2015-06-10, 09:46
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Somar Al Nahers genuint otrevliga text bör sättas i ett större sammanhang.

Tobbes medieblogg skriver bra om texten och efterspel på Facebook. http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/2015/06/det-dar-med-tacksamhet.html

Jag har min egen lekmannateori om att en offermyt är under bildande och där passar Somars Al Nahers text in väl. Inom det utomeuropeiska invandrarkollektivet och dess efterlevande, så utvecklas en idé- och begreppsvärld som går ut på att man är offer för det svenska majoritetssamhällets göranden och tyckanden. Det är förortens intellektuella ickesvenskar, som med benäget bistånd från antirasismen, ges utrymme och positioner som inte matchar varken intelligens eller åsikter. Den kulturella tillhörigheten ger carte blanche att förfäkta vilka intoleranta eller oanständiga åsikter som helst. Naturligtvis är dessa människor paketerade i vänsterradikalt omslagspapper. Men, de är egentligen inte grundfästa i en vänsterpolitisk uppfattning eller tradition. Där den svenska arbetarrörelsen skapade ett ativt föreningsliv och bokstavligen byggde sig en bättre framtid, så ägnar sig Somar och hennes gelikar endast åt retorik. Något vi byggs inte i konstruktiv mening. Istället polariserar man och uppviglar bidragsproletariatet, samtidigt som man uppfostrar det till föreställningen att svensken är skyldig till deras olycka.

Den här utvecklingen är mycket farlig. Det enda som förenar dessa människor är en aversion mot det svenska. Persiskan Foujan Rouzbeh attackerar den svenska nationalstaten i direkt revolutionär retorik. Hon är välkommen i finrummen trots att hon vill avskaffa Sverige. Arabiskan Somar Al Naher kan med Aftonbladet som utgångspunkt, sticka spjutet i svensk offentlig sektor. Ja, just det. För det är den svenska offentliga sektorn - Aftonbladets skötebarn - som tagit emot, försörjt och slutligen omfamnat Somar Al Naher och hennes familj i en byråkratisk acceptans som kallas PUT och i förlängningen medborgarskap. En arab och en iranier i gemensam kamp mot de två fundamenten för svensk välfärd - nationalstat och offentlig sektor - verksamma med utgångspunkt i vänstermedia och den antirasistiska rörelsen. Ute i den historiska kylan är Nalin Pekgul. Den försmådde, svenskhatande förortsradikalen är den nya tidens melodi.

Om det enda man egentligen delar är en krypande oro i kroppen som driver på behovet av åsiktsradikalisering, samt avskyn inför det svenska, då kan bara utvecklingen bli en enda: Att hatet mot det svenska ökar, att retoriken skruvas upp, uppviglingen fortsätter och accelererar. Där är vi idag. I en självförstärkande loop. Den antisvenska retoriken kliver upp ett steg. Reaktionerna från svenskar blir de naturliga, mänskliga, lätt förutspådda. De reaktionerna tas till intäkt för att man i det förortsradikala lägret inte bara hade rätt, utan att det är ännu värre ställt med majoritetssverige. Så vrids allt upp ett snäpp till. Samtidigt ökar rekryteringsbasen i antal i takt med skäggbarnsinvasion, likaväl som från svenskarna skilda födelsetal.

Svenskar kommer inte att reagera på denna utveckling med medborgargarden. Inte på länge iaf. Det som kommer att ske är att den svenska solidariteten upphör. Politiken, likaväl som praktiken, kommer vridas mot ett ointresse för Somar och hennes vänners materiella vardag. Man kommer att rösta med fötterna. Välja politiker som sänker skatterna och därmed försörjningsstödet till Foujans rekryteringsbas. Samtidigt mal den demografiska kvarnen på och den dagen - närmare än vi vill tro och förstå - som det svenska folket understiger kolonisatörerna i antal, då kommer det att hända saker.
Citera
2015-06-10, 14:37
Medlem
TheJackets avatar
Hjärndöd skribent på AB? Jag har då aldrig hört på maken! men seriöst...bland det dummaste jag läst
Citera
2015-06-10, 14:43
Bannlyst
Börja med att koppla medborgarskapet med något test , där man mäter

1) Kunskapsnivå om det Svenska samhället och kulturen
2) Skattekraft - Är det lönsamt att ge den här människa medborgarskap?
3) Hederlighet .
Citera
2015-06-10, 14:56
Medlem
NoTruces avatar
Som jag skrivit tidigare, hon är populist. Uppvuxen i Sverige på 90-talet och förmodligen acklimatiserat sig rätt bra genom åren. Nu, under 2010-talet, har hon insett vilken kassako identitetsvänstern är. Vät fingret, håll det i luften och - presto! - kötta på i den riktning som för närvarande är mest lönande (invandringsfrågan, om nu någon missat det). Är fingret dessutom rasifierat kan du inte misslyckas.

