Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Generellt sett tycker jag att JV är hyggliga människor. Och jag har egentligen inga synpunkter på vuxna som väljer att gå med i rörelsen, var och en får dyrka vilken gud de vill (det gäller även JV’s gud) eller avstå från att dyrka någon gud.
Min kritik mot JV-rörelsen är primärt ur ett barnperspektiv:
1. Rörelsen uppmanar t.o.m. föräldrar att frysa ut sina barn som väljer att lämna sitt JV-medlemskap eller blir uteslutna för något JV-regelbrott.
Du måste också inse att dessa "barn" tar själva beslutet om att bli döpta. Man kan bara bli döpt av egen fri vilja, det är man själv som går ned till bassängen för att bli döpt, alla som blir döpta är alltså medvetna om att dom kan bli uteslutna om dom avfaller.
Det finns exempel där föräldrarna inte är Jehovas vittnen, och barnet av egen fri vilja börjat studera med Jehovas vittnen och tagit beslutet om att bli döpt.
Så en viktig fråga är när blir ett barn vuxet, är det när man själv kan ta sådana här beslut?
Att hänvisa till Sveriges lagar är inte den absoluta sanningen, det finns länder som både har tidigare och senare år för när man blir myndig. I Sverige blir man myndig vid 18 års ålder, men vad är det som säger att en 17 åring inte kan vara mer vuxen än en 20 åring?
Det här videoklippet handlar om en 17 åring som vägrar blodtransfusion, han är bara 2 månader från att bli 18 år som är myndighetsålder enligt Australiens lagar:
https://www.youtube.com/watch?v=81jPbZ6fm1Y
Tycker du att man ska tvinga sig på denna 17 åring? Spänna fast, söva och ge blodtransfusion mot "barnets" vilja bara för att man anser att det är ett "barn" som inte vet sitt eget bästa?
I Storbritannien har man dömt mycket yngre personer som ansvariga för misshandel och rån (och mord har jag för mig) för att man anser att dom är lika medvetna om vad dom har gjort och lika skyldiga som vuxna.
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
2. Rörelsen uppmanar t.o.m. föräldrar att vägra låta sina barn ta emot blodtransfusion, även i situationer då blodtransfusion skulle vara den enda medicinska behandlingen som skulle kunna rädda barnets liv.
Det är ofta diskutabelt. Att ta emot främmande människors blod är en påfrestning på kroppen eftersom immunförsvaret går igång, att dela in blodet i blodgrupper är bara en grov indelning som förhindrar att immunförsvaret slås ut. Men immunförsvaret aktiveras varje gång främmande ämnen kommer in i kroppen.
Folk dör trots allt
fastän dom fått blod, och ofta förmodligen just på grund av att dom får blod eftersom kroppen ansträngs med att försöka bekämpa dom främmande ämnena, om man då är svag så kan dom främmande ämnena ge dödsstöten.
Jehovas vittnen har alltså betänkligheter att använda blod, inte bara för att bibeln förbjuder det, det är en dålig och primitiv lösning på problemet. Det finns alternativ som är mer moderna som tar bort många risker som blod utgör, t.ex. sjukdomar.
På grund av att Jehovas vittnen anser att det finns stora risker med blod, så vill man ha andra alternativ för medicinsk behandling, och man vill ha det bästa även för sitt eget barn. Att andra tvingar sitt eget barn att ta emot något som föräldrarna är emot, är ett hemskt övergrepp.
Du skulle nog själv inte vara så glad om man hittade på en behandling som du är skeptisk till och inte vill att ditt barn utsätts för det, och myndigheterna tar ifrån dig barnet för att tvinga det att ta emot den medicinska behandlingen.
Om vi tar svininfluensan som exempel, då hade föräldrarna valmöjligheten, många barn insjuknade i sömnsjukan. Men i framtiden kan myndigheterna få för sig att människor ska tvångsmedicineras med vaccin, jag undrar hur du ställer dig till det, ska myndigheterna få möjlighet precis som med Jehovas vittnens barn, att tvångsomhänderta och tvinga barnet denna medicinska behandling? Jag tror knappast det, det skulle bli en folkstorm, men med en minoritet kan man göra som man vill, och begå övergrepp.
Tvångssteriliseringen handlade om ett likadant övergrepp, man ansåg att det var till deras egna bästa, myndigheterna tvingade sig på dessa enskilda människor. Ingen sade ifrån eftersom majoriteten tyckte likadant.
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Dock har jag inga problem med att ett vuxet JV väljer att inte ta emot denna medicinska behandling, även om jag personligen tycker att det är dumt gjort om blodtransfusion är den enda behandlingen som kan rädda liv.
Om det räddar liv, så är det för en otroligt liten andel. Majoriteten av fallen kan behandlas med andra, säkrare, moderna alternativ som att förebygga blödning med t.ex. att bränna blodådrorna.
Man riskerar sjukdomar och längre sjukhusvistelse för massor med människor i onödan, som kunde ha fått dessa säkrare, mer moderna behandlingarna.
https://www.youtube.com/watch?v=JAWhRqCjT9w
https://www.youtube.com/watch?v=92mWQWvTGyI
https://www.youtube.com/watch?v=nlMOicB4ZdE
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Jag har en punkt till som jag inte gillar hos JV, och det är deras människosyn att största andelen av mänskligheten förtjänar att slaktas av deras gud, någonting som också deras mytologi lär ut att deras gud ska göra. Å andra sidan har jag träffat religiösa som anser att människor som inte delar deras tro förtjänar att torteras i all oändlighet av deras gud, vilket är en mycket sjukare människosyn.
Ja uppenbarelseboken beskriver det som en slakt, men uppenbarelseboken är väldigt symbolisk. Jag tror att harmageddon bokstavligen handlar om att människor som vägrar underordna sig Gud och hans lagar helt enkelt bara tas bort. För det är bara dom som vägrar som tas bort, fastän dom inser att Gud finns. Dom har fått alla chanser att omvända sig från sina onda handlingar:
"
och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning... Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar."(Upp 16:9,10-11 Bibel2000)
Plågan här är alltså inte bokstavlig, utan symboliserar sanningen som plågar dom, sanningen om att Gud finns, och att han kräver att människor vänder om från deras onda handlingar, något som dom inte vill. Dom vill t.ex. fortsätta med sina sexuella omoraliska handlingar.