2015-06-06, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Det nämns inte om något gott som Satan har gjort heller. Han nämns inte så mycket av samma anledning som att man sällan hör om någon som har dödats eller tillfogats skada i Nordkorea. De opererar i det dunkla, har blivit mästare på att ljuga och man blir antagligen dödad om man ifrågasätter dem, så ingen av dåtidens journalister (de som skrev bibeln) vågade sig dit, utan man klagade hellre på Gud. Jesus däremot, infiltrerade ondskan och tog kampen mot Satan.
Ärligt talat så vet jag inte vad jag ska svara på det där...nordkorea? Jisses.

Ok så jesus tog kampen mot satan? Låt se, satan erbjöd jesus all världens rikedomar och kungariken i utbyte mot att jesus gjorde en liten tillbedjan till satan. Var detta svårt för jesus? En fullkomlig människa som visste att han snart skulle dö och sen bli en mäktig andevarelse och leva för evigt. Jadu, han måste verkligen blivit frestad av satans erbjudande, vilken kamp!
Citera
2015-06-06, 23:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det blir ett litet dilemma när man ska kombinera Jahve med andra gudar och folkslag. Mer primitiva folkslag försöker dock inte göra Guds kärlek till en perfekt vetenskap.

ELLER så är dom så sofistikerade, att dom inte köper ditt cirkelargumenterande.

Citat:
Vi är ju bara små obetydliga människor, vi vet inte vad den evige Gud vill.

Ad hoc premissande.

Citat:
Problemet med gudsförnekare som Du och liknande är att ni vill kunna förstå allt. Men det går inte.

Strawman.

Citat:
Vi kanske skulle nöja oss med att konstatera att några barnamord inte sker längre, och det tack vare att Jahve vann istället för Molok.

Om vi nu bortser från dina ideologiska kusiner inom KKK och islam.

Citat:
Jag tror man kan se Guds vilja i vårt välfärdssamhälle och höga levnadsstandard. Vi svenskar har gjort saker som glädjer Gud. Men om vi blir ogudaktiga så blir vi bestraffade. Kanske utplånade. Så det är bäst att vara glad medan man kan. Det är Bibelns budskap, enligt mig.

Tro vad du vill. Om du vill ge det allmän relevans: Belägg, tack.

Citat:
Vi hade som folk lätt kunna leva i glädje och lycka, om vi varit moraliska folkslag. Det håller Bibeln med om. Vi får lida pga våra egna handlingar. Ledare som trycker ner sitt folk, äktenskapsbrott, mord och liknande försämrar samhället. Då får folket lida.
Men om vi lever med hög moral och inte skadar andra eller oss själva så har vi iaf en chans på att leva i glädje.

Och med "hög moral" brukar du ju syfta till din egen ad hoc-etik.
Citera
2015-06-06, 23:13
Medlem
Citat:
Inom JV lever man för att hjälpa och stötta varandra. En äktenskapsbrytare och alkoholist gör ju inte detta.

Jaja, "alla är snälla innerst inne".
Men du hade nog inte velat ha en vanemässig äktenskapsbrytare eller alkoholist i din vänskapskrets.
De är snälla på lagom avstånd, liksom PK-svenskar tycker om flyktingar... "fina människor, sätt dem i nån annan kommun bara".

Men tja, kanske vill "de andra kommunerna" inte heller ha evigt med flyktingar, alkoholister och äktenskapsbrytare. Har du tänkt på det?

Vad gäller en ev. Guds moral så diskuterar vi i kontexten för JV nu.
Så inom JV stöttar man bara dom som egentligen inte behöver bli stöttad? En alkoholist eller äktenskapsbrytare kan väl också behöva stöttning? Mer än många andra troligtvis....
Citera
2015-06-06, 23:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så inom JV stöttar man bara dom som egentligen inte behöver bli stöttad? En alkoholist eller äktenskapsbrytare kan väl också behöva stöttning? Mer än många andra troligtvis....

Som med så mycket annat inom pådyvlande abrahamism finns det en "prislapp" som skall betalas för att få "stöd" e.dyl. Oftast i form av underkastelses-teologisk indoktrinering.
Citera
2015-06-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

De FÅR ju stöttning i JV också! Jag skrev därför tydligt: de som är VANEMÄSSIGA, dvs de som vägrar förbättra sig. De som inte har intresse av att förbättra sig.

Och oavsett så tror jag att de flesta äktenskapsbrytare, alkoholister och andra syndare inte har intresse av att vända sig till Jehova Gud.

