2015-06-07, 10:04
Medlem
Jag har inte läst alla sidor men historien förefaller minst sagt märklig. En busschaufför är trafiktjänsteman och om personen är i tjänst ska det mycket till för att kontrollant eller väktare skall frihetsberöva personen.
Speciellt då busschauffören normalt har högre rang än kontrollant och väktare på en buss. Endast polisen kan stoppa eller kasta av chauffören.
Det verkar som chauffören varit på väg till depån efter att ha blivit avlöst efter sitt pass. I alla fall ska busschaffisen då avsuta sitt pass på depån med att lämna tillbaka körspecen eller kvitton från intjänade körningar.
Transdev eller Veolia som dom hette innan äger bussarna och depån eller hyr den av Västtrafik. Västtrafik upphandlar alla tjänster som utförs på kollektivtrafiken men den bedrivs av utförare som tex Transdev eller Netbuss.
Bra att det verkar ha löst sig och väktare och kontrollanter får nog se sig om efter ett nytt jobb. Kanske burksamlare skulle passa bättre.
Citera
2015-06-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumrullaren
De gånger jag har bett Västtrafiks biljettkontrollanter att legitimera sig (alltså med körkort eller motsvarande) så har de gjort det, motvilligt men ändå. Verkar konstigt att de gör så om de inte behöver.

Visar de sitt egna id för att vara snälla eller är de tvungna (genom lag eller avtal med västtrafik) att visa om kund som blir kontrollerad, frågar efter kontrollantens kontrollanternas id kort?
Citera
2015-06-07, 12:38
Medlem
Tror ni att det är SW som sitter på busschauffören i detta klippet? Helt fel! SW står i bakgrunden med grön tröja och svarta byxor, sätter sig i bilen en kort stund och är sedan ute igen....

http://youtu.be/t1vbq146FWM
Citera
2015-06-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitilop
Tror ni att det är SW som sitter på busschauffören i detta klippet? Helt fel! SW står i bakgrunden med grön tröja och svarta byxor, sätter sig i bilen en kort stund och är sedan ute igen....

Vem är han som säger "Sa inte jag till dig att du skulle vara försiktig med ditt jobb?" det låter ju som en kompis till honom, eller någon som vet vem han är? Visst låter det även som att han har varit stökig tidigare?
Citera
2015-06-07, 12:43
Medlem
Citat:

I det fallet så faller ju SW:s medverkan under en helt annan kategori.

En iakttagelse jag gjorde i filmen är att den krullhåriga tjejen i busskuren säger till polisen så fort hon får chansen att "Jag tycker inte att han var våldsam". Hon har förmodligen sett mer än det som visas på filmen dessutom.
Senast redigerad av Cimaron 2015-06-07 kl. 12:49.
Citera
2015-06-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Vem är han som säger "Sa inte jag till dig att du skulle vara försiktig med ditt jobb?" det låter ju som en kompis till honom, eller någon som vet vem han är? Visst låter det även som att han har varit stökig tidigare?

Ingen aning, vet bara att den tjejen som folk verkar tro är Sannah inte är det. Sannah är som jag sa den tjejen som bara står i bakgrunden och inte verkar göra allt för mycket väsen av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
I det fallet så faller ju SW:s medverkan under en helt annan kategori.

Precis, kan bara ana hur mycket skit hon har fått ta för att ha blivit misstagen för att vara någon annan.
Citera
2015-06-07, 12:50
Medlem
Vaktbolaget gjorde inget fel.
Buss snubbe borde åtals för misshandel .
Citera
2015-06-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ingen aning, vet bara att den tjejen som folk verkar tro är Sannah inte är det. Sannah är som jag sa den tjejen som bara står i bakgrunden och inte verkar göra allt för mycket väsen av sig.

Precis, kan bara ana hur mycket skit hon har fått ta för att ha blivit misstagen för att vara någon annan.
Eftersom du har så pass god kännedom om henne så du kan peka ut henne på en film av det här slaget så säger min magkänsla att du har möjlighet att utforska hennes mående efter allt detta lite närmare än att spekulera på flashback.
Citera
2015-06-07, 13:04
Medlem
Citat:
Eftersom du har så pass god kännedom om henne så du kan peka ut henne på en film av det här slaget så säger min magkänsla att du har möjlighet att utforska hennes mående efter allt detta lite närmare än att spekulera på flashback.

Ja det förstår jag att du tycker men jag kan bara tala om vad andra har sagt och då låter jag hellre bli.
Citera
2015-06-07, 13:12
Medlem
"Stoppa väktarnas och kontrollanternas övervåld". Det är parollen för en demonstration som hålls på Gustaf Adolfs torg i Göteborg på söndagseftermiddagen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2739136-demonstration-mot-vaktarvald

https://www.facebook.com/events/907589012615608/

Demonstranterna vill, enligt manifestationens Facebook-grupp, sätta press på Västtrafik att förbättra arbetsvillkoren för chaufförerna och bekämpa rasism inom kollektivtrafiken.
Citera
2015-06-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoolG
"Stoppa väktarnas och kontrollanternas övervåld". Det är parollen för en demonstration som hålls på Gustaf Adolfs torg i Göteborg på söndagseftermiddagen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2739136-demonstration-mot-vaktarvald

https://www.facebook.com/events/907589012615608/

Demonstranterna vill, enligt manifestationens Facebook-grupp, sätta press på Västtrafik att förbättra arbetsvillkoren för chaufförerna och bekämpa rasism inom kollektivtrafiken.
Nu börjar det faktiskt bli fånigt. De ansvariga kontrollanterna kommer inte jobba mer på Västtrafiks fordon och det har vi just Västtrafik att tacka för. Vad mer finns det att bråka om då?
Citera
2015-06-07, 13:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Nu börjar det faktiskt bli fånigt. De ansvariga kontrollanterna kommer inte jobba mer på Västtrafiks fordon och det har vi just Västtrafik att tacka för. Vad mer finns det att bråka om då?

Antar att man kan se en manifestation som denna som ett försök att se till att det inte händer igen.
Ju mer uppmärksamhet det får destå hårdare blir pressen på kontrollanter att faktiskt bete sig okej. När det gäller väktare så ingår ju våldsanvändning i arbetsupgifterna ibland, så där kommer det alltid att finnas tillfällen då vissa anser att det är övervåld och andra inte. Och ibland kommer det vara övervåld och ibland inte. Men kontrollanter borde inte syssla med våldsutövning överhuvudtaget och om övervåld minskar från väktares sida är det ju klart positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in