2015-06-06, 02:39
Medlem
Apolloss avatar
Ända sedan ett år tillbaka har världens plötsligt ändrat spår och det är tydligt att retoriken hos världens ledare och deras engagemang har förändrats. Om det som händer nu (och det händer snabbt) inte leder till det som omtalas i bibeln som "stora vedermödan", då är frågan, vad är som händer nu för något? ska bli spännande och se vad som händer nu dom kommande månaderna. Världsekonomin håller på att kollapsa totalt och även om det inte verkar så och ingen av världens ledare vill medge det så kommer inte Usa's ekonomi att klara mer än kanske ett år till om ens det. I och med detta kommer det bli kaos och vi kommer se staterna kliva in och agera på ett sätt som vi inte sett tidigare.

Vi har en religiös konflikt i Mellanöstern som håller på att spåra ut helt i och med Saudiarabien och Irans agerande senaste veckorna och IS plötsliga framfart. I samband med allt detta kaos hör vi världens ledare prata mer positivt och engagerat om världsläget som aldrig förr. Dom poängterar att trots allt detta kaos har vi aldrig varit närmare fred och säkerhet på jorden och dom menar att detta är en vändpunkt i historien, en sista möjlighet för oss att slutligen uppnå detta.

Och ovanpå allt detta har vi påven som överraskande nog har styrt in i en ny politisk riktning. Han har redan lyckats uppröra många politiker med sina uttalanden klimatfrågan, den globala ekonomin. Han har även gått ut och godkänt Palestina som en stat, ett steg som chockat många. Många menar nu att påven borde hållas sig till att predika och inte vara politiker. Detta är speciellt intressant i och med att han kommer besöka och hålla tal i kongressen i USA och FN till hösten, någonting som aldrig hänt tidigare i historien.

Vi vet naturligtvis inte exakt hur det kommer att hända och exakt när, det vet bara Jehova. Men en sak vet vi och det är att vi ska veta när det är "nära". För något år sedan trodde jag inte att det skulle ske inom dom närmaste 10 åren. Nu tror jag inte längre att vi har flera år ens kvar i det här systemet.
Citera
2015-06-06, 05:33
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Fast du får ju ändå vara så pass objektivt benägen, att kunna konstatera att i takt med civilisering och utökade tekniska framsteg.. och bekvämlighet.. desto mer ökar avståndet till biblisk anekdotism, samt minskar också domedagsprofeterande satans-troende gruppers tillförlitlighet att vinna gehör och därmed popularitet.

Som du väl vet, drar JV omkring med en tro om att större delen av mänskligheten lever i synd, sådan livssyn, är inte erkänd alls. Det är ett sekteristiskt synsätt på en komplex tillvaro som saknar vidvinkelperspektiv.

Med enkel/naiv lösning, genom att lägga alla kort på ett bräde (bibeln, en antologi av berättelser..) och utesluta faktum.. av att mena sig vara underkastad död materia... utlevd utagerade förlopp, men säga att dåvarande historiska premisser är att ses som statiska.

Du behöver förstå topic, att skapa livspremisser omkring en anekdotisk bok, som ultimat sanning, och tillskriva de icke-dyrkande som förtappade varelser, det är klockren indikation på sekt. Man dessutom sluter om sig. För att rota och stärka de asociala ståndpunkterna.

Dvs en starkt dogmatisk grundsyn, som utesluter evolution... också det enormt kontroversiellt, som inte gäller alla de övriga konfessionerna där man inte tolkar så stramt fördömande om ANDRA att t.o.m fostra barnen i en grundsyn i att det är fel att fira födelsedagar för att deras barn inte ska påverkas. DET är tecken på sekt.

Då det låter barn fostras asocialt, man måste se helheten.. att respektera också unga människoras behov av sin egen utveckling, medan JV mer eller mindre fostrar barnen som ett ägande av deras intellekt som ett slags bränsle, som ett bestånd som behövs för sektens fortlevnad.

