2015-06-05, 15:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Orkar inte leta paragrafer... men bedrägligt beteende verkar inte vara orimligt när det gäller att resa utan färdbevis.
Bedrägeri har definitivt fängelse i straffskalan.

Jag orkar inte leta i paragrafer, men det finns en lag som stipulerar att man får skjuta ihjäl biljettkontrollanter och ordningsvakter om man inte gillar deras uppsyn eller närvaro. Fattar du inte hur dumt det låter och hur tunt du har på fötterna?

Men för att ta det juridiska, det finns inte fängelse i straffskalan för att inte ha giltigt färdbevis.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770067.HTM
Citera
2015-06-05, 15:26
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag orkar inte leta i paragrafer, men det finns en lag som stipulerar att man får skjuta ihjäl biljettkontrollanter och ordningsvakter om man inte gillar deras uppsyn eller närvaro. Fattar du inte hur dumt det låter och hur tunt du har på fötterna?

Men för att ta det juridiska, det finns inte fängelse i straffskalan för att inte ha giltigt färdbevis.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770067.HTM

Jag är långt ifrån juridiskt kunnig, det är bara den term som dykt upp i tråden som stöd för att envarsgrip ska kunna göras.
Om det inte är aktuellt så är det ju uppebart lagvidrigt av kontrollanterna att försöka hålla kvar personen på bussen.
Citera
2015-06-05, 15:27
Medlem
Om man själv skulle råka ut för liknande, hade man velat bli behandlat på detta sättet? Svart, vit eller gul, spelar ingen roll. Dessa kontrollanter bör byta yrke.
Citera
2015-06-05, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clida
Det fetade! Du har så rätt i alltihop och jag har så jäkla svårt att förstå varför andra inte ser det. Alla håller med om att det är en vidrig handling men den blir mindre vidrig beroende på biljetten verkar folk tycka... Vissa vill fly detta land pga invandrare, jag vill oftast fly den pga oss själva.
''

fly pga oss själva ? utveckla lite grann.

Det är ett jävla dividerande hit och dit om han hade rätt att åka med bussen. Kan någon länka det rätta svaret. Så att vi slipper alla detta tjafs.
Citera
2015-06-05, 15:40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
''

Det är ett jävla dividerande hit och dit om han hade rätt att åka med bussen. Kan någon länka det rätta svaret. Så att vi slipper alla detta tjafs.

Länka det rätta svaret? Tror du att allt finns på internet svart på vitt?
Det är ett diskussionsforum så att man diskuterar saker är rätt naturligt. Det mesta talar för att han hade rätt att åka på bussen utan att lösa färdbevis, däremot är det inte helst klarlagt huruvida han hade med sig ett "förarbevis" som personal i tjänst tydligen ska kunna uppvisa för att få åka utan annan biljett.
Citera
2015-06-05, 15:46
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Länka det rätta svaret? Tror du att allt finns på internet svart på vitt?
Det är ett diskussionsforum så att man diskuterar saker är rätt naturligt. Det mesta talar för att han hade rätt att åka på bussen utan att lösa färdbevis, däremot är det inte helst klarlagt huruvida han hade med sig ett "förarbevis" som personal i tjänst tydligen ska kunna uppvisa för att få åka utan annan biljett.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/upprorda-kanslor-efter-misshandeln

Citat:
"Enligt Maria Björner Brauer, enhetschef på Västtrafik, har bussförarna rätt att åka gratis tillbaka till sin arbetsplats på bussdepån efter avslutat arbetspass. Det är även Transdevs uppfattning.

– De får åka när de är i tjänst och den här föraren var på väg tillbaka till bussdepån och därmed var han i tjänst, säger Eva Tiséus, marknadschef på Transdev.

Så vakterna har gjort fel?

