• 1
  • 2
2015-06-09, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
fel post

Felpost? Jag hann läsa det du skrev, du hoppade på mig och jag svarade så gott jag kunde på inlägget. Tycker för övrigt att det är ett taskigt bemötande med tanke på att jag i merparten av mina inlägg kritiserar modern psykiatrisk vård och hur man delar ut t.e.x. SSRI som om det vore godis.

Prio 1 för mig är alltid en rigorös hälsokontroll av patienten via blodprov, detta kostar tyvärr för mycket pengar - men att folk sjukskriver sig är tydligen okej enligt "vården". Ofta kan man här finna indikatorer som påvisar viktiga, bakomliggande fysiologiska faktorer vilket genererar symptom så som depression, ångest m,m. Medicinering i form av psykofarmaka enligt mig, ska alltid vara en sista utväg i behandlingen, om vi bortser ifrån ECT hos extrema fall. Anser också att terapi i samband med medicinering av psykofarmaka är mycket klokt, men här måste man redogöra grundläggande orsak till symptom. Finns psykosociala faktorer och trauma bakom ett mående är terapi extremt viktigt.
Citera
2015-06-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Har länge själv varit lite nyfiken på buspiron mot min GAD. Läste till min fasa på Wikipedia däremot att den är en D2 dopaminantagonist .
Stämmer detta verkligen, är ju inget neuroleptikum.

Det stämmer att Buspiron blocker D2 receptorn. Men Buspiron blockerar den presynaptiska D2 receptorn, vilket är en autoreceptor som reglerar hur mycket dopamin ska frisättas. Blockerar man presynaptiska D2 kommer mer dopamin stanna kvar i synapsklyftan. Men samtidigt blockerar Buspiron D3 och D4 som är "riktiga" dopaminreceptorer, så frågan är hur mycket effekt detta kan bli eftersom den fungerar så motsägelsefullt.
Senast redigerad av enkvist 2015-06-09 kl. 02:04.
Citera
2015-06-09, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej! Misstänker att jag lider av Generaliserat ångestsyndrom, då jag konstant oroar mig över saker samt har fysiska symptom, framförallt smärta/obehag/tryck i bröstet. Har blivit undersökt flera gånger av läkare som inte har hitta något fysiskt fel på mig och har därmed fått Fluoxetin utskrivet. Jag var tydlig med att jag ville ha en svag dos då det fysiska problemet är det som stör mig mest och fick därför 10mg.

Jag har efter detta läst på en hel del om SSRI och upptäckt att det väldigt ofta ger sexuella biverkningar och även kan leda till PSSD(Post SSRI Sexual Dysfunction), vilket har skrämt upp mig och lett till att jag är osäker på om jag vill börja äta SSRI. Jag vill helst undvika sexuella biverkningar överhuvudtaget, även om det enbart skulle uppstå under behandlingen. Dock så vill jag heller inte äta en annan antidepressiv med allvarligare biverkningar.

Har kollat en del på Mirtazapin och Mianserin och som jag har förstått det så är Mirtazapin en vidareutveckling av Mianserin, dock så är jag inte ute efter den "bästa" utan jag är ute efter en relativ svag antidepressiv med få biverkningar som förhoppningsvis kan leda till att mina bröstsmärtor försvinner.

Hur är Mianserin? Är biverkningarna något man bör oroa sig över? Är det samma dåsighet/viktökning som på Mirtazapin? Är SSRI generellt färre biverkningar än dessa två eller tvärtom?

Tack på förhand

Av Mirtazapin/Mianserin kommer du bli skitfet.

Det verkar som du har ångest men också känner dig deprimerad.

Escitalopram och Sertralin är de antidepressiva som har minst biverkningar(exkluderat sexuella biverkningar eftersom dessa inte går att komma ifrån med serotonin återupptagshämmar, Du kan läsa vad det beror på här)
(FB) Hur känner ni den antidepressiva effekten?

Sertralin har även en dopaminerg effekt, något svag dock. Dopamin ökar sexualdriften. Om du samtidigt lägger till Agomelatin, Bupropion och Buspiron borde man kunna minimera dopaminproblemet. Jag tror inte Buspiron ensamt klarar av att lösa din problem eftersom det är ett ganska milt preparat. Kom även ihåg att kolla levern om du provar Agomelatin eftersom hos vissa reagerar levern mot det.

Du kan även testa Pregabalin som monoterapi. Men man ska vara medveten om att antipsykotika och antiepileptika inte är så värst bra för hjärnan.
Senast redigerad av enkvist 2015-06-09 kl. 02:14.
Citera
2015-06-09, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag erkänner att jag lärt mig från dig att ssri sänker dopamin
Men att ssri trubbar av än kan tycker jag räknas som en sorts depression, har själv testat ssri och avtrubbningen gjorde mig deprimerad. Vet att du även har provat det och du tycker väl också att den effekten är deprimerande?

Vid fysiologisk orsak så är det bara psykofarmaka som kan rätta till det tror jag.

Xanor är ju en benso, och all benso är beroende framkallande, eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, självklart är det så. Jag har även tagit upp lite när det gäller gradering utifrån SSRI och dess effekt i studier i skalor - angående ANTIDEPRESSIV effekt. Slutar man känna och bry sig, mår man då bättre i depression, graderas SSRI i sin effekt mot depression bättre eftersom att patienterna slutar känna så mycket? Antidepressiva preparat tillhandahålls med evidensbaserad effekt utifrån vissa aspekter via läkemedelsbolagen. Dessa resultat är självklart färgade.

Har själv enbart testat Fluoxetin och Voxra gällande antidepressiva, men har flera närstående som har testat dessa, och även flertalet andra preparat. Jag dammsuger diverse forum, och har gjort det i flera år, och ser därifrån hur andra fungerar och svarar på mediciner. Jag läser dock flertalet studier om preparat, och söker information via Internet men också via flertalet böcker, som behandlar psykofarmaka. Ett par, tre stycken farmakologer, psykiatriker och framstående forskare intresserar mig också. Jag kikar gärna på deras tyck och tänk samt information om medicinsk behandling - sedan lägger jag ihop ett och ett och formar mitt eget tänk.

Mina tips är nästan aldrig helt grundande i hur testgrupper svarat på mediciner i en seriösare undersökning, som kan sägas vara evidensbaserat. Biverkningar finns dessutom alltid. För mig är effekt hos ett preparat viktigast men även biverkningar, man måste väga fördelar mot nackdelar.

Du har självklart rätt i att bensodiazepiner är beroendeframkallande. Olika benso-preparat är olika beroendeframkallande, ta t.e.x. ämnet flunitrazepam, som är en sedativ bensodiazepin, jämför den med oxazepam, tillvänjningsrisken skiljer sig markant. Rekommenderar dock aldrig bensodiazepiner, men det är nödvändigt i många fall eftersom att ångest, och att motverka ångest, är viktigare än biverkningsrisken. Långvarigt bruk kan medföra ökad ångest, depression och kognitiva svårigheter, är helt med dig här.

Antidepressiva mediciner, sömnmediciner och ångestdämpande mediciner så som bensodiazepiner m.m är effektivt för stunden - men också riskabelt i längden, är helt med dig här. Begränsningar inom vetenskapen, ekonomi samt kompetens hos läkare sätter P för att hindra psykofarmaka-medicineringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in