Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 10:48
Medlem
Skulle säga att sannolikheten att hon är död ligger på 80-90 %. Har gått så pass lång tid nu och frivilligt försvinnande är visserligen statistiskt en vanlig orsak till försvinnande, men sannolikt har hon ont om pengar, hon har övergivit sitt enda färdmedel redan på ursprungsplatsen och... Ja, att hon skulle ha knallat iväg till fots utan att ha blivit sedd någonstans under sin promenad, var den nu skulle bära hän, är inte så värst sannolikt. Visserligen har polisen, enligt uppgift, sökt i en "diameter" (förmodar att man avser säga radie) om 300 meter från arbetsplatsen, känns väl snävt.

Självmord är statistiskt vanligt, men jag tycker man borde ha hittat kroppen nu i och med att man gjort hundsök i området. Så den sannolikheten krymper drastiskt i och med tiden hon nu varit borta i förhållande till hur långt hon kan ha tagit sig.

En tidig tanke var också att djur skulle vara inblandade. Händer då och då att älgar och liknande går till attack. Tänker mig att hon av en eller annan anledning älgar iväg från mopeden för att hon sett/hört något eller för att vinden tar tag i en sedel eller liknande. Så knatar hon iväg lite i panik av en eller annan anledning och stöter på vilt som är aggressivt. Finns ett par fall där älgar trampat ihjäl människor. Men återigen, då borde hon ha hittats. Det vi får tänka på är att djur i många fall är och gnager friskt på kadaver i naturen, men jag tycker hundarna borde fått vittring då.

Om det nu är våldsbrott så är ju den klassiska gången att man först kollar upp föräldrarna och eventuell partner när det rör en flicka i den här åldern. Föredettingen vet vi har alibi, sannolikt föräldrarna också. Annars hade det ju varit en smal sak för endera förälder att få med sig henne i bil snabbt och okomplicerat. Men sannolikheten där är väl inte så stor.

Kollegorna kändes spännande till en början, gnabb som gått för långt? Men sannolikt finns även där alibi, dessa är sannolikt utredda och avförda redan första dagen.

I det här läget skulle jag nog beslagta eventuell dator och kolla om hon träffat någon via nätet. Finns gott om tokstollar ute på internet som flirtar med unga flickor. Man får kolla upp bekantskapskretsen rejält, eventuella stamgäster på hennes jobb och så vidare. Sannolikt går hon väl också i skolan och har just slutat, så där bör man ju söka lite bland lärare och elever.

Sannolikt skulle jag säga att det är någon hon känner om brott föreligger. Om hon blivit överfallen av någon okänd borde man ha sett något tecken på strid tycker jag. Spåren som hittats kan mycket väl vara utspridda i efterhand för att försvåra det hela för polisen. Det verkar ju inte som att polisens hundar fått upp spår, så bortförd med bil av någon hon känner känns inte helt tokigt. Då är det rent av ett genidrag att låta moped och påse stå kvar, sedan strösslar man ut lite spår här och där i närområdet så polisen letar sig harmynt i närområdet istället för att leta i bekantskapskretsen. Då har man gott om tid på sig att "städa" efter sig.

Naturligtvis rena spekulationer och ganska bundna till statistiken. Rent statistiskt är det inte en för offret okänd gärningsman, det är inte sådär vanligt. Kvinnor mördas nästan alltid av en närstående man, exempelvis far, partner/ex partner, son eller liknande.
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nu frågar jag kanske dumt, men vad var det som bringade JV banan till att börja med ? Var det bara för att hans anses underlig och bor i närheten ?
Yes. Tror någon skrev att han är underlig och trakasserat tjejer förr. Sen kom twitter fram och sedan youtube-klippet. Sen helt plötsligt så var det JV som lagt upp klippet också. Hur man kom fram till det är olöst, tror jag.
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Jag säger att det ligger på 90% sexualmord. Allting tyder på att det är någon som smugit upp bakifrån när hon smsade med farsan. Därav tog hon av sin ena handske och därför har just en handske blivit återfunnen, hon använder handskar eftersom hon åker moped i 50 minuter. Personen ifråga har vetat om när hon slutar så därav kan vi utgå från att det är antingen en stammis till caféet eller någon BO säger personligen. Men 50 minuter ifrån sin bostad, då kan man nästan utesluta en person hon känner personligen. Vilket leder oss till stammisar, vad för stammisar fanns på caféet? Det verkar ligga ute i ingenstans så då är det antingen någon i närorten eller lastbilschaufför.

