2015-06-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Jag har aldrig bett dig om din tolkning. Min poäng är att "bibelns moralnormer" och dina objektiva slutsater" är enbart dina tolkningar. Tolkningar som är öppet för vem som helst. Med det sagt så borde du ha lärt dig att läsa verser från en fantasibok inte är ett argument.

Det är en ickefråga eftersom ni är en sekt per definition. Och som jag sa som kommer ni aldrig erkänna detta, vilket gör diskussionen om detta bara till slöseri med tid.

Nej, att vi har alla sanningar som motiverar våra handlingar. Det gör det inte till sanningar för alla.

Du bara antar så mycket. Vi har alla observerat ditt desperata försök till retorisk poäng genom att anklaga alla för att inte veta.

Nu är det ingen synd att leva som homosexuell eller att knulla runt. Det är upp till var och en som är byxmyndig att bestämma. Visst kan du tycka att det är en synd för dig, men om du inte kan acceptera andras åsikter, så bör du inte skaffa barn. Helt enkelt.

Ni följer er egna tolkningar av en fantasibok. Och det är som att följa vilken godtycklig bok som helst. Precis. Och detta påverkar barn som växer upp bland er.

Precis, så det är inte någon skillnad oavsett om det gäller fotboll, fågelskådning eller naiv hittepåreligion.

Det är precis så det inte är. Sunda föräldrar bryter inte med sina barn för att de inte delar deras åsikter eller livsval. Men jag kan tänka mig att det är så ni intalar varandra.

Men influenserna från barnuppfostran är väldigt mycket starkare och auktoritära från sina föräldrar. Såklart. Tack och lov att de får influenser någon annanstans.

Ni följer er tolkning av bibeln. Men ni måste för den skull ta ansvar och hantera konsekvenserna av det ni gör.

Som sagt visar du starka tendenser till detta.

Samma gamla tråkiga försök till retoriska poäng. Försök att argumentera i sak istället för att försöka flytta fokusen till mig.

Var det ett personangrepp för att jag frågade om du är 12 år? Poängen var mer ditt prat om hur homosexuella har influenser och påverkan. Varför känner du dig så hotad av homosexuella (och då menar jag inte någon som lever i celibat)? Påverkar dessa homosexuella dig som knarkar gör? Vill du börja knarka och ha bögsex?

Att du tror mycket är svårt att undkomma.

Att ni tycker att det är en synd eller ett måste att följa era tolkningar av bibeln, gör inte detta till någon sanning i den verkliga världen. Man behöver inte ångra något, så länge det inte bryter mot lagen. Mindre bli utfryst från sin familj på grund av det.

VAd som är rätt och god moral är väldigt subjektivt...i varje fall för vissa som lever i religiöst präglade moralsystem. I vissa grupper är ett hedersmord en god handling , även om vi i majoritetskulturen tycker sådant är obegripligt.
Vi kan se klara drag av gammal hederskultur i bibeln, och det är ofta därför bibeltroende fundamentalister hamnar så ohyggligt snett i moraliska resonemang. T ex att det skulle vara kärleksfullt att förskjut sin familjemedlemmar för att de väljer bort en viss religion.

Men ja, det är bra att sådant kommer fram i ljuset ordentligt. TTSP har gjort mycket för att bidra till JVs impopularitet.

I finland försökte man däremot mörka detta med uteslutningar och kontaktförbud...den här är ganska kul:

https://youtu.be/xkwCOq_3Qyg
Senast redigerad av ujhs 2015-06-04 kl. 19:29.
Citera
2015-06-04, 19:27
Medlem
Citat:
Egentligen inte om något. Men jag är väldigt tacksam att du tar diskussionen!

Det är väldigt svårt att hänga med i vad du egentligen menar och vill.

Citat:
Där du talar ut ifrån vad som är enligt bibeln är korrekt...

Ja?

Citat:
...eller vad som är kristet, så uttrycker du dig som om du har tolkningsföreträde.

Var menar du att jag uttrycker mig som att jag har tolkningsföreträde? Jag uttrycker bara min åsikt, min tolkning av bibeln, min övertygelse om vad som står där, är det fel av mig?

