2015-06-08, 09:04
Medlem
Är det någon som har fått handläggare som ansökt från augusti, september, oktober 2014?

Många som skrev förut som ansökte just dessa datum är inte aktiva längre.

Våran ansökan är mer än "komplett", har fått det bekräftat vid två tillfällen dock så kan MIG ändra sig i framtiden som vi vet.

Jag och frugan ansökte 141103, hade intervju 150511, kan vi förväntas oss handläggare i augusti eller kommer det dra ut ännu mer?
Citera
2015-06-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Är det någon som har fått handläggare som ansökt från augusti, september, oktober 2014?

Våran ansökan är mer än "komplett", har fått det bekräftat vid två tillfällen dock så kan MIG ändra sig i framtiden som vi vet.

Jag och frugan ansökte 141103, hade intervju 150511, kan vi förväntas oss handläggare i augusti eller kommer det dra ut ännu mer?

Kan inte tala för alla, men jag är ganska säker på att de flesta är kvar, jag är från oktober men har inte skrivit något då jag inte haft något att tillföra till konversationen så har bara läst.

Har inga nyheter, därav inget att rapportera. Ringde dem precis 1 timme sedan, pratade med en trevlig person men fick inte reda på något nytt. Ingen handläggare, ligger i samma enhet, "alla handläggare drar från en gemensam pool av ansökningar, men olika enheter arbetar med olika månader" (fråga mig inte hur det går ihop). Det enda som kan ha varit av värde var att personen sa att om ni får handläggare på onsdag och fallet är glasklart kan ni få beslut i slutet av nästa vecka. M.a.o. möjlighet till beslut inom ca en vecka om det inte är några konstigheter. Men vi vet ju om vissa som fått svar ännu snabbare också.

Förra veckan var en downer, hoppas vi får läsa om många trevliga nyheter denna veckan!

Citat:

Omöjligt att säga, det finns folk som sökt i september och fått svar i maj (vilket betyder svar för dig i juli)
Och det finns folk som sökt i augusti som fortfarande inte fått svar. (vilket betyder att även om de får svar idag och ditt beslut följer deras trend skulle du få svar i september)
Senast redigerad av i.093 2015-06-08 kl. 09:31.
Citera
2015-06-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
Kan inte tala för alla, men jag är ganska säker på att de flesta är kvar, jag är från oktober men har inte skrivit något då jag inte haft något att tillföra till konversationen så har bara läst.

Har inga nyheter, därav inget att rapportera. Ringde dem precis 1 timme sedan, pratade med en trevlig person men fick inte reda på något nytt. Ingen handläggare, ligger i samma enhet, "alla handläggare drar från en gemensam pool av ansökningar, men olika enheter arbetar med olika månader" (fråga mig inte hur det går ihop). Det enda som kan ha varit av värde var att personen sa att om ni får handläggare på onsdag och fallet är glasklart kan ni få beslut i slutet av nästa vecka. M.a.o. möjlighet till beslut inom ca en vecka om det inte är några konstigheter. Men vi vet ju om vissa som fått svar ännu snabbare också.

Förra veckan var en downer, hoppas vi får läsa om många trevliga nyheter denna veckan!

Omöjligt att säga, det finns folk som sökt i september och fått svar i maj (vilket betyder svar för dig i juli)
Och det finns folk som sökt i augusti som fortfarande inte fått svar. (vilket betyder att även om de får svar idag och ditt beslut följer deras trend skulle du få svar i september)

Tack för ett snabbt svar. Hoppas verkligen du får svar snarast
Citera
2015-06-08, 13:24
Medlem
Citat:
Tack för ett snabbt svar. Hoppas verkligen du får svar snarast

Jag vet 1 eller 2 som har 29 o 30 augusti som inte fått svar, 3 september är mitt datum. 2,5 månad sen intervju. Förväntar mig att få handläggare any day now. Får bara det svaret hos Umeå "du borde få handläggare snart". Det har jag fått höra i cirka en månad.
Rapporterar så fort jag hör något!
Men vi är i E3 och ingen handläggare har ens öppnat ärendet (inte heller bestämt att det ska utredas mer).

Jag skulle (tyvärr) räkna med 9 månader minst för tillfället. Förhoppningsvis minskar det! Men så är det sommar snart också.
Citera
2015-06-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utrymningsplan
Jag vet 1 eller 2 som har 29 o 30 augusti som inte fått svar, 3 september är mitt datum. 2,5 månad sen intervju. Förväntar mig att få handläggare any day now. Får bara det svaret hos Umeå "du borde få handläggare snart". Det har jag fått höra i cirka en månad.
Rapporterar så fort jag hör något!
Men vi är i E3 och ingen handläggare har ens öppnat ärendet (inte heller bestämt att det ska utredas mer).

