Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 10:02
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Precis, om ni kollade ett avsnitt av "Svenska fall för FBI" skulle ni se hur efterblivna Sverige varit på mordutredningar och missat det alldeles uppenbara eller låtit den uppenbara mördaren gå fri för att hans kompis gett honom "alibi".

Jag tror att vi kanske inte är inne på rätt spår med ett leta våldtäktsman/flyktväg och allt det..
Tror mer att det är något åt det här hållet.

Lisa och och en arbetskollega är osams under dagen (kanske en ännu längre tid), när de slutar för dagen så hamnar de i ett gräl, Lisa bestämmer sig för att skita i den andra tjejen, går runt hörnet och sätter sig på moppen och är beredd att starta den när Arbetskollegan skriker något drygt och elakt.
Lisa går då av moppen och tar endast med sig hjälmen som hon kastar på kollegan som står bredvid bilen, kollegan blir arg, hoppar kanske på och stryper henne.
Båda kollegorna, som är så bra vänner med varandra, får panik och drar in Lisas kropp och hjälm i bilen, åker långt åt helvete bort och drar in kroppen i en skog och släpper den där.

De kommer efteråt överens om att låtsas som ingenting hänt och en historia om hur hon skulle lämna av den andra kompisen på en busshållsplats. De glömde dock att lisas nyckel satt kvar i tändningslåset.
Under färden kastar de ut hennes grejer som sedan sprids lite varstans av den starka vinden.

Då lämnas frågorna:

1. Hur dags kom de till busshållsplatsen? Med min teori borde det tagit minst 20 minuter extra förutsatt att skogen de släppte kroppen i är åt samma håll som busshållsplatsen.
2. Hur kan de hålla masken? Och det vet jag inte ens om de kan, de kanske gråter ögonen ur sig och polisen tröstar dom i tron på att de är rädda om sin kompis.
3. Hur hamnade handsken i ladan? Hon kanske hade tagit av sig den för att skriva smset till hennes föräldrar och lämnade den på moppen när hon gick iväg, och den blåste sedan in dit?

Detta är som sagt bara en teori men inte heller något som ska avfärdas bara sådär, detta löser ju isåfall problemet med att gärningsmannen måste vetat att det var första gången hon åkte hem själv, kollegorna visste ju det garanterat. Och kollar man tjejerna ytligt och stereotypiskt så ser det ut som den ena är kapabel till något sånt här och den andra ser lite blåst ut och kanske skulle hänga på.

Kom ihåg att detta bara är en teori, så inget jävla uthängande av tjejerna på Facebook.

Potentiell GM:
http://x.cdn-expressen.se/images/78/ce/78cedb0dc949431397a0be4d33b46e33/16x9/645@70.jpg

Potentiell medhjälp:
http://y.cdn-expressen.se/images/08/78/08780a3653474168a6699826b909022e/16x9/645@70.jpg

Jag är inne på samma linje. Platsen, ett Café ute på vischan känns bara så udda. Det vanligaste för bortföranden är oftast att man träffar på fel person vid fel tidpunkt. Vanligt är också sent på nätter, alkohol & "vanligtvis tillgängliga platser", så som tunnelbanor, städer osv.

Kl kvart över 6 precis efter ett Café har stängt mitt ute i ingenstans och i dagsljus är bara konstigt.

Skulle vara enormt glädjande att få ett utlåtande från allas vår GW Persson gällande detta. Han sitter säkerligen hemma i sitt renässans-inspirerade bibliotek och funderar vad som hänt Lisa.
Senast redigerad av javeliner 2015-06-11 kl. 10:05.
2015-06-11, 10:02
Medlem
trulyawesomes avatar

Kan förresten tillägga att det vore intressant att veta om handsken var en höger eller vänsterhandske, samt om Lisa är höger eller vänsterhand, då vet man om hon smsat eller inte.
2015-06-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedvigspappa
Nämnde inte någon att MPS hade blivit tillsagda att en person observerat däckspår vid dammen och att detta inte var vanligt förekommande?
Kan ju tänkas att en bil stått parkerad där, eller att en eventuell avåkning resulterat i dessa spår.

Vidare så tänker jag att man kanske ska kolla på anmälda singelolyckor i närområdet de närmaste dagarna efter försvinnandet. Säg att en kollision har skett och bilen framförts av en berusad person, hur förklarar du då skadorna på bilen? Jo, kanske att man då fejkar en olycka, kör i ett dike eller nåt, för att kunna anmäla till polisen och följaktligen även få ut pengar på försäkringen.