Citat:
Visst inte. Såklart. Jag tror att jag bara går på hur majoriteten skulle definiera en sekt. Men jag är helt på det klara att ni aldrig kommer att erkänna er som en, så det finns ingen idé att fortsätta den diskussionen. Dock så är ni fortfarande enligt mig en sekt.

Jag tror nog majoriteten tänker på David Koresh, Jim Jones, Heaven's Gate, Scientologerna och andra med karismatiska ledare som vilseleder människor med manipulativa metoder. Sedan klumpar dom ihop det med Jehovas vittnen trots att man inte har någon karismatisk ledare, eller är manipulativ så som man föreställer sig sekter.

Jehovas vittnen har en stark tro, och har annorlunda/ kontroversiella uppfattningar, men sättet som människor blir Jehovas vittnen skiljer sig oändligt långt ifrån t.ex. Scientologerna. Man måste t.ex. sätta sig in i det mesta som Jehovas vittnen lär ut, och förstå vad det handlar om innan det ens kommer på tal om att bli döpt. Det liknar mer en utbildning för att kunna vara kvalificerad att sköta en maskin, Jehovas vittnens möten är fokuserad på utbildning i bibeln, det handlar inte om karismatiska möten där man tappar förståndet, så som majoriteten föreställer sig en sekt.

Citat:
Det är det här du har fått om bakfoten. Att definiera vad som är en sanning i det här kontexten är inte så enkelt. Vi har alla våra sanningar. Det vi vill se som sanningar. Detta har självklart inget med logik att göra. Men enligt ditt sätt att se det så måste du ju isåfall erkänna att ni inte sitter inne på några (vad ni kallar) sanningar alls då inget som ni predikar går att bevisa.

Nej det är du som har fått om bakfoten, när jag talar om "sanning" så menar jag i princip "fakta". Även om man inte kan definiera eller komma fram till vad som är fakta/sanning, så finns sanningen/fakta där någonstans, och fakta/sanning kan inte vara motstridigt, både och.

Det kan inte vara så att du har en sanning och jag en sanning och båda är rätt. Alltså, det kan inte vara så att det du hävdar, att solen snurrar runt jorden är sanning samtidigt som sanningen är att jorden snurrar runt solen. Någon av oss har rätt, någon av oss har sanningen, eller så har ingen av oss rätt och det finns en tredje förklaring som är sanningen/fakta.

Så det har självklart med logik att göra för att man ska kunna komma fram till vad som är sant och vad som är falskt, vad som är fakta och vad som inte är fakta.

Jag använder logik och fakta för att kunna komma fram till vad bibelns egentliga budskap är, sanningen om Gud och vår verklighet enligt bibeln.

Som sagt, att du inte är intresserad eller inte använder dig av det är inte mitt problem, du får tro vad du vill, du får ha vilka uppfattningar du vill, så länge jag får ha mina uppfattningar i fred utan att du anklagar mig för att mena ha tolkningsföreträde.

Citat:
Jag förstår inte varför mina erfarenheter eller var mina kunskaper kommer ifrån är relevant. Det förändrar inte min kritik.

Vetenskap och fakta bygger på empiri, om du hävdar att Jehovas vittnens barn har det på ett visst sätt eller att Jehovas vittnen är på ett visst sätt, så bör du ha erfarenheter och kunskaper i ämnet innan du kan uttala dig åt ena eller andra hållet.

Om din kritik är dåligt underbyggt så blir den i princip värdelös.

Därför frågar jag vad bygger du din kritik på? Hörsägen?

Citat:
Synd är något påhittat av människan. Vi kan säga att synd är vad DITT samvete tillåter DIG att göra inom ramen för lagboken. Det är inte något som man kletar av sig på andra.

Det var du som använde ordet "synd" för att försöka påvisa något, jag litar på att du menar vad du säger.

Citat:
Jag accepterar verkligen dina åsikter.

Nej du accepterar inte mina åsikter, om du skulle acceptera mina åsikter så hade du varit ett Jv nu. Du kan på sin höjd respektera mina åsikter.

Citat:
Dock så tycker jag inte att du är lämplig att ha barn, då du inte accepterar ifall dina barn, ifall de döper sig, väljer en annan väg i sitt liv. Och nej, det är inte som att de börjar knarka och stjäla från dig.

