2015-06-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det jag menade var att om man jämför gud och satan så är gud helt klart the bad guy. Vad har satan gjort förutom att uppmuntra människor att inte lyda gud? Satan är hjälten eftersom han vågar sätta sig emot en massmördande, blodtörstig bipolär tyrann. Och gud svartmålar honom för att han gör det, ungefär som riktiga diktaturer gör.

Du utgår från att Gud vill människor illa, och att därför Satan vill gott, men det går inte ihop med t.ex. de tio budorden, Jesus offer på korset eller vad AA och Frälsningsarmén gör.

Citat:
Ja det är vad Jehovas Vittnen tror. Men man kan ju lätt konstatera att gud själv inte är mycket bättre på att skapa fred än vad människor är. Läs om alla historier i gamla testamentet där han ger de mest bisarra befallningarna till sitt folk. Han lät dom erövra, döda, & våldta andra folkslag på löpande band. Han är en massmördare utan dess like.

Det var förebyggande arbete, ungefär som att atombomben dödade några civila japaner men räddade desto fler amerikanska soldater, och kanske t.o.m. amerikanska civila om japanerna hade fått övertaget. Skulle USA bara ha gått med på att låta Japan ta över hela landet, hade det blivit fred då?

Sacrifices must be made in war.
Citera
2015-06-06, 17:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Vad gäller edens trädgård så får jag en känsla av att gud blev rädd, "människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid." Så när människan väl blev som gud i det att hon fick kunskap om gott och ont, så förvisade han dom och gav dom en dödsdom. Hmm
Vad gäller edens lustgård, får den beteckna människans EGNA natur, människans hemvist.. är lika uppenbar som hemvisten för mullvadar kråkor hästar kor getter myror och elefanter, vi befinner oss i vårt egna livsrum.

Blev lite mkt text här nedanför, så jag lägger spoilers omkring det, av hänsyn.

Citera
2015-06-06, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Du utgår från att Gud vill människor illa, och att därför Satan vill gott, men det går inte ihop med t.ex. de tio budorden, Jesus offer på korset eller vad AA och Frälsningsarmén gör.

Nästan allt gud gjorde i bibeln kan anses som skadligt, han straffar sina egna och sina fiender hårt. Dessutom spikar han upp sin son för allmän beskådan och skyltar med att det var nödvändigt för att göra människan fri från synd. Väldigt makabert sätt att göra det på om man nu är omnipotent.
De 10 budorden förstår till o med en fyraåring. Och AA har väl knappast gud någonting med att göra.

Citat:
Det var förebyggande arbete, ungefär som att atombomben dödade några civila japaner men räddade desto fler amerikanska soldater, och kanske t.o.m. amerikanska civila om japanerna hade fått övertaget. Skulle USA bara ha gått med på att låta Japan ta över hela landet, hade det blivit fred då?

Sacrifices must be made in war.

Förebyggande? För vadå? Kan du förklara vad han fick ut av det? Han förkastade ju ändå Israeliterna i slutändan, så mycket för det förebyggande arbetet. Jag kan inte förstå vad för gott som kom av allt slaktande. Om gud är omnipotent och kärleksfull borde han inte ha låtit slakta hela folkslag inklusive kvinnor och barn.
Senast redigerad av frusciantelo 2015-06-06 kl. 17:58.
Citera
2015-06-06, 18:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det jag menade var att om man jämför gud och satan så är gud helt klart the bad guy. Vad har satan gjort förutom att uppmuntra människor att inte lyda gud? Satan är hjälten eftersom han vågar sätta sig emot en massmördande, blodtörstig bipolär tyrann. Och gud svartmålar honom för att han gör det, ungefär som riktiga diktaturer gör.

Citat:
Du utgår från att Gud vill människor illa,

"Utgå"-underlaget är ... om argumentet regredieras så långt som möjligt ... naturligvis nutidig verklighets-sökande och -beskrivande.

Har du nån kritik av detta?

Citat:
och att därför Satan vill gott,

ÄR du öht medvetande om Satans roll i GT?

Citat:

Falsk analogi ... och med osäker käll-tolkningsmetodologi.
Citera
2015-06-06, 20:26
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Läser du ens vad jag skriver? Du kan argumentera för eller emot precis vad du vill. Men du tjatar bara om att du tycker att det finns andra grupper som du tycker är värre. Det ÄR att försöka flytta fokus och det är den värsta typen av inlägg som man kan göra på FB. Jag bemötte bara det, sen att du inte kan förstå och släppa är ditt problem.

Idiot.
Du fattar fortfarande inte. Jehovas vittne är inte särskilt impopulära eftersom religionen inte spelar stor roll i dagens samhälle samt att folk är självcentrerade och skiter i vad andra gör med sina liv.
För att påvisa att de inte är särskilt impopulära måste man sätta in det i ett sammanhang, dvs jämföra. Fattar du inte det kan jag inte hjälpa dig mer imbecill.
Citera
2015-06-06, 20:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jehovas vittne är inte särskilt impopulära eftersom religionen inte spelar stor roll i dagens samhälle samt att folk är självcentrerade och skiter i vad andra gör med sina liv.
För att påvisa att de inte är särskilt impopulära måste man sätta in det i ett sammanhang, dvs jämföra.

Precis. Och från ett religionskritisk perspektiv är JVs demagogi tämligen impopulärt. Ung. som klassisk GT-predikande eller islam-retoriken.
Citera
2015-06-06, 21:00
Medlem
itsallalies avatar
Jag har arbetat med flera Jehovas. Det mest anmärkningsvärda var deras olika personligheter, alla var mycket trevliga, väldigt tillmötesgående med bra koll på vardagen och samhällsfrågorna.

Två av de jag kände var högt uppsatta, de andra tre var ganska så lågbegåvade och oerhört tankespridda av sig med ett extremt dåligt självförtroende i botten.

De två som var "ledare" betecknar jag som lidande av schizofreni. Väljer att inte berätta mer ingående kring detta mer än att säga att det finns jävligt sjuka människor ute i samhället.

Jag eller ingen i min närhet blev påverkade/påtvingade något av dem dock. Under alla år jag arbetade med de hade jag aldrig kunnat veta att de tillhörde Jehovas faktiskt.

Juste, alla arbetar inom säkerhetsbranschen än idag.
Citera
2015-06-06, 21:22
Medlem
Citat:
Nästan allt gud gjorde i bibeln kan anses som skadligt, han straffar sina egna och sina fiender hårt.

Han straffar ondskan. Bibeln har skrivits mest av pådyvlande teister som också vill vara med och straffa folk.

Citat:
Dessutom spikar han upp sin son för allmän beskådan och skyltar med att det var nödvändigt för att göra människan fri från synd. Väldigt makabert sätt att göra det på om man nu är omnipotent.

Att påstå att Gud är omnipotent är ett enkelt sätt att skylla ifrån sig och slippa eget ansvar.

Citat:
De 10 budorden förstår till o med en fyraåring.

Det finns vuxna människor som inte förstår dem. Psykiskt sjuka och folk med låg IQ dömer man t.ex. inte till fängelse.

Citat:
Och AA har väl knappast gud någonting med att göra.

Hur vet du det?

Citat:
Förebyggande? För vadå? Kan du förklara vad han fick ut av det? Han förkastade ju ändå Israeliterna i slutändan, så mycket för det förebyggande arbetet. Jag kan inte förstå vad för gott som kom av allt slaktande. Om gud är omnipotent och kärleksfull borde han inte ha låtit slakta hela folkslag inklusive kvinnor och barn.

Onipotensen igen.
Citera
2015-06-06, 21:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nästan allt gud gjorde i bibeln kan anses som skadligt, han straffar sina egna och sina fiender hårt.

Citat:
Han straffar ondskan. Bibeln har skrivits mest av pådyvlande teister som också vill vara med och straffa folk.

Det verkar som om du gör en sorts distinktion mellan en VERKLIG 'gud' och bibel-'guden'. Har jag missuppfattat dig?
Citera
2015-06-06, 21:27
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ok. Ja du kan tycka vad du vill. Själv tycker jag att en tid när onda människor tillintetgörs är en sympatisk tid.

