2015-06-05, 14:09
Medlem
andreasmms avatar
Jag är inget fan av negrer men här verkar det ju röra sig om ett par jubelidioter.

Sådana här biljettkontrollanter är generellt dumma i huvudet och grymt hårda hela tiden och har biljetten gått ut med bara nån 10min, så får man oftast en fet bot trots att man alltid annars betalar för sig.
Att här handfängsla någon för någonting sketet som att åka på bussen samtidigt som han har chaufförsjackan på och sen hålla på och skrika honom i ansiktet så där "vill du behålla ditt jobb?" är ju bara stört. Hade förmodligen varit billigare att göra det helt gratis att åka än att ha så många kontrollanter anställda.
Citera
2015-06-05, 14:12
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Jag tycker några gör en sådan grej av den här incidenten.

Misshandel ? Nää det är de inte. Inget av det här skulle ske om han inte vill tjuvåka. Tendensen är att immigranter (ex. busschauffören) är jävligt smarta när det gäller att bevaka sina rättigheter ( och suga ut skattemedel). Men blir "plötsligt" oförstående som ett infantilt barn när det gäller deras skyldigheter.

Men han tjuvåkte ju inte, det kom ju västtrafik fram till snabbt.
Citera
2015-06-05, 14:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Jag korrigerar, det är självklart att de kan begära att en människa legitimerar sig, menar att de kan inte kräva det. Det är endast polis, tull eller militär som kan kräva det. (

I detta fallet vägrar han och då tänker de frihetsberöva honom och mot hans vilja föra honom 10 km.

Det är ju när kontrollanterna informera honom om tvångsresan på 10 km våldet uppstår, enligt kontrollanterna. Alltså jag kvarstår vid att det är skitsamma om han har giltig eller ogiltig biljett.

Kontrollanternas direkt lagvidriga beslut att göra ett olaga frihetsberövande och föra honom från platsen är grunden för hela scenariot. Skall bli intressant att ta del av vad rätten lägger nivån på självförsvar när man mot sin vilja skall föras från den platsen man är på.
Om han inte har giltig rätt att resa eller giltigt färdbevis så är inte gripandet olagligt.

Jag instämmer att det i det här fallet var det - eftersom han reste enligt regelboken i tjänst. Hade han dock plankat så vore just envarsgripandet helt i sin ordning, och det kan följa på en vägran att uppvisa legitimation så att kontrollanten kan utfärda straffavgift.

Vid ett envarsgripande får man föra personen till polisen - så snart som möjligt och utan omvägar - så frågan är ju hur den tänkta hållplatsen förhåller sig till situationen i övrigt. Vore det kortaste och snabbaste vägen till polis så får de hålla honom på bussen och låta polis möta upp.

I det här fallet finns ju så många andra fel --- som till exempel att de inte kontrollerade mannens utsaga om att han hade rätt att åka med bussen, och allt som därefter följde.
Vid ett envarsgripande måste man VETA inte bara misstänka att ett brott begåtts och att man tagit personen på bar gärning.
Citera
2015-06-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om han inte har giltig rätt att resa eller giltigt färdbevis så är inte gripandet olagligt.

Jag instämmer att det i det här fallet var det - eftersom han reste enligt regelboken i tjänst. Hade han dock plankat så vore just envarsgripandet helt i sin ordning, och det kan följa på en vägran att uppvisa legitimation så att kontrollanten kan utfärda straffavgift.

Vid ett envarsgripande får man föra personen till polisen - så snart som möjligt och utan omvägar - så frågan är ju hur den tänkta hållplatsen förhåller sig till situationen i övrigt. Vore det kortaste och snabbaste vägen till polis så får de hålla honom på bussen och låta polis möta upp.

I det här fallet finns ju så många andra fel --- som till exempel att de inte kontrollerade mannens utsaga om att han hade rätt att åka med bussen, och allt som därefter följde.
Vid ett envarsgripande måste man VETA inte bara misstänka att ett brott begåtts och att man tagit personen på bar gärning.

