2015-06-07, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Har det framkommit om hon krävt någon ursäkt från sitt hemland Syrien i samband med deras nationaldag?
Citera
2015-06-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utbuad
Kvinnan i fråga är med i P4 just nu och "förklarar sig

Hur går/gick det? (Lyssnar inte på DDR-radion)
Citera
2015-06-07, 13:17
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På sätt och vis är det synd att diskussionen fastnar i att hon "kräver en ursäkt", för bortom klagovisan över asylprocessen säger den egentligen så mycket mer.

Den talar om en brist på samhörighet och lojalitet med det nya landet. Den illustrerar att en människa så integrerad som Somar Al Naher ändå i första hand identifierar sig som syrier snarare än svensk. Den illustrerar att vi inte längre har något gemensamt att samlas omkring.

I det blir vår nationaldag inget mer än en manifestation av ett självupplevt eller reellt utanförskap.
Därav ville jag lyfta följande:
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Finns många andra stjärnor av al-Nahers kaliber som tweetar ryggdunk. En stod dock ut och det är artisten Promoe som firar med sin nya sång. Rekommenderar eder alla att lyssna till detta:
https://www.facebook.com/looptrooprockers/videos/10153092548249064/
Detta ryggdunk alltså, via #backasomar. Även om klippet är ett kort och ofärdigt, förmodat är det något som fortfarande ligger i produktion, så säger dessa sekunder enormt mycket om sakernas tillstånd.
Citera
2015-06-07, 13:20
Medlem
brainoverflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Vilket jävla skitsnack. Om folk i allmänhet hade inställningen att det inte finns några skyldigheter så skulle det här landet se ut som det söndersprängda skitland araben smet ifrån.
Vi Svenskar har blivit upplärda att staten ska ta hand om oss från födsel till död. Det genomsyrar vår mentalitet, enligt mig och andra.
Citera
2015-06-07, 13:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har det framkommit om hon krävt någon ursäkt från sitt hemland Syrien i samband med deras nationaldag?

Nej knappast de verkar hon älska oavsett. Men typ då stick dit då tycker jag istället för förpesta vår tillvaro och kasta skit på oss.
Citera
2015-06-07, 13:28
Medlem
Ztoritzs avatar
Jag kan säga en sak.

Om Sverige var under anfall av mordiska muslimer och min familj hotades att få huvudet avskurna så skulle jag inte ägna min tid åt att sitta och skriva värdelösa ledare och gnälla på lokalbefolkningens turbanlängder och kräva ursäkt för att jag blivit biten av vilda apor.
Citera
2015-06-07, 13:38
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Hon tvingas fly från Syrien (förutsatt att hon inte ljuger). Hon får asyl i Sverige.

Vilket land kräver hon en ursäkt från? Syrien eller Sverige? Sverige.

Hon hatar landet som hjälper henne och älskar landet som drev bort henne.

Detta är en tvättäkta rasist, i ordets rätta bemärkelse.
Citera
2015-06-07, 14:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På sätt och vis är det synd att diskussionen fastnar i att hon "kräver en ursäkt", för bortom klagovisan över asylprocessen säger den egentligen så mycket mer.

Den talar om en brist på samhörighet och lojalitet med det nya landet. Den illustrerar att en människa så integrerad som Somar Al Naher ändå i första hand identifierar sig som syrier snarare än svensk. Den illustrerar att vi inte längre har något gemensamt att samlas omkring.

I det blir vår nationaldag inget mer än en manifestation av ett självupplevt eller reellt utanförskap.

Somar Al Nahers familj kom (enl. artikeln) till Sverige 1989. De fick avslag på sin asylansökan och ett utvisningsbeslut. Det framgår inte, varför de 18 månader senare fick uppehållstillstånd. Den svenska invandringspolitiken har präglats av div. engångsbeslut.

"År 1989

Den 31/5 1989 deklarerade s-regeringen den s.k. Barnpraxisen. Den innebar att familjer med barn under 17 år och som vistats i Sverige i mer än ett år utan att ha fått slutligt besked av regeringen skulle få stanna, om inte avgörande skäl talade däremot.

År 1991

I december 1991 upphörde barnpraxisen att gälla. De nya borgerliga regeringen ersatte den med den s.k. tre-terminsregeln. Denna innebar att familjer med barn där barnet fullgjort minst tre terminer vid svensk skola eller förskola skulle beviljas uppehållstillstånd. Bestämmelsen upphörde att gälla den 8/10 1992.

