2015-06-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Kan myndigheter ha karma??? ))))))))) Jag har arbetat som hög chef i flera statliga myndigheter, min erfarenhet är att stora myndigheter har svårt med att kommunicera med allmänheten eftersom du inte är säker på att politiker eller företrädare för politiker uppskattar när du uttalar dig. Därför är det framgångsrikt att vara försiktig när du uttalar dig.

Generellt upplever jag att myndigheten (MigV) saknar självförtroende så de törs inte införa radikala förbättringsförslag.

Själva politiken står jag helt bakom..........

Förbättringsförslag?

Vad finns det som motiverar en Migrationsverket att förbättra sig?

I princip behöver ingen myndighet förbättra sig eftersom de normalt har monopol på de produkter/tjänster som de levererar.
Citera
2015-06-06, 21:15
Medlem
Jag håller med om analysen, men min erfarenhet är att det oftast är framgångsrikt inom statliga sektorn att göra myndigheter välfungerande.....................men jag har sett det omvända.... frånvaron av misstag belönas också-------
Citera
2015-06-07, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Hej tack så mycket. Eftersom det är ett nytt förhållande måste han ansöka om nytt uppehållstillstånd, det räknas då inte som en förlängning varav den långa väntetiden. Hoppas så klart att han får permanent nu men är väl ingen självklarhet då vi inte riktigt levt tillsammans i två år, dock har han snart bott i landet i tre år. Hoppas Migrationsverket vill göra enkelt för sig så de slipper handlägga en till ansökan igen senare. Din kompis flickvän har ju varit i Sverige jätte länge?. Har hon inte redan uppehållstillstånd då? Eller vad gäller i hennes fall?

Hej, nej hon åkte och pluggade i australien därefter så de har haft långdistans och nu vill bo ihop i Sverige. Vet inte hur det lär se ut i deras fall då hon lämnade Sverige och nu ska ansöka om TUT igen. Det är väl deras rädsla. :/
Citera
2015-06-07, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danabanana
Idag fick jag svar på mitt mail från MIG och fick reda på att mitt ärende också ligger i Växjö. Har fått namn på min handläggare också. Vi ansökte 6 oktober. Om jag inte minns fel ansökte du också i oktober? Har du kanske varit i kontakt med enheten? Hur långt i arbetet har de kommit?

Må väl !

Hej! Tack för informationen Precis vårat ligger just nu som elektronisk ansökan (i Växjö). Vi ansökte som du säger i oktober, 14 oktober för att vara mer exakt. Ringde i fre och jag fick en ursäkt av personen på kundtjänsten samt sa hon att väntetiden hos de ligger runt 10 mån, kan bli 11 pga sommarsemestern... :/
Underbara nyheter att ni har fått handläggare! Har ni fått namn eller nummer till handläggaren? Alltid en bra signal att veta att ni har handläggare nu! Hoppas ni får beslut snart. Hur ser ert ärende ut? Dvs, ansökningsland, sambo eller nyetablerat?
Håller tummarna för Er!
Citera
2015-06-07, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
Det är INTE så att man blir skickad till speciella enheter (som tex Västerås) bara för att man har en tidigare asylansökan. När en handläggare öppnar ens ärende efter intervjun och anser att det behövs vidare utredning så kan man bli skickad till den enhet som ligger närmast er bostadsadress. Detta görs för att göra det lättare för att anknytningspersonen ska kunna komma på intervju om den handläggaren som får ärendet på dem nya enheten anser att det behövs. Västerås är en av de enheterna som tar in mestadels pappersansökningar och det är väl säkert oxå därför de är minst 2 månader efter i handläggningen än flera andra enheter. De om någon enhet behöver förstärkning i anknytningsärendena så hoppas verkligen de har anställt personal då de har ju inte ens börjat på ansökningar från 2014 än.

Jaha, förstår! Du har rätt resurserna behövs där! Tror någon från familjeliv ringde i veckan och då sa de att de höll på med våren 2014 ärenden.. Men som alla enheter så verkar de säga olika till alla.
Citera
2015-06-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSy-8880
Hej! Tack för informationen Precis vårat ligger just nu som elektronisk ansökan (i Växjö). Vi ansökte som du säger i oktober, 14 oktober för att vara mer exakt. Ringde i fre och jag fick en ursäkt av personen på kundtjänsten samt sa hon att väntetiden hos de ligger runt 10 mån, kan bli 11 pga sommarsemestern... :/
Underbara nyheter att ni har fått handläggare! Har ni fått namn eller nummer till handläggaren? Alltid en bra signal att veta att ni har handläggare nu! Hoppas ni får beslut snart. Hur ser ert ärende ut? Dvs, ansökningsland, sambo eller nyetablerat?
Håller tummarna för Er!

Hej där
Tack själv för all uppdatering, alltid lika skönt att veta att man ej är ensam. Ja, vi har fått både namn och telenr till handläggaren. En fråga till er alla - har ni mailat/ringt handläggaren för att "checka av" ? Eller ska man bara låta dem sköta sitt jobb ifred? Hoppas verkligen detta innebär man får beslut asap - helst i juli *hoppas hoppas*. Vi är just nu inne på 8 fulla månaders väntetid och fall det stämmer det de sagt till dig på tele i fredags så betyder det att vi inte får beslut förrän i augusti/september 😢😨

Vi ansökte 6 oktober - elektronisk ansökan om att få bli sambo här i sverige. Vi är förlovade och varit tillsammans i snart 3 år. Fästmannen ansökte från Bosnien.