Det ligger också i enlighet med Bibeln, både judendomen och den tidiga kristendomen.
Hur det är i andra religioner vet jag inte, men GTs gud förgör ju folk ibland. Så är historian -- och därför är Gud sådan...
För det som händer är Guds vilja, och när folk har förgjorts i historian har det varit "Guds vilja". Man kan inte komma ifrån detta. Folk har svårt att förstå detta. Kanske en bristfällig religionsundervisning i skolorna?

ttsp sa precis att de folk som stannar kvar kan vara vem som helst, inte nödvändigtvis JV. Bara de som framhärdar i ondska ska rensas bort.

Jag tror inte det är så många som framhärdar i ondska och har alltid haft svårt att dela upp folk i "onda" och "goda". Det var något man kunde göra förr, när de "onda" förföljde, brände ner, rånade, och mördade urskiljningslöst.
Men ok, om vi antar att alla "normala människor" får överleva, och att vi bara tar bort härdade våldtäktsmän, rånare, mördare, äktenskapsbrytare, alkoholister, och andra människor som lever själviskt eller för att skada andra, så tycker jag inte det är osympatiskt.

Hmmm... enligt GT’s mytologi har gud följande CV:

- Dränkt en hel mänsklighet, inklusive barn
- Slaktat en massa barn i Egypten
- Beordrade människor att begå barnslakt, massmord och folkmord
- Stiftade lagar/beordrade att tortera ihjäl folk genom att stena ihjäl folk som samlade ved på en sabbat, råkade dyrka ”fel” gud eller barn om var olydiga mot sina föräldrar
- Mördade barn/ungdomar (beroende på hur man tolkar texten) som råkade kalla en av guds profeter för ”flintskallig”
- Etc...

Jag anser att egenskaperna hos gudomen som någon valt att dyrka säger något om vederbörandes moraliska referensramar. Om man väljer att dyrka en gudom som man tror begår/begått illdåd, ger man med andra ord bifall till denne gudomens illdåd. Därför kan jag kan inte med ett gott samvete dyrka en sådan massmördargud som GT och JV beskriver, även om det hypotetiskt kunde bevisas att en sådan gud existerar. Det skulle gå emot mina värderingar och moraliska referensramar.

Ännu värre är dem som dyrkar en gudom som de tror ska tortera vissa människor i all oändlighet. Hur de kan se sig själva i spegeln med ett gott samvete är för mig en gåta. Men JV tror inte på evig tortyr, så därför gäller inte denna kritik JV.
Citera
2015-06-06, 21:51
Medlem
Citat:
Fick mig att tänka på den här historien:

En man hade ramlat i vattnet. Han bad till Gud om att bli räddad. En båt kom förbi och ville plocka upp mannen, men mannen svarade att han skulle bli räddad av Gud. Och så kom där en helikopter. De firade ner en stege och ville rädda mannen. Men mannen vägrade låta sig räddas och sa att han skulle bli räddad av Gud. Till slut så drunknade mannen och han mötte Gud. Mannen frågade anklagande Gud varför Gud inte hade kommit för att rädda honom. Gud svarade: -Först så skickade jag en båt, men du ville inte bli upplockad och sen så skickade jag en helikopter, men du ville inte ha min hjälp då heller.

Jag förstår inte vad det har för koppling till det jag skrev, kan du förklara?
Citera
2015-06-06, 21:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har tydligen inte kollat på videorna jag länkat, dom visar att det finns komplikationer med blodtransfusion, det är inte alltid som blodtransfusioner räddar liv.

Citat:
Fick mig att tänka på den här historien:

En man hade ramlat i vattnet. Han bad till Gud om att bli räddad. En båt kom förbi och ville plocka upp mannen, men mannen svarade att han skulle bli räddad av Gud. Och så kom där en helikopter. De firade ner en stege och ville rädda mannen. Men mannen vägrade låta sig räddas och sa att han skulle bli räddad av Gud. Till slut så drunknade mannen och han mötte Gud. Mannen frågade anklagande Gud varför Gud inte hade kommit för att rädda honom. Gud svarade: -Först så skickade jag en båt, men du ville inte bli upplockad och sen så skickade jag en helikopter, men du ville inte ha min hjälp då heller.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte vad det har för koppling till det jag skrev, kan du förklara?

Är det inte tydligt nog, att det bl.a. refererar till din egen demagogi om när och hur 'gud' deltar i kosmiska processer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in