Mormoner har samma disciplin. Tror inte att mormonism ses som en alldeles accepterad religion, om än man väl har övergett polygama strukturen.. dock är det mormonismens innanmäte och skulle försvaras än idag om inte omvärlden gavs kännedom om vanföreställningarna och missförhållanden som varit minst sagt opportunistiska, sett ur kristligt hänseende också.

Det är ju en saklig kritik, som bemöts enbart genom att förhålla sig isf socilogiskt, vad som är adekvat acceptabelt och vad som ses som asocialt. Vad som är social dynamik, innefattar samtyckanden och ofta underförstådda regler...
Detta berövar man barnen.

Nej du behöver förstå topic. Är detta värför de är allmänt impopulära eller är detta dina åsikter kring JW? Har du förstått frågeställningen? Gemene man har inte alls den insikten som ditt inlägg vittnar om men ogillar ändå JV. Hade det stått "varför ogillar du JV ? " hade ditt inlägg varit relevant.
Citera
2015-06-06, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men nu är det inte ett ofarligt ingrepp, jag antar att du sett detta?:

https://www.youtube.com/watch?v=nlMOicB4ZdE
Jag menade mer generellt , inte ett speciellt fall. Hade missat att vi talade om ett apeciellt fall, sorry.
Med det sagt , så anser jag att sådana här situationer alltid diskuteras med föräldrar , barn och läkare. Och där diskuterar man för och nackdelar med ingreppet. Religion ska inte ha med ett sådant beslut att göra.
Citera
2015-06-06, 09:25
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
... Var får du "slakt" från.
Jag tycker det är både sympatiskt och logiskt, för att vara en religion. ...

Från JV’s officiella hemsida www.jw.org. JV beskriver sin guds masslakt i termer som t.ex. ”kriget på Guds stora dag”, eller ”Harmageddon”. För några exempel ur JV’s hemsida som beskriver JV’s mytologi om hur deras gud ska massmörda en stor del av världsbefolkningen, se t.ex. https://www.flashback.org/sp51914032.

En mytologi som beskriver att den gud som man dyrkar ska slakta en stor del av världsbefolkning är inte enligt min mening sympatisk.
Citera
2015-06-06, 09:35
Medlem
De är agenter till Satan
Citera
2015-06-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Från JV’s officiella hemsida www.jw.org. JV beskriver sin guds masslakt i termer som t.ex. ”kriget på Guds stora dag”, eller ”Harmageddon”. För några exempel ur JV’s hemsida som beskriver JV’s mytologi om hur deras gud ska massmörda en stor del av världsbefolkningen, se t.ex. https://www.flashback.org/sp51914032.

En mytologi som beskriver att den gud som man dyrkar ska slakta en stor del av världsbefolkning är inte enligt min mening sympatisk.

Ok. Ja du kan tycka vad du vill. Själv tycker jag att en tid när onda människor tillintetgörs är en sympatisk tid.

Det ligger också i enlighet med Bibeln, både judendomen och den tidiga kristendomen.
Hur det är i andra religioner vet jag inte, men GTs gud förgör ju folk ibland. Så är historian -- och därför är Gud sådan...
För det som händer är Guds vilja, och när folk har förgjorts i historian har det varit "Guds vilja". Man kan inte komma ifrån detta. Folk har svårt att förstå detta. Kanske en bristfällig religionsundervisning i skolorna?

ttsp sa precis att de folk som stannar kvar kan vara vem som helst, inte nödvändigtvis JV. Bara de som framhärdar i ondska ska rensas bort.

Jag tror inte det är så många som framhärdar i ondska och har alltid haft svårt att dela upp folk i "onda" och "goda". Det var något man kunde göra förr, när de "onda" förföljde, brände ner, rånade, och mördade urskiljningslöst.
Men ok, om vi antar att alla "normala människor" får överleva, och att vi bara tar bort härdade våldtäktsmän, rånare, mördare, äktenskapsbrytare, alkoholister, och andra människor som lever själviskt eller för att skada andra, så tycker jag inte det är osympatiskt.
Citera
2015-06-06, 10:38
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jag flyttar inte fokus alls. Jag ifrågasätter om JW är så speciellt impopulära jämfört med andra grupper. Måste man hålla med TS för att posta?
Jag tycker inte din bw attityd och självpåtagna modererande tillför tråden något heller.

