Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 09:34
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Helén Nilsson blev bortrövad och man vet att hon hölls vid liv i fångenskap i flera dagar innan
hon blev mördad.

Ja men 70-tal och 2015.
Dessutom åkte den gärningsmannen fast 30 år senare av något som kallas dna och som tydligen polis här fastställt dag 1.
2015-06-09, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Nej, nej, nej, nej. De flesta som anmäls försvunna har hållt sig borta på egen hand och återkommer inom ett par dagar.

du menar att hon skulle ha lämnat mopeden med nycklarna i och påsen med tillhörigheter men dock tagit med sig hjälmen och stuckit? låter ju föga troligt om hon inte försöker staga en kidnappning iofs
2015-06-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Under sommaren åker många "ensamma" män ut och semestrar i Sverige, besöker caféer och fornlämningar och museum. Jag tror att det var en ensam man i 60-70 årsåldern som fattade tycke för flickan och tog med henne i sin semesterbil.

Känns som ett sådant fall på nåt sätt, och vi alla känner nog till någon som man har träffat som ger en obehag av någon anledning. Sådana människor har vi nog alla träffat.
2015-06-09, 09:36
Medlem
Var det inte en varning för nån farlig psykpeddo i tidningarna häromdagen??
2015-06-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Mycket möjligt, jag har själv varit inne på det. Han kan säkert ha spenderat flera timmar (dagar?) i ladan för att kartlägga arbetstider, vanor med mera.

Beror helt på, har han uppehållit sig där längre(många timmar/dagar) bör det kunna säkras mer spår givetvis.

Jag menar, det absolut enda stället man kan gömma sig om man kollar på kartan så är det ju rakt över vägen, in i ladugården. Det är ett väldigt bra gömställe framför allt, då det verkar som att du även kan gömma bilen bakom ladugården.

Sen vill jag fråga om någon har koll på det, kan inte polisen kolla upp vilka mobiler som var uppkopplade mot masten i samma område vid samma tidpunkt? Eller går inte det?
Senast redigerad av Bakfylla 2015-06-09 kl. 09:43.
2015-06-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Svarar på min egen fråga. De har scannat av Blombergs säteri mycket väl, alltså är det där de har sista pejlingen på telefonen, gissar jag. Bra, för det ger oss riktningen...

EDIT: Vägen till Blombergs säteri känns som en farlig återvändsgränd, men är i praktiken genomfarbar. Alltså har GM lokalkännedom...

Mycket Gott att vi har en riktning att gå nu, som du säger känns det som att GM har god lokalkännedom. Då detta är ett ganska svårnavigerat område om man ser till vägar, lika så hela kinnekulle.
2015-06-09, 09:47
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla
Beror helt på, har han uppehållit sig där längre(många timmar/dagar) bör det kunna säkras mer spår givetvis.

Jag menar, det absolut enda stället man kan gömma sig om man kollar på kartan så är det ju rakt över vägen, in i ladugården. Det är ett väldigt bra gömställe framför allt, då det verkar som att du även kan gömma bilen bakom ladugården.

Sen vill jag fråga om någon har koll på det, kan inte polisen kolla upp vilka mobiler som var uppkopplade mot masten i samma område vid samma tidpunkt? Eller går inte det?

Dom kan väl kolla upp samtalslistor osv men jag vet inte hur det funkar med masten och uppkopplingen till den. Dock har jag för mig att dom kan se en hel del via masten.
2015-06-09, 09:47
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Ja men 70-tal och 2015.
Dessutom åkte den gärningsmannen fast 30 år senare av något som kallas dna och som tydligen polis här fastställt dag 1.
Det var 1989 och att gärningsmannen blir fast ändrar inte det faktum att hon hölls
fången och antagligen våldtogs i dagar.
2015-06-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla

Vad jag har förstått så ska det gå. Vilket leder till två alternativ:

1. Om det var GM som stängde av BO:s telefon så har han förmodligen koll på läget och har gjort detsamma med sin.
2. Om det var BO själv som stängde av telefonen (eller slut på batteri) så kan GM mycket väl ha varit uppkopplad mot närmaste mast.
2015-06-09, 09:48
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik91g
Mycket Gott att vi har en riktning att gå nu, som du säger känns det som att GM har god lokalkännedom. Då detta är ett ganska svårnavigerat område om man ser till vägar, lika så hela kinnekulle.

Tyvärr har jag kanske fel om riktningen. Enligt Expressen sågs telefonen sist inom 300 m från cafet. Är denna uppgift från Expressen rätt så har Blomberg inte med saken att göra. Å andra sidan så kanske telefonen stängdes av inom kort efter sista samtalet och då kanske Blomberg ligger inom rimligt avstånd.

Hur som helst kan jag inte stå för att riktningen är korrekt med mindre än att polisen bekräftar att mobilen rört sig dit.
2015-06-09, 09:49
Medlem
trooploopers avatar
Jag åkte förbi stället igår , men kände då inte till att det var ett försvinnande i trakten , läste om det i tidningen senare under dagen. Jag märkte ingen polisaktivitet under måndagen.

Men jag tänkte på den aktuella byggnaden när jag åkte förbi den , såg att det stod en grävmaskin inne i ladan. Det har pågått olika projekt i den ladan i flera år och min tanke var då att sjukt att dom aldrig blir klara. Jag vet ju inte vad polisen har hittat i den ladan, men vill man bevaka cafeet är det perfekt att uppehålla sig där.
Området är ju fullt av små vägar utan trafik, så det är lätt att få vara ostörd om man har lokalkännedom. En tanke är att man ifall det är en person med lokalkännedom så tar man inte stora vägen söderut tillbaka utan den vägen som går sydväst mot blombergs slott efter 500 meter. Till höger efter 100 meter ligger det ett utblåst tegelhus i flera våningar som ger kalla kårar om man går in där, fortsätter man förbi kommer man ut vid husaby kyrka.

Hittar man ledtrådar längs den vägen är det en lokal person.
2015-06-09, 09:50
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik91g
Men sluta. Var får du riktningen ang hennes telefon ifrån? Sista pejlingen var från hennes arbetsplats och inget annat. Att de sen söker i en riktning betyder bara att det finns tänkbara fyndplatser där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in