2015-06-11, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Om vi utgår från motiven till att fynden har spritts ut på tre olika platser, vilket motiv är det mest sannolika?

- GM sprider ut "bevis" för att lura polisen
- GM kastar ut grejer från bilen medan han kör och i kombination med blåsten hamnar dom lite var som helst.
- Grejerna är tillagda i efterhand(?)

Dessa alternativ tyder dock på att hennes bortförande/försvinnande är planerat. Hade hennes grejer hittats ganska nära varandra i en hög så hade det tytt på en impulsiv handling. Oftast brukar ju klädesplagg och andra personliga tillhörigheter finnas i närheten av kroppen.

Med tanke på att BO inte är funnen ännu, så har GM lyckats bra med att gömma henne. Troligen en lokal förmåga. Har personen kanske erfarenhet av andra bortrövanden? Är det samma GM som vid Helena Anderssons försvinnande? Är GM tidigare dömd för sexualbrott/psykvård?

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om GM är skicklig eller om polisen är klumpig. Tänk om hon finns nånstans flera mil bort och man fortsätter att leta några kilometer ifrån cafét? Riktig fars.

Hursomhelst, min teori är att GM är en person i medelåldern eller övre medelåldern. Han har tidigare besökt cafét, kanske åker han ofta bil/lastbil i sitt yrke och passerar då dessa vägar till och från men också under arbetet. Han har noterat LH som har fått upp hans intresse. Han är lite udda eller en enstöring utan någon kontakt med vänner eller familj. Bor nånstans i de västgötska trakterna eller har kanske bott i området tidigare. Om cafét har formella öppet och stängningstider så kanske han har koll på när de anställda slutar. Han finner troligen en lucka i sitt arbetspass och bestämmer sig för att ta sig till cafét. På längre håll ser han att cafét är stängt och att endast LH befinner sig på platsen.

LH står nu utanför cafét och håller på med sin mobil. Hon kanske redan har hjälmen på. GM närmar sig och övermannar henne och för bort henne till ladan. Hennes skrik är dämpade pga hjälmen och det är därför inget hörs. Sedan lägger han in henne i bilen och kör norrut och kastar ut hennes grejer allt eftersom. Att han kör på de ensliga stigarna/vägarna tyder på att han är bekant med området.

Kollegerna åker innan LH och hon står kvar i 5-10 minuter. Det kan mycket väl vara så att hon glömde något i cafét eller är tvungen att gå tillbaka vilket tar tid. Vilken jävla otur att denna sadistjävel till person finner denna lucka och utför detta bortförande. Jävla psykopathelvete.

Vad tror ni om min teori?

Ser ju relativt trolig ut. GM är nog ingen ungdoms pojke, som du är inne på. Säkert bor han ganska nära Cafe´t max en mil bort. Varit och fikat otaliga gånger där.

LH´s arbetskompisar verkar inte ha rent mjöl i påsen. Om man titar på intervjuerna med dem, så slår det ( i alla fall mig ) hur oberörda de är.
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Jeg tror Lisa har blitt ett offer for human trafficking. Det var min förste teori. Min andre teori er att hun er blitt drept og morderen har dumpet kroppen langt ute i sjöen. Fyndene som er gjort kan väre ting som har blitt kastet ut av en bil i fart under kidnappingen eller plantet ut av morderen selv for å forvirre politiet og almennheten. Morderen kan få tilfredstillelse av å villselede(gir fölelse av kontroll og makt). Morderen kan ha fört kroppen til Lisa til en annan ort for å kvitte seg med den. Derfor ingen markering med likhunder..
Moderator
OYs avatar
Containern verkar stå nära platsen där moppen stod, snabbt och lätt dumpas Lisa i den, värdeföremål såsom klocka, mobil och ring plockas av Lisa för att få det att se ut som ett rånmord, snabbt som attan sprider man ut föremålen genom att köra på mindre vägar och kasta ut föremålen från bilen, man hade bråttom, kanske skulle hinna med bussen som man brukar säga.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Kan det vara så att kollegorna vet att Lisa skulle försvinna just den dagen?

Om de stängde 18:00 och åkte iväg låt oss säga 18:05. Vad ska Lisa har gjort under tiden tills hon skickade sms:et 18:23?

Dessutom så säger kollegorna emot sig själva i intervjuerna. Ena påstår att de åkte iväg före Lisa och andra säger att Lisa åkte före dom.

Du har aldrig stängt en affär eller dyl. 18 stänger man för kunderna, sedan gör man i ordning allt annat.
De måste plocka undan allt som står framme, torka av bord, stolar mm. rengöra kaffemaskiner mm. Ett vanligt fik tar kanske 30 min att stänga.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezonen
Det som är konstigt är att kollegorna säger att lisa gick INNAN dom.

