Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
På sätt och vis är det synd att diskussionen fastnar i att hon "kräver en ursäkt", för bortom klagovisan över asylprocessen säger den egentligen så mycket mer.
Den talar om en brist på samhörighet och lojalitet med det nya landet. Den illustrerar att en människa så integrerad som Somar Al Naher ändå i första hand identifierar sig som syrier snarare än svensk. Den illustrerar att vi inte längre har något gemensamt att samlas omkring.
I det blir vår nationaldag inget mer än en manifestation av ett självupplevt eller reellt utanförskap.
Somar Al Nahers familj kom (enl. artikeln) till Sverige 1989. De fick avslag på sin asylansökan och ett utvisningsbeslut. Det framgår inte, varför de 18 månader senare fick uppehållstillstånd. Den svenska invandringspolitiken har präglats av div. engångsbeslut.
"År 1989
Den 31/5 1989 deklarerade s-regeringen den s.k. Barnpraxisen. Den innebar att familjer med barn under 17 år och som vistats i Sverige i mer än ett år utan att ha fått slutligt besked av regeringen skulle få stanna, om inte avgörande skäl talade däremot.
År 1991
I december 1991 upphörde barnpraxisen att gälla. De nya borgerliga regeringen ersatte den med den s.k. tre-terminsregeln. Denna innebar att familjer med barn där barnet fullgjort minst tre terminer vid svensk skola eller förskola skulle beviljas uppehållstillstånd. Bestämmelsen upphörde att gälla den 8/10 1992.
År 1992
Den 1/1 1992 trädde den s.k. Tidsförordningen i kraft. Den innebar två saker:
a) Asylsökande utan barn som den 1 januari vistats i Sverige i mer än 18 månader utan att få slutligt besked skulle få rätt att stanna, om inte särskilda skäl talade däremot.
b) Detsamma skulle gälla barnfamiljer, med barn i åldern 6 år och äldre, som vistats här i mer än 12 månader."
http://www.bgf.nu/vitboken/10/l.html#2
Det kanske är troligt, att Somar Al Nahers familj omfattades av antingen barnpraxisen, tre-terminsregeln eller möjligen Tidsförordningen (hennes tidsangivelser kanske inte är helt exakta).
-----
PS Tove Lifendahl (adopterad från Korea) instämmer i, att Somar Al Naher (invandrad från Syrien) förtjänar en ursäkt inte bara från svenska staten utan från den svenska befolkningen.
Citat:
Jag känner sympati för den del av artikeln där hon önskar en ursäkt av Sverige. Så här kommer den: Jag som svensk vill oförblommerat be Somar Al Naher och andra som har samma erfarenhet om ursäkt. Jag är vare sig kungen, före detta migrationsminister eller politiker, men som svensk medborgare som också varit med att finansiera asylmottagandet ber jag om ursäkt för det onödiga lidande våra ofullkomliga system förorsakat er som tvingats in i dem.
http://www.svd.se/att-backa-somar-ar-det-enkla
Någon borde starta en Facebook eller ett Twitterkonto:
Vi som ber Somar Al Naher om ursäkt
Där kan sedan alla, som känner sig träffade, skriva sina namn.