2015-05-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Ska man ge sig på denna igen och hålla tummarna, eller vad säger ni om böcker såsom "Flickan som älskade Tom Gordon", "Liseys Berättelse".. någon annan? Hjälp!?!

"Flickan som älskade Tom Gordon" är en bra skräckhistoria om en tjej som går vilse i skogen, prova den! Den är inte speciellt tjock heller så man kommer snabbt in i berättelsen.
Citera
2015-05-13, 03:42
Medlem
Var bara tvungen att köpa Doctor Sleep, inte ens läst Shining. Kändes så jäkla kult bara att han släpper en uppföljare. Blev en hastig tripp till SFB

Jag tycker Lida är sjukt bra, läste den i sexan tror jag. Dessförinnan ngn gång läste jag Jurtjyrkogården. Filmen Lida lyckades till viss del fånga in den hysteri man kände i boken, men blev blott en avkortad version. Filmen Jurtjyrkogården är så 80-tals dålig att den blir bra och v.v.
King har verkligen insett hur man kommer åt vad som gör oss rädda i böckerna, de har ett gemensamt element. Sen är han en bra kritiker också, jag skrattade när han petade på Twilight-författaren i ngn intervju.

Kan rekommendera för de som ännu inte upptäckt H.P. Lovecraft att läsa OM författaren och sedan läsa det han skrivit. Det gäller att man har ett hum om hans "livsfilosofi" för att greppa det han skriver. Killen var bildad i lingvistik (verken är mycket svårlästa, imo, förklaring kan härledas ur detta) och han misslyckades med att bli astronom pga bristande matematikkunskaper. Och sedan trodde han på en övermäktig ras (såsom majoriteten gjorde på 20-talet, att tillägga).

Gillar hans tanke på att vi är totalt körda, och att vi är så ofattbart små i något så ofattbart stort och likgiltigt som vårt universum. Skräcken han lyckas få igenom är helt ultimat och paralyserande.

Sen har han ju inspirerat King och majoriteten skräckförfattare, även författaren Neil Gaiman och regissören Guillermo del Toro
Citera
2015-05-13, 22:44
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte läst så många men jag håller med, filmerna gör inte böckerna rättvisa (men så är det väl nästan alltid med film?). Och just det med personskildringarna. Även om det inte i sak är realistiskt så blir vissa delar begripligt rent mänskligt även om det är bizarrt. Som när man begraver den förolyckade lilla sonen i Jurkyrkogården för att man inte kan tänka sig att han inte ränner omkring hemma längre även om man vet att han inte är samma son utan en "retarded zombie" så hoppas man älska honom och betrakta honom med samma glädje och förväntan somm innan han dog.

Fast jag måste säga att det finns väldigt bra filmatiseringar. Nyckeln till frihet är en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna och den är nästan bättre än boken. Den gröna milen tycker jag också är väldigt bra. Jurkyrkogården, Pestens tid och Christine är också sköna rullar. Men det verkar nog som att det mesta är skräp ändå.
Senast redigerad av st3fan91 2015-05-13 kl. 22:56.
Citera
2015-05-13, 22:55
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Läste du vad jag skrev? Jag skrev bland annat: "Men det är otroligt mer intressant och mer givande att läsa inlägg här. Framförallt då folk har helt olika åsikter om en och samma bok, men det leder till intressanta diskussioner istället för tjafs.". Men på det andra stället så är man inte direkt välkommen om man till exempel inte gillar vissa böcker. Så Flashback är bra, andra ställen är det inte.

Jag tycker att Kings sämsta verk är de som är ren fantasy eller lutar åt det hållet. Det mörka tornet-serien, Talismanen, Det svarta huset, Drakens ögon osv. I vissa fall kan jag tycka att handlingen verkar okej, och att boken inleder bra men sedan slutar jag läsa när handlingen bara kretsar kring kraftfält, portar i himlen och så vidare. Andra böcker som jag är mindre förtjust i, det är böckerna med övernaturliga moment som är så orealistiskt. Speciellt när föremål som bilar och tavlor besitter olika förmågor. Sedan finns det riktiga sömnpiller, i stil med "Sömnlös".

Innan jag började läsa en enda bok så fick jag uppfattningen att det skulle vara böcker som skulle skrämma skiten ut en. Bokstavligt talat. Det var nog det som gjorde mig besviken i början. Bara för att han blev hyllad som en av världens bästa skräckförfattare och så vidare. King kan vara helt fantastisk när det gäller bland annat personskildringar. Men det som jag själv tycker är mest skrämmande, det är är vi själva, och vad som händer när allt tas ifrån oss. King har lyckats med det där i en del böcker, och det är de böckerna som jag älskar och har valt att behålla i bokhyllan. För det är böcker som jag vill läsa igen, och vissa har jag redan läst flera gånger.

Så vilka böcker tycker du tillhör bottenskrapet, och varför då?

Läste lite fel i början av ditt inlägg. Ber om ursäkt för det.
Jag har aldrig läst böckerna som är mer åt fantasyhållet, just för att jag tror att det är bottenskrapet även för mig. Stark gillade jag inte. Den kändes banal och fick mig att tänka på en B-rulle från åttiotalet. Sömnlös började jag läsa för några år sedan men tröttnade efter halva. Christine är egentligen ganska töntig men den är ändå skön på något vis. Men visst blir man lite misstrogen bara man vet handlingen?
Men den värsta jag nog läst är Drömfångare. Monster som folk pressade ur röven och så vidare. Jag blev så äcklad efter ett tag att jag gav upp med den också. Jag har också läst en hel del noveller som gjorde mig besviken.
Citera
2015-05-19, 01:06
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Läste lite fel i början av ditt inlägg. Ber om ursäkt för det.
Jag har aldrig läst böckerna som är mer åt fantasyhållet, just för att jag tror att det är bottenskrapet även för mig. Stark gillade jag inte. Den kändes banal och fick mig att tänka på en B-rulle från åttiotalet. Sömnlös började jag läsa för några år sedan men tröttnade efter halva. Christine är egentligen ganska töntig men den är ändå skön på något vis. Men visst blir man lite misstrogen bara man vet handlingen?
Men den värsta jag nog läst är Drömfångare. Monster som folk pressade ur röven och så vidare. Jag blev så äcklad efter ett tag att jag gav upp med den också. Jag har också läst en hel del noveller som gjorde mig besviken.

Om man bortser från att du äcklades, skulle du säga att du tyckte att Monster var bra annars?
Citera
2015-05-19, 17:40
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Om man bortser från att du äcklades, skulle du säga att du tyckte att Monster var bra annars?

Har inte en aning om vad du pratar om.
Citera
2015-05-19, 17:51
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Har inte en aning om vad du pratar om.

Haha, hjärnsläpp inatt! Drömfångare menade jag ju!
Citera
2015-05-19, 18:53
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Haha, hjärnsläpp inatt! Drömfångare menade jag ju!

Haha kan bli så ibland. Nej jag gillade den inte. Jag läste halva boken, den blev bara mer äcklig hela tiden vill jag minnas.
Citera
2015-05-20, 02:32
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Haha kan bli så ibland. Nej jag gillade den inte. Jag läste halva boken, den blev bara mer äcklig hela tiden vill jag minnas.
Samma här. Riktigt trist sömnpiller.
Citera
2015-05-30, 07:23
Bannlyst
Boken DET är mycket bra hittills och jag vill fortsätta att läsa den. Dock så har jag lånat den på biblioteket, så då får jag läsa mycket varje dag för att hinna läsa färdigt boken. Det är hans största bok tillsammans med Pestens Tid (oavkortade versionen). Hur lång tid tog det för er att läsa DET?
Citera
2015-06-06, 13:28
Medlem
Hur är Dolores Claiborne? Jag såg att några av Kings böcker blivit utgivna på nytt i ganska schysta 80-talsliknande utgåvor. Jag behövde lite sommarläsning så jag köpte Dolores Claiborne då det är en av de få King-böcker som jag inte läst.
Citera
2015-06-07, 16:05
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Hur är Dolores Claiborne? Jag såg att några av Kings böcker blivit utgivna på nytt i ganska schysta 80-talsliknande utgåvor. Jag behövde lite sommarläsning så jag köpte Dolores Claiborne då det är en av de få King-böcker som jag inte läst.

Vill minnas att den är skriven som en monolog, typ. Det är ett tag sedan jag läste den, men tror att jag tyckte att den var helt okej. Skriven utan kapitelindelning. Minns filmen mer väl än boken, faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in