Citat:
Ursprungligen postat av
Kubfisken
Hej alla där ute!
Har läst igenom en del i tråden men känner att jag skulle vilja få lite fler svar om det är någon snäll själ som vet lite mer.
Jag och min pojkvän är för andra gången i Sverige. Han kommer ifrån ett viseringsfritt land och får vara här i 90 dagar medan jag själv är svensk medborgare. Vi har tidigare besökt migrationsverket då han var här förra gången för att vi ville ansöka om uppehållstillstånd ifrån Sverige. Vi blev då avrådda ifrån att göra det av Migrationsverket då de hellre ser att den sökande ansöker ifrån sitt hemland. Vi har nu tänkt vänta med ansökan tills vi åker tillbaka dit efter dessa 90 dagar.
Då jag mejlade med Migrationsverket angående om han kunde ansöka härifrån bifogade de även denna regel:
Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.
Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.
I det stora hela vad jag vill fråga om:
Vi tycker att 90 dagar är för kort tid och skulle vilja förlänga hans vistelse med två extra månader. Därav söka härifrån Sverige för dessa månader. Tror ni att detta kan försvåra att få uppehållstillstånd då vi väl ansöker ifrån hans hemland? Tror ni ens att det är möjligt att få två månader till att stanna Sverige? Några tips?
Tacksam för alla svar!
Du kan ansöka om turist visum första 90 dagarna, vill du förlänga turistvisumet så måste du ansöka om UT. Det gör du någon vecka innan turistvisumet går ut. I och med du har ansökt om UT, så personen vistas lagligt i Sverige till svar kommer. Edit,läste fel om viseringsfritt
Enligt deras hemsida ska det ta högst 5 arbetsdagar få besked. Men min fru fick vänta 3 månader utan svar, sedan var vi tvungna åka tillbaks till hennes hemland. Min kompis ansökte i januari UT direkt efter en turistvisum. De väntar fortfarande på svar och det är 6 månader. Men när de får svar så blir det NEJ till 90 %. Men det gör inget!!
Så varför inte ansöka om UT efter dessa 90 dagar?? väntar på svar.

Sedan största sannolika blir nej så har ni varit här sambo ett lång tid. Det kan ni ta med senare i kontot

, eller : Så ansök UT direkt här, vänta in när han vill åka hem(2 månader), för det verka ta lång tid om detta med ansökan. Ring till Migrationsverket meddela att han har åkt hem igen. Ansök om UT från hans hemland.