Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
För det första så har staten - om du med det menar riksdag och regering - ingen rätt bestämma hur vård ska utövas i enskilda fall. Staten kan besluta om generella regler, men sedan är det upp till den behandlande läkaren att avgöra hur de ska tillämpas. Precis som en domare dömer enligt lagarna, men utan att staten lägger sig i enskilda fall.
Jo, det var så jag menade förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Skillnaden mellan det hypotetiska exemplet med vaccinering mot svininfluensa och religiösa invändningar mot blodtransfusioner är att det i det förra fallet faktiskt finns invändningar som baseras på vetenskapliga argument. Att det finns vissa biverkningar - inte ovanligt när det gäller medicinska behandlingar - vet vi. Frågan är om dessa biverkningar är så frekventa eller svåra att man bör avråda från behandling. Detta är en medicinsk fråga som kan avgöras - och vid behov även omprövas - av de instanser jag nämnde. Finner de att riskerna är större än vinsterna med en given behandling så bör man avstå, vare sig det handlar om vaccinering eller något annat.
Jo fast människor kan ha andra uppfattningar än dom instanser du nämnt. I svininfluensafallet så insjuknade många barn i en sömnsjuka som är väldigt handikappande, och föräldrarna ångrar att dom gick med på att vaccinera sina barn. Ansvariga säger att det är ett pris man får ta, men föräldrarna håller inte med. I en framtida epidemi så är det inte omöjligt att dom instanser du nämnt tvingar folket att vaccinera sig för att förhindra att folk dör, men många kan motsätta sig detta, och det är det dilemmat jag frågar efter. Ska "instanserna" kunna tvinga vuxna människor att vaccinera sig, och är det rätt av "instanserna" att tvångsomhänderta barn för att dom ska vaccineras?
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Läkaren kan dock inte avstå från en livsräddande behandling av religiösa eller andra icke-medicinska skäl. Om läkaren finner att barnet behöver en blodtransfusion för att överleva är han eller hon skyldig att ge den även om föräldrarna motsätter sig det.
Samtidigt kan läkare ta liv genom abort, så det är inte så enkelt som du föreställer dig.
Det jag frågar är alltså om "instanserna" kan tvinga människor att ta vaccin för att rädda liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Skulle man rent hypotetiskt finna att blodtransfusioner är skadliga eller medför betydande medicinska risker kommer saken i ett annat läge. Om någon motsatt sig blodtransfusion av rädsla för AIDS innan man rutinmässigt började testa allt blod för HIV skulle detta ha varit ett vetenskapligt och medicinskt argument som läkarna hade varit skyldiga att pröva.
Precis detta talar jag om, och jag menar att det finns skadliga medicinska risker med blodtransfusion, har du kollat på videorna som jag gav?
Svenska läkare är långt efter amerikanska i denna fråga, man tar inte till sig dom senaste rönen på grund av tradition.