Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 13:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag har inte sett om det har framkommit i tråden, men är det känt hur Lisa vanligtvis tog sig hem från jobbet?

Det kan ju vara ganska viktigt om GM visste att det här var första dagen hon skulle åka hem själv och på moped.

Jag vet inte detta, men skulle tro att det är föräldrarna som skjutsat med tanke på att det är 4 mil att resa. Någon sa tidigare i tråden (om jag minns rätt) att det tar 2½ timme att ta sig tid med buss/tåg (minns inte exakt på vilket sätt man åkte).
2015-06-10, 13:15
Medlem
Vet någon om herr V×dman har instagram? Finns han som följare av LH på instagram eller twitter?

Gör han det så har vi en koppling.
Medlem
Ni som är bra på att söka, vad har denna J*han V*dman för bil registrerad på sig?
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Då måste han ju släpat henne över vägen! Helt otroligt att en gm skulle våga göra det så pass tidigt på kvällen. En överhängig risk att nån skulle se detta. Det borde också finnas spår av det i så fall, vilket det inte gör.

Måste inte ha släpats om GM bett henne om hjälp att leta efter lilla bortsprungna vovven eller något sådant
Skulle bli förvånad om hon återfanns i närområdet, tror mer på att hon dumpats långt därifrån
Medlem
Citat:
Supergruppen ska lösa gåtan med Lisa

Citat:
En riktig supergrupp
Nu kopplas också polisens supergrupp GMP, Gärningsmannaprofilgruppen, in i jakten och sökandet.
Spaningsledaren, kriminalkommissarie Lars Johansson, som leder utredningen kring mysteriet med försvunna Lisa, bekräftar för Expressen:
– De började i går kväll, vi ska höras av under dagen, säger han.

http://www.expressen.se/gt/supergruppen-ska-losa-gatan-med-lisa/
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hanscom
Jag tror inte att man ska vara så säker på det. Jag tror att GM är någon som både är bekant med området och BO.

Varför?

Jo, hur skulle han annars veta att kusten var klar? Att ingen var kvar efter stängning eller som jobbade i närheten? Jag har jobbat på en mängd mindre företag, bland annat restauranger och kaféer och jag skulle säga att det är väldigt vanligt att ägare stannar kvar en tid efter stängning och sköter pappersarbete osv på kontoret, fixar med beställningar av nya varor etc. Hur kunde han veta att kusten var klar? Om någon hade varit kvar så skulle ett skrik eller ljud kunna sätta dit honom. Känner GM BO själv, de kollegor som sist såg henne eller någon annan som jobbar där?

Kan det ha varit så att GM vet att det brukar vara någon eller några ensamma tjejer som brukar stänga och kunde nöjt sig med vem som helst? Han åkte dit för att kolla läget och det råkade vara den stackars 17-åringen som var kvar. Fyfan..

Alternativt någon ännu närmre BO, i alla fall någon i hennes sociala krets. Hon brukade väl inte åka moped hem själv? Hur brukade hon ta sig hem i vanliga fall? Är det inte lite misstänksamt att det sker den dagen hon ska åka hem ensam? Kan hon haft kontakt med någon som även stalkat henne via chatt, tinder, Badoo, Happypancake och vad mer nu som finns och sagt något om att hon skulle åka moped ensam hela vägen till jobbet. Den sjuka GM såg sin chans och åkte dit för att stalka henne/slå till.

Borde ju gå att kolla upp vilka sådana konton hon hade och kolla historiken i chattarna där och se om det finns någon som bör undersökas närmre.

Hade hon hjämen på sig (visir?) så isolerar det skrik rätt bra och minskar syn/hörseln kraftigt för henne.

Jag tror inte hon följde med frivilligt. Anledningen är grejerna vid moppen och nycklarna i. Hade hon följt med och känt personen hade hon mest troligt tagit med grejerna och nycklarna.

Jag tror att detta tyder på en hastigt överfall där GM troligen slängt in henne i en bil/fått henne att bli medvetslös (vilket kan vara svårt med en hjälm på dock)

Finns någon karta över vart telefonen hittades? (Har sökt här men olika bud ges)

Antingen blev hon släpad med någonstans eller inslängd i en bil.
2015-06-10, 13:16
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla
Exakt!!

Mentalt är allt planerat, dock inte tillfälle, tid och rum.

Slumpen avgör brottsoffer.

Men är detta verkligen slumpen?! Jag tänker på youtube videon.. Verkar kusligt planerat.
2015-06-10, 13:16
Medlem
snurresnigels avatar
OM det skulle vara så att JV varit på caféet ganska nära i tiden innan den förmodade frihetsberövanden så måste ju han vara skäligen misstänkt med hans bakgrund på twitter (sexuella bilder, enstöring, digitala förföljelsetendenser).
2015-06-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Ingen som bor i G#ten# och kan kolla den adress han är skriven på. Kanske prata med grannen och se om det varit "aktivitet".

Ryktet i byn säger att han är hemlös sedan ett tag tillbaka. Han är weird så det räcker till och blir över iaf...I en perfekt värld så skulle en person som mår så dåligt psykiskt inte få vistas ute bland vanligt folk då han utgör en fara för sin omgivning. Att han går lös säger det mesta om hur belastade de är hos polisen, soc, psykvården etc.
Medlem
Hallonochjordgubbars avatar
Tror starkt att denna J*han har något med detta att göra! Någon som vet var han finns?
Medlem
TjackTommys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla
Vet någon om herr V×dman har instagram? Finns han som följare av LH på instagram eller twitter?

Gör han det så har vi en koppling.

Har kollat hennes twitter, han följde inte den iallafall.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck
Har de kollat kollegans bil tro? Skulle ju faktiskt kunna vara så att kollegorna har slagit ihjäl henne inne på cafét, skickat smset för att föräldrarna inte ska bli oroliga och sedan har de haft några timmar att städa upp och ställa i ordning samt gömma kroppen(om den inte ligger i bilen).

Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Det är något med hur kollegorna i ett svep (utan att frågor behövs) berättar närmast exakt samma historia ...

Nej. Det betyder säkert ingenting. De har ju varit om samma sak, så det är klart att berättelserna är lika.

... men jag hoppas ÄNDÅ att man någon gång tar (tagit?) sig tid att undersöka bilen, kollegornas mobiler och så vidare. För att vara på den (överdrivet) säkra sidan.

Tror inte kollegorna har något med försvinnandet att göra, och det har givetvis polisen kollat upp. De var de sista som såg LH i livet, så självklart har de blivit förhörda. Larm borde väl finnas i byggnaden, vilket de måste ha aktiverat när de stängt? Kan man inte se att larmet faktiskt aktiverades när kollegorna har sagt att de lämnade byggnaden, och inte en timme senare (då de enligt teorin ovan städat klart)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in