att ingen skall misstänka något.

Alternativet är att åka i terrängen istället för på vägarna. Det jag kan tänka mig ifall ingen kropp hittas i närheten av Caféet är att GM åker med kroppen över fältet till närmsta skogsdunge och förgriper sig eller packar in BO där. När det är klart kan han förflytta kroppen om det är planerat att göra så, annars ligger den förmodligen kvar där i närmsta skogsdunge långt från några vägar över fälten bakom ladan kanske.

Att GM tar med sig trofeér som han sen slänger omkring sig är inte helt orimligt när han sen åker genom terrängen och upp på närmsta väg igen. Det är förmodligen på denna sträcka, från brottsplatsen och hem till sin lägenhet/gömställe som dessa objekt som tillhört BO hittas. GM kan ha kastat dem omkring sig medan han åker, vilket vinden kan ha tagit med sig en bit från vägen.

Ju mer planering, desto längre blir den möjliga färdsträckan mot hemmet/gömstället. Hittas ingen kropp de närmsta veckorna så har GM antingen gömt kroppen i något avsides vattendrag där MP inte badar och känner i botten när de letat. Eller så har han kroppen/den kidnappade i sitt hem/gömställe.

GM är förmodligen enstöring och har svårt med social kontakt, alternativt psykopat med ytliga sociala kontakter där folk anser denne väldigt avig och konstig.

GM har förmodligen tänkt och fantiserat under en väldigt lång tid om att kidnappa/mörda/våldta/hålla fången en söt ung flicka av samma typ som BO. Han kan ha rört sig i områden runt skolor och fritidsområden där unga söta flickor kan tänkas befinna sig. Exempelvis hästtjejer, fotbollspelare, gymnasier och uteställen. ( Ett återkommande koncept som jag sett är Victoria's Secret shop för underkläder för yngre tjejer, en guldgruva för en GM som söker en speciell kroppstyp ).

GM har förmodligen massor av teckningar, datorbilder och annat som har med kidnappning, våldtäkt, tortyr och fångenskap av söta små flickor på sin dator.

GM har förmodligen försökt att planera detta dåd och har därmed valt sitt offer noga. BO och GM kan ha gått på samma skola.

Om det handlar om olycklig kärlek och impulsdåd, då är GM förmodligen i samma ålder som BO, men kan även vara upp i medelåldern om än något mindre sannolikt.

GM äger mycket sannolikt/eller har tillgång till, ett avskiljt fritidshus någonstans i skogen eller vid någon sjö, som ligger tillräckligt avsides för att skrik inte skall kunna höras av förbipasserande. Det är förmodligen dit han är på väg efter dådet.

Om GM har slängt ut BO's tillhörigheter efter brottet så ligger hans gömstället/fritidshus förmodligen åt motsatt håll om Caféet, med bias mot Vänerns strand förmodligen.

Om dådet är noga planerat så har GM byggt en fånghåla eller liknande i eller i anslutning till sitt fritidshus. Det är där kroppen/fången hålls. GM är sannolikt då även en äldre man i minst medelåldern eller mer. Förmodligen i 40-50 årsåldern.

GM bör vara händig när det gäller byggnation och hantering av virke och verktyg. Han har förmodligen en utbildning som är teknisk, hantverksbaserad eller industriellt inriktad.

Om GM nu skulle vara kannibal ( vilket är extremt osannolikt ) eller liknande otäckt så är det förmodligen en person som har sökt sig till arbeten som har med slakt och hantering av kött att göra. Då är han extremt intresserad av knivar, yxor och sågar och kan vara intresserad av jakt och fiske.

Om GM är äldre än BO så är han förmodligen redan känd av polisen sen tidigare för liknande brott/händelser, där han har kollat in unga flickor som han försökt göra närmanden till.

GM är förmodligen en man då det krävs styrka för att kidnappa och forsla bort en kropp.

Då BO inte är så stor och särskilt tung är det dock möjligt att även en svartsjuk kvinna kan ha utfört dådet, även om det är mindre sannolikt.

Om GM är en utländsk lastbilsförare så har han förmodligen attackerat och våldtagit BO och tagit henne med sig. För att det ska gå undan så har han slitit bort alla hennes personliga ägodelar och kastat dem ut genom fönsterrutan på vägen bort från Caféet. Detta i syfte att ingen skall kunna hitta några av hennes ägodelar inne i hans lastbil ifall han blir stoppad på vägen. Därefter försöker han fly utomlands med BO som han antingen tänker dumpa eller ha som sexslav. Men då bör en lastbil ha setts av någon i området, om det inte är av mindre sort eller kanske bara en utländsk turist i bil.
Senast redigerad av Hull 2015-06-11 kl. 20:26.
Medlem
Scapulas avatar
Har det inte uppgetts att kollegorna skulle åka tillsammans i en bil? Har även läst att en kollega hade sin moped parkerad bredvid Lisas, samt det som skrivs nu om bussen då. Vad stämmer egentligen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in