2015-06-09, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
ridning är naturligt kvinnliga sporter.
Ridning har i alla tider varit en manlig sport och ett manligt färdmedel liksom mannens "stridsvagn", endast på senare tid som det blivit för kvinnor och framförallt unga tjejer ...
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-06-09 kl. 22:18.
Citera
2015-06-09, 21:55
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Dom måste skaffa lite självförtronde och släppa hämningarna att tjejer ska vara så fina och blyga, inte halka på gräset, dom vågar knappt ta i. Den mentala inställningen har en stor avgörande del.

Jag har ju inte kört fotboll men vinner alltid över killar i tv-spel o schack exempelvis o de är för att jag inte har inställningen att jag är tjej och är sämre pga det, utan man fokuserar på spelet... Vet ju att man är olika men det behöver inte betyda så mkt egentligen.

Fast att jämföra spel och schack med fysiskt krävande sporter är inte jämförbart eftersom det inte spelar någon roll om du är fysiskt svagare än personen du spelar mot, eftersom i schack eller i tv-spel kan du träna dig att bli lika bra som en kille eller tjej, eftersom det inte har något med dina förutsättningar att göra mer än om du orkar lägga ner tid på att bli bra på tv-spel eller schack.

Men visst har inställningen och motivationen stor del i detta att göra, men det kommer inte vara avgörande för mig om jag ska tävla mot en kvinna i 100 meters löpning och vi är likvärdigt tränade, förstår du vart jag vill komma?
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-06-09 kl. 21:59.
Citera
2015-06-09, 22:00
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Fast att jämföra spel och schack med fysiskt krävande sporter är inte jämförbart eftersom det inte spelar någon roll om du är fysiskt svagare än personen du spelar mot, eftersom i schack eller i tv-spel kan du träna dig att bli lika bra som en kille eller tjej, eftersom det inte har något med dina förutsättningar att göra mer än om du orkar lägga ner tid på att bli bra på tv-spel eller schack.

Men visst har inställningen och motivationen stor del i detta att göra, men det kommer inte vara avgörande för mig om jag ska tävla mot en kvinna i 100 meters löpning och vi är likvärdigt tränade, förstår du vart jag vill komma?
Det var inte jag som började jämföra mot män men självklart tävlar dom ju bara mot andra länders kvinnor. Men Sverige är inte det bästa laget i dagsläget.
Killar brukar räknas att ha förutsättningar för att vara bättre i sånt också, därför är det lite samma sak... Det går ju inte ändra på att man har olika förutsättningar men går ändra hur man tränar och tror på sig själva

Ja själv klart^^ Men det är något man kan jobba på för att kvinnor brukar ha lågt självförtroende och killar kanske blir mer motiverade att hålla på med lagsport
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-06-09 kl. 22:04.
Citera
2015-06-09, 22:04
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Ridning har i alla tider varit en manlig sport och ett manligt färdmedel liksom mannens "stridsvagn", endast på senare tid som det blivit något för kvinnor och framförallt för unga tjejer ...

Kvinnor kan vinna över män i ridning vilket de inte kan i boxning eller löpning. Det indikerar att det är en kvinnlig sport. Män är mer intelligenta, starkare, aggressiva än kvinnor så om de trots det förlorar mot en kvinna så har kvinnan en väldigt stor fördel som gör att hon väger upp alla nackdelar som hon börjar med.
Citera
2015-06-09, 22:14
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Det var inte jag som började jämföra mot män men självklart tävlar dom ju bara mot andra länders kvinnor. Men Sverige är inte det bästa laget i dagsläget.
Killar brukar räknas att ha förutsättningar för att vara bättre i sånt också, därför är det lite samma sak... Det går ju inte ändra på att man har olika förutsättningar men går ändra hur man tränar och tror på sig själva

Ja själv klart^^ Men det är något man kan jobba på för att kvinnor brukar ha lågt självförtroende och killar kanske blir mer motiverade att hålla på med lagsport

Ja precis som det ska vara! jag ska inte påstå att jag tycker damfotbollen är jätte intressant! men jag respekterar de tjejer som håller på med den, även fast jag vet att de inte kommer bli bättre än pojkfotbollen, så är Sveriges landslag på damsidan fantastiskt bra när man jämför med andra länders kvinnor.

