Citat:
Ursprungligen postat av
plasticitet
Jag diggar dina rekommendationer. Du rekommenderar ssri som sänker dopaminet så han blir deprimerad istället. Sen rekommenderar du 2 antiepeleptika som kan generera depression samt att man utvecklar tolerans så man måste sluta med en jävla avtändning. Sen grädde på moset så rekommenderar du xanor som är stark beroende framkallande med tolerans och avtänding.
Varför inte rekommendera nått som fungerar: Långvarig terapi med meditation, motion och bra kost ?
Har inte rekommenderat SSRI, utan föreslagit att man undviker SSRI och testar Buspiron istället, vilket inte hämmar återupptaget av SERT, för att undvika nedreglering av dopamin. Nedreglering av dopamin i form av hämning av serotonergt återupptag behöver dock inte generera depression, snarare emotionell avtrubbning, kognitiva symptom m,m. SSRI fungerar dock många gånger ypperligt för just ångestproblematik, detta beror många gånger på dess påverkan av särskilda serotoninreceptorer. Troligen har du missuppfattat det jag skrivit, jag är ofta ganska kritisk när det kommer till medicinering av SSRI.
Gabapentin och pregabalin har visat sig vara mycket effektiva mot ångest och GAD, samt även social fobi.
Xanor har läkemedelsförteckning IV och V, vet inte varifrån du får att den är starkt beroendeframkallande, det är den inte - i terapeutiska doser. Xanor är för övrigt den bästa ångestdämparen du kan få tag på. Många patienter som lider av kraftig generell ångest är inte särskilt intresserade av sitta och dadda med en psykolog ett par gånger i månaden. För att förstå detta bör man vara mer införstådd i vad GAD och generaliserat ångestsyndrom egentligen är och vad det beror på - det kan te sig psykologiskt, exempelvis via bakomliggande psykologiskt trauma, eller fysiologiskt. Anser du att din behandlingsmetod skulle fungera bra vid bakomliggande fysiologisk orsak?
Det är bra att du "diggar" mina svar. Jag har skrivit över 2000 inlägg angående psykofarmaka, du kan väl hoppa in på varje och påstå felaktigheter och rekommendera terapi istället.
Det är förresten kul att du tar upp att "SSRI sänker dopamin". Att du ens känner till det är troligen för att jag har tagit upp det ofta här på forumet, erkänn?