2015-06-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo men vem bestämmer vem som är bäst lämpad?

Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Var går gränsen?

Bör föräldrar som är jehovas vittnen neka blodtransfusion till sitt sjuka barn trors att barnet själv önskar få behandlingen och ber om det?

Svara på min fråga först.
Citera
2015-06-06, 12:52
Medlem
Citat:
Var går gränsen?

Bör föräldrar som är jehovas vittnen neka blodtransfusion till sitt sjuka barn trors att barnet själv önskar få behandlingen och ber om det?

Det är svårt att säga ja eller nej på frågan, det beror på hur pass moget barnet är, alltså hur gammalt det är, hur starkt barnet vill det här och kanske andra faktorer. Det är t.ex. skillnad mellan en 4-åring och en 17-åring, det är en balansgång som föräldrarna måste få avgöra, det går inte att sätta åldersgränder eftersom barn mognar olika.

Att förbjuda en 17-åring är kanske inte så smart för ett så gammalt barn är i det närmaste vuxen. Med ett så gammalt barn så får föräldrarna i så fall prata med barnet och kanske får kompromissa och försöka komma överens så att det inte blir onödiga konflikter.

Om 17-åringen däremot är döpt, så går det inte längre att kompromissa, då ska man följa bibelns bud.
Citera
2015-06-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Skulle vilja ha klarhet i det här med blodet från någon av er JW. som jag förstått det så står det i bibeln bara att man ska avstå ifrån blod, att man tex ska låta blodet rinna av djuret innan man äter det osv. Det är ju en väldigt stor skillnad på att avstå från att äta blod och tvingas ta det i en livshotade situation. ni menar att blodet är heligt, men samtidigt är livet också heligt. Hur väger ni det egentligen? Det står ingenstans i bibeln att man måste avstå från blod även om ens liv hänger på det.

Det står ingenstans i bibeln om blodtransfusioner, vilket är förståeligt eftersom det inte var uppfunnet då. Det som står är att man ska "avhålla sig från blod"

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från...blod "(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Varför skulle det vara att avhålla sig från blod bara när man inte äter blod? Avhåller man sig från blod om man för in det i kroppen på andra sätt än genom munnen? Det tycker inte jag.
Citera
2015-06-06, 13:19
Medlem
Citat:
Det är svårt att säga ja eller nej på frågan, det beror på hur pass moget barnet är, alltså hur gammalt det är, hur starkt barnet vill det här och kanske andra faktorer. Det är t.ex. skillnad mellan en 4-åring och en 17-åring, det är en balansgång som föräldrarna måste få avgöra, det går inte att sätta åldersgränder eftersom barn mognar olika.

Att förbjuda en 17-åring är kanske inte så smart för ett så gammalt barn är i det närmaste vuxen. Med ett så gammalt barn så får föräldrarna i så fall prata med barnet och kanske får kompromissa och försöka komma överens så att det inte blir onödiga konflikter.

Om 17-åringen däremot är döpt, så går det inte längre att kompromissa, då ska man följa bibelns bud.

Så du anser att det är moraliskt korrekt att neka en 4-åring blodtransfusion trots att 4-åringen lider av dödsångest och själv ber om behandlingen? Jag hoppas att du inte har några barn. Du är ju helt störd.
Citera
2015-06-06, 13:25
Medlem
.
Senast redigerad av mediteramera123 2015-06-06 kl. 13:32.
Citera
2015-06-06, 13:31
Medlem
Citat:

Hur skulle du göra i ett laglöst samhälle utan lagstiftning som omyndigförklarade barn? Hur skulle du resonera kring barns rätt till självbestämmande om du inte hade någon lagstiftning att luta dig emot (utan var tvungen att använda din egen hjärna)?
Citera
2015-06-06, 13:43
Medlem
Citat:
Det står ingenstans i bibeln om blodtransfusioner, vilket är förståeligt eftersom det inte var uppfunnet då. Det som står är att man ska "avhålla sig från blod"

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från...blod "(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Varför skulle det vara att avhålla sig från blod bara när man inte äter blod? Avhåller man sig från blod om man för in det i kroppen på andra sätt än genom munnen? Det tycker inte jag.

vilken översättning ska man tro då?