Ni har säkert märkt en ökning Sverigekritiska artiklar i Metro och Aftonbladet ju närmare nationaldagen vi kom. Det beror på att de känner hur snaran dras åt. Jag skulle tippa att det om ett par tre nationaldagar - om inte tidigare - blir omöjligt med den här typen av skitkrönikor. Därför bombar de på nu, medan tid är.
Citera
2015-06-10, 16:04
Medlem
NoTruces avatar
Dessutom: Hon vill ju avveckla nationalstaten. Vad är då en ursäkt från den värd?
Citera
2015-06-10, 16:11
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Självklart har somar rätt till en ursäkt! Har man gjort fel, så är det inget konstigt att säga förlåt! Och vi i Sverige är alla skyldiga dessa människor en stor ursäkt för att vi kränkt deras mänskliga rättigheter!
Citera
2015-06-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Tycker bara att det är så underligt att man väljer att se på en sådan ceremoni på ett sådant sätt?
Varför väljer man inte att se det som ett välkomnande?
Kanske för att man känner sig annorlunda, som att det inte är ärligt menat.
Men vems problem är det och vad kan vi göra åt det? Jag känner inget ansvar för det. Antagligen lika lite som Somar känner tacksamhet. Och för varje gång svenska folket kollektivt ska någonting så känner jag att jag bli lite mer trött på listan av saker som jag ska bry mig om och ömma för.

Tyckte Mohammed Omar uttryckte det bra:

Jag blir också provocerad men sedan minns jag att det är det Somar vill. Och då tycker jag mest synd om henne och hennes likar som så gravt missbedömer situationen.

Jag tycker inte Somar behöver vara tacksam om hon inte vill det. Livet leder en dit man hamnar.

Men som Omar skriver finns det människor som hon nog inte gillar som skördar efter hennes ganska ogenomtänkta utbrott.
Jag ser samma sak i de pojkar som i Studio Ett gnäller efter lokal efter att ha betett sig som små svin på biblioteken. Ni måste ge oss saker, ni måste ta hand om oss. Men ingen bryr sig längre för man få bara mer skit tillbaka.
Somar och de små ligisterna blir liksom aldrig nöjda, tar aldrig eget ansvar, förstår inte var de finns i sammanhanget i detta "nya kalla Sverige". För många har utdelat dem offerrollen för många gånger och för varje gång glömmer de lite grann att vi andra inte vill vara spottkoppar, de onda, för alltid. Det har blivit helt normalt i deras tankevärld och antagligen umgänge, hela den dynamiken.
Offer, förövare. Men folk tröttnar.

Jag kan se att livet inte alltid varit lätt för Somar. Men det har det inte alltid varit för mig heller. Kan jag skylla på någon för det?
Nej, lika lite som Somar borde skylla på Sverige och önska att det (vilka det nu är) bad om ursäkt.
Att ens hamna i ett sådant tänkande som att en nation ska be om ursäkt för att någon var tvungen att gå igenom en process innan man får uppehållstillstånd kan nog bara vara möjligt i Sverige, så otroligt fast i självhat. Som om att det fanns något genuint ondskefullt i att ta ansvar för ett land och deras befolkning. Något fult i detta som man ska be om ursäkt för, att världen inte ser ut som Somar vill att den ska göra. Vi har nu kollektiv skuld i Somars olycka.
Tack för den, men jag känner det inte så.

Väldigt bra sammanfattning!

Har Somar fått kritik på "sociala medier" (flashback är ju störst i Sverige men räknas inte inom PK) förutom från Billström?
Citera
2015-06-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Självklart har somar rätt till en ursäkt! Har man gjort fel, så är det inget konstigt att säga förlåt! Och vi i Sverige är alla skyldiga dessa människor en stor ursäkt för att vi kränkt deras mänskliga rättigheter!

Eh, va?

Sommarlov?
Citera
2015-06-10, 17:06
Avstängd
-Sverigekritikern Somar Al Nahar belönas med kändisfest hos Landshövdingen Gotland.

www.helagotland.se/ekonomi/listan-de-far-ga-pa-sommarfesten-11134410.aspx
Citera
2015-06-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
-Sverigekritikern Somar Al Nahar belönas med kändisfest hos Landshövdingen Gotland.

De andra gästerna vill väl be om ursäkt.
Hon kanske får en ponny?
Citera
2015-06-10, 18:07
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=pkB4aieqBR8

Här kan ni se Fredrik Wikingsons svar till Tobias Billström.
Citera
2015-06-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell

Föga oväntat så har hennes spya över Sverige gett utdelning. Även om många tycker att hon är en idiot eller åtminstone gnällig så har hon nu säkrats sin plats i medieetablissemanget och vi kommer se mycket av henne i fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in