Citat:
Ursprungligen postat av
wicked-tuna
.
Jag tänker mig som att det finns ett litet kök i varje lägenhet, och sedan ett större "gemensamt vardagsrum och storkök", och att TS då inte har något behov av det gemensamma utrymmet, och att TS inte använder det gemensamma utrymmet.
Och då tänker jag mig att TS skulle kunna avtala bort rätten till det gemensamma utrymmet, mot att TS slipper att betala tilläggskostnader såsom för skadegörelse och sådant, för det gemensamma utrymmet. Det är ju dock upp till hyresvärd om de accepterar en sådan avtalsförändring, men TS kan ju alltid föreslå.
Man kan ju dra upp problemet för hyresvärden på ett snällt vis, förklara problemet med att du aldrig använder det gemensamma utrymmet, och ställ dig frågande till varför du ska behöva betala för andras misskötsel av det gemensamma utrymmet då.
Man behöver inte dra allt genom domstol utan man kan faktiskt lösa saker och ting den "snälla vägen" också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sprangdegs-Harry
.
Vad är skillnaden mot en borgensförbindelse i ett hyresförhållande?
En borgensman i ett hyresförhållande har ingen rätt i lägenheten på så sätt att han kan vägra hyresgästen tillgång till lägenheten, och hyresgästen kan riktigt leva rövare och på så sätt orsaka borgensmannen jätteskador, skador vars summa borgensmannen inte kan förutse på något sätt. Eller att hyresgästen släpper in konstiga gäster som gör samma. Låt oss säga att den hyresgäst som borgensmannen gått i borgen för, tänder på lägenheten och orsakar ett helt hyreshus brinner ner.
Vad kan borgensmannen göra? Ingenting, förutom att håva upp plånboken.
Och eventuellt regressa mot den som borgensmannen trätt in i säkerhet för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aritoc
.
Jag tycker personligen att det är fullt skäligt med att man delar upp kostnaden.
Att lova bort sin förstfödde är däremot grovt oskäligt. Nu är det ju en markant skillnad på att behöva dela på en reparationskostnad för en skadegörelse i ett gemensamt utrymme, och att lova bort sin förstfödde.
Och beloppet - att man delar på kostnaden, är ju fullt skäligt, även för en student. Kan inte tänka mig att det blir en större kostnad än cirka 500-1000 per skalle, och då blir det mer som att TS lipar för att det är en "principsak att jag inte ska behöva vara med och betala för något jag inte orsakat".
Alternativet för hyresvärden är att man sätter det som en hyreshöjning alternativt inte göra något, för man kommer troligtvis aldrig att hitta vem som orsakade skadegörelsen.
Principsaken är att avtal skall hållas. Att §36 finns är för att skydda mot oskäliga avtal, och oskäligt bedömer jag som en väldigt hög ribba, där det skall handla om oskäliga belopp. Att säga att det kostar 5000 per skalle som en ren och skär straffavgift om det visar sig att det är ostädat i det gemensamma utrymmet skulle definitivt vara oskäligt, då det inte kostar mer än ett par tusenlappar att ta dit en städfirma.
Att däremot slå ut en FAKTISK kostnad med ett mindre påslag för administration, inte ett påhittat belopp ur luften, delat på alla hyresgäster, ser jag inte som något oskäligt alls.