Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Inom värdepapper finns det ett begrepp som heter fundamentalt värde som ofta skiljer sig från marknadens värde. Det finns även olika modeller för att beräkna detta värde. Vilket som skall anses vara det "riktiga" värdet, det fundamentala eller marknadens blir meningslöst att debattera, det är en definitionsfråga. Det viktiga är att man förstår skillnaden mellan olika begrepp och vad man menar. Föregående skrivare menade uppenbarligen det fundamentala värdet enligt någon form av uppskattning.
Inom spådomskonst finns det ett begrepp som heter telövsanalys. En investerare gör givetvis väl i att betrakta såväl fundamenta som volym och riktning i sina investeringsbeslut, men det blir lätt komiskt när skribenter gör gällande att en aktie egentligen är värd en tredje del av rådande kurs utan ytterligare förklaring. Särskilt då varken fundamenta, volym, eller riktning talar för en bruten kursutveckling. Skulle nu HM tappa en tredjedel av sitt värde inom överskådlig tid beror det därtill snarast på sentiment och inte fundamenta; bolaget har redan uppvisat förmåga att via investeringar i kristider förbättra sin marknadsposition och har nödvändiga resurser för att genomföra planerade expansioner såväl regionalt som digitalt.
Nog om detta. Investeringar talar för sig självt: Om BajsBoo vore säker på att HM egentligen är värt 220 kr skulle hen också investera därefter. Vilket jag synar.
Citat:
Ursprungligen postat av
chipskungen
det är massor av olika saker, saker som du och jag oftast inte vet eftersom marknaden i normalfallet sitter på mycket mer information än du och jag gör och kan göra en bättre samlad bedömning.
men några saker som påverkar är förstås växelkurser, räntor, naturkatastrofer, strejker etc etc etc..
I normalfallet. Men nu handlar det om BajsBoo: Börsgeniet som är fattig av ren nåder för att inte sabba för oss dödliga. Hade jag vetat att en aktie var övervärderad 30% hade jag sålt hus och hem för att kort därefter flytta in i Taj Mahal. Men inte BajsBoo inte. Hen sitter hellre under korkeken och doftar på blommorna eller något.