2015-06-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Den vanligaste missuppfattningen som florerar här är "föraren hade rätt att resa utan biljett"
Sån jävla missvisande efterhandskonstuktion! Varför? Jo:
Som förare säger SKATTEVERKET att du måste vara i TJÄNST.

Om du INTE är i TJÄNST hos Västtrafik kan du ha
- uniform
- förarkort ( brandgult/orange/gult)

Om du ÄR i tjänst har du uniform, förarkort och är i tjänst. .

Upplagt för missförstånd. Och vittnet i GP styrker att föraren och kontrollanter missförstår varandra.

Men fakta i detta fall är att han var i tjänst. Hur svårt ska det vara att förstå det?
Citera
2015-06-05, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Betalade han i så fall skