Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-05, 16:07
  #1
Medlem
T-80Us avatar
Somar Al Naher skriver i Aftonbladet att hon inte vill gå på någon medborgarskapsceremoni, utan att hon vill ha en ursäkt från den svenska staten för att asylprocessen var jobbig.

Vad säger vi om detta? Bör samtliga som fått asyl få något slags diplom med en officiell ursäkt, undertecknat av Svetsaren och det där fyllot till Finansminister vi har? Bör de kanske få ekonomisk ersättning för lidandet det innebar att få asyl i Sverige?

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle20914728.ab
Citera
2015-06-05, 16:10
  #2
Medlem
starbounds avatar
Det är en väldigt extrem text.

Tyvärr kommer hon nog få en del mordhot pga. den, vilket är väldigt trist. Även fast hon har extrema åsikter så måste hon få yttre dem.

Hon har fått reaktioner på sin text.

Adam Cwejman vill inte ha en ursäkt för att hans familj fick komma hit.

http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2015...-be-om-ursakt/

https://twitter.com/Ivarpi/status/606813927721299968

https://twitter.com/paulinaneuding/s...13653493542912
__________________
Senast redigerad av starbound 2015-06-05 kl. 16:12.
Citera
2015-06-05, 16:14
  #3
Medlem
Ackesnacks avatar
Gnäll, gnäll och mera gnäll. Dessa människor behöver ett riktigt arbete.
Citera
2015-06-05, 16:16
  #4
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Somar Al Naher skriver i Aftonbladet att hon inte vill gå på någon medborgarskapsceremoni, utan att hon vill ha en ursäkt från den svenska staten för att asylprocessen var jobbig.

Vad säger vi om detta? Bör samtliga som fått asyl få något slags diplom med en officiell ursäkt, undertecknat av Svetsaren och det där fyllot till Finansminister vi har? Bör de kanske få ekonomisk ersättning för lidandet det innebar att få asyl i Sverige?

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle20914728.ab
Undrar om hon vill att vi ska be om ursäkt när hon tar ut bidragspengarna och lever gratis på de svenska skattebetalarna också. Troligen.
Citera
2015-06-05, 16:17
  #5
Medlem
"Grattis för att du inte blev en av de tusentals flyktingar som Sverige tvångsutvisar till farliga länder varje år.
Deporteras till djungeln
Grattis för att du inte väcktes mitt i natten och släpades i väg med hjälp av svenska statens våldsmonopol till Arlandas flygplats.
Grattis för att du tog dig igenom allt detta och därför välkomnar vi dig i dag. "

Urdrag från länken i AB.

Vad är det de vill ? Ha en snabbare asylprocess ? Å sen de som ska stanna ska stanna och de som inte ska stanna ska UT och inte uppehålla sig i landet i väntan på att migg eller regering ska fatta hur mycket de vill stanna eller att deras land inte vill ha de, eller ännu värre de vill inte bo i sitt land.

Ja, de ska inte ha någon diplom för att de är svenska medborgare, det har inte jag heller eller mina föräldrar. Å då är vi född här.
Citera
2015-06-05, 16:18
  #6
Medlem
Havremopedens avatar
Jag kan på fullaste allvar inte förstå hur hon kan vara så vidrig..

Hon ska gå ner på knäna och be om ursäkt för det där uttalandet, jävla idiot... Får komma hit, får svenskt medborgarskap och ett liv att leva istället för krig, var tacksam Somar Al Idiot....


Irritationen slutar aldrig, snart måste svenskar be om ursäkt för allt..

Passar det inte, stick..
Citera
2015-06-05, 16:20
  #7
Medlem
trickydicks avatar
Maken till otacksamhet har jag inte läst sedan bussflyktingarna på Grytans skjutfält.

Hon skall inte ha ett förbannade dugg av oss, hon skall visa sin tacksamhet mot oss, och det gör hon genom att integrera sig skaffa ett jobb och betala skatt. Men helst ser jag att hon snarast åker tillbaka till den stenöknen som hon är bördig från.. Jävla fitta.
Citera
2015-06-05, 16:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
Gnäll, gnäll och mera gnäll. Dessa människor behöver ett riktigt arbete.