Jag skulle respektera mina barns vägval, men jag kommer inte acceptera så länge det strider mot min tro.

Citat:
Att vara hycklare i den bemärkelsen och hur man följer bibeln är något som ni själva har bestämt premisserna för. Du kan inte få någon annan att acceptera den typen av argumentation. Och nej, det ni tycker bibeln säger, är enbart er tolkning av den. Uppenbarligen så finns det fler sätt att tolka den.

Ja allt man läser kan tolkas av människor på olika sätt, men det beror också på vilket sätt man läser. Man kan läsa bibeln som en roman, eller fantasibok, och då självklart kommer man att tolka skriftställen åt det hållet, och man kan läsa bibeln som att man ignorerar vissa skriftställen för att dom är obekväma, och då kommer man fram till andra tolkningar. Men Jehovas vittnen läser bibeln logiskt faktamässigt och blundar inte för obekväma skriftställen, utan prövar den som en möjlig förklaring till vår verklighet, och kommer fram till och blir övertygade om att bibeln handlar om sanningen om vår verklighet, vår historia och vår framtid.

Om man inte prövar bibeln förutsättningslöst så finns det inte en chans att kunna se om den stämmer med verkligheten.
Citera
2015-06-04, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var menar du att jag uttrycker mig som att jag har tolkningsföreträde? Jag uttrycker bara min åsikt, min tolkning av bibeln, min övertygelse om vad som står där, är det fel av mig?

SÅ svårt att se skillnaden mellan att ha en åsikt och stoppa bibeldoktrinalism ner i halsen på folk kan det inte vara.
Citera
2015-06-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att om Mikel håller på med droger och ber sina föräldrar om pengar, och föräldrarna vägrar för dom vill inte att Mikel ska köpa droger och droga sig, så är det inte en kärleksfull handling eftersom Mikel tycker att föräldrarna är elaka som inte låter honom fortsätta att droga?

Och om en förälder säger till sitt barn att du inte får godis nu, för vi äter bara godis på lördagar, så är föräldern kärlekslös om barnet blir kinkig och börjar skrika och gråta?

Så du anser att fängelser i samhällen är felaktiga eftersom den enskilde tvingas till fängelse för att andra i samhället ska må bra?

Då kommer domarna vara väldigt godtyckliga om man inte följer direktiven som finns i bibeln.

Var och en ansvarar för sin egen lycka. Barn är en specialare som jag inte orkar gå in på. Men om Olle 43 år gråter för att han inte får pengar till knark är det hans problem. Tycker du inte det?
Citera
2015-06-04, 20:46
Medlem
Jag studerade med JV nån gång för länge sen... Hyggliga personer tycker jag... Har gått med en på gymnasiet, studerat med en på en högre utbildning (otroligt nog), jobbat med en, och bott granne med en. Finns det så många eller är det bara sammanträffande?

Hur som helst mycket sympatiska och jag tänkte "varför inte gå med?"
Jag sympatiserar nästan i alla deras åsikter.
Fast, jag kände att det är för toppstyrt. Och jag tror verkligen inte på deras bibliska undergångsbudskap. Och jag tror inte på kreationism heller.

Jag hade iofs en liten kort period där jag blev kritisk till evolutionen. "Det är bara en teori", som de säger.
Det finns ju många "hål" i den, som kritikerna brukar säga. Och de har rätt. Fast efter lite noggranna studier i frågan kände jag att evolutionen är svår att slå hål på. Däremot kan det finnas hål i många av Darwins hypoteser, och framförallt i den förenklade "populär-evolutionen"... Men det är en vetenskaplig fråga.

Ett vittne (nr 2 av dem här ovan) sa till mig , "vad trevligt att du tror lite på bibeln och gud och så. Men -- tror du på bibeln eller evolutionen?" Tja, om jag måste välja så väljer jag evolutionen snarare än deras "bibel".
Han hoppade senare av utbildningen, de sa han var deprimerad eller på nåt sätt mådde han psykiskt dåligt.
Nr 4 i listan var också sjukskriven för depression.
Kanske bara ett sammanträffande.
Ja hur som helst kände jag inte att rörelsen egentligen kunde "ge" så mycket. Fast jag sympatiserar med deras ståndpunkter i de flesta frågor.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-04 kl. 20:51.
Citera
2015-06-04, 20:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag studerade med JV nån gång för länge sen... Hyggliga personer tycker jag... Har gått med en på gymnasiet, studerat med en på en högre utbildning (otroligt nog), jobbat med en, och bott granne med en. Finns det så många eller är det bara sammanträffande?

Fast, jag kände att det är för toppstyrt. Och jag tror verkligen inte på deras bibliska undergångsbudskap. Och jag tror inte på kreationism heller.

Ett vittne (nr 2 av dem här ovan) sa till mig , "vad trevligt att du tror lite på bibeln och gud och så. Men -- tror du på bibeln eller evolutionen?" Tja, om jag måste välja så väljer jag evolutionen snarare än deras "bibel".
Han hoppade senare av utbildningen, de sa han var deprimerad eller på nåt sätt mådde han psykiskt dåligt.
Ja hur som helst kände jag inte att rörelsen egentligen kunde "ge" så mycket. Fast jag sympatiserar med deras ståndpunkter i de flesta frågor.

"Moderna" JV, brukar överlag vara hövliga och hyggliga personer, som numera inte "sätter en fot i dörren". Men det finns ju alltid rötägg, som är besatt av missionsnitet.
Citera
2015-06-04, 21:24
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Därför att det är sådana inlägg som kladdar ner. Läs alla trådar om muslimer och hur alla hela tiden ska säga att kristna är precis lika dåliga. Man flyttar fokus från ämnet, dvs man blir ot. Om du vill ha en diskussion och jämförelser mellan olika hemska människor, starta en tråd om det.

Du kan föra en diskussion om vad som gör dem impopulära, om det är motiverat eller inte. Men håll dig till ämnet. Det är klart att det finns värre människor, pedofiler, nekrofiler, massmördare, barnmisshandlare, terrorister. Men det är andra ämnen

Vad tycker du själv? För att du tycker att de som tillber Måns Zelmelöw är värre än JV, hur svarar det på frågan VARFÖR JV är impopulära?

Är de impopulära?
Hur vet du det om du inte jämför med något?
I alla andra trådar skulle man behöva en referenspunkt för att tex konstatera att de är mer impopulära än gemene man men mindre impopulära än p-lisor eftersom de besvärar oss i viss utsträckning, inte för att de inte äter blodpudding eller är elaka mot avhoppare för det skiter folk i.
Att de varit impopulära i totalitära regimer som nazityskland tillsammans ned judar och frimurare skulle också kunna diskutera. Inte lika impopulära som judarna men mer impopulära än frimurarna. Varför?
Nej vi skall bara stolpa upp anledningar utan att ifrågasätta dessa för då kladdar vi ned tråden. Då kunde den stängts efter tre inlägg.
Citera
2015-06-04, 21:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Är de impopulära?
Hur vet du det om du inte jämför med något?
I alla andra trådar skulle man behöva en referenspunkt för att tex konstatera att de är mer impopulära än gemene man men mindre impopulära än p-lisor eftersom de besvärar oss i viss utsträckning, inte för att de inte äter blodpudding eller är elaka mot avhoppare för det skiter folk i.
Att de varit impopulära i totalitära regimer som nazityskland tillsammans ned judar och frimurare skulle också kunna diskutera. Inte lika impopulära som judarna men mer impopulära än frimurarna. Varför?
Nej vi skall bara stolpa upp anledningar utan att ifrågasätta dessa för då kladdar vi ned tråden. Då kunde den stängts efter tre inlägg.

Möjlig relevant referens:

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:720621/FULLTEXT01.pdf
Citera
2015-06-04, 22:17
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Jag hade iofs en liten kort period där jag blev kritisk till evolutionen. "Det är bara en teori", som de säger.
Det finns ju många "hål" i den, som kritikerna brukar säga. Och de har rätt. Fast efter lite noggranna studier i frågan kände jag att evolutionen är svår att slå hål på. Däremot kan det finnas hål i många av Darwins hypoteser, och framförallt i den förenklade "populär-evolutionen"... Men det är en vetenskaplig fråga.