Läser du ens vad jag skriver? Du kan argumentera för eller emot precis vad du vill. Men du tjatar bara om att du tycker att det finns andra grupper som du tycker är värre. Det ÄR att försöka flytta fokus och det är den värsta typen av inlägg som man kan göra på FB. Jag bemötte bara det, sen att du inte kan förstå och släppa är ditt problem.
Citera
2015-06-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ok. Ja du kan tycka vad du vill. Själv tycker jag att en tid när onda människor tillintetgörs är en sympatisk tid.

Det ligger också i enlighet med Bibeln, både judendomen och den tidiga kristendomen.
Hur det är i andra religioner vet jag inte, men GTs gud förgör ju folk ibland. Så är historian -- och därför är Gud sådan...
För det som händer är Guds vilja, och när folk har förgjorts i historian har det varit "Guds vilja". Man kan inte komma ifrån detta. Folk har svårt att förstå detta. Kanske en bristfällig religionsundervisning i skolorna?

ttsp sa precis att de folk som stannar kvar kan vara vem som helst, inte nödvändigtvis JV. Bara de som framhärdar i ondska ska rensas bort.

Jag tror inte det är så många som framhärdar i ondska och har alltid haft svårt att dela upp folk i "onda" och "goda". Det var något man kunde göra förr, när de "onda" förföljde, brände ner, rånade, och mördade urskiljningslöst.
Men ok, om vi antar att alla "normala människor" får överleva, och att vi bara tar bort härdade våldtäktsmän, rånare, mördare, äktenskapsbrytare, alkoholister, och andra människor som lever själviskt eller för att skada andra, så tycker jag inte det är osympatiskt.
Är alkoholister onda? Är äktenskapsbrytare onda? Och varför ska vi lita på en ev. guds moral?
Citera
2015-06-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är alkoholister onda? Är äktenskapsbrytare onda? Och varför ska vi lita på en ev. guds moral?

Inom JV lever man för att hjälpa och stötta varandra. En äktenskapsbrytare och alkoholist gör ju inte detta.

Jaja, "alla är snälla innerst inne".
Men du hade nog inte velat ha en vanemässig äktenskapsbrytare eller alkoholist i din vänskapskrets.
De är snälla på lagom avstånd, liksom PK-svenskar tycker om flyktingar... "fina människor, sätt dem i nån annan kommun bara".

Men tja, kanske vill "de andra kommunerna" inte heller ha evigt med flyktingar, alkoholister och äktenskapsbrytare. Har du tänkt på det?

Vad gäller en ev. Guds moral så diskuterar vi i kontexten för JV nu.
Citera
2015-06-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Det handlar inte om någon är alkoholist, äktenskapsbrytare eller vilken annan synd, utan om personen är villig att underordna sig Gud och vända om från sina onda gärningar.

Bibeln talar om att dom flesta kommer att vägra underordna sig Jehova:

"de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:9 Bibel2000)

"Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den."(Matteus 7:14 Bibel2000)
Citera
2015-06-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Jag tycker att den som låter barnet bestämma över stt egna öde är bäst lämpad att företräda barnet.

Vad tycker du?

Jo men vem bestämmer vem som är bäst lämpad?
Senast redigerad av ttsp 2015-06-06 kl. 11:23.
Citera
2015-06-06, 12:12
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Detta är inte faktamässig behandling av bibeln, det är klockren sekteristiskt snäv tolkning med urkundsförfalskad egenbegärlig doktrin, som blivit sekt-bunden och går emot all övrig sans och vett, eftersom ni tillskriver mänskligheten att undergå sådana profetior med scenariobeskrivningar, som talar ett tydligt sekt-språk.

Tolkning. Inte ens faktabas har ni som udnerlag, i att därpå benämna era utsagor som faktaskapande.

Du behver förstå på vilka grunder Jehovas Vittnes sekten, ses som sekt.

De diktaten som framproduceras ur JV, är toppsyrda dokument, som aldrig får beivras av sektens medlemmar. Ni är detaljstyrda, vilket är signifikant för sektverksamhet.

Att tro ordagrant på ord ur bibeln, är inte synonymt med seriösare läsning, enbart annan tolkning, då era tolkningar ger slutledningar som inte många kan sluta upp omkring då det ses som människovidrigt och integritetskränkande, är JV därmed fortfarande en sekt. Likt mormoner och scientologirörelsen. Era utsagor strider mot sunt förnuft, ni får skapa helt egna kriterier att kunna samexistera, det är tecken på sekt, att helst inte vilja beblanda sig med människosläktet i stort.

Däremot döma ut människor på det viset du uttrycker här, utefter toppstyrda konspiratoriska slutledningar : som fjärmat sig ur samtliga kontexter, inte minst samtidskontexter.

Det som utmärker Mormonkyrkan gentemot andra kyrkor är att man accepterar att Bibeln inte är Guds Ord, utan innehåller Guds Ord. Samma sak med alla andra religiösa texter. Eftersom vi människor är ofullkomliga, så färgas allt som skrivs av människors ofullkomlighet.

Mormonkyrkan är med andra ord väldigt liberal, och det var detta som andra kyrkor störde sig på på 1800-talet. Mormoner dansade och sjöng i kyrkan och detta förfärades andra kristna av. Ett vanligt möte i Mormonkyrkan innebar att man sjöng en hymn, sen talade någon, sen så dansade de lite, sen så sjöng de igen, talade och dansade. Squaredans är Utas nationaldans.

Nästan all teologi i Mormonkyrkan är "lånad" från andra mainstreamkyrkor och från den tidiga judekristna traditionen. Det finns inte så värst mycket unikt faktiskt.

Något som är ganska så unikt är synen på himmel och helvete. Helvetet är inte en plats för människor, det är stället för djävulen/satan och hans demoner. Mormoner anser att vi människor föds goda, dvs det finns ingen arvssynd. Alla människor hamnar i himlen, och de kommer till det ställe som de själva vill och trivs med. Det säger ju sig själv att om en person hamnar på en plats där de gillar blå kläder och att äta ananas, men hamnar på ett ställe där de gillar röda kläder och päron, då upplever de detta som ett lidande. Vi människor är unika och olika, eller hur. Gud vet det och tar hänsyn till det till fullo.

Man behöver inte ens tro på Gud för att komma till himlen. I livet efter döden så fortsätter vi att lära oss saker, och vi växer som varelser och blir med tiden allt mera kloka och goda. Man behöver inte tro på Gud för att vara en god och kärleksfull människa. Men för att träffa Gud Fadern och Jesus i himlen så behöver man tro.

Mormonkyrkan var ända från början väldigt modern, så kyrkans lokaler är inte belamrade med religiös konst, kors och annat. En mycket neutral lokal med andra ord. När andra samfund lånar/hyr ut sin lokal så tar de ibland bort de religiösa symbolerna om så efterfrågas.

Att andra kyrkor reagerar negativt på Mormonkyrkan är just detta att vi inte skrämmer folk till att tro genom att hota med helvetet. Folk kan faktiskt få psykiska problem om man skrämmer dem med helvetet, och det är ingen äkta tro då utan bara en skrämseltro.

Folk hinner ändra åsikt tusentals gånger under en livstid, och om Gud existerar (fastän det inte alls går att bevisa) så handlar livet om att älska sin nästa som sig själv. Det är inte Gud som dömer oss, det är vi själva som gör det. Allt handlar om kärlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in