2015-06-04, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Vad säger jag till honom/henne?
Jag har jobb, men har inga pengar i väntan på lön, så jag behöver matkuponger?
Tack för svar förresten

Säg som det är! Begå ingen synd genom att ljuga, var ärlig. Du kan säkert få någon hjälp. Om du bor i Stockholm och kan ta dig till stan kan du åka till S:ta Clara. De har en väldigt stor och fin diakoniverksamhet. De delar bland annat ut mackor och annat dagligen.

Edit: vad jag vet behöver du inte tillhöra de missbrukare/hemlösa som de hjälper. Även jag har blivit erbjuden fina mackor när jag besökt församlingen

Jag kan rekommendera församlingen av andra skäl med. Den tillhör Evangeliska fosterlands-stiftelsen. Väldigt fin kyrkolokal, men framförallt verksamhet helt i Kristi anda.
Senast redigerad av Baggboelaren 2015-06-04 kl. 10:16.
Citera
2015-06-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Fast det tankesättet går lite stick i stäv med det Jesus predikade. Jesus sa exempelvis att otrohet sker redan vid tanken på det, dvs att det (till skillnad från den tidigare mosaiska lagen) inte avgränsas till den praktiska handlingen. Om jag vill slå dig på truten, så är det en synd i sig, oavsett om jag gör det eller ej. Och då blir det svårt att stödja sig på evangeliet och samtidigt resonera som du gör. Nu nämnde Jesus iofs aldrig homosexualitet över huvud taget, men han talade däremot mycket om kärlek.

Är du kristen? Har du läst på vilka argument som läggs fram för att Kyrkan ska ha anammat denna position?
Citera
2015-06-04, 23:25
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Är du kristen? Har du läst på vilka argument som läggs fram för att Kyrkan ska ha anammat denna position?
Ja och Ja. Fast jag förstår inte vad du ska göra med den informationen.
Citera
2015-06-06, 11:07
Medlem
bombaccis avatar
Hur "hårt" är det att som diakon eller präst att tro på miraklerna som nämns i bibeln?

Får för mig att man med liberalteologi mer kan förklara det som liknelser.
Citera
2015-06-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hur "hårt" är det att som diakon eller präst att tro på miraklerna som nämns i bibeln?

Får för mig att man med liberalteologi mer kan förklara det som liknelser.

Varför ska man inte tro på de på mirakel Jesus utförde? Om han uppstod från de döda så tror jag att tro att han kunde förvandla vatten till vin är en småsak.
Citera
2015-06-06, 11:43
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Varför ska man inte tro på de på mirakel Jesus utförde? Om han uppstod från de döda så tror jag att tro att han kunde förvandla vatten till vin är en småsak.

okej. Frågan gällde dock om det är mer öppet idag att man inte tror på miraklerna i kyrkan utan mer som symboliskt. Verkar vara rätt vanligt i alla fall.
Citera
2015-06-06, 13:37
Medlem
Citat:
okej. Frågan gällde dock om det är mer öppet idag att man inte tror på miraklerna i kyrkan utan mer som symboliskt. Verkar vara rätt vanligt i alla fall.

Ja, det är relativt vanligt (särskilt i vissa regioner av Sverige) men utgör EGENTLIGEN ett allvarligt brott mot Svenska kyrkans egen konstitution, dess kyrkoordning, och bör leda till avkragning. Nu är ju inte så fallet, eftersom de som ska vaka över läran tolererar det mesta. Vissa av dem tror inte på de bibliska utsagorna själva i någon högre mån.

Det blir ganska tokigt när man i kyrkoordningen säger sig vila på Guds ord och de lutherska bekännelseskrifterna.
Senast redigerad av Baggboelaren 2015-06-06 kl. 13:42.
Citera
2015-06-09, 21:04
Medlem
Citat:

Nej i Svenska Kyrkan kan du tro lite hur du vill, tolka hur du vill och så vidare. Många försöker se miraklen som inte något som Jesus verkligen gjorde men att det finns någon spirituell sanning bakom dem. Det är något tysk 1800-tals teolog som har influerat SvK mycket men kommer inte ihåg namnet just nu, som har just dessa åsikter.
Citera
2015-06-10, 13:12
Medlem
vemfantrorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Livets ord eller Jehovas kanske skulle passa dig bättre ?

du verkar vara helvetes fixerad...

Men riktiga kristna predikar inte helvetet heller för andra kristna, eftersom jesus räddar alla kristna genom tron på jesus.

Var det inte du som inte ens trodde på helvetet..?
Citera
2015-06-10, 13:14
Bannlyst
Jag är glad att jag är med där, för att jag fick 17000kr av dom förra året när jag var som mest i behov av det.
Citera
2015-06-10, 23:20
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag är glad att jag är med där, för att jag fick 17000kr av dom förra året när jag var som mest i behov av det.

Det var ju bra, fast jag har förstått det som så att en "äkta kristen" inte ska bekymra sig över så profana saker som pengar. Så tolkar iaf jag Jesus och bibeln.
Citera
2015-06-11, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det var ju bra, fast jag har förstått det som så att en "äkta kristen" inte ska bekymra sig över så profana saker som pengar. Så tolkar iaf jag Jesus och bibeln.

A fast nu har jag varit med där i 32 år , och innan visste jag inte ens om att man kunde få den här hjälpen, jag kunde ha gått ur o sedan gått med bara för att få dem här pengarna, men det gjorde jag inte. Och jag är inte ens kristen. Jag gick i kyrkan när jag var liten för att lära mig om anpassningen. Men jag konfirmerade mig aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in