Citat:
Ursprungligen postat av
Sextonbussen
Jag korrigerar, det är självklart att de kan begära att en människa legitimerar sig, menar att de kan inte kräva det. Det är endast polis, tull eller militär som kan kräva det. (
I detta fallet vägrar han och då tänker de frihetsberöva honom och mot hans vilja föra honom 10 km.
Det är ju när kontrollanterna informera honom om tvångsresan på 10 km våldet uppstår, enligt kontrollanterna. Alltså jag kvarstår vid att det är skitsamma om han har giltig eller ogiltig biljett.
Kontrollanternas direkt lagvidriga beslut att göra ett olaga frihetsberövande och föra honom från platsen är grunden för hela scenariot. Skall bli intressant att ta del av vad rätten lägger nivån på självförsvar när man mot sin vilja skall föras från den platsen man är på.
Om han inte har giltig rätt att resa eller giltigt färdbevis så är inte gripandet olagligt.
Jag instämmer att det i det här fallet var det - eftersom han reste enligt regelboken i tjänst. Hade han dock plankat så vore just envarsgripandet helt i sin ordning, och det kan följa på en vägran att uppvisa legitimation så att kontrollanten kan utfärda straffavgift.
Vid ett envarsgripande får man föra personen till polisen - så snart som möjligt och utan omvägar - så frågan är ju hur den tänkta hållplatsen förhåller sig till situationen i övrigt. Vore det kortaste och snabbaste vägen till polis så får de hålla honom på bussen och låta polis möta upp.
I det här fallet finns ju så många andra fel --- som till exempel att de inte kontrollerade mannens utsaga om att han hade rätt att åka med bussen, och allt som därefter följde.
Vid ett envarsgripande måste man VETA inte bara misstänka att ett brott begåtts och att man tagit personen på bar gärning.