Va en kille som letade där med sin fyrhjuling, därav spåren.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Avfärda och avfärda, så länge det inte finns anledning att rikta misstankarna mot kollegorna så tycker jag inte vi ska göra det.

Det finns saker som är mer troligt än andra. Det är mer troligt att GM är högerhänt, än att han är vänsterhänt. Det är mer troligt att GM är i åldern 20 till 40 år än 60 till 80 år. Det är väldigt mycket mer troligt att GM är en man, än att det rör sig om hennes två kollegor.

Jag har väldigt svårt att förstå det där om att alla teorier är lika sannolika, som man då och då läser i trådar i AB&K och Försvunna personer.

Jag tror 25% på kollegorna, 40% på en Anders Eklund-typ, och 35% på övriga teorier.
Medlem
Fan alltså, jag undrar inte om jag börjar tro mer att Lisa har självmant försvunnit och iscensatt allt detta.

Tycker det är allt för mycket som inte stämmer i allt detta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Polisen höll på att kolla en mans alibi stod det tidigare, är det månne JV?
Hur kollar man en persons alibi utan att prata med personen i fråga?
Polisen har säkert redan talat med honom. Han har förmodligen sagt att han varit på något café någonstans och ofredat någon. Så nu kollar verifierar dom det med caféägaren.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70D
Du verkar inte speciellt insatt i hur ett polisarbete går till. Man riktar inte bara in sig på det mest sannolika scenariot utan utvärderar flera möjliga lösningar, även de som förefaller mindre sannolika. Som t ex att kollegorna skulle vara inblandade.

Tyvärr, det är du som inte är det minsta insatt i hur de arbetar. Polisen har resurser och god erfarenhet. Man utgår inte direkt ifrån att hennes farmor kan ha kidnappat henne, att ryska maffian är inblandad eller att marsianer tagit henne. Om du är så jävla kunnig om polisarbete, du tror alltså att polisen låter sig luras av två 21-åriga tjejer som jobbar på ett kafée? Ursäkta, du är efterbliven.
2015-06-11, 10:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Byggnaderna ligger i öppen mark, jag har bott på slättmark, det blåser konsekvent i en enda riktning. Visst kan virvlar uppstå vid hus, men notera att vindtrycket ligger på ladans västersida så det är ingen tvekan om var övertryck finns. Ingen vind går från undertryck till övertryck. Dessutom var vinden inte så kraftig som det sägs i tråden. Väderdata från Såtenäs, Karlstad och Göteborg visar att det blåste runt 8 m/s.

http://freemeteo.se/vader/satenas/historik/daglig-historik/?gid=2679867&station=808&date=2015-06-07&language=swedish&country=sweden

Enligt klartväder.se låg vinden på ca. 11 m/s i Källby 7/6. Har dock inte letat upp vindriktningen som är helt avgörande.
Moderator
OYs avatar
Den röda tråden som polisen enligt media säger sig finnas vad gäller fynden, vad kan det handla om tror ni?

Spår efter en fyrhjuling vid fyndplatserna?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Klockspännet hittades på ett fält vid medelplanas kyrka. Kan någon tala om för mig hur långt det är dit från kafét?

4,3 km: Google Maps

Når man gjennomsøker et stort område grundig finner man nok veldig mange små ting - og de fleste har så klart ikke noe med et evt. brott å gjøre.
Senast redigerad av RennTech71 2015-06-11 kl. 10:07.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trapezoid
Varför är fynden så satans långt ifrån varandra? Det stämmer ju inte alls in med att hon skulle ha tappat dem?
Om det nu är saker som tillhör henne skulle det ju kunna vara så att hon blivit tagen av någon men sedan lyckats fly igen. Sakerna kan hon då ha tappat under flykten, men har sedan blivit ikappsprungen av en ev GM igen.
2015-06-11, 10:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Där ser man. Tycker att det borde vara prioritet att alibit på de sista som såg henne vid liv skulle kollas upp. Men å andra sidan har poliser en stor människokännedom och kan "känna" om det är något i en historia som inte stämmer. Jag jobbar med en mytoman sedan inte fullt 20 år tillbaka och det har gett mig en större erfarenhet än tidigare på vad som kan stämma eller inte i det som sägs.

Fast det är en viss skillnad på att vara mytoman och att ha ihjäl sin kollega. Förmodligen krävs det något konkret som pekar i riktning mot kollegornas skuld, för att de ska kolla dessas alibi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in