Jag tror BO har blivit strupen till döds och våldtagen.

Jag vet inte om den upphittade handsken och vetskapen om när hon slutade, är ett tecken på sexualmord i sig. En vilja att gömma kroppen kan man ha oavsett motiv, se exempelvis morden på Helena Bering och Carolin Stenvall. (Dessutom ett stort antal som har dödat sin [ex-] flickvän eller fru, men det har vi ju inte att göra med här.)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Klart han är skicklig isf, detaljerad, lämnar inget åt slumpen, arbetar lungt o metodiskt. För att förvirra polis
Fast det kan ju även varit Lisa som har spritt ut sakerna åt ett håll för att ta sig åt det motsatta hållet.
2015-06-11, 10:49
Medlem
70Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gebege
Ber om ursäkt om det redan skrivits om detta i tråden.

"Han berättar att under natten har polisen följt upp en mängd olika tips, de har bland annat sökt igenom en gruvgång på Billingen efter ett tips om att närboende hört skrik från platsen, men utan resultat."

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060383-sokte-efter-lisa-i-gruvgang

Det måste väl vara i närheten av Billinge fritidsområde som JV har spenderat tid på.

https://twitter.com/666Vadman/status/601478227996102657

Uppgiften om skriket är nytt sedan idag och inget som postats tidigare. Det kan ju vara ännu en ledtråd åt vilket håll den eventuella kidnappningen lett. Gissningsvis kommer man söka av närområdet även där om resurser finns, men arean är bra stor nu.
2015-06-11, 10:50
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gebege
Ber om ursäkt om det redan skrivits om detta i tråden.

"Han berättar att under natten har polisen följt upp en mängd olika tips, de har bland annat sökt igenom en gruvgång på Billingen efter ett tips om att närboende hört skrik från platsen, men utan resultat."

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060383-sokte-efter-lisa-i-gruvgang

Det måste väl vara i närheten av Billinge fritidsområde som JV har spenderat tid på.

https://twitter.com/666Vadman/status/601478227996102657

Intressant iakttagelse. Det där måste undersökas ytterligare. Hur stor är gruvan? Vad finns i närheten av den?
Medlem
Charlie6789s avatar
Utfäst en belöning på 1 miljon kr eller så för något som kan leda till gripande
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Hon ligger troligt ute i terrängen någonstans strax utanför sökområdet. Är inte första gången som polisens hundar inte lyckas få upp vittring. Någon har väl burit henne så långt han orkar. Hennes saker har han slängt iväg och hon ligger ca 4km österut från mobilskalet.
Medlem
Lazeeboys avatar
Allt skulle vara så mycket enklare, om handsken inte var hennes (föräldrarna kan ju inte ens till 100% garantera) samma med mobilskalet. Och att de hittat en glasskärva, det behöver väl inte ens betyda att de just är från hennes mobil? Eller ens från en telefon? Hon hade som sagt en iPhone. Svår att "ta lös". Även när displayen går sönder så blir det i tusen bitar.

Så bortser man från dessa och att vi bara funnit hennes körkort + kontokort, så kan man ju lättare se att hon enbart blivit jagad över ängen och sen bara försvunnit. Än att hon ska ha sprungit ett lopp runt hela området och strött saker omkring sig.
2015-06-11, 10:51
Medlem
p4nd0ras avatar
Enligt P4 Skaraborg ska en åklagare nu ha kopplats in till utredningen om försvunna Lisa.
Medlem
Chives avatar
Det har tydligen försvunnit en flicka till som är 17 år i Sverige när hon var på väg hem. Det står på nyheterna som Expressen.

kAN det vara någon som riktat in sig på just 17 åriga kvinnor och vill dessa illa?
Medlem
Hur vet ni att handsken intd legat där ett tag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in