– Ja, det är vår bedömning."
Citera
2015-06-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
''

Läs tråden så ska du finna! Arbetsgivaren har uttalat sig och enligt denna hade han rätt att åka eftersom han var i tjänst. Finns länk i tråden men jag tänker inte leta upp det till dig. Du får väl precis som alla andra som vill hitta info. anstränga dig lite själv.
Citera
2015-06-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Klart den är fake iofs, så dum är hon nog inte som gör sådär. Den borde absolut stängas ner isf!
Fast det inte är så svårt att ta fram hennes uppgifter så är det inte ok att hänga ut någon på det sättet!
Vem som har gjort sidan är det nog inte så lätt att ta reda på. Den huvudmisstänkte borde dock iofs då vara den som la upp länken.

Klart den är falsk och att hon inte har lagt upp den för att vara ironisk mot alla hatare.

Jag gissar på att det är han som började lägga upp den här.
Hur skulle man annars kunna hitta den.
Facebook har IP adressen men Facebook är oseriös sida som inte kommer göra något åt det.
Jag har anmält sidan.

Hon blir slagen i bussen, utsatt för massa otrevligheter samt biten. För det ska hon hängas ut. Vad fan är det för fel på folk.
Citera
2015-06-05, 16:02
Medlem
[quote=spitzbergen|53577056]''

Det är ett jävla dividerande hit och dit om han hade rätt att åka med bussen. Kan någon länka det rätta svaret. Så att vi slipper alla detta tjafs. [/QUOTE

Jag kvarstår att just den frågeställning är skitsamma. Frågeställningen handlar om vilka befogenheter en kontrollant har oberoende giltig eller ogiltigt färdbevis. Tror inte att det råder några tvivel om att alla är helt överens om att både kontrollanten och väktaren har gått långt utanför boxen om vad de har befogenheter till i detta fall, oberoende giltigheten på färdbevis
Citera
2015-06-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Envarsingripande får bara göras om fängelse finns i straffskalan. Vilken plankare har åkt i fängelse eller hotats med att få fängelse för att inte ha giltigt färdbevis?

Nej men om busschauffören har slagit eller hotat väktaren/kontrollanten så kan det röra sig om våld mot tjänsteman,

1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig på någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit.[
Citera
2015-06-05, 16:04
Medlem
XplqTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Kontrollanterna har rätt att envarsgripa (buhu nej - men kolla då statistik från 15 år och lagar. Det är verkligen inget snack om saken. )

Vid ett envarsgripande måste kontrollanterna omedelbart tillkalla polis.
Detta har aldrig missbrukats vad jag vet, i Västra Götalands län på 15 år.

Standard vid envarsgripande, som i hela Västra Götalands län vad gäller kontrollanter sker 0-9 gånger per år, är att en väktare kan komma till platsen före polis. Väktaren har handbojor. Väktaren inväntar också polisen.
Väktaren kommer ENBART av skälet att väktaren kan boja vilket biljettkontroll inte kan.

Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

Fängelsestraff på skalan vid förbiseende att avgift på bussen skall avläggas? Tror inte det va.

Kanske ytterligare en indikation, om nu inte tillgängliga vittnesmål räcker, på att kontrollanterna ljuger sig blå?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2736323-kontrollanternas-version-chaufforen-matade-slag

Dessutom en intressant artikel här där, om de nu bara är kontrollanter, väktare eller ordningsvakter utan förordnande som agerat vilket skulle kunna innebära ett olagligt frihetsberövande.

http://www.vaktarskolan.se/?page=5&showAnswer=1&chapter=4&usersubmitted=1#
Citera
2015-06-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Klart den är falsk och att hon inte har lagt upp den för att vara ironisk mot alla hatare.

Jag gissar på att det är han som började lägga upp den här.
Hur skulle man annars kunna hitta den.
Facebook har IP adressen men Facebook är oseriös sida som inte kommer göra något åt det.
Jag har anmält sidan.

Hon blir slagen i bussen, utsatt för massa otrevligheter samt biten. För det ska hon hängas ut. Vad fan är det för fel på folk.

Man kan ju fråga sig vad det är för fel på dig! Det finns inga som helst belägg för att hon blivit slagen och biten. Hur svårt ska det vara för dig att fatta det? Det är hon som muckar gräl och bråkar med allt och alla eftersom det i tråden finns länk till annat fall där hon också attackerat folk. Men sitt du och skydda en bitch med grava problem du, för hon är ju blond. Jösses!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in