Citat:
Den helige Ande och vi har nämligen ansett att det är riktigt att inte lägga någon börda av judiska lagar på er. Men ni ska absolut låta bli att äta mat som offrats till avgudar, liksom kött av kvävda djur där blodet fortfarande finns kvar. Naturligtvis ska ni också avhålla er från utomäktenskapliga förbindelser. Om ni noga följer detta är det tillräckligt. Farväl.

Apostlagärningarna 15:28-29, Nya levande bibeln

Citat:
”Den heliga anden och vi själva [den kristna församlingens styrande krets] har ... förordat att inte lägga någon ytterligare börda på er, utom dessa nödvändiga ting: att ni fortsätter att avhålla er från ting som är offrade åt avgudar och från blod och från ting som blivit kvävda [eller dödade utan att blodet har fått rinna av] och från otukt. Ifall ni omsorgsfullt tar er till vara för dessa ting, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!”

Från eran egna bibel.

Som jag tolkar det är det uppenbart att det handlar om att man inte ska tex äta blod och att man skall avstå ifrån det utifrån ett hälsoperspektiv. Det talas ju specifikt i ett sammanhang om döda djur. Att gå så lång som att inte kunna ta en blodtransfusion för att rädda liv tycker jag låter orimligt, speciellt med dagen sjukvård.
Senast redigerad av FrankAbagnale 2015-06-06 kl. 13:49.
Citera
2015-06-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
För det första så har staten - om du med det menar riksdag och regering - ingen rätt bestämma hur vård ska utövas i enskilda fall. Staten kan besluta om generella regler, men sedan är det upp till den behandlande läkaren att avgöra hur de ska tillämpas. Precis som en domare dömer enligt lagarna, men utan att staten lägger sig i enskilda fall.

Jo, det var så jag menade förstås.

Citat:
Skillnaden mellan det hypotetiska exemplet med vaccinering mot svininfluensa och religiösa invändningar mot blodtransfusioner är att det i det förra fallet faktiskt finns invändningar som baseras på vetenskapliga argument. Att det finns vissa biverkningar - inte ovanligt när det gäller medicinska behandlingar - vet vi. Frågan är om dessa biverkningar är så frekventa eller svåra att man bör avråda från behandling. Detta är en medicinsk fråga som kan avgöras - och vid behov även omprövas - av de instanser jag nämnde. Finner de att riskerna är större än vinsterna med en given behandling så bör man avstå, vare sig det handlar om vaccinering eller något annat.

Jo fast människor kan ha andra uppfattningar än dom instanser du nämnt. I svininfluensafallet så insjuknade många barn i en sömnsjuka som är väldigt handikappande, och föräldrarna ångrar att dom gick med på att vaccinera sina barn. Ansvariga säger att det är ett pris man får ta, men föräldrarna håller inte med. I en framtida epidemi så är det inte omöjligt att dom instanser du nämnt tvingar folket att vaccinera sig för att förhindra att folk dör, men många kan motsätta sig detta, och det är det dilemmat jag frågar efter. Ska "instanserna" kunna tvinga vuxna människor att vaccinera sig, och är det rätt av "instanserna" att tvångsomhänderta barn för att dom ska vaccineras?

Citat:
Läkaren kan dock inte avstå från en livsräddande behandling av religiösa eller andra icke-medicinska skäl. Om läkaren finner att barnet behöver en blodtransfusion för att överleva är han eller hon skyldig att ge den även om föräldrarna motsätter sig det.

Samtidigt kan läkare ta liv genom abort, så det är inte så enkelt som du föreställer dig.

Det jag frågar är alltså om "instanserna" kan tvinga människor att ta vaccin för att rädda liv.

Citat:
Skulle man rent hypotetiskt finna att blodtransfusioner är skadliga eller medför betydande medicinska risker kommer saken i ett annat läge. Om någon motsatt sig blodtransfusion av rädsla för AIDS innan man rutinmässigt började testa allt blod för HIV skulle detta ha varit ett vetenskapligt och medicinskt argument som läkarna hade varit skyldiga att pröva.

Precis detta talar jag om, och jag menar att det finns skadliga medicinska risker med blodtransfusion, har du kollat på videorna som jag gav?

Svenska läkare är långt efter amerikanska i denna fråga, man tar inte till sig dom senaste rönen på grund av tradition.
Citera
2015-06-06, 13:54
Medlem
Citat:
Så du anser att det är moraliskt korrekt att neka en 4-åring blodtransfusion trots att 4-åringen lider av dödsångest och själv ber om behandlingen? Jag hoppas att du inte har några barn. Du är ju helt störd.

Tack för det personangreppet, tog argumenten slut?

Ok, om 4-åringen lider av dödsångest och själv ber om behandlingen, ok då ger vi 4-åringen den behandlingen, men hur är det med 2-åringen? Tror du 2-åringen förstår ens vad blodtransfusion innebär? (Jag tror inte ens 4-åringen förstår, men jag går med på dina premisser).
Citera
2015-06-06, 14:00
Medlem
Citat:
Hur skulle du göra i ett laglöst samhälle utan lagstiftning som omyndigförklarade barn? Hur skulle du resonera kring barns rätt till självbestämmande om du inte hade någon lagstiftning att luta dig emot (utan var tvungen att använda din egen hjärna)?

Som jag har försökt förklara så måste man anpassa sig till hur moget barnet är att fatta egna beslut.

Det finns inga exakta åldersgränser för när ett barn blir vuxet. 18 år som svenska myndigheter har beslutat om är bara en ungefärlig gräns. Andra länder har andra åldersgränser, i vissa delstater i USA blir man inte myndig förrän i 21 års ålder.

I bibeln finns inga sådana exakta gränser, utan det beror helt på individen.
Citera
2015-06-06, 14:13
Medlem
Citat:
vilken översättning ska man tro då?

Levande Bibeln är otroligt färgat av översättarna, så den är inte att rekommendera.

Bibel2000 är ganska bra, Folkbibeln är bättre förutom när den behandlar vem Jesus är.

Nya Världens Översättning tycker jag är närmast den modernaste grundtexten. Men det finns andra väldigt bra översättningar, t.ex. Hedegårds, Darby och Young's Literal Translation.

Citat:
Som jag tolkar det är det uppenbart att det handlar om att man inte ska tex äta blod och att man skall avstå ifrån det utifrån ett hälsoperspektiv. Det talas ju specifikt i ett sammanhang om döda djur. Att gå så lång som att inte kunna ta en blodtransfusion för att rädda liv tycker jag låter orimligt, speciellt med dagen sjukvård.

Nej det står inte i Apg 15:28-29 om att döda djur, det står helt enkelt "avhålla sig från blod". Men jag håller med, författaren menade att inte äta blod, men som sagt blodtransfusion var inte uppfunnet på den tiden. Dock så är det så att det är otänkbart att judarna i GT skulle ha kunnat använda blod i något annat sammanhang än för offer i templet.
Citera
2015-06-06, 14:34
Medlem
Citat:
Tack för det personangreppet, tog argumenten slut?

Ok, om 4-åringen lider av dödsångest och själv ber om behandlingen, ok då ger vi 4-åringen den behandlingen, men hur är det med 2-åringen? Tror du 2-åringen förstår ens vad blodtransfusion innebär? (Jag tror inte ens 4-åringen förstår, men jag går med på dina premisser).

Nä, jag är bara uppriktigt sagt chockad över att någon skulle låta sin 4-åring dö när det finns behandling. Men det var en känsloreaktion från min sida som kan bortses ifrån.

Hur skulle du göra med en 4-åring som bad om att få slippa en blodtransfusion då eftersom denne inte vill hamna i helvetet (eller vad det än är ni tror på)? Skulle du som förälder låta denna 4-åring slippa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in