2015-06-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är ett dilemma, spädbarn är oskyldiga, men vem menar du skulle ha tagit hand om alla spädbarn?

Om oskyldiga spädbarn dog så är jag övertygad om att Gud kommer att uppväcka dom i den nya ordningen, Gud är inte orättvis.

Sålänge dom dog skonsamt så kan jag hålla med om man samtidigt tror att dom skall bli uppväckta igen.
Citera
2015-06-07, 15:48
Medlem
Citat:
Satan och hans demoner vilseleder människor till att avfalla till ondska, det är bara att se hur det ser ut i världen idag. Vissa gånger i historien har det gått så långt att Gud har känt sig tvungen att ingripa:

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. " (1Mose 6:5 Bibel2000)

Vem tvingar Gud att ingripa? Människan? Satan? Vem?
Citera
2015-06-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ja det är ett dilemma, spädbarn är oskyldiga, men vem menar du skulle ha tagit hand om alla spädbarn?

Om oskyldiga spädbarn dog så är jag övertygad om att Gud kommer att uppväcka dom i den nya ordningen, Gud är inte orättvis.

Ja, eller lite svinn måste man ju kunna räkna med.
Citera
2015-06-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Sålänge dom dog skonsamt så kan jag hålla med om man samtidigt tror att dom skall bli uppväckta igen.

Ja, och om man ska vara petig så står det aldrig att det fanns spädbarn i dessa städer som utplånades, dessa anklagare bara antar att det var på det sättet.

Det finns ju en liten möjlighet att det inte existerade spädbarn, t.ex. på grund av att alla var homosexuella?

Oavsett så är jag trygg med att Gud tog rätt beslut, Abraham frågade ju t.o.m. om det fanns rättfärdiga människor i städerna, och Gud lovade att skona städerna om det fanns goda människor kvar:

"Och Abraham vände sig till Herren och sade: ”Skall du verkligen förinta den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige? Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Skall du då verkligen förinta den i stället för att skona den för de femtio rättfärdigas skull som bor där? Så kan du inte göra, döda den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige, så att det går den rättfärdige på samma sätt som den orättfärdige. Så kan du inte göra! Skall inte den som är hela jordens domare göra vad som är rätt?”

Herren sade: ”Om jag finner femtio rättfärdiga i Sodom, skall jag för deras skull skona hela staden.”

Abraham fortsatte: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre, jag som är jord och stoft. Kanske fattas det fem för att det skall bli femtio rättfärdiga? Skall du då förgöra hela staden för dessa fem människors skull?”

Herren svarade: ”Om jag finner fyrtiofem, skall jag inte förgöra den.”

Ännu en gång tog Abraham till orda: ”Kanske finns där fyrtio?” Herren sade: ”Då skall jag inte göra det, för de fyrtios skull.”

Abraham sade: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar, men kanske finns där trettio?” Herren svarade: ”Om jag finner trettio, skall jag inte göra det.”

Då sade Abraham: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre. Kanske finns där tjugo?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tjugos skull.” Abraham fortsatte: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar en sista gång, men kanske finns där tio?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tios skull.
” (1Mose 18:22-32 Bibel2000)

Det är uppenbart att Gud helst inte vill förgöra städerna, men det är tvunget för att inte hela mänskligheten ska bli smittade av deras omoraliskhet.
Citera
2015-06-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Ja, eller lite svinn måste man ju kunna räkna med.

Det är lätt att anklaga när man själv inte har några lösningar eller alternativ.

Försök att leka Gud en stund och hantera oregerliga människor, hur löser du världens problem som Gud?
Citera
2015-06-07, 15:55
Medlem
Citat:
Så bibeln anklagar Satan, är det förvånande menar du?

Ja det måste så klart vara hemskare att homosexuella våldtar flickor istället för pojkar. Dessa homosexuella våldtäktsmän är helt oskyldiga enligt dig "Ja fy homosexualitet ska straffas med döden".

När homosexuella våldtar män och pojkar så är det helt ok i din sjuka värld?

Det är dumt att vara trångsynt och inte anta att dom avfallit i det djupaste träsket, med alla slags sexuella perversiteter. Att det inte står detaljerat om vilka skändligheter dom höll på med, gör det inte omöjligt att dom hade sex med alla möjliga djur och människor.

Du vill bara att det ska handla om homosexualitet så att du kan peka finger i vårt promiskuösa samhälle.

Det står klart och tydligt att alla av manligt kön kom för att ha sex med männen, både unga och gamla. Du drar självklart slutsatsen att det bara handlar om män över 18 år enligt svensk lag, men var står det att bibeln följer svensk lag om när man är ett barn och när man är en vuxen? Det är självklart att dom som vi idag anser är barn, 14-15 års åldern också kom med i denna mobb, och därmed definitionsmässigt enligt svensk lag handlade om pedofili.

Nej visst, det behöver inte vara Satan, och högst troligt var det inte Satan själv som befann sig där. Mer troligt handlade det om demoner, som tillsammans med Satan avfallit (demoner är avfallna änglar), eller kanske var det t.o.m. människorna själva som hittade på dom sjuka beteendena, oavsett så var samhället sjukt och förtjänade att utplånas.

Som sagt, det handlade också om pedofili, unga som gamla kom för att ha sex med männen.

Gud hade inte behövt skapa människan överhuvudtaget, då hade du inte existerat idag och kunnat anklaga honom för allt.

