2015-06-05, 18:26
Bannlyst
[quote=Sextonbussen|53577274]
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
''

fly pga oss själva ? utveckla lite grann.

Det är ett jävla dividerande hit och dit om han hade rätt att åka med bussen. Kan någon länka det rätta svaret. Så att vi slipper alla detta tjafs. [/QUOTE

Jag kvarstår att just den frågeställning är skitsamma. Frågeställningen handlar om vilka befogenheter en kontrollant har oberoende giltig eller ogiltigt färdbevis. Tror inte att det råder några tvivel om att alla är helt överens om att både kontrollanten och väktaren har gått långt utanför boxen om vad de har befogenheter till i detta fall, oberoende giltigheten på färdbevis

Lugn hörru ! Jag vill se vad som hände före brottnings matchen,,, innan jag ger mitt godkännande att vakterna gick för långt. Bussen ska ha en kamera, vars film polisen säkerligen analyserar just nu.
Citera
2015-06-05, 18:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag ser det också som väldigt konstigt att man skulle säga att man har blivit biten när det nu fanns både vittnen och kameror på bussen; då är det inte på sin plats att ljuga. Men det kanske hon försökte göra i alla fall, vilket är dumt men det är nog inte troligt för så dum är väl ingen.

Visst att man kan överdriva och säga att man blev hårt slagen fast man inte blev det men att hon skulle säga att hon blivit biten när hon inte blivit det, på en buss full med vittnen och kamera; nej det tror jag som sagt inte på.
Problemet med att fästa betydande trovärdighet vid vad kontrollanterna säger, vare sig på videon eller nu i efterhand, är att de bevisligen ägnat sig åt ett inkompetent och klandervärt beteende som strider mot givna instruktioner, medan t ex chauffören eller de vittnen som uttalat sig i media inte bevisligen har betett sig klandervärt.
Citera
2015-06-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag är långt ifrån juridiskt kunnig, det är bara den term som dykt upp i tråden som stöd för att envarsgrip ska kunna göras.
Om det inte är aktuellt så är det ju uppebart lagvidrigt av kontrollanterna att försöka hålla kvar personen på bussen.
Bedrägeri blir det bara om man förfalskar ett färdbevis och påstår att det är äkta.

Om man åker helt utan kan det aldrig bli bedrägeri.
Citera
2015-06-05, 18:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Man säger upp avtalet för att det är dålig PR, det ser dåligt ut helt enkelt. Det är vad alla företag gör så fort det blir blåsväder.
Det där är inte sant. Har man sagt upp avtalet i ogjort väder åker man på ett betydande civilrättsligt ansvar. Det går inte att säga upp avtal hursomhelst bara för att det blir dålig PR. I det här fallet tror jag för det första att den opinion som Västtrafik i första hand tog beaktade var den hos deras egna chaufförer. Men för det andra kände de sig uppenbarligen hyfsat säkra på att G4S inte skulle stämma skjortan av dem för avtalsbrott om de sa upp avtalet. Med tanke på att kontrollanter och väktare, helt oberoende av hur busschauffören betedde sig, uppenbart inte har följt Västtrafiks instruktioner omn icke-konfronterande beteende, så förstår jag den att Västtrafik gjorde den bedömningen, som är helt oberoende av om väktare och kontrollanter kan ställas till något straffrättsligt ansvar.
Citera
2015-06-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Bedrägeri blir det bara om man förfalskar ett färdbevis och påstår att det är äkta.

Om man åker helt utan kan det aldrig bli bedrägeri.

Herregud vad folk bildar sina egna sanningar.

Vi snackar inte om bedrägeri här utan vi snackar om BEDRÄGLIGT BETEENDE?

Bedrägligt beteende
Om brottet med hänsyn till skadans omfattning bedöms som ringa döms personen för bedrägligt beteende. Med ringa avses bland annat att beloppet som bedrägeriet rör är under cirka 1000 kronor, men det är helheten som bedöms och ett bedrägeri kan bedömas som ringa även om beloppet är högre.

En jävla skillnad.
Citera
2015-06-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Herregud vad folk bildar sina egna sanningar.

Vi snackar inte om bedrägeri här utan vi snackar om BEDRÄGLIGT BETEENDE?