Jag skulle (tyvärr) räkna med 9 månader minst för tillfället. Förhoppningsvis minskar det! Men så är det sommar snart också.

Ok vore mer än tacksam om vi fick svar i Augusti. Frugan och jag håller på och bryter ihop. Vi kan vara glada för någon minut men nästa minut blir vi båda deprimerade.

Hemska omständigheter, helt omänskligt att det ska ta så lång tid för att få svar bara för man är gift med någon annan från ett annat land. Vi lever under 2015 och jag jobbar själv inom en fristående myndighet, man bör ha ett system där man kunde behandla ärenden snabbare än så. Speciellt om ansökan är komplett.

Håller tummarna för dem som har ansökt i Sep/Okt får svar under Juni månad.
Citera
2015-06-08, 16:26
Medlem
Vi ansökte 20 aug, ingen asyl el sånt. inte ett knyst än.
Citera
2015-06-08, 17:01
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ajdå ! Fan vad sjukt .. då bryter de ju mot lagen igen angående 9 månaders regeln.

Att de konsekvent får bryta mot lagen och behandla oss som mindre värda är ju helt förkastligt...

Hoppas ni får höra av dem snarast !
Citera
2015-06-08, 20:53
Medlem
Citat:

Ansökte 4/9-14 och inte hört något än. Senaste veckan/veckorna har varit deprimerande, man hoppas ju att personerna som ansökte i höstas börjar få lite besked här snart.
Citera
2015-06-09, 02:06
Medlem
hej allihop här...har hållit till på en tråd på familjeliv som handlar om samma skit. Jag och frugan ansökte den 30 augusti 2014 och hade intervju i början av mars och fortfarande inte hört ett skit. Ringde idag till enheten vi tillhör (växjö) och de sa att de håller på att arbeta med ansökningar som kom in i slutet av juli och att vi inte ska hoppas på nåt inom den närmsta månaden. Vad är det för
9 månaders gräns det handlar om? Har hört att man kan göra en jo anmälan men vad ska det hjälpa? Skulle hellre vilja polisanmäla
Citera
2015-06-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danabanana
Hej där
Tack själv för all uppdatering, alltid lika skönt att veta att man ej är ensam. Ja, vi har fått både namn och telenr till handläggaren. En fråga till er alla - har ni mailat/ringt handläggaren för att "checka av" ? Eller ska man bara låta dem sköta sitt jobb ifred? Hoppas verkligen detta innebär man får beslut asap - helst i juli *hoppas hoppas*. Vi är just nu inne på 8 fulla månaders väntetid och fall det stämmer det de sagt till dig på tele i fredags så betyder det att vi inte får beslut förrän i augusti/september 😢😨

Vi ansökte 6 oktober - elektronisk ansökan om att få bli sambo här i sverige. Vi är förlovade och varit tillsammans i snart 3 år. Fästmannen ansökte från Bosnien.

Hur ser ert fall ut? Har ni också fått handläggare?

Ber för er alla 🙏 HÅLL UT!!!

Jag tycker absolut att du ska ringa för att checka av/bekräfta handläggaren osv sen är det väl bra om handläggaren hör från Er och får en lite påminnelse om att ert ärende ligger i hens händer. Så får du en uppfattning om vad den handläggaren säger och hur du blir bemött. - Mest konkret info kan du förmodligen endast få av er handläggare. Du har inte ringt förut heller så tror inte det kan påverka negativt alls.
Jag vet!!! Helt ärligt känns 10 månader som droppen men 11 nästan ett år! Fyfan asså. En person på Familjeliv ringde Växjö idag och de påstår att de håller på med JULI 2014 ärenden - helt sanslöst! När jag vet en person som sökte AUGUSTI 2014 och fick beslut i slutet av april... Det stör mig nog mest när de inte kan vara fullständigt ärliga med väntetiderna. Vi ansökte som redan sambos 2 år eller mer då vi är sambos sedan 2012 i hans stad New York. Men så vitt jag vet, ringde i fre som sagt så sa personen på kundtjänsten att inget har hänt. Brukar ringa 1 ggn i veckan. Ska ringa på fre igen. Du får jättegärna berätta om du ringer er handläggare vad hen sa och jag håller tummarna för underbara nyheter!!!
Citera
2015-06-09, 13:09
Medlem
Hej alla
Status
Ansökte 17 januari 15
Intervjumail 01 juni
Ska genomföra intervju 21 juli
Ambassaden i Tehran.
Hoppas allt går snabbare med alla ärendet.
Citera
2015-06-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik

Hej Fredrik...får man fråga vilken enhet ni tillhör och vart kommer din partner ifrån?
Hoppas på att ni får svar snarast. Vi är 10 dar efter er
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in