2007-04-18, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av punk
6-3 skall det vara...
http://www.uikfans.se/nyheter/berka_text.htm

Tja första träningsmatchen för Umeås duktiga fotbollstjejer. Inte mycket säga om mer än att dom spela 3x30 min. och tycks ha rasat ihop på slutet samt att
gymnasiegrabbarna knappast var några duvungar och säkerligen spelar A-lags
fotboll i både herr 2:an och 1:an. Talangfulla hungriga 17-18 åringar är inte att leka med och speciellt inte när traktens berömdheter står för motståndet.
Gissar således att förlusten delvis har med motivation att göra.

Umeås elitfotbollstjejer håller väl uppskattningsvis herrarnas div. 1 standard
när dom är fulltränade och i form medan damallsvenskan som helhet kanske bara håller hög div.2 standard. Svenska damfotbollslandslaget håller kanske
superettastandard medan det Tyska damfotbollslandslaget när dom är som bäst spelar allsvenskt. Det är på dom här nivåerna det ligger så kom inte och snacka om pojkfotboll eller div.5 och sån skit för det har inget med verkligheten att göra. Dessutom gör damfotbollen fortfarande jättesteg och befinner sig alltjämt i utveckling samt är numer tjejernas populäraste sport näst efter ridning. Ni som inte gillar damfotboll har bara att gilla läget.
Citera
2007-04-18, 03:15
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Tja första träningsmatchen för Umeås duktiga fotbollstjejer. Inte mycket säga om mer än att dom spela 3x30 min. och tycks ha rasat ihop på slutet samt att
fotboll i både herr 2:an och 1:an. Talangfulla hungriga 17-18 åringar är inte att leka med och speciellt inte när traktens berömdheter står för motståndet.

när dom är fulltränade och i form medan damallsvenskan som helhet kanske bara håller hög div.2 standard. Svenska damfotbollslandslaget håller kanske
superettastandard medan det Tyska damfotbollslandslaget när dom är som bäst spelar allsvenskt. Det är på dom här nivåerna det ligger så kom inte och snacka om pojkfotboll eller div.5 och sån skit för det har inget med verkligheten att göra. Dessutom gör damfotbollen fortfarande jättesteg och befinner sig alltjämt i utveckling samt är numer tjejernas populäraste sport näst efter ridning. Ni som inte gillar damfotboll har bara att gilla läget.

Alltså, jag förstår vart du vill komma, jag har själv inget alls emot damidrott i allmänhet, eller damfotboll och jag tycker att den här mellanstadiekonservatismen som vissa i den tråden visar upp är ganska löjlig om de verkligen skulle mena det.

Men. Du gör nog dig själv en otjänst genom att fara med så uppenbara osanningar som du gör i det här inlägget. Det är en sak att vinkla saker och ting lite grann, men det är ett faktum att världens bästa damlag får stryk av pojklag som ofta inte ens behöver vara speciellt bra pojklag. Och de spelar matcherna just pga att de vet att de är underlägsna i längden, för att det högre tempot och den bättre fysiken förhoppningsvis gör att de måste anstränga sig till det yttersta för att hänga med.

Väldigt många killar som diskuterar damfotboll vet mycket väl hur bra eller hur dåliga de är. De har själv sett tusentals matcher i herrfotboll på lägre nivåer, det går inte att lura en hyfsat fotbollsintresserad person att det finns damer som skulle spela allsvenskt.

Kom med vettiga motargument istället. Varför ska damfotboll behöva försvara sig hela tiden när ingen räknar hur många svenska herrar som hoppar högre än Kajsa Bergqvist? (En hel drös som ingen hört talas om.) Och varför tycker nästan ingen att det är underligt att hon tjänar mer än Stefan Holm, samtidigt som man tycker att det är skandal att damfotbollsspelare får uppmärksamhet eftersom de är sportligt underlägsna män?
Citera
2007-04-18, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är en sak att vinkla saker och ting lite grann, men det är ett faktum att världens bästa damlag får stryk av pojklag som ofta inte ens behöver vara speciellt bra pojklag.

Löjligt. Och så anklagar du mig för överdrifter. Eftersom det är en svårbedömd
sak avgöra vilken herrserie Umeås damer skulle hamna i kan jag möjligen
gå med på att justera mina tidigare utsagor ett snäpp nedåt överlag. Däremot
är jag helt säker på att Umeåtjejerna slår världens bästa P15 lag i 10 fall av 10.

Och vad gäller det där med att behöva försvara sig så stämmer inte det.
Damfotbollen bevöver inte försvara sin existens mot diverse efterblivna påhopp. Varför skulle dom göra det menar du?
Citera
2007-04-18, 12:30
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Löjligt. Och så anklagar du mig för överdrifter. Eftersom det är en svårbedömd
sak avgöra vilken herrserie Umeås damer skulle hamna i kan jag möjligen
gå med på att justera mina tidigare utsagor ett snäpp nedåt överlag. Däremot
är jag helt säker på att Umeåtjejerna slår världens bästa P15 lag i 10 fall av 10.
Vad jag kan hitta så spelar Umeå fortfarande träningsmatcher mot lokala mediokra pojklag, senast (2007-03-10) så vann de med 4-2 mot ett länslag födda -91. Men till exempel 2005 fick de spö med 6-2 mot ett lokalt pojklag. Så jag är faktiskt helt övertygad om att de skulle få bögstryk av världens bästa p15 lag.