Och för den som undrar så syftar jag med "äktenskapsbrytare" främst på den som bryter ANDRAS äktenskap, inte den som har nån liten "tjej" vid sidan av med diskretion. Inte heller på swingers eller liknande, där man ju inte skadar sin partner.
Jag tycker inte man bör moralisera för mycket -- det kristna budskapet är att vi inte ska skada våra närmaste, och det inkluderar att inte ha sex med deras fruar. (det är ett av budorden)

Men det är ju min åsikt. JV har kanske en annan.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-06 kl. 23:41.
Citera
2015-06-07, 00:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och oavsett så tror jag att de flesta äktenskapsbrytare, alkoholister och andra syndare inte har intresse av att vända sig till Jehova Gud.

Naturligvis inte om "synd" blir en essentiell ad hoc premiss i detta sammanhang.

Det blir mindre och mindre acceptabellt ... på den nutidiga personliga nivån ... att dirigera sitt liv enligt metafysiska fabulationer.
Senast redigerad av Bogomil 2015-06-07 kl. 00:06.
Citera
2015-06-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det spelar ingen roll, bibeln säger att avhålla sig från blod, kan du avhålla dig från blod genom att föra in blod i kroppen genom blodådror istället för genom munnen?

Bibeln säger att man ska "avhålla sig från blod", hur menar du att du avhåller dig från blod om du injicerar det i blodådror?

När Bibeln talar om att "avhålla sig från blod" talar den om att äta blod och ingenting annat, precis som blodförbudet i GT handlade om detta. Man skulle också avhålla sig från det som var kvävt - också det att äta sådant. Däremot förbjöds inte att använda t ex. sådana djurs skinn till ändamål man använder skinn till. Att orden "avhålla sig" användes i stället för "äta" beror på att förbudskatalogen också inkluderade "otukt" som man inte kan äta men väl avstå ifrån.

Sedan är det ju ett faktum att Jvs ledning är storhycklare i frågan eftersom den tolererar utan åtgärd att Jv för in olika blodbeståndsdelar i kroppen vid behov, dock inte alla blodbeståndsdelar. Den uppdelning de gjort i tolererbara och inte tolererbara blodbeståndsdelar kommer inte från Bibeln. Den är godtycklig och ohållbar och gör att man inte kan ha minsta respekt för deras hållning. De tolererar att Jv för in blodbeståndsdelar i kroppen och att de därför inte "avhåller sig" från medicinskt bruk av blod.
Citera
2015-06-07, 11:20
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Jahve ville ändå att hans folk skulle överleva. Så därmed har du in inbyggd kärlek i den religionen. Även om det var tvunget att dödas lite människor ibland. Men vad är så hemskt med att det då och då måste dödas någon? ...

Om man bryr sig om individuella människors välbefinnande och välmående då man gör moraliska omdömen (d.v.s. har en humanistisk moralisk referensram), är det hemskt och omoraliskt att döda andra människor och använda våld. Dödande av andra männskor brukar i de flesta av dagens lagsystem betecknas som illdåd (undantaget är nödvärn). Och om uppsåtet var att döda, betecknas detta om mord, och i flera lagsystem har mord belagts med lagens strängaste straff.

Citat:
... Det är bättre att döda 1 person för att rädda 100, eller 1000. ...

Om en hypotetisk allsmäktig gud skulle existera, står hen inte inför sådana val som t.ex. människor ibland kan göra (tydligaste exemplet är krigssituationer): genom att låta X individer dö (eller att döda X individer), så räddar man Y individer, och om Y>>X, är det fördelaktigare att låta X individer dö (eller att döda X individer) för att rädda Y individer. En hypotetisk allsmäktig gud kan rädda Y individer utan att behöva slakta en enda individ eller ett enda barn.

Citat:
... Folk dör ändå, av sjukdomar eller olyckor, med mera. ...

Att folk dör t.ex. av andra orsaker än våld rättfärdigar inte användandet av våld.

Citat:
... Och även om ateister KÄNNER att livet är meningslöst så kämpar ni ju på ändå. Varför? Det tycker jag är ologiskt. ...

Ateism innebär inte per se att man upplever eller känner att sitt liv är meningslös. Det finns andra faktorer än en hypotetisk gud som kan ge livet en mening. Själv anser jag mig leva ett meningsfullt liv, även om jag saknar gudstro (och vad som ger mitt liv mening kan man läsa om man klickar på länken "vad gör mitt liv värt att leva" i min signatur).
Senast redigerad av qbit 2015-06-07 kl. 11:27.
Citera
2015-06-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Påstår du att Gud saknar möjligheten att välja? Eller att hen inte klarar av att styra sina handlingar? Att Gud egentligen styrs av satan??