Polisstationen på Hisingen där Hjalmar Brantingsplatsen ligger är belägen ca 250 m från platsen där incidenten inträffade. (bemannad station). De ville föra mannen 10 km från platsen och som du så riktigt påpekar så vet de ju inte kontrollanten om han har begått ett brott. Tycker avslutningsvis att både Västtrafik som säger upp avtalet med G4S och G4S som ger den aktuella kontrollanten sparken agerar snabbt och bra
Citera
2015-06-05, 14:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Polisstationen på Hisingen där Hjalmar Brantingsplatsen ligger är belägen ca 250 m från platsen där incidenten inträffade. (bemannad station). De ville föra mannen 10 km från platsen och som du så riktigt påpekar så vet de ju inte kontrollanten om han har begått ett brott.
I så fall har den planeringen varit felaktigt även om de gripit med laga stöd - ja.

Citat:
Tycker avslutningsvis att både Västtrafik som säger upp avtalet med G4S och G4S som ger den aktuella kontrollanten sparken agerar snabbt och bra
Ja.
Citera
2015-06-05, 14:37
Medlem
Citat:
Jag korrigerar, det är självklart att de kan begära att en människa legitimerar sig, menar att de kan inte kräva det. Det är endast polis, tull eller militär som kan kräva det. (

I detta fallet vägrar han och då tänker de frihetsberöva honom och mot hans vilja föra honom 10 km.

Det är ju när kontrollanterna informera honom om tvångsresan på 10 km våldet uppstår, enligt kontrollanterna. Alltså jag kvarstår vid att det är skitsamma om han har giltig eller ogiltig biljett.

Kontrollanternas direkt lagvidriga beslut att göra ett olaga frihetsberövande och föra honom från platsen är grunden för hela scenariot. Skall bli intressant att ta del av vad rätten lägger nivån på självförsvar när man mot sin vilja skall föras från den platsen man är på.

Det fetade! Du har så rätt i alltihop och jag har så jäkla svårt att förstå varför andra inte ser det. Alla håller med om att det är en vidrig handling men den blir mindre vidrig beroende på biljetten verkar folk tycka... Vissa vill fly detta land pga invandrare, jag vill oftast fly den pga oss själva.
Citera
2015-06-05, 14:38
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Jaså? Wikipedia säger annorlunda - Envarsgripande

Citat:
Enligt praxis krävs inte att den som gör ett envarsgripande till fullo har utrett den gripnes skuld till brottet, men ingripandet kan inte ske utan någon konkret indikation på att det är just denna personen som begått brottet, till exempel kan det vara bra om den som utför gripandet har sett den misstänkte begå brottet.[3] I den händelse ett envarsgripande i själva verket inte är skäligt, kan den gripne eller tredje part äga rätt till nödvärn.[4]
Citera
2015-06-05, 14:40
Bannlyst
Alla ska ju betala för sig!
Citera
2015-06-05, 15:04
Medlem
SingleStars avatar
Envarsingripande får bara göras om fängelse finns i straffskalan. Vilken plankare har åkt i fängelse eller hotats med att få fängelse för att inte ha giltigt färdbevis?
Citera
2015-06-05, 15:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Envarsingripande får bara göras om fängelse finns i straffskalan. Vilken plankare har åkt i fängelse eller hotats med att få fängelse för att inte ha giltigt färdbevis?

Många brott har fängelse i straffskalan mer eller mindre just för att myndighetsutövare ska få nyttja tvångsmedel även om rättspraxis är att inte döma till fängelsestraff.
Citera
2015-06-05, 15:07
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Många brott har fängelse i straffskalan mer eller mindre just för att myndighetsutövare ska få nyttja tvångsmedel även om rättspraxis är att inte döma till fängelsestraff.

Ok, vilken paragraf är då lämplig för plankare menar du?
Citera
2015-06-05, 15:10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Ok, vilken paragraf är då lämplig för plankare menar du?

Orkar inte leta paragrafer... men bedrägligt beteende verkar inte vara orimligt när det gäller att resa utan färdbevis.
Bedrägeri har definitivt fängelse i straffskalan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in