Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jo fast människor kan ha andra uppfattningar än dom instanser du nämnt. I svininfluensafallet så insjuknade många barn i en sömnsjuka som är väldigt handikappande, och föräldrarna ångrar att dom gick med på att vaccinera sina barn. Ansvariga säger att det är ett pris man får ta, men föräldrarna håller inte med. I en framtida epidemi så är det inte omöjligt att dom instanser du nämnt tvingar folket att vaccinera sig för att förhindra att folk dör, men många kan motsätta sig detta, och det är det dilemmat jag frågar efter. Ska "instanserna" kunna tvinga vuxna människor att vaccinera sig, och är det rätt av "instanserna" att tvångsomhänderta barn för att dom ska vaccineras?
I ett rättssamhälle måste det finnas någon instans som kan fatta vägledande beslut. I Sverige är det soclalstyrelsens vetenskapliga råd och inspektionen för vård och omsorg. Att den senare gjordes det till en egen myndighet var just för att man ville värna om en oberoende tillsyn.
Vad gäller svininfluensa, så finns det en annan princip som man bör ta hänsyn till vid tvångsvård, och det är proportionalitetsprincipen. En tvångsåtgärd måste stå i rimlig proportion till det man vill uppnå. Skulle det i något scenario vara rimligt att tvinga alla svenskar att vaccinera sig mot svininfluensa? Förmodligen inte, även om man inte ska underskatta dödligheten vid en influensapandemi. Spanska sjukan dödade 50-100 miljoner människor, nästan lika många som Digerdöden.
Om vi fick en ebolapandemi och det fanns ett fungerande vaccin tror jag dock att de flesta skulle stödja tvångsvaccinering av både av barn och vuxna.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Samtidigt kan läkare ta liv genom abort, så det är inte så enkelt som du föreställer dig.
Att abort ska var tillåtet och inte ses som tagande av liv har dock riksdagen bestämt. Det är inte heller en fråga om vad som är en adekvat medicinsk behandling, utan om vad som menas med mänskligt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det jag frågar är alltså om "instanserna" kan tvinga människor att ta vaccin för att rädda liv.
Svar ja, i vissa fall. Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Precis detta talar jag om, och jag menar att det finns skadliga medicinska risker med blodtransfusion, har du kollat på videorna som jag gav?
Det finns risker även med blodtransfusioner, men ibland finns det inget annat alternativ om man vill rädda liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Svenska läkare är långt efter amerikanska i denna fråga, man tar inte till sig dom senaste rönen på grund av tradition.
Snarare är det så att i USA är det lättare att få den vård man vill ha om man är beredd att betala. I Sverige med vår offentligfinansierade sjukvård finns det mindre utrymme för speciallösningar.
Detta sagt, så fungerar inte heller alternativen till blodtransfusioner i alla situationer.