Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 16:20
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstar
Förstår inte folk här inne som anser att det skulle vara långsökt att GM är hennes kollegor. Unga tjejer kan vara vidriga mot varandra.
Jo, men att röva bort varandra hör inte riktigt till vad som kan klassas som tjafs mellan unga tjejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Varför kopplades inte Missing People in första dygnet? De brukar ju ha hundratals volontärer som ställer upp samt spårhundar och dykare. Det är ju de första två dygnen som är avgörande för att hitta någon som är försvunnen vid liv! Polisen har ganska begränsade resurser. Dessutom verkar det som att man bara har sökt av närområdet? Hon kan ju vara flera mil därifrån.
Frågan har diskuterats i tråden, men det verkar vara för att polisen har velat säkra spår och inte velat ha en skallgångskedja än.

Citat:
Är det bara jag som tycker det är skumt att BO åker 50 minuter själv på en moped? Hennes kollegor hade ju bil, så varför fick hon inte skjuts?! Väldigt oansvarigt enligt mig. Hade jag haft en minderårig jobbarkompis som var tvungen att åka en längre sträcka på egen hand så hade jag erbjudit skjuts, dels av normal hyffs och vänlighet men dels av säkerhetsskäl.
Ja.
Om hon fått skjuts skulle hon fått lämna mopeden, hur skulle hon då kunnat ta sig tillbaka till jobbet igen dagen efter? Det finns dessutom inget som säger att kollegorna inte erbjöd skjuts, men att BO tackade nej. En 17-åring som är van att köra moped klarar ju absolut att köra en längre sträcka med den. Inte alls oansvarigt enligt mig.
2015-06-09, 16:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstar
Förstår inte folk här inne som anser att det skulle vara långsökt att GM är hennes kollegor. Unga tjejer kan vara vidriga mot varandra.

Det är extremt ovanligt att unga tjejer dödar varandra, och i det här fallet finns det inget konkret som pekar åt det hållet. Känner inte till något fall överhuvudtaget i Sverige där en kvinna under 20 dödat en annan kvinna under 20.

Lägg där till att det är rätt krångligt att forsla iväg en kropp, och att LH verkar ha blivit överrumplad.

Att tro att kollegorna ligger bakom är nog ganska långsökt, ja.
2015-06-09, 16:21
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Ja då måste det ju vara någon i hennes närhet eller någon som hon känner som visste att hon skulle åka hem själv just den dagen.

Englas mördare visste ju inte att det var första gången Engla skulle få cykla hem ensam.

Nej, att det var första gången Lisa skulle åka hem ensam är nog bara en slump. Men en obehaglig sådan förstås, precis som med Engla.
Bannlyst
Läste att det var första gången hon skulle åka själv hem från jobbet, med mopeden. Brukade hon annars få skjuts av sina kollegor? Varför inte i söndags i så fall? Finns risk att hennes kollegor skulle åka lite tidigare och att hon vid stängningsdags var ensam kvar men att de nu inte vågar säga detta, rädda att få "skuld"? Denna frågeställning kanske tagits upp tidigare här, ursäkta mig i så fall.
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vet man om polisen hittat hennes mobil? Eller är mobilen försvunnen?

Finns inga uppgifter om att dom har hittat mer än handsken, så nej.
2015-06-09, 16:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
En stundens ingivelse?

Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Nu berättar reporten från AB att detta var första gången Lisa åkte hem själv... precis som vid Englas fall, första gången som hon cyklade hem själv.. vilken jävla otur

En verkligt intressant uppgift detta. Visar mera på att en eller flera GM inte planerade detta utan mera var en stundens ingivelse.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Varför kopplades inte Missing People in första dygnet? De brukar ju ha hundratals volontärer som ställer upp samt spårhundar och dykare. Det är ju de första två dygnen som är avgörande för att hitta någon som är försvunnen vid liv! Polisen har ganska begränsade resurser. Dessutom verkar det som att man bara har sökt av närområdet? Hon kan ju vara flera mil därifrån.

Håller helt med dig här,när det handlar om ett liv tycker jag att man ska koppla in missing people direkt,folk kommer gå skallgång 100 gånger om det så krävs, allt för att hitta tjejen vid liv. Det är ju inte ett litet område heller. Tycker man borde sökt igenom stenbrottet,samt vänern redan första dagen...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Så när du drar från dina polare med bil så väntar du tills dom har åkt före, ifall dom skulle bli bortrövade?

väldigt långdraget. Hade dock förstått ditt resonemang mera om det handla om en utekväll och man är påväg hem efter krogen tidigt på morgonen.

Ja, jag väntar alltid. Det gör dom också på mig. Inte mitt i stan kanske men i ett sånt område med så lite folk och bara skog så ska man vänta på varandra. Man vet aldrig, bilen kanske inte startar eller nåt.
2015-06-09, 16:23
Medlem
P4iNs avatar
Det finns ett gammalt ouppklarat försvinnande i dessa trakter. Jag tänker närmast på fallet med försvunna Helena Andersson i Mariestad 1992. Jag får dåliga vibbar.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Medlem
b00b00s avatar
Alla har inte facebook och vet inte om denna länken varit på tapeten innan, men här kommer den igen isf.
https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Nyheter/Vastra-Gotaland/april-juni/Polisen-soker-efter-forsvunnen-flicka/

"Polisen letar efter 17-åriga Lisa Holm hemmahörande i Skövde, som anmäldes försvunnen söndagen den 7 juni."
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Läste att det var första gången hon skulle åka själv hem från jobbet, med mopeden. Brukade hon annars få skjuts av sina kollegor? Varför inte i söndags i så fall? Finns risk att hennes kollegor skulle åka lite tidigare och att hon vid stängningsdags var ensam kvar men att de nu inte vågar säga detta, rädda att få "skuld"? Denna frågeställning kanske tagits upp tidigare här, ursäkta mig i så fall.

Antagligen skulle hon åka moped från jobbet för att hon åkte moped till jobbet.
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordhoff
Håller helt med dig här,när det handlar om ett liv tycker jag att man ska koppla in missing people direkt,folk kommer gå skallgång 100 gånger om det så krävs, allt för att hitta tjejen vid liv. Det är ju inte ett litet område heller. Tycker man borde sökt igenom stenbrottet,samt vänern redan första dagen...
Nu är ju inte jag en dykare inom poliskåren men Vänern är hyfsat stor, att söka igenom relevanta delar av Vänern är nog inte direkt något som görs på en halvdag...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in