Vet inte om kvinnor har lågt självförtroende, är väl bara så att killar ser allt som en tävling medans kvinnor har en mer laidback skönare syn på tillvaron?

Sen vet jag inte om lagsport är mer motiverande att hålla på med, för mig var det aldrig det. Jag hatar att förlora och håller man på med en sport där individuell prestation avgör en match kan man aldrig skylla ifrån sig om man förlorar.
Citera
2015-06-09, 22:20
Bannlyst
Citat:
Kvinnor kan vinna över män i ridning vilket de inte kan i boxning eller löpning. Det indikerar att det är en kvinnlig sport. Män är mer intelligenta, starkare, aggressiva än kvinnor så om de trots det förlorar mot en kvinna så har kvinnan en väldigt stor fördel som gör att hon väger upp alla nackdelar som hon börjar med.
Så mänskligheten hade fel i tusentals år då det i alla kulturer har ansetts som manligt att rida?
Citera
2015-06-09, 22:28
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja precis som det ska vara! jag ska inte påstå att jag tycker damfotbollen är jätte intressant! men jag respekterar de tjejer som håller på med den, även fast jag vet att de inte kommer bli bättre än pojkfotbollen, så är Sveriges landslag på damsidan fantastiskt bra när man jämför med andra länders kvinnor.

Vet inte om kvinnor har lågt självförtroende, är väl bara så att killar ser allt som en tävling medans kvinnor har en mer laidback skönare syn på tillvaron?

Sen vet jag inte om lagsport är mer motiverande att hålla på med, för mig var det aldrig det. Jag hatar att förlora och håller man på med en sport där individuell prestation avgör en match kan man aldrig skylla ifrån sig om man förlorar.
Dom kommer inte vinna Vm.

Fotboll känns så segt bara sparka på en boll det händer inget, springa fram och tillbaka...
Citera
2015-06-09, 22:32
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Dom kommer inte vinna Vm.

Fotboll känns så segt bara sparka på en boll det händer inget, springa fram och tillbaka...

Jag sa inte att de kommer vinna VM heller! jag sa bara att de är duktiga.

Det får man tycka! jag själv tycker fotboll är roligt att kolla på ibland!
Citera
2015-06-09, 22:43
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Så mänskligheten hade fel i tusentals år då det i alla kulturer har ansetts som manligt att rida?

1) Om det är manligt att rida hur kommer det sig att kvinnor kan vinna över män? Kvinnor är dummare, svagare, har mindre tävlings instinkt än män. Kvinnor har mycket mindre att vinna på att tävla än män. Om män förlorar mot kvinnor trots allt det här, så är det en kvinnlig sport.

2) Att skjuta pilbåge har också ansetts som manligt, kvinnor är lika bra/bättre båg-skyttar än män.
Citera
2015-06-09, 22:56
Bannlyst
Citat:
1) Om det är manligt att rida hur kommer det sig att kvinnor kan vinna över män? Kvinnor är dummare, svagare, har mindre tävlings instinkt än män. Kvinnor har mycket mindre att vinna på att tävla än män. Om män förlorar mot kvinnor trots allt det här, så är det en kvinnlig sport.

2) Att skjuta pilbåge har också ansetts som manligt, kvinnor är lika bra/bättre båg-skyttar än män.
Så ditt svar är alltså: ja mänskligheten hade fel i tusentals år ... allt som anses manligt i en kultur är inte manligt ... och måttstocken för vad som är manligt på riktigt och inte hittepå är givetvis du?
Citera
2015-06-10, 00:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Läs artikeln.
Ja?
Citera
2015-08-07, 01:00
Medlem
Milford.Cubicles avatar
https://www.facebook.com/nyheter24/videos/905006192868728/

Roligt att se skillnaden
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-08-07 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in