Det är faktiskt tillåtet för tjejer att spela i herrdivisionerna, märkligt nog är det ingen som gör det. Tycker inte du att det är lite konstigt? Om nu Umeå håller div 1 klass borde de ha en spelare som platsar i allsvenskan?
Citera
2007-04-18, 13:32
Medlem
sekazzs avatar
Citat:

när dom är fulltränade och i form medan damallsvenskan som helhet kanske bara håller hög div.2 standard.
Svenska damfotbollslandslaget håller kanske
superettastandard medan det Tyska damfotbollslandslaget när dom är som bäst spelar allsvenskt.
Det är på dom här nivåerna det ligger så kom inte och snacka om pojkfotboll eller div.5 och sån skit för det har inget med verkligheten att göra. Dessutom gör damfotbollen fortfarande jättesteg och befinner sig alltjämt i utveckling samt är numer tjejernas populäraste sport näst efter ridning. Ni som inte gillar damfotboll har bara att gilla läget.

Du kan fan inte vara på riktigt? Finns inte en chans i helvete att dom ligger på nivåerna Du pratar om.
Isåfall har Du aldrig varit på en damfotbollsmatch kontra en div 1/div 2 -match.
Blir så otroligt chockad när jag ser att Du skriver det här, var har Du fått det ifrån?? Spelar syrran damfotboll? Vill Du ta henne i försvar?

Givetvis slår världens bästa P15-lag Umeå's damlag varje dag i veckan året om.
Citera
2007-04-18, 13:51
Medlem
Brandbils avatar
Skönt att det är några som fortfarande orkar försöka visa wigwag in i verkligheten igen.

Personligen tycker jag att damerna får spela hur mkt de vill. TV ska visa det tittarna vill se och det tror jag till stor del att de gör. Det var ett tag med lite extra fokus på damfotboll men det har ju lagt sig nu (?).

Jag tittar mycket hellre på herrfotboll och skämst nästan lite när jag ser damernas "topplag" spela. Men det finns en charm med damfotbollen också och det är att den lägre nivån öppnar för lite "roligare" spel. Det krävs inte en Ronaldiño för att dra tre spelare i damfotbollen. Utan att vara nedlåtande är det lite som att titta på när småbarn spelar. Det kan bli lite roligare fotboll i vissa aspekter. Professionaliteten i herrtoppen kan göra fotbollen lite stel ibland. Jag tittar nog hellre på damlandslaget än div 10 herrar iaf. Även om herrarna kanske fortfarande är lite vassare.
Citera
2007-04-18, 13:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Hur orkar du ...?
Mitt inlägg skrev jag endast för att få mig ett gott skratt åt imbecilla idioter som du, som tar det jag skrivit på fullt allvar.
"Abaraskoja!", den har jag hört förr. Men vad sägs om att hädanefter inte ta dig på allvar överhuvudtaget?

MVH
/HL
Citera
2007-04-18, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad jag kan hitta så spelar Umeå fortfarande träningsmatcher mot lokala mediokra pojklag, senast (2007-03-10) så vann de med 4-2 mot ett länslag födda -91. Men till exempel 2005 fick de spö med 6-2 mot ett lokalt pojklag. Så jag är faktiskt helt övertygad om att de skulle få bögstryk av världens bästa p15 lag.

Det är faktiskt tillåtet för tjejer att spela i herrdivisionerna, märkligt nog är det ingen som gör det. Tycker inte du att det är lite konstigt? Om nu Umeå håller div 1 klass borde de ha en spelare som platsar i allsvenskan?

Ja Hanna Ljungberg skulle nog inte göra bort sig på topp när hon är på topp.
Hon är rätt snabb den tjejen. Kanske Marta också även om hennes kvaliteer
skulle få svårare göra sig gällande. Men ta en sån spelare som Birgit Prince
och tänk dig henne spela allsvenskt. Känns inte alltför avlägset tycker jag.
Någon kvinnlig försvarsspelare har jag däremot svårare att se i allsvenskan
även om jag nog tycker DjurgårdsTina håller rätt hög klass.

Sen skrev jag Umeå håller div.1 klass vilket alla som kan lite fotboll vet är en jävla skillnad mot superettaklass och ännu längre från allsvenskan.
Exempel på herrlag i Norr1:an är Anundsjö, Robertsfors och Östersund.
Kanske dessa herrlag håller en något för hög standard över en hel serie för Umeås tjejer vilket jag också medgivit men i 2:an tar dom grabbarna lätt.