Bedrägligt beteende
Om brottet med hänsyn till skadans omfattning bedöms som ringa döms personen för bedrägligt beteende. Med ringa avses bland annat att beloppet som bedrägeriet rör är under cirka 1000 kronor, men det är helheten som bedöms och ett bedrägeri kan bedömas som ringa även om beloppet är högre.

En jävla skillnad.
Ja sak samma. Det kan inte bli bedrägligt beteende om man bara plankar. Däremot om man förfalskar färdbeviset.
Citera
2015-06-05, 19:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Har du en länk till en artikel över påståendet; busschauffören åkte i tjänst ?

Här kommer en länk där cheferna säger att han var i tjänst och fick åka gratis:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/upprorda-kanslor-efter-misshandeln

Citat:
Enligt Maria Björner Brauer, enhetschef på Västtrafik, har bussförarna rätt att åka gratis tillbaka till sin arbetsplats på bussdepån efter avslutat arbetspass. Det är även Transdevs uppfattning.

– De får åka när de är i tjänst och den här föraren var på väg tillbaka till bussdepån och därmed var han i tjänst, säger Eva Tiséus, marknadschef på Transdev.

Så vakterna har gjort fel?

– Ja, det är vår bedömning.

Om två chefer säger att han hade rätt att åka gratis tycker jag den frågan borde vara färdigdiskuterad, dvs om man inte är ett troll på sommarlov. Då är inte hjärnan färdigutvecklad. Det är den inte förrän man är runt 25. Därför kan många under 25 inte ta in skriftlig information och förstå vad som står där.

http://lattattlara.com/utvecklingspsykologi/tonarshjarnan/

Citat:
Vår hjärna är inte färdig utvecklad förrän vid 25 års ålder och det är pannloben som utvecklas sist. I pannloben sitter beslutsfattande förmågor, riskbedömningar, helhetsperspektiv, framtidsplanering, förmågan att sålla information och många fler av våra högre förmågor. Detta är alltså inte helt utvecklat hos tonåringar vilket gör att tonåringar i vissa situationer kan ta mycket logiska och ”vuxna” beslut men när de hamnar i en känslomässig situation så tar de ett känslomässigt beslut istället för ett mer genomtänkt beslut på grund av att den känslomässiga delen av deras hjärna är mer utvecklad än pannloberna. Detta skulle kunna vara en del av förklaringen till varför tonåringar vid förälskelser har oskyddad sex eller börjar röka för att vännerna gör det.
Citera
2015-06-05, 19:42
Medlem
Citat:
Det får du gärna ha åsikter om men det här är en pågående utredning så tills dess ska vi se upp med att kalla någon skyldig/oskyldig.

Var har jag skrivit att någon är skyldig? Och till vad? Jag har åsikter kring de fakta som kommit fram i fallet och till filmen. Det är min fulla rätt att ha!
Citera
2015-06-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Nej, han åkte i tjänsten. Han hade precis gått av sitt 11-timmarspass och var på väg till depå där han byter om.

Ja, förbannat pinsamt och dåligt av väktarna. Spelar roll om en busschaufför åker med, nej.
Citera
2015-06-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja sak samma. Det kan inte bli bedrägligt beteende om man bara plankar. Däremot om man förfalskar färdbeviset.

Så du menar att västtrafik ljuger på sin hemsida?

Deras jurister har alltså fel om vad som gäller när folk plankar.

Samt att alla biljettkontrollanter har fått fel information om vad som gäller?

Tänk att en flashbackare har funnit något dylik som inte media har funnit eller någon annan att västtrafik bryter mot lagen.
Detta är stora nyheter och jag tycker definitivt du ska gå ut med detta.
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2015-06-05 kl. 20:07.
Citera
2015-06-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bearnspan
Ja, förbannat pinsamt och dåligt av väktarna. Spelar roll om en busschaufför åker med, nej.

Väktarna kom när mannen redan låg ner på marken så innan du kommenterar kolla upp fakta först.
Citera
2015-06-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Så du menar att västtrafik ljuger på sin hemsida?

Deras jurister har alltså fel om vad som gäller när folk plankar.

Samt att alla biljettkontrollanter har fått fel information om vad som gäller?

Tänk att en flashbackare har funnit något dylik som inte media har funnit eller någon annan att västtrafik bryter mot lagen.
Detta är stora nyheter och jag tycker definitivt du ska gå med detta.
Nej, jag ger mig. Det var nog så att man var litet mjukare på min tid som bussförare. Jag pudlar . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in