2015-02-13, 06:54
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olah27
Frågan är ju om det verkligen blir någon DAB radio i Sverige annars tror jag inte att kanalen kommer tillbaka.
Jag har svårt att se varför det skulle bli bättre med DAB än med internetradio. Har både FM och internetradio på min mini-stereo så släcker de ner på FM så lyssnar jag via internet istället.

Länk för den som är intresserad.
http://www.pioneer.eu/eur/products/22/202/227/X-HM72-K/page.html
Senast redigerad av Mogaku-san 2015-02-13 kl. 06:57.
Citera
2015-02-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag har svårt att se varför det skulle bli bättre med DAB än med internetradio. Har både FM och internetradio på min mini-stereo så släcker de ner på FM så lyssnar jag via internet istället.

Länk för den som är intresserad.
http://www.pioneer.eu/eur/products/22/202/227/X-HM72-K/page.html
Felet med Internet radio är att man måste betala och sen tror jag att det inte skulle gå att flytta över miljoner med lyssnare till mobilnätet då skulle nog det hela bäcka igen.
Citera
2015-02-13, 21:42
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olah27
Felet med Internet radio är att man måste betala och sen tror jag att det inte skulle gå att flytta över miljoner med lyssnare till mobilnätet då skulle nog det hela bäcka igen.
Telefonabonnomang kostar också så jag ser inte varför man ska hänga upp sig på bredband då de flesta använder det till mer än bara till att lyssna på radio. Allt är ju givetvis relevant men det går inte att komma ifrån att utbudet är gigantiskt mycket större när jag kan välja mellan åtskilliga stationer i mitt vardagsrum.

Det har väl inte heller påståtts i debatten om digitalradio att mobilnäten skulle ersätta fm även om radio inte behöver mycket mer bandbredd än vanligt tal.
Citera
2015-04-11, 12:07
Medlem
Ville bara påminna om att:
Idag för 4 år sedan, nämligen den 11:e April 2011, startade Radio1 sina sändningar.
Men tyvärr är den inte kvar i etern.
Citera
2015-04-11, 18:52
Medlem
barnets avatar
Rip.
Citera
2015-05-13, 19:38
Medlem
Någon som hört något nytt om återupplivningen? Dom sa ju att radio1 skulle komma tillbaka fast digitalt.
Citera
2015-05-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Någon som hört något nytt om återupplivningen? Dom sa ju att radio1 skulle komma tillbaka fast digitalt.

Nej, verkar rätt dött på hela DAB+ fronten.
De som fått tillstånd skall börja sända senast i Okt-15, (om jag inte missminner mig), annars får man tillståndet indraget, och det är Maj nu, så de har inte så lång tid på sig att starta.

Men de kanske ligger i startgroparna redan och startar när man minst tror det.

Inte heller har det hörts något om auktionen på de frekvenser som lämnats tillbaka, bl.a. 101.9 MHz, Radio1´s gamla.
Eftersom de varit dött på dessa frekvenser sedan nyår 13/14, så verkar staten inte så intressrade av att få in pengar för dessa, då borde Radio 1 få återstarta för en billig peng på 101.9 ....
Citera
2015-05-14, 00:53
Medlem
callas300s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
De som fått tillstånd skall börja sända senast i Okt-15, (om jag inte missminner mig), annars får man tillståndet indraget, och det är Maj nu, så de har inte så lång tid på sig att starta.

Inte heller har det hörts något om auktionen på de frekvenser som lämnats tillbaka, bl.a. 101.9 MHz, Radio1´s gamla.
Eftersom de varit dött på dessa frekvenser sedan nyår 13/14, så verkar staten inte så intressrade av att få in pengar för dessa, då borde Radio 1 få återstarta för en billig peng på 101.9 ....

Jag har oxå för mig att dom sa att radio1 kanske skulle uppstå någon gång i framtiden men att ingen visste riktigt hur det skulle gå till. Det jag lnte alls förstår är varför dom inte kunde sänt allt på nätet från början? Det var ju bara Stockholm som dom sände i, men de hade ju lyssnare över hela landet. Så lyssnarunderlag borde dom ju känt till att dom hade. Men nu är ju lnte jag nån radioexpert. Kan bara konstatera att jag faktiskt saknar den kanalen.
Citera
2015-05-14, 07:50
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:

Med alla de remissvar som inkommit till Kulturdepartementet så var de myndigheter som direkt eller indirekt berördes av frågan negativt inställda till utbyggnad av DAB+ och släckning av FM. Glöm inte heller vilket parti som sitter i Kulturdepartementet, MP. Det blir varken något DAB+ eller släckning av FM. Digitalradio finns redan över internet. FM är ett komplement.
Citera
2015-05-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Med alla de remissvar som inkommit till Kulturdepartementet så var de myndigheter som direkt eller indirekt berördes av frågan negativt inställda till utbyggnad av DAB+ och släckning av FM. Glöm inte heller vilket parti som sitter i Kulturdepartementet, MP. Det blir varken något DAB+ eller släckning av FM. Digitalradio finns redan över internet. FM är ett komplement.

Ja, då är det väl go´midda med DAB+, om MP sitter i Kulturdepartementet... och alla andra har gjort tummen ner verkar det som...
Med MP vid rodret blir det väl bara broms, broms, broms, för de är emot allt som är nytt.
"Vi ska ha häst och vagn"..., är väl deras melodi...

Nä, nu vill jag höra "Gert´s Värld och Aschberg igen...""
Citera
2015-05-16, 06:22
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ja, då är det väl go´midda med DAB+, om MP sitter i Kulturdepartementet... och alla andra har gjort tummen ner verkar det som...
Med MP vid rodret blir det väl bara broms, broms, broms, för de är emot allt som är nytt.

De kan väl sända Radio 1 på internet? Finns väl en app med Rix FM, Lugna Favoriter. Bara att lägga till Radio 1 på den.
Citera
2015-06-10, 16:42
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Nu är ju DAB ett sällsynt korkat projekt så det är inte mycket att gråta över. Så snabbt som medialandskapet ändras nu, tack vare internet är det nog svårt för staten att hänga med. I vilket fall så är ju Kinnevik löjligt gnälliga som tjatar om att staten inte gör något. Sänd på nätet. Hur svårt är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in