Citat:
Lite OT men vad är egentligen SBAB:s roll? Förstår att de är en statlig bank som ska sätta "press" på övriga banker men det jag förvånar mig över är att de just "promotar" bolån så hårt samtidigt som vi enligt staten är för högt skuldsatta.
Reagerade på detta nu i Stockholm där de kör annonser i stil med "I Stadsdel X har priserna ökat 20%, kolla vad din bostad är värd, ladda hem vår app" Om jag nu märker att min bostad har ökat med 20% enligt appen är ju detta bra för min belåning har då minskat men vad är det egentligen SBAB vill åstadkomma, att jag ska låna mer pengar? Att jag ska sälja bostaden och ta hem vinsten?
Kanske borde sätta upp "På 3 månader har börsen ökat 20%, gå in i vår app och köp vilken jävla aktie som helst", lite överdrivet men tycker det är ett väldigt aggressivt sätt att marknadsföra sig på.
Staten kanske resonerar att det är bättre att folk skuldsätter sig hos SBAB än hos någon "ond" bank?
Reagerade på detta nu i Stockholm där de kör annonser i stil med "I Stadsdel X har priserna ökat 20%, kolla vad din bostad är värd, ladda hem vår app" Om jag nu märker att min bostad har ökat med 20% enligt appen är ju detta bra för min belåning har då minskat men vad är det egentligen SBAB vill åstadkomma, att jag ska låna mer pengar? Att jag ska sälja bostaden och ta hem vinsten?
Kanske borde sätta upp "På 3 månader har börsen ökat 20%, gå in i vår app och köp vilken jävla aktie som helst", lite överdrivet men tycker det är ett väldigt aggressivt sätt att marknadsföra sig på.
Staten kanske resonerar att det är bättre att folk skuldsätter sig hos SBAB än hos någon "ond" bank?
Jag har också reagerat på detta men kan tyvärr inte ge någon som helst förklaring. Känns lite som systembolagets motto; "Drick inte men glöm inte bort att vi har ett bra sortiment!", eller Svenska Spel; "Spela lagom men spela helst hos oss". Jag tror att staten fortfarande anser bolån vara en bra investering vilket det också är på överskådlig sikt. Visst kommer det att krascha någon dag men knappast inom det närmsta två åren.
Tror för övrigt stenhårt på det jag har nämnt tidigare: röda siffor på fredag och möjligen juni/juli pga amorteringskravets uppfuckning av marknaden och pga att sommaren historiskt har mycket låg omsättning. Därefter svag uppgång med 0,5-1% fram tills nästa amorteringskrav då vi drar iväg igen rejält som förra gången. Att hitta något i Vasastan under 90k/kvm om ett kalenderår kan man nog glömma.
Priserna drivs på av billiga krediter och tron att priserna alltid kommer att stiga. Om en av variablerna försvinner blir det prisstagnation, om båda försvinner blir det fritt fall.