Var bara tvungen att köpa Doctor Sleep, inte ens läst Shining. Kändes så jäkla kult bara att han släpper en uppföljare. Blev en hastig tripp till SFB
Jag tycker Lida är sjukt bra, läste den i sexan tror jag. Dessförinnan ngn gång läste jag Jurtjyrkogården. Filmen Lida lyckades till viss del fånga in den hysteri man kände i boken, men blev blott en avkortad version. Filmen Jurtjyrkogården är så 80-tals dålig att den blir bra och v.v.
King har verkligen insett hur man kommer åt vad som gör oss rädda i böckerna, de har ett gemensamt element. Sen är han en bra kritiker också, jag skrattade när han petade på Twilight-författaren i ngn intervju.
Kan rekommendera för de som ännu inte upptäckt H.P. Lovecraft att läsa OM författaren och sedan läsa det han skrivit. Det gäller att man har ett hum om hans "livsfilosofi" för att greppa det han skriver. Killen var bildad i lingvistik (verken är mycket svårlästa, imo, förklaring kan härledas ur detta) och han misslyckades med att bli astronom pga bristande matematikkunskaper. Och sedan trodde han på en övermäktig ras (såsom majoriteten gjorde på 20-talet, att tillägga).
Gillar hans tanke på att vi är totalt körda, och att vi är så ofattbart små i något så ofattbart stort och likgiltigt som vårt universum. Skräcken han lyckas få igenom är helt ultimat och paralyserande.
Sen har han ju inspirerat King och majoriteten skräckförfattare, även författaren Neil Gaiman och regissören Guillermo del Toro