2015-06-08, 13:41
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Aktiens värde är företagets marknadsvärde. Vad tror du att aktier är egentligen?

Jag är inte insatt i H&M överhuvudtaget, så jag kan inte svara på exakt vad det är som fått aktiens värde att minska. I generella termer däremot så beror det på att förväntningarna på framtida vinster är lägre idag än vid jämförelsedatum. Rent konkret kan det vara så att verklig vinst varit lägre än förväntat eller att det har gått ut information om att man sänker förväntningarna för en viss tid framöver etc. etc.

Tror du att du, som uppenbarligen inte vet vad aktier faktiskt är, är bättre på att värdera bolag än marknaden så lider du av ett allvarligt fall av hybris. Jag föreslår att du kommer ned på jorden lite.

Inom värdepapper finns det ett begrepp som heter fundamentalt värde som ofta skiljer sig från marknadens värde. Det finns även olika modeller för att beräkna detta värde. Vilket som skall anses vara det "riktiga" värdet, det fundamentala eller marknadens blir meningslöst att debattera, det är en definitionsfråga. Det viktiga är att man förstår skillnaden mellan olika begrepp och vad man menar. Föregående skrivare menade uppenbarligen det fundamentala värdet enligt någon form av uppskattning.
Citera
2015-06-08, 14:02
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Inom värdepapper finns det ett begrepp som heter fundamentalt värde som ofta skiljer sig från marknadens värde. Det finns även olika modeller för att beräkna detta värde. Vilket som skall anses vara det "riktiga" värdet, det fundamentala eller marknadens blir meningslöst att debattera, det är en definitionsfråga. Det viktiga är att man förstår skillnaden mellan olika begrepp och vad man menar. Föregående skrivare menade uppenbarligen det fundamentala värdet enligt någon form av uppskattning.

Jo, jag vet vad fundamentalt värde är. Eftersom han klart och tydligt säger att han skiter i aktiens värde och bara är intresserad av företagets värde, så verkar det inte direkt som att han är såpass insatt dock.

Vilket som är det "verkliga" värdet är väl egentligen meningslöst att diskutera ja, men det enda värde som spelar någon roll är värdet på aktien. Om ingen någonsin delar din uppfattning om vad företagets värde är, så är det helt ointressant vem som har rätt och fel. Det som är intressant är alltså att förutspå värdet på aktien och inget annat.
Citera
2015-06-08, 14:06
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jo, jag vet vad fundamentalt värde är. Eftersom han klart och tydligt säger att han skiter i aktiens värde och bara är intresserad av företagets värde, så verkar det inte direkt som att han är såpass insatt dock.

Vilket som är det "verkliga" värdet är väl egentligen meningslöst att diskutera ja, men det enda värde som spelar någon roll är värdet på aktien. Om ingen någonsin delar din uppfattning om vad företagets värde är, så är det helt ointressant vem som har rätt och fel. Det som är intressant är alltså att förutspå värdet på aktien och inget annat.

Tycker det låter som han förstår mer än dig.
Citera
2015-06-08, 14:21
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Tycker det låter som han förstår mer än dig.

Han "vet" vad företaget är värt och är ointresserad av aktiekursen för att han inte gillar att "spela lotto". Jag föredrar nog att vara mindre vetande i så fall och tjäna pengar istället.
Citera
2015-06-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Aktiens värde skiter jag i, är företagets värde som intresserar mig och inget annat.

I så fall så undrar jag vad som gjort att FÖRETAGE H&M skulle vara värt 364:- per aktie i februari och endast 329:- per aktie idag?

Har ett par butiker brunnit upp eller vad har gjort att företaget är mindre värt idag?

Som sagt jag snackar om va företaget är värt och ni snackar om vad marknaden värderar aktien till, helt olika saker och lotto är inget för mig.
det är massor av olika saker, saker som du och jag oftast inte vet eftersom marknaden i normalfallet sitter på mycket mer information än du och jag gör och kan göra en bättre samlad bedömning.
men några saker som påverkar är förstås växelkurser, räntor, naturkatastrofer, strejker etc etc etc..
Citera
2015-06-08, 16:41
Medlem
Citat:

Inom spådomskonst finns det ett begrepp som heter telövsanalys. En investerare gör givetvis väl i att betrakta såväl fundamenta som volym och riktning i sina investeringsbeslut, men det blir lätt komiskt när skribenter gör gällande att en aktie egentligen är värd en tredje del av rådande kurs utan ytterligare förklaring. Särskilt då varken fundamenta, volym, eller riktning talar för en bruten kursutveckling. Skulle nu HM tappa en tredjedel av sitt värde inom överskådlig tid beror det därtill snarast på sentiment och inte fundamenta; bolaget har redan uppvisat förmåga att via investeringar i kristider förbättra sin marknadsposition och har nödvändiga resurser för att genomföra planerade expansioner såväl regionalt som digitalt.

Nog om detta. Investeringar talar för sig självt: Om BajsBoo vore säker på att HM egentligen är värt 220 kr skulle hen också investera därefter. Vilket jag synar.

Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
det är massor av olika saker, saker som du och jag oftast inte vet eftersom marknaden i normalfallet sitter på mycket mer information än du och jag gör och kan göra en bättre samlad bedömning.
men några saker som påverkar är förstås växelkurser, räntor, naturkatastrofer, strejker etc etc etc..

I normalfallet. Men nu handlar det om BajsBoo: Börsgeniet som är fattig av ren nåder för att inte sabba för oss dödliga. Hade jag vetat att en aktie var övervärderad 30% hade jag sålt hus och hem för att kort därefter flytta in i Taj Mahal. Men inte BajsBoo inte. Hen sitter hellre under korkeken och doftar på blommorna eller något.
Senast redigerad av WHISTLETOE 2015-06-08 kl. 16:50.
Citera
2015-06-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Nog om detta. Investeringar talar för sig självt: Om BajsBoo vore säker på att HM egentligen är värt 220 kr skulle hen också investera därefter. Vilket jag synar.

I normalfallet. Men nu handlar det om BajsBoo: Börsgeniet som är fattig av ren nåder för att inte sabba för oss dödliga. Hade jag vetat att en aktie var övervärderad 30% hade jag sålt hus och hem för att kort därefter flytta in i Taj Mahal. Men inte BajsBoo inte. Hen sitter hellre under korkeken och doftar på blommorna eller något.
Varför går ni inte till stora kukstorlekstråden och fortsätter mäta era kukar där? Det här har ju knappast med värdepapper att göra. Och ta reda på hur mycket en tredjedel är! Lycka till!
Citera
2015-06-08, 17:17
Medlem
Hej!

La order på både aktie -och räntefonder i torsdags som går in idag/imorgon på Avanza. Verkar ha varit dålig tajming. Börsen har ju gått ner kraftigt och lär väl så också fortsätta göra, vilket jag hade hoppats på att det inte skulle göra.
Majoriteten av kapitalet ligger i räntefonder (88%) med globalt index.
Tycker ni att jag bör sälja av dessa direkt igen och låt pengarna ligga på ett ISK-konto och vila ett tag framöver för att se hur börsen utspelar sig?
Senast redigerad av morrissey1 2015-06-08 kl. 17:21.
Citera
2015-06-08, 17:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
La order på både aktie -och räntefonder i torsdags som går in idag/imorgon på Avanza. Verkar ha varit dålig tajming. Börsen har ju gått ner kraftigt och lär väl så också fortsätta göra, vilket jag hade hoppats på att det inte skulle göra.
Du hade hoppats att börsen gick upp kraftigt innan din order gick igenom?
Citera
2015-06-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Hej!

Majoriteten av kapitalet ligger i räntefonder (88%) med globalt index.
Tycker ni att jag bör sälja av dessa direkt igen och låt pengarna ligga på ett ISK-konto och vila ett tag framöver för att se hur börsen utspelar sig?

Varför funderar du inte på sånt här innan du går in?
Vilken tidshorisont hade du i tanken när du fick in? 10 dagar eller 10 år?
Citera
2015-06-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du hade hoppats att börsen gick upp kraftigt innan din order gick igenom?

Nej, men att den inte skulle sjunka dramatiskt något ytterligare, utan istället börja repa sig...
Vad har jag att förlora på detta förutom den möjliga förändringen under säljtiden?
Citera
2015-06-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Varför funderar du inte på sånt här innan du går in?
Vilken tidshorisont hade du i tanken när du fick in? 10 dagar eller 10 år?

Haha, för att jag är en amatör...
Tanken är väl att ha det där i minst 3 år. Minimerar jag förlusterna om jag säljer nu direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in