År 1992

Den 1/1 1992 trädde den s.k. Tidsförordningen i kraft. Den innebar två saker:

a) Asylsökande utan barn som den 1 januari vistats i Sverige i mer än 18 månader utan att få slutligt besked skulle få rätt att stanna, om inte särskilda skäl talade däremot.

b) Detsamma skulle gälla barnfamiljer, med barn i åldern 6 år och äldre, som vistats här i mer än 12 månader."

http://www.bgf.nu/vitboken/10/l.html#2

Det kanske är troligt, att Somar Al Nahers familj omfattades av antingen barnpraxisen, tre-terminsregeln eller möjligen Tidsförordningen (hennes tidsangivelser kanske inte är helt exakta).

-----

PS Tove Lifendahl (adopterad från Korea) instämmer i, att Somar Al Naher (invandrad från Syrien) förtjänar en ursäkt inte bara från svenska staten utan från den svenska befolkningen.

Citat:
Jag känner sympati för den del av artikeln där hon önskar en ursäkt av Sverige. Så här kommer den: Jag som svensk vill oförblommerat be Somar Al Naher och andra som har samma erfarenhet om ursäkt. Jag är vare sig kungen, före detta migrationsminister eller politiker, men som svensk medborgare som också varit med att finansiera asylmottagandet ber jag om ursäkt för det onödiga lidande våra ofullkomliga system förorsakat er som tvingats in i dem.

http://www.svd.se/att-backa-somar-ar-det-enkla

Någon borde starta en Facebook eller ett Twitterkonto:

Vi som ber Somar Al Naher om ursäkt

Där kan sedan alla, som känner sig träffade, skriva sina namn.
Citera
2015-06-07, 14:28
Bannlyst
Det ar mest troligt att Somar Al Nahers famil fatt uppehallstillstand i STRID MOT REGLERNA!

Familjen har inte haft formella skal att fa uppehallstillstand. Sverige ger dom anda det.

Tacken 26 ar senare:

BE OM URSAKT SVERIGE!

Fo vada Somar? For att vi gav din familj ett gott liv i Sverige? Nar ni enligt reglerna egentligen inte skulla fatt stanna. Javla otacksamma araber!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tove Lifendahl (adopterad från Korea) instämmer i, att Somar Al Naher (invandrad från Syrien) förtjänar en ursäkt inte bara från svenska staten utan från den svenska befolkningen.
Dessutom ber hon själv "som svensk", Al Naher om ursäkt.

Borde inte då i logikens namn Al Naher namn be nytillkomna asylanter om ursäkt?
Hon och hennes familj har ju varit med om och "bygga Sverige" sedan 25 år tillbaka och är därmed medskyldig till det öde som nu drabbar alla som tvingas stå ut med att komma och leva i hemska Sverige.

Vilka dårar...
Nå, de hjälper ju bara till med att få svenskarna att vakna.
Deras kommentarer kommer att sparas och spridas.
Citera
Medlem
Det är precis sånt här som späder på motsättningar i samhället.
Att få asyl i Sverige är ingen mänsklig rättighet. Rättigheten består i att få sin sak prövad. Om de människor som uppenbart saknar asylskäl kunde sluta att söka sig hit så skulle vi kunna ta emot de riktiga flyktingarna på ett bättre sätt - och nu förutsätter jag att Al Naher och hennes familj verkligen hade asylskäl.
Eftersom de fått avslag vid något tillfälle så tyder det dock på att det inte var ett solklart fall.

Att komma och kräva en ursäkt av det land och det folk som till slut ändå förbarmade sig över Al Nahers familj och gav dem ett liv i fred, ett hem och skola till barnen, är bland det tråkigaste jag läst.
Förstår hon vad det är hon säger?
I så fall är det ännu värre.

Då kan jag bara säga en sak som jag inte brukar ta till, men här är det befogat:
Duger det inte, så åk någon annanstans. Tack vare att ni blivit medborgare i Sverige är ni nu fria att flytta till vilket land som helst inom EU.
Bara en sån sak.
Citera
2015-06-07, 14:45
Bannlyst
Hur manga procent okade Sverigedemokraterna tack vare Somar Al Nahers kronika?

2-3%?

5-7%?

Jag tror sjalv att Sd okade mellan 3-5%. Folk har fatt nog!

Jag ar pascifist i grunden (tror inte pa krig o vald). Men nu ar jag sa javla forbannad att jag borjar forsta muslimerna som skot ihjal karikatyrtecknarna i Frankrike (Charlie Hebdo).

Om jag som pascifist kanner sa...

Finns det risk att personer i Sverige kanske ar beredda ga ett steg langre?
Har Aftonbladet gatt over en grans?

Time will tell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in