2015-06-07, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är lätt att anklaga när man själv inte har några lösningar eller alternativ.

Det kallas kritik. Och valet mellan det ena eller det annat svar med exklusiva "arguments from ignorance" är en falsk dikotomi ...

Citat:
Försök att leka Gud en stund och hantera oregerliga människor, hur löser du världens problem som Gud?

... liksom detta är en falsk dikotomi.
Citera
2015-06-07, 16:10
Medlem
Citat:
Ja, och om man ska vara petig så står det aldrig att det fanns spädbarn i dessa städer som utplånades, dessa anklagare bara antar att det var på det sättet.

Det finns ju en liten möjlighet att det inte existerade spädbarn, t.ex. på grund av att alla var homosexuella?

Oavsett så är jag trygg med att Gud tog rätt beslut, Abraham frågade ju t.o.m. om det fanns rättfärdiga människor i städerna, och Gud lovade att skona städerna om det fanns goda människor kvar:

"Och Abraham vände sig till Herren och sade: ”Skall du verkligen förinta den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige? Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Skall du då verkligen förinta den i stället för att skona den för de femtio rättfärdigas skull som bor där? Så kan du inte göra, döda den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige, så att det går den rättfärdige på samma sätt som den orättfärdige. Så kan du inte göra! Skall inte den som är hela jordens domare göra vad som är rätt?”

Herren sade: ”Om jag finner femtio rättfärdiga i Sodom, skall jag för deras skull skona hela staden.”

Abraham fortsatte: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre, jag som är jord och stoft. Kanske fattas det fem för att det skall bli femtio rättfärdiga? Skall du då förgöra hela staden för dessa fem människors skull?”

Herren svarade: ”Om jag finner fyrtiofem, skall jag inte förgöra den.”

Ännu en gång tog Abraham till orda: ”Kanske finns där fyrtio?” Herren sade: ”Då skall jag inte göra det, för de fyrtios skull.”

Abraham sade: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar, men kanske finns där trettio?” Herren svarade: ”Om jag finner trettio, skall jag inte göra det.”

Då sade Abraham: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre. Kanske finns där tjugo?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tjugos skull.” Abraham fortsatte: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar en sista gång, men kanske finns där tio?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tios skull.
” (1Mose 18:22-32 Bibel2000)

Det är uppenbart att Gud helst inte vill förgöra städerna, men det är tvunget för att inte hela mänskligheten ska bli smittade av deras omoraliskhet.
Lite fjantigt av Gud att hålla på sådär med Abraham. Gud vet väl det exakta antalet och ändå håller han på och låtsas vara god och rättvis inför Abraham.
Citera
2015-06-07, 16:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Rättvisan.

Det är inte rättvist att majoriteten kan förstöra för en minoritet som vill göra det rätta.

"Rättvisan" ... i DIN ad hoc premissade etik.

Vem är det du försökar lura?
Citera
2015-06-07, 16:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja man behöver inte ha stor fantasi för att förstå att detta handlade om mer än homosexualitet.

Korrekt; det krävar ingen stor fantasi. Det räcker med att inflika "det är möjligt" eller "det är inte omöjligt" i sin demagogi för att skapa nonsens-resonemanger.
Citera
2015-06-07, 16:13
Medlem
Citat:
Det är lätt att anklaga när man själv inte har några lösningar eller alternativ.

Försök att leka Gud en stund och hantera oregerliga människor, hur löser du världens problem som Gud?

Jag har egentligen inga svar på någon perfekt lösning på någonting. Men å andra sidan är jag blott en människa och det förväntas inte ens av mig.
Citera
2015-06-07, 16:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Jag har egentligen inga svar på någon perfekt lösning på någonting. Men å andra sidan är jag blott en människa och det förväntas inte ens av mig.

Tanken är ju, att du i så fall alternativt skall underkasta dig ttsp's imaginäre "absoluter" och sluta opponera dig.

En makalös primitiv falsk dikotomi.
Citera
2015-06-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tanken är ju, att du i så fall alternativt skall underkasta dig ttsp's imaginäre "absoluter" och sluta opponera dig.

En makalös primitiv falsk dikotomi.

Det är lika befängt tanke att underkasta sig en imperfekt gud som det vore att underkasta sig sin granne/vem som helst. Plus det är befängt att underkasta sig någon över huvud taget.
Citera
2015-06-07, 16:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är lika befängt tanke att underkasta sig en imperfekt gud som det vore att underkasta sig sin granne/vem som helst. Plus det är befängt att underkasta sig någon över huvud taget.

Överens med dig ... för min del med en tydlig distinktion mellan "underkastelse" och gammal-liberala principer om balansen mellan dom egna rättigheter och andras rättigheter.
Citera
2015-06-07, 16:47
Medlem
Citat:
Överens med dig ... för min del med en tydlig distinktion mellan "underkastelse" och gammal-liberala principer om balansen mellan dom egna rättigheter och andras rättigheter.

Finns det några absoluta rättigheter? Och hur ska de rättigheterna i så fall upprätthållas?
Citera
2015-06-07, 16:51
Medlem
Citat:
Förstår du inte? Gud kan inte lösa världens problem åt världen. Det måste världen sköta själv.

Och hur bra löser vi världens problem tycker du?
Citera
2015-06-07, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Finns det några absoluta rättigheter?

Inte vad jag vet. Och jag tvivlar på, om det öht finns några "absoluter" annat än vad spekulativa metafysiker spekulerar sig fram till.
Citera
2015-06-07, 16:59
Medlem
Citat:
Så hur hade du löst problemet?
Jag eller om jag var Gud? Och vilket problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in