Ursäkta nu tar vi ett djupt andetag här men Otacksamma kanske är rätt ord.
Om inte så in i helvetes många kom på en och samma gång och krävde att just deras fall ska behandlas snabbare så kanske processen gått fortare.
Sen kan jag inte förstå varför någon ska just be Somar Al Naher om ursäkt för hennes upplevda plåga, ( läs tortyr ) att vända sig till Sverige.
Det är valfritt att fly från deras land och valfritt att flytta från Sverige.
Citera
2015-06-05, 16:21
  #9
Moderator
Chantres avatar
Hon tillhör ett parti som har varit med och instiftat denna lag. Hon kanske skulle fundera på att byta parti?
Citera
2015-06-05, 16:24
  #10
Medlem
Spurrs avatar

Citat:
Men nej, i det nya landet var vi inte alls välkomna. Ett utvisningsbeslut satte i gång ett nytt helvete. 18 månader av våra liv gick åt väntan på en flyktingförläggning och långa förhör.

18 månader är ju väldigt lång tid. Eftersom jag inte vet hur det går till när man beslutar om uppehållstillstånd så ska jag inte säga att det är lång tid för själva processen, men jag förstår att det är väldigt påfrestande att vänta så länge. Kunde man fixa den tiden så att den blev kortare så borde man. Hur? Tja, minska invandringen kanske?

Citat:
Jag förstod ingenting. Först gjorde staten allt i dess makt för att bli av med oss. Och nu skulle vi delta på en välkomstceremoni?

Det här förstår jag inte riktigt. Vadå "bli av med oss"? Ja, gud förbjude att man försöker kolla upp vem som kommer in i landet och blir kvar här. Återigen så tycker jag att 18 månader är lång tid, men om det är vad som krävs så är det. "Bli av", larvigt.

Citat:
För i år har det blivit lag på att varje kommun en gång per år måste anordna en medborgarskapsceremoni för att högtidlighålla nya svenska medborgare och markera medborgarskapets betydelse.

Verkligen? Särbehandling? Nu är jag ju född här så jag lär ju inte få mitt medborgarskap firat, men nog låter det lite skumt.
Okey, jag skulle ärligt talat tycka att det var lite obekvämt.

Citat:
Vilket hån, ärligt talat. Grattis du fick ett svenskt medborgarskap.

Ja, det är verkligen inget att vara tacksam över. Först lät det mer som om du/ni inte kunde vänta på det, men sedan så bara "äh, fuck it, inte värt det".
Jag förstår var känslorna kommer ifrån, men kanske, KANSKE så behöver man inte gnälla om det? Försök göra något åt processen istället (det vill säga tiden) och var tacksam för att landet inte såg till att "bli av" med er.

Citat:
...som den gången när du tvingades röntga tänderna för att bli åldersbedömd

Ja, för det är ju ingen som ljuger om sin ålder när de kommer hit. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...eren/a/552786/

Citat:
Att söka asyl var allt annat än en dans på rosor. Ska det uppmärksammas kanske en ursäkt hade suttit bättre än en ceremoni.

Gör något åt det. Sluta gnäll och någon ursäkt ska du/ni inte ha.

Kortfattat: Processen för uppehållstillstånd borde göras kortare (på ett sätt som inte påverkar kvalitén på undersökningar som görs). Somar Al Naher ska inte ha någon ursäkt och borde kanske låta lite mindre arg över att ha fått medborgarskap. Mig rör det inte i ryggen, men nog finns risken att det kan användas emot henne.
Citera
2015-06-05, 16:25
  #11
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Tyvärr kommer hon nog få en del mordhot pga. den, vilket är väldigt trist. Även fast hon har extrema åsikter så måste hon få yttre dem.[/url]

Håller helt med om det. Precis som att man ska få ge respons på texten. Med lite standard. Mordhot är ju olagligt och bör behandlas därefter.
Citera
2015-06-05, 16:27
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
Vill hon ha en ursäkt från alla svenskar också. Att ok det är bara att komma hit. Skit i oss som redan bor här vi har bara en skitkultur med midsommar och annan skit. Det är inget värt att bevara alls det. Vi är bara tacksamma för att det kommer folk som byter ut oss...

Hon borde vara förbannad på sitt hemland enbart där det måste verkligen skitit sig och om det inte gjort det så skulle hon förmodligen inte heller vilja att det i det landet vällde in nytt folk. Men det är som det är bara Sverige i hela världen som tacksamt ska vara hela världens samvete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback