Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jo det är en knivig fråga. (hihi)
Ja det är en knivig fråga, bra att åtminstone du inser det.
I detta fallet gäller det Jehovas vittnen, men i framtiden kan det gälla barn som ska få svininfluensavaccin, och där föräldrar motsätter sig denna medicinska behandling på grund av risken för narkolepsi.
Nu tror jag inte att det finns någon risk att myndigheterna kör över dessa föräldrar, eftersom dom är så många, men principen är densamma, vilka medicinska behandlingar kan föräldrar vägra sina barn?
Jehovas vittnen däremot är så få, och ingen kommer att reagera om man kör över deras mänskliga rättigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Gastric Bypass är oftast inte livsnödvändig.
Det är väl dokumenterat att dom som är överviktiga riskerar för tidig dödsfall, så där faller din argumentation.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Men faktum är att staten i extrema fall KAN ta vårdnaden om ditt barn, om myndigheterna tror du trycker i det en skadlig massa mat. (finns nåt fall från england med en 5-åring som vägde 80 kilo)
Jag tycker ändå att det är ett övergrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Det som räddar JV på målsnöret är väl att det är tämligen sällan någon behöver en operation där man behöver få blod.
Ja och det är sällan man behöver blod överhuvudtaget, men svenska läkare är ofta bakåtsträvare i detta fall och vägrar att undersöka alternativa behandlingar som inte innebär blodtransfusion. Detta tror jag är tack vare dom motståndare som Jehovas vittnen har, dessa har en stor propagandamaskin som hämmar utvecklingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Om barn hade börjat dö till höger och vänster hade det nog blivit en större debatt, och då tror jag att JV hade förlorat. Om de nu inte hade ändrat sig, vilket de gjort förr i frågor.
Barn dör nu till höger och vänster
trots att man använder blodtransfusion.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Det är ju ändå en modern rörelse vi talar om, dess nuvarande ideologi har den haft sedan början av 1930-talet.
Det beror på vad man pratar om, många läror finns fortfarande kvar från Russels tid i slutet av 1800-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Skulle vara intressant att undersöka hur länge apokalyptiska rörelser brukar finnas kvar, i snitt.
Det krävs rimligen konstant "fräscht blod" för att hålla ångan uppe. Nya hemskheter som förebådar apokalypsen. När det går lite stiltje i 2-3 generationer tror jag folk börjar tappa tron.
Jehovas vittnen har funnits sedan 1800-talets slut, och slår ständigt rekord i antalet medlemmar.