Generellt sett tycker jag att JV är hyggliga människor. Och jag har egentligen inga synpunkter på vuxna som väljer att gå med i rörelsen, var och en får dyrka vilken gud de vill (det gäller även JV’s gud) eller avstå från att dyrka någon gud.

Min kritik mot JV-rörelsen är primärt ur ett barnperspektiv:

1. Rörelsen uppmanar t.o.m. föräldrar att frysa ut sina barn som väljer att lämna sitt JV-medlemskap eller blir uteslutna för något JV-regelbrott.

2. Rörelsen uppmanar t.o.m. föräldrar att vägra låta sina barn ta emot blodtransfusion, även i situationer då blodtransfusion skulle vara den enda medicinska behandlingen som skulle kunna rädda barnets liv. Dock har jag inga problem med att ett vuxet JV väljer att inte ta emot denna medicinska behandling, även om jag personligen tycker att det är dumt gjort om blodtransfusion är den enda behandlingen som kan rädda liv.

Jag har en punkt till som jag inte gillar hos JV, och det är deras människosyn att största andelen av mänskligheten förtjänar att slaktas av deras gud, någonting som också deras mytologi lär ut att deras gud ska göra. Å andra sidan har jag träffat religiösa som anser att människor som inte delar deras tro förtjänar att torteras i all oändlighet av deras gud, vilket är en mycket sjukare människosyn.
Citera
2015-06-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Generellt sett tycker jag att JV är hyggliga människor. Och jag har egentligen inga synpunkter på vuxna som väljer att gå med i rörelsen, var och en får dyrka vilken gud de vill (det gäller även JV’s gud) eller avstå från att dyrka någon gud.

Min kritik mot JV-rörelsen är primärt ur ett barnperspektiv:

1. Rörelsen uppmanar t.o.m. föräldrar att frysa ut sina barn som väljer att lämna sitt JV-medlemskap eller blir uteslutna för något JV-regelbrott.

2. Rörelsen uppmanar t.o.m. föräldrar att vägra låta sina barn ta emot blodtransfusion, även i situationer då blodtransfusion skulle vara den enda medicinska behandlingen som skulle kunna rädda barnets liv. Dock har jag inga problem med att ett vuxet JV väljer att inte ta emot denna medicinska behandling, även om jag personligen tycker att det är dumt gjort om blodtransfusion är den enda behandlingen som kan rädda liv.

Jag har en punkt till som jag inte gillar hos JV, och det är deras människosyn att största andelen av mänskligheten förtjänar att slaktas av deras gud, någonting som också deras mytologi lär ut att deras gud ska göra. Å andra sidan har jag träffat religiösa som anser att människor som inte delar deras tro förtjänar att torteras i all oändlighet av deras gud, vilket är en mycket sjukare människosyn.

Min kritik handlar om att jv är så centralstyrt och att medlemmarna inte tillåts tänka själv. Om de nu sitter på sanningen borde den ju bli mer och mer uppenbar för var och en av medlemmarna ju mer de tänker. Och om man tror på Gud och på att Gud gav människan hjärnan så borde man ju rimligtvis också tro på att hjärnan är menad till att användas.
Citera
2015-06-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Min kritik handlar om att jv är så centralstyrt och att medlemmarna inte tillåts tänka själv. Om de nu sitter på sanningen borde den ju bli mer och mer uppenbar för var och en av medlemmarna ju mer de tänker. Och om man tror på Gud och på att Gud gav människan hjärnan så borde man ju rimligtvis också tro på att hjärnan är menad till att användas.

Just detta är två superargument för att du har med en sekt att göra; centralstyrning och tankekontroll.
Nu är inte detta unikt för just JV......sekter har många gemensamma drag, även om lärorna kan vara olika.
Citera
2015-06-05, 07:14
Medlem
dom är ganska påträngande, det går knappt att bli av med dom, man har hört att dom sätter foten mellan dörren när man ska stänga osv, vet ej om det är sant, men sanningen är nog att de flesta människor är så pass upplysta idag att religion inte intresserar dom, därmed vill man prata med jehovas så lite som möjligt, helst vill man bara springa in och gömma sej så dom inte ser en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in