Men ägarinnan pratade med dom i telefon och bekräftar i intervjun att alla tre låste och gick SAMTIDIGT medans hon pratade med dom. Lisa till mopeden och tjejerna till bilen.

Sa inte ägaren att alla tre hjälpt till plocka ihop och sånt. Kollegorna säger ju bara "låsa". Att "låsa" kan betyda stänga en vidöppen dörr och vrida om en nyckel, det motsäger inte att alla tre plockat ihop mm. Mopeden stod en bit längre bort än bilen, samt att hjälm ska på med mera
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Har en ung vikarie på 17 år, som jobbat där i 3 veckor, redan en nyckel att låsa med?

Ja, inget märkligt med det alls. Fick själv nyckel, vid yngre ålder, till betydligt större verksamhet från dag 1.
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
I Norge skjedde en lignende sak i 2012.

16 år gamle http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Sigrid_Schjetne forsvant sporløst da hun skulle gå fra en venninne og hjem.
Siste livstegn fra henne var en SMS sendt 5/8 (13)-2012, klokka 00.13
Det var første gang hun hadde fått lov å være ute så sent
Ingen så henne mens hun gikk, selv om det var en mild sommernatt (til lørdag) og mange folk ute. På et dagis langs veien der hun skulle ha gått, ble skoene hennes, en sokk og mobilen hennes angivelig funnet, og levert til hennes foreldre.
En mann tidligere dømt for voldtekt, kom først i politiets søkelys. Han ble senere frikjent.
En video lik denne som er omtalt her, ble lastet opp på youtube 9 dager etter at hun forsvant: https://www.youtube.com/watch?v=sdVdkfz41Zo

Hun ble funnet innpakket og død natt til 4/9 (13) -2012 like før midnatt i en skråning 17 kilometer fra der hun forsvant.

En 37 -åring og en 64 åring som jobbet på et verksted like ved, ble hektet.
Se mener det som knytter 37 -åringen til mordet er bloddråper som skulle stamme fra Sigrid funnet på en sengeplate i campingvogna der han bodde, og en bombrikke som hadde passert gjennom en bomstasjon. Flere hadde sannsynligvis nøkler til låven der campingvogna stod plassert.. 64 -åringen slapp fri på grunn av mangel på bevis. Det har vært spekulasjoner om det var flere involvert, som aldri ble tatt.

Jeg håper Lisa Holm ikke får denne skjebnen, men at hun kommer til rette igjen, velbehållen...
Tråkigt att höra :/
Jag tänkte också på youtubeklippet med en nedräkningsklocka. Dock så lades denna nedräkning ut 13 dagar innan hennes försvinnande till skillnad från hon norska tjejen som fick klippet utlagt 9 dagar efter. :/ mvh
2015-06-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Det var även Ted Bundy och Jeffrey Dahmer.

Jepp, båda två hadde nog ingen som helst problem med at skaffa seg (frivillig) sex hvis dom ville det.

Folk må släppa taget i uppfatningen om at det bare er 'fula gubbar utan sjans' som gör denna her typ forbrytelser.
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Kan det vara så att kollegorna vet att Lisa skulle försvinna just den dagen?

Om de stängde 18:00 och åkte iväg låt oss säga 18:05. Vad ska Lisa har gjort under tiden tills hon skickade sms:et 18:23?

Dessutom så säger kollegorna emot sig själva i intervjuerna. Ena påstår att de åkte iväg före Lisa och andra säger att Lisa åkte före dom.

Ja, som det lät så var allting stängt och låst vid klockan 18:00. Och dom räknade inte kassa apparaten och städade och sånt som nån användare lucifen blabla pratade om. 23 min är ganska lång tid, och i intervjuerna så sades inget om att dom stod och pratade med Lisa. 23 viktiga minuter tills sms:et skickades.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank565Heaven
Det är klart att man inte kan utesluta tjejerna på cafét som skyldiga/medskyldiga(?).

Enligt min mening så kan man i princip göra det. Man 'skiter' ju inte i sin egen bakgård heter det väl? Alla känner väl alla där nere, och de förstår ju själva att något sådant skulle uppdagas och förstöra familjens rykte förr eller senare. Sedan är dom så pass unga, så nej, hög säkerhet inte dom.
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Tror du på allvar att GM ställer sig och väntar helt synligt på att tjejens kollegor ska åka därifrån?

Naturligtvis inte, men jag tycker inte heller det låter troligt att en cafébesökare gått ut ifrån caféet två timmar tidigare, lagt sig i någon gräsdunge och sedan chansat på att det var Lisas moped där.
Medlem
Hur lång tid tar det innan missing people och polisen "ger upp"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in