Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Japp, det räcker för vem som helst med normalbegåvning att lägga grafen för KPI och M3 över varandra för de senaste 30 åren för att konstatera att vi har en enorm dold inflation och att KPI behöver omdefineras.
Men men, vi som tänker är ju dumma i huvudet, om man får tro bolånetorskarna.
På sid 1352 var jag för snabb, "reallöneutvecklingen från 1996 är i fallande". Men jämför jag år 1996 M3 med "reallönehöjning jämfört med KPI" får jag verkligen en reallöneminskning det året på 3,8%.
1997...noll
1998 ...
reallöneökning på 0,3%
1999....reallöneminskning 4,2%
2000....reallöneminskning 4,9%
2001...noll
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Amnesovergripande-statistik/Finansmarknadsstatistik/Aktuell-Pong/37270/282807/
90-talet, Göran Persson som statsminister och jag som medlem i M men man var ung och man levde kvar i föreställningen av Sverige som "någorlunda sunt" om man jämför idag när landet blivit extremt såväl i riksdagsdebatt som i verklighet och sett ur ett demokratiskt perspektiv.
Paradoxalt nog kan tyckas minns en annan 90-talets slut med tillförsikt inför framtiden för Sveriges del och det i ett läge med reallöneminskningar.
Lagt till: kanske sammanföll reallöneminskningarna med verkliga återhämtningar på arbetsmarknaden (inte alls omöjligt) samt känslan att det gick bra för Sveriges pensionärer, därav den spirande optimismen.