2014-12-18, 18:32
Medlem
Det har kommit upp en situation i en korridor där jag bor. Alla hyresgäster har en egen lägenhet utom köket som är delat. Jag behöver svar på vissa frågor.

a) Säg att hyresgästen som bor i lägenhet A vill anordna en fest (med folk som inte bor i korridoren) i köket men hyresgästen som bor i lägenhet B inte vill att festen ska anordnas. Får festen anordnas ändå?

b) Vad gäller för städning? Är hyresgästen B tvungen att städa exempelvis soppkorgar som finns i köket om han inte använder dem och de används av utomstående som festar?

Tack för svar.
Senast redigerad av Nytttkonto 2014-12-18 kl. 18:35.
Citera
2014-12-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytttkonto
Det har kommit upp en situation i en korridor där jag bor. Alla hyresgäster har en egen lägenhet utom köket som är delat. Jag behöver svar på vissa frågor.

a) Säg att hyresgästen som bor i lägenhet A vill anordna en fest (med folk som inte bor i korridoren) i köket men hyresgästen som bor i lägenhet B inte vill att festen ska anordnas. Får festen anordnas ändå?

b) Vad gäller för städning? Är hyresgästen B tvungen att städa exempelvis soppkorgar som finns i köket om han inte använder dem och de används av utomstående som festar?

Tack för svar.

I fallet A beror det helt på vilka regler som bestämts endera av fastighetsägaren eller de regler som eventuellt satts upp för huset eller korridoren.
Saknas regler om detta så finns inget hinder att anordna en fest.

I fallet B så antar jag att det finns städlistor och bryter man mot dessa bryter man också mot reglerna.

Det finns som du ser inget entydigt svar utan det beror på situationen.
Det enklaste är nog korridorsmöte där regler sätts upp om sådana saknas.
Citera
2014-12-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
I fallet A beror det helt på vilka regler som bestämts endera av fastighetsägaren eller de regler som eventuellt satts upp för huset eller korridoren.
Saknas regler om detta så finns inget hinder att anordna en fest.

Varför menar du att det inte finns något hinder? Om B också äger köket kan han väl motsätta sig att utomstående vistas där precis som jag kan motsätta mig att utomstående ska vistas i mitt hus?

Enligt samäganderättslagen ska alla delägare vara överens om varje åtgärd som görs med det som ägs gemensamt.

Citat:
I fallet B så antar jag att det finns städlistor och bryter man mot dessa bryter man också mot reglerna.

Det finns som du ser inget entydigt svar utan det beror på situationen.
Det enklaste är nog korridorsmöte där regler sätts upp om sådana saknas.

Det finns inga officiella listor. Det är de som bor i korridoren som ska sköta städningen och man har inte kommit överens om något. Det går inte heller att komma överens om några regler pga att det är en stor obalans mellan de som inte använder köket och de som festar.
Senast redigerad av Nytttkonto 2014-12-18 kl. 20:02.
Citera
2014-12-18, 20:02
Medlem
Citat:
Varför menar du att det inte finns något hinder? Om B också äger köket kan han väl motsätta sig att utomstående vistas där precis som jag kan motsätta mig att utomstående ska vistas i mitt hus?

Enligt samäganderättslagen ska alla delägare vara överens om varje åtgärd som görs med det som ägs gemensamt.
Problemet är att samägande inte är fallet.
Ni äger ingenting, ni hyr och har därför rätt att nyttja gemensamma lokaler.
Citera
2014-12-18, 20:05
Medlem
Citat:
Problemet är att samägande inte är fallet.
Ni äger ingenting, ni hyr och har därför rätt att nyttja gemensamma lokaler.
Man kanske kan säga att man äger en hyresrätt.
Citera
2014-12-18, 20:14
Medlem
Citat:
Nej, det kan man inte.
Man har rätt att disponera den givet ett avtal.
Citera
2014-12-18, 20:27
Medlem
Citat:
Nej, det kan man inte.
Man har rätt att disponera den givet ett avtal.

Antingen har man en hyresrätt eller så har man inte det. Samägande kan tillämpas åtminstone analogt.
Citera
2014-12-18, 20:32
Medlem
Citat:
Antingen har man en hyresrätt eller så har man inte det. Samägande kan tillämpas åtminstone analogt.
Givetvis har du en hyresrätt och ett därmed följande avtal.
Samägande kan inte appliceras analogt eftersom det rör sig om helt andra saker.

Du får helt enkelt kolla upp det avtal du ingått när du flyttade in.
Citera
2014-12-20, 22:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Endast om du skulle vara fastighetsägaren. Annars hyr du den bara.
Citera
2014-12-22, 11:48
Medlem
Citat:
Givetvis har du en hyresrätt och ett därmed följande avtal.
Samägande kan inte appliceras analogt eftersom det rör sig om helt andra saker.

Du får helt enkelt kolla upp det avtal du ingått när du flyttade in.

Hur menar du att det rör sig om helt andra saker?
Citera
2014-12-22, 13:43
Medlem
Citat:
Hur menar du att det rör sig om helt andra saker?
Du har dispositionsrätt över gemensamma lokaler, du kan alltså inte hitta på egna regler utan har att följa de gemensamma reglerna.
Citera
2014-12-23, 13:58
Medlem
Emerains avatar
B kan inte göra annat än att gnälla till A. Eller ska B förbjuda A för att ha gäster över på middag?

Osv, det här kan dras in absurdum. Eftersom båda är hyresgäster med tillgång till köket så kan B inte stoppa A, fr det verkar inte som att hyresvärden sagt något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in