Och så sen det här med pojklag. Släpp det Memnok! Blir ju bara pinsamt.
Om Umeå i träningsmatcher fått stryk av lokala P15-lag så beror det på nåt.
Kanske för att både 17 och 18-åringar plus några avdankade före detta superettaspelare deltog. Kanske för att Umeås 3 starkaste spelare deltog i
pojklaget. Umeås damlag spelar inte träningsmatcher mot pojklag för att bevisa nåt för fb:s mer retarderade fjantar utan just för att träna och inte minst matcha in nya unga orutinerade tjejer i laget.
Citera
2007-04-18, 17:17
Medlem
Ciliaxs avatar
Citat:
Kanske för att både 17 och 18-åringar plus några avdankade före detta superettaspelare deltog. Kanske för att Umeås 3 starkaste spelare deltog i
pojklaget.

Eller kanske för att pojklaget var bättre.
Citera
2007-04-18, 17:25
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ja Hanna Ljungberg skulle nog inte göra bort sig på topp när hon är på topp.
Hon är rätt snabb den tjejen. Kanske Marta också även om hennes kvaliteer
skulle få svårare göra sig gällande. Men ta en sån spelare som Birgit Prince
och tänk dig henne spela allsvenskt. Känns inte alltför avlägset tycker jag.
Någon kvinnlig försvarsspelare har jag däremot svårare att se i allsvenskan
även om jag nog tycker DjurgårdsTina håller rätt hög klass.
Så varför spelar de inte i allsvenskan då? De skulle ju bli historiska med tanke på att ingen kvinna tidigare spelat i högsta herrdivisionen någonstans, någonsin. Faktum är att ingen kvinna spelat i superettan, division 1 eller 2 heller. Vad tror du att det beror på? Det är fullt tillåtet och jag tror att den tjejen som kom in skulle se det som en fjäder i hatten. Jag kan berätta, det beror på att de inte är tillräckligt bra för att platsa. Hanna Ljungberg och Marta ser ut som bra spelare eftersom de är omgivna av så fruktansvärt dåligt motstånd.
Citat:
Sen skrev jag Umeå håller div.1 klass vilket alla som kan lite fotboll vet är en jävla skillnad mot superettaklass och ännu längre från allsvenskan.
Exempel på herrlag i Norr1:an är Anundsjö, Robertsfors och Östersund.
Kanske dessa herrlag håller en något för hög standard över en hel serie för Umeås tjejer vilket jag också medgivit men i 2:an tar dom grabbarna lätt.
Som sagt var, inte en chans. Varför spelar de då inte emot herrlag när de vill ha tuffa träningsmatcher? Återigen kan jag svaret: De är inte tillräckligt bra.
Citat:
Och så sen det här med pojklag. Släpp det Memnok! Blir ju bara pinsamt.
pojklaget. Umeås damlag spelar inte träningsmatcher mot pojklag för att bevisa nåt för fb:s mer retarderade fjantar utan just för att träna och inte minst matcha in nya unga orutinerade tjejer i laget.
Ja, det beror på något. Att de inte är bättre än pojklagen de möter. Varför skulle de annars ta en träningsmatch mot dem? En träningsmatch är ju till för att få kvalificerat motstånd.

Själva definitionen av ett pojklag är att de är 16 eller under så det är nog inte några superettaspelare eller 17-18-åringar där.... Tro mig, när de spelar mot pojklag gör de det för att få en utmaning och har med sina bästa spelare. När min lillebror spelade fotboll mötte de ett allsvenskt damlag som hade med sina bästa spelare. Eftersom min lillebrors lag var ett av de bättre i sverige vann de med 16-1 eller något liknande.
Citera
2007-04-18, 17:33
Moderator
impieteers avatar
Marika Domanski Lyfors håller i alla fall inte med wigwag:
http://expressen.se/1.53550
Citat:
Mot vilket herrlag skulle damlandslaget spela jämnt? Ett division 4-lag? Kanske till och med division 2?
Och förbundskaptenen ler snällt och säger lugnt:
Citat:
Inte ens division 7 slår vi. Upp till killarna fyllt 16 år har vi en chans, men sen tar det stopp. Ni blir för starka i kroppen. Det bara är så, helt enkelt.

Jag fattar inte varför det är så viktigt att låtsas som att damfotboll skulle klara sig bättre mot fotbollslag än de i verkligheten skulle. Frågar någon en flugviktare som just tagit mästarbältet: - Ja, men mot Tyson skulle du inte vara så kaxig, vad? Nej, man gör inte det, för det är underförstått att en flugviktare inte kan klara sig mot en tungviktare, det förtar ändå inte prestationen.
Citera
2007-04-18, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ciliax
Eller kanske för att pojklaget var bättre.

Nja anledningen till att jag är rätt säker på min sak i detta fall är ju att jag själv spelat fotboll i åldern 13-17 år och vet det händer en hel del fotbollsrelevant fysiologi med pojkkropparna under denna period. Tex finns det knappast någon 15-årig grabb som då inte fortfarande uppträder på fotbollsspråk lite "valpigt" på plan, dvs saknar den nödvändiga hårdheten som krävs för att hävda sig i herrfotbollen. Men vissa 16-åringar och framförallt i 17-18 årsåldern brukar valpsjukan ha försvunnit. När jag talar om att Umeås damlag slår vilket P15-lag som helst är det alltså viktigt att hålla stenhårt på åldern. Inte en dag över 15 får dom vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in