Hur ser ert fall ut? Har ni också fått handläggare?

Ber för er alla 🙏 HÅLL UT!!!
Citera
2015-06-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Kan myndigheter ha karma??? ))))))))) Jag har arbetat som hög chef i flera statliga myndigheter, min erfarenhet är att stora myndigheter har svårt med att kommunicera med allmänheten eftersom du inte är säker på att politiker eller företrädare för politiker uppskattar när du uttalar dig. Därför är det framgångsrikt att vara försiktig när du uttalar dig.

Generellt upplever jag att myndigheten (MigV) saknar självförtroende så de törs inte införa radikala förbättringsförslag.

Själva politiken står jag helt bakom..........

Menar du att en myndighet inte består av människor. Ursäkta, men jag går inte på att stor myndighet inte ska ha något ansvar för sina handlingar annat än för uppdragsgivaren staten. Som hög chef inom en en statlig myndighet så borde du reagera på om du inte följer regler och lagar.
Citera
2015-06-07, 16:18
Medlem
Det var dumt att jag avslöjade min bakgrund. Men nu har jag gått över gränsen så då får jag leken tåla. Jag sitter ju i samma båt som alla er andra.
Visst har människor ansvar mycket stort ansvar , men min uppfattning är att organisationen (MigV) känner sig pressad, mycket pressad och då agerar både människor och organisationer irrationellt. Det är i varje fall min erfarenhet.
Citera
2015-06-07, 17:03
Medlem
Hej alla där ute!

Har läst igenom en del i tråden men känner att jag skulle vilja få lite fler svar om det är någon snäll själ som vet lite mer.

Jag och min pojkvän är för andra gången i Sverige. Han kommer ifrån ett viseringsfritt land och får vara här i 90 dagar medan jag själv är svensk medborgare. Vi har tidigare besökt migrationsverket då han var här förra gången för att vi ville ansöka om uppehållstillstånd ifrån Sverige. Vi blev då avrådda ifrån att göra det av Migrationsverket då de hellre ser att den sökande ansöker ifrån sitt hemland. Vi har nu tänkt vänta med ansökan tills vi åker tillbaka dit efter dessa 90 dagar.

Då jag mejlade med Migrationsverket angående om han kunde ansöka härifrån bifogade de även denna regel:

Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.

Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.

I det stora hela vad jag vill fråga om:

Vi tycker att 90 dagar är för kort tid och skulle vilja förlänga hans vistelse med två extra månader. Därav söka härifrån Sverige för dessa månader. Tror ni att detta kan försvåra att få uppehållstillstånd då vi väl ansöker ifrån hans hemland? Tror ni ens att det är möjligt att få två månader till att stanna Sverige? Några tips?

Tacksam för alla svar!
Citera
2015-06-07, 18:19
Medlem
Vilket land kommer han ifrån??
Citera
2015-06-07, 18:47
Medlem
Låt han komma hit. ansök om två mån extra. När UT kortet kommer, åk hem och ansök därifrån. Åk sedan tillbaka hit. De kommer inte ens att öppna ansökan innan han är hemma igen.
Citera
2015-06-07, 19:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubfisken
Hej alla där ute!

Har läst igenom en del i tråden men känner att jag skulle vilja få lite fler svar om det är någon snäll själ som vet lite mer.

Jag och min pojkvän är för andra gången i Sverige. Han kommer ifrån ett viseringsfritt land och får vara här i 90 dagar medan jag själv är svensk medborgare. Vi har tidigare besökt migrationsverket då han var här förra gången för att vi ville ansöka om uppehållstillstånd ifrån Sverige. Vi blev då avrådda ifrån att göra det av Migrationsverket då de hellre ser att den sökande ansöker ifrån sitt hemland. Vi har nu tänkt vänta med ansökan tills vi åker tillbaka dit efter dessa 90 dagar.

Då jag mejlade med Migrationsverket angående om han kunde ansöka härifrån bifogade de även denna regel:

Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.

Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.

I det stora hela vad jag vill fråga om:

Vi tycker att 90 dagar är för kort tid och skulle vilja förlänga hans vistelse med två extra månader. Därav söka härifrån Sverige för dessa månader. Tror ni att detta kan försvåra att få uppehållstillstånd då vi väl ansöker ifrån hans hemland? Tror ni ens att det är möjligt att få två månader till att stanna Sverige? Några tips?

Tacksam för alla svar!

Du kan ansöka om turist visum första 90 dagarna, vill du förlänga turistvisumet så måste du ansöka om UT. Det gör du någon vecka innan turistvisumet går ut. I och med du har ansökt om UT, så personen vistas lagligt i Sverige till svar kommer. Edit,läste fel om viseringsfritt

Enligt deras hemsida ska det ta högst 5 arbetsdagar få besked. Men min fru fick vänta 3 månader utan svar, sedan var vi tvungna åka tillbaks till hennes hemland. Min kompis ansökte i januari UT direkt efter en turistvisum. De väntar fortfarande på svar och det är 6 månader. Men när de får svar så blir det NEJ till 90 %. Men det gör inget!!

Så varför inte ansöka om UT efter dessa 90 dagar?? väntar på svar. Sedan största sannolika blir nej så har ni varit här sambo ett lång tid. Det kan ni ta med senare i kontot , eller : Så ansök UT direkt här, vänta in när han vill åka hem(2 månader), för det verka ta lång tid om detta med ansökan. Ring till Migrationsverket meddela att han har åkt hem igen. Ansök om UT från hans hemland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in