Satan och hans demoner vilseleder människor till att avfalla till ondska, det är bara att se hur det ser ut i världen idag. Vissa gånger i historien har det gått så långt att Gud har känt sig tvungen att ingripa:

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. " (1Mose 6:5 Bibel2000)
Citera
2015-06-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Satan och hans demoner vilseleder människor till att avfalla till ondska, det är bara att se hur det ser ut i världen idag. Vissa gånger i historien har det gått så långt att Gud har känt sig tvungen att ingripa:

"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. " (1Mose 6:5 Bibel2000)
Ja , onda spädbarn måste ju en god Gud få döda.....
Citera
2015-06-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Ateism innebär inte per se att man upplever eller känner att sitt liv är meningslös. Det finns andra faktorer än en hypotetisk gud som kan ge livet en mening. Själv anser jag mig leva ett meningsfullt liv, även om jag saknar gudstro (och vad som ger mitt liv mening kan man läsa om man klickar på länken "vad gör mitt liv värt att leva" i min signatur).

En ateistisk dygdemoral där man jobbar hårt kan säkert vara tillfredsställande, om man har råd att åka till gobiöknen (eller thailand) ibland som belöning.
Finns dock många som inte har den möjligheten.

Man kan såklart tala om för dessa enklare människor att "om ni jobbar hårt kan ni bli som mig"... och kanske tror de på det (ett tag).

Vem har för övrigt satt känslan i oss att om vi lever goda liv kan vi förvänta oss goda saker?
Det är TRON. Vi tror att det kan bli så.
Så länge allt rullar på kan vi upprättahålla tron.
Jag ifrågasätter inte om att man kan leva ett fullgott liv som ateistisk -- så länge man mår bra, har pengar och är frisk, och har vänner omkring sig, osv. Men detta är inget man kan ta för givet.

Och vad med de som fastnat i någon synd som plågar deras liv?
Vårt sekulära samhälle erbjuder dem piller. Men det kan finnas annat som hjälpt dem bättre: TRO.
Vilket är vad mitt förra inlägg handlade om...
Att DU har det bra utan teistisk tro förnekar jag inte. Men det finns fler personer än dig.

------------------

Känns dock som att vi går OT nu.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-07 kl. 12:58.
Citera
2015-06-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Vad hade satan med det att göra? Det står ingenting om att satan var orsaken.

Satan och hans demoner har alltid funnits i bakgrunden och vilselett alla människor:

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom... ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort."(Upp 12:9 Bibel2000)

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2Kor 4:4 Bibel2000)

"Ni var döda genom era överträdelser och synder den gång ni levde i dem på denna tidens och världens vis och lät er ledas av fursten över luftens rike, över den andemakt som nu är verksam i olydnadens människor." (Ef 2:1-2)

"Han som föddes av Gud bevarar dem och den Onde kan inte röra dem. Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes våld." (1Joh 5:18-19 Bibel2000)

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början" (Joh 8:44 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Och var står det att pedofili & tidelag var naturligt i sodom & gomorra? Du lägger till saker som inte står i bibeln. Det man kan läsa var väl att några män i staden ville våldta ett par manliga besökare hos lot?

Nej inte bara "några" män, alla män utan undantag, både gamla och unga:

"Men innan de hade gått till sängs kom männen i staden, männen i Sodom, och omringade huset, både unga och gamla, alla utan undantag." (1 Mose 19:4 Bibel2000)

"Forsooth before that they went to sleep, men of the city compassed his house, from a child till to an eld man (from a youth unto an old man), all the people together;" (Wycliffe Bible)

Judas skrev:

"Tänk också på Sodom och Gomorra och deras grannstäder, som på samma sätt som änglarna bedrev otukt och onaturligt umgänge: de straffades med evig eld och är ett varnande exempel." (Judas 7 Bibel2000)

Det är väl uppenbart att synden var mycket stor i städerna?

"Och Herren sade: ”Klagoropet från Sodom och Gomorra är starkt, och deras synd är mycket svår. "(1Mose 18:20 Bibel2000)

Varför skulle dom inte hålla på med dom värsta sexuella synderna när t.ex. det i forna Grekland, långt senare var "normalt" med pedofili.

Det finns ju en anledning till att Gud förintade städerna.

"Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra.

De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen.

Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.
" (Rom 1:24-27 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in