Citat:
Tror att ni missbedömer ett par faktorer här. Dels hur mycket pengar det kostar att driva en dagstidning. och att göra verklig journalistik månad efter månad. "Riktiga tidningar" lägger pengar t ex
- på marknadsföring
- på jurister, för att de ska ha koll på hur de kan formulera sig i en ömtålig fråga och med en kapitalstark motspelare som skulle ha råd att stämma dem ner i marken
- på professionella bilder (den breda publiken idag tar attraktiva bilder och video för givet)
- på webbsäkerhet och dator-/smartphone-service
- på resor för sina journalister (hur mycket kostar det t ex för ett halvdussin rena "fritidsjournalister" om de ska bevaka Bokmässan i Göteborg eller Almedalen? vem betalar?)
Dels sponsorers vilja att bara överlämna pengar månad efter månad till ett gäng 'medborgarjournalister' enbart för att vara hyggliga eller skaffa sig cred. De kommer nog at vilja ha litet mer hård kontroll än så över vad som skrivs och hur. Skulle du lita på en lokaltidning som ekonomiskt satt i kommunens eller den stora fabrikens knä? Om Ericsson eller Lindex eller Elgiganten sponsrar en tidning vill de nog också ha kontroll, även om varken de eller redaktionen kommer at vilja visa upp denna kontroll utåt.
Sverige är ett litet land och det går inte riktigt at jämföra med t ex USA, där det finns en uppsjö av stormrika universitet (icke statliga) och stiftelser och där kulturföretag, museer och tidskrifter kan få betydande sponsring från olika företag och mångmiljonärer. I USA är sponsring av den typen avdragsgillt i taxeringen för givaren, det har den aldrig varit i Sverige. Den skillnaden betyder oerhört mycket för vad man är beredd att "bjuda till" utan att det handlar om ett definitivt köp av content för sponsorn.
Dessutom tittar journalister ofta på material flera dagar eller veckor innan det släpps officiellt, t ex tv-serier, propositoner, planförslag, nya böcker. Utan att betala. Den framförhållningen kommer Svenne i Huskvarna inte att ha, och det ger ett betydande underläge som blir svårt att bryta. ("Mediebloggare" eller pr-folk som får dessa utskick gratis genom sitt vanliga jobb,. kan ta med sig den fördelen till bloggen)
Om vi fick en mediemarknad där dagspressen till stor del ersattes av bloggar och medborgarnas egna webbmagasin så skulle en del av dessa garanterat drivas av personer som hade dolda bindningar till olika backers, som garanterade att "det här ska ni skriva mycket om, men det här skriver ni inte alls im". Och dessa sajter skulle ha betydligt större genomslag än den lokala gruppbloggen.
- på marknadsföring
- på jurister, för att de ska ha koll på hur de kan formulera sig i en ömtålig fråga och med en kapitalstark motspelare som skulle ha råd att stämma dem ner i marken
- på professionella bilder (den breda publiken idag tar attraktiva bilder och video för givet)
- på webbsäkerhet och dator-/smartphone-service
- på resor för sina journalister (hur mycket kostar det t ex för ett halvdussin rena "fritidsjournalister" om de ska bevaka Bokmässan i Göteborg eller Almedalen? vem betalar?)
Dels sponsorers vilja att bara överlämna pengar månad efter månad till ett gäng 'medborgarjournalister' enbart för att vara hyggliga eller skaffa sig cred. De kommer nog at vilja ha litet mer hård kontroll än så över vad som skrivs och hur. Skulle du lita på en lokaltidning som ekonomiskt satt i kommunens eller den stora fabrikens knä? Om Ericsson eller Lindex eller Elgiganten sponsrar en tidning vill de nog också ha kontroll, även om varken de eller redaktionen kommer at vilja visa upp denna kontroll utåt.
Sverige är ett litet land och det går inte riktigt at jämföra med t ex USA, där det finns en uppsjö av stormrika universitet (icke statliga) och stiftelser och där kulturföretag, museer och tidskrifter kan få betydande sponsring från olika företag och mångmiljonärer. I USA är sponsring av den typen avdragsgillt i taxeringen för givaren, det har den aldrig varit i Sverige. Den skillnaden betyder oerhört mycket för vad man är beredd att "bjuda till" utan att det handlar om ett definitivt köp av content för sponsorn.
Dessutom tittar journalister ofta på material flera dagar eller veckor innan det släpps officiellt, t ex tv-serier, propositoner, planförslag, nya böcker. Utan att betala. Den framförhållningen kommer Svenne i Huskvarna inte att ha, och det ger ett betydande underläge som blir svårt att bryta. ("Mediebloggare" eller pr-folk som får dessa utskick gratis genom sitt vanliga jobb,. kan ta med sig den fördelen till bloggen)
Om vi fick en mediemarknad där dagspressen till stor del ersattes av bloggar och medborgarnas egna webbmagasin så skulle en del av dessa garanterat drivas av personer som hade dolda bindningar till olika backers, som garanterade att "det här ska ni skriva mycket om, men det här skriver ni inte alls im". Och dessa sajter skulle ha betydligt större genomslag än den lokala gruppbloggen.
Vad är problemet? Det är ju så skribenterna i den här tråden vill ha det. Ut med "kulturmarxisterna" och in med journalistiskt material producerat av företag för sina konsumenter. I sann kapitalistisk anda.

Saudi ? Media översvämmas av pressmeddelanden och information hela tiden. Vad som publiceras när bestäms löpande av olika redaktörer. Svt.se gjorde uppenbarligen en annan bedömning än Fria tider. The Guardian publicerad sin artikel långt innan Fria tider publicerade sin. Independent publicerad en lång artikel från AP på samma tema. Uppenbarligen gjorde SvT en rimlig bedömning då det knappast var en händelse som med omedelbar verkan har någon påverkan på det svenska samhället.