Ja invånarna i Sodom och Gomorra syndade "något hemskt" enligt judisk mytologi. Det var inte bara homosexualitet utan de var syndfulla människor på olika sätt.

Sen var väl deras synd i detta fallet inte att de vara homosexuella utan att de ville våldta en total främling. Våldtäkt handlar främst om makt, inte om sex.
Citera
2015-06-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Vem tvingar Gud att ingripa? Människan? Satan? Vem?

Rättvisan.

Det är inte rättvist att majoriteten kan förstöra för en minoritet som vill göra det rätta.
Citera
2015-06-07, 16:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så bibeln anklagar Satan, är det förvånande menar du?

Kan du bli mera specifik. Vart i bibeln anklagas Satan ... och för vad?

Om Lot och hans döttrer:

Citat:
Ja det måste så klart vara hemskare att homosexuella våldtar flickor istället för pojkar.

Det "hemska" ligger i Lot's val att göra en "deal" omkring sina döttrer.

Citat:
Dessa homosexuella våldtäktsmän är helt oskyldiga enligt dig

Vilket faktisk är vad DINA premisser får det till att vara.

Citat:
När homosexuella våldtar män och pojkar så är det helt ok i din sjuka värld?

Falsk dikotomi.

Citat:
Det är dumt att vara trångsynt och inte anta att dom avfallit i det djupaste träsket, med alla slags sexuella perversiteter. Att det inte står detaljerat om vilka skändligheter dom höll på med, gör det inte omöjligt att dom hade sex med alla möjliga djur och människor.

Så man skall "anta" något p.g.a. att det inte är omöjligt?

Citat:
Du vill bara att det ska handla om homosexualitet så att du kan peka finger i vårt promiskuösa samhälle.

Så rör det sig ... enligt dig ... om homosexualitet eller inte? Eller är det bara någon vag gå-emot-'guds'-etik du predikar om?

Citat:
Det står klart och tydligt att alla av manligt kön kom för att ha sex med männen, både unga och gamla. Du drar självklart slutsatsen att det bara handlar om män över 18 år enligt svensk lag, men var står det att bibeln följer svensk lag om när man är ett barn och när man är en vuxen? Det är självklart att dom som vi idag anser är barn, 14-15 års åldern också kom med i denna mobb, och därmed definitionsmässigt enligt svensk lag handlade om pedofili.

Så det rör sig alltså om en form av pedofili, där barn våldtar vuxna.

Jaja. Up-is-down och black-is-white i din skenande demagogi.

Citat:
Nej visst, det behöver inte vara Satan, och högst troligt var det inte Satan själv som befann sig där. Mer troligt handlade det om demoner, som tillsammans med Satan avfallit

"Troligt"? Är det gissninger som är ryggraden i din demagogi?

Citat:
(demoner är avfallna änglar),

Jaså, fanns det redan "avfallna änglar" på Jobs tid. Och vad har dessa med Satan att göra?

Det kanske var en gemensam missnöjes-opposition av olika grupper mot 'gud.

Citat:
eller kanske var det t.o.m. människorna själva som hittade på dom sjuka beteendena, oavsett så var samhället sjukt och förtjänade att utplånas.

Enlígt DIN ad hoc etik.

Citat:
Gud hade inte behövt skapa människan överhuvudtaget, då hade du inte existerat idag och kunnat anklaga honom för allt.

Ad hoc premissat cirkel-argumentation.

Jag förstår att du känner dig mer pressat än vanligt, för din demagogi är ännu mera absurd än den brukar vara.
Citera
2015-06-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja invånarna i Sodom och Gomorra syndade "något hemskt" enligt judisk mytologi. Det var inte bara homosexualitet utan de var syndfulla människor på olika sätt.

Sen var väl deras synd i detta fallet inte att de vara homosexuella utan att de ville våldta en total främling. Våldtäkt handlar främst om makt, inte om sex.

Ja man behöver inte ha stor fantasi för att förstå att detta handlade om mer än homosexualitet.
Citera
2015-06-07, 16:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ju en liten möjlighet att det inte existerade spädbarn, t.ex. på grund av att alla var homosexuella?

Ditt inflikande av "möjligheter" och "det är inte omöjligt" i din demagogi är tämligen lustiga.

Citat:
Oavsett så är jag trygg med att Gud tog rätt beslut,

Naturligvis är du det. Hela din pådyvlande snuttefilts-teologi skulle kollapse omedelbart annars.

Citat:
Det är uppenbart att Gud helst inte vill förgöra städerna, men det är tvunget för att inte hela mänskligheten ska bli smittade av deras omoraliskhet.

Cirkelargument.
Citera
2015-06-07, 16:07
Medlem
Citat:
Det är lätt att anklaga när man själv inte har några lösningar eller alternativ.

Försök att leka Gud en stund och hantera oregerliga människor, hur löser du världens problem som Gud?

Förstår du inte? Gud kan inte lösa världens problem åt världen. Det måste världen sköta själv.
Citera
2015-06-07, 16:08
Medlem
Citat:
Rättvisan.

Det är inte rättvist att majoriteten kan förstöra för en minoritet som vill göra det rätta.

Det är inte rättvist att vissa ska bestämma över och åt andra. Eller vad skulle du tycka om att jag hugger huvudet av dig bara för att du inte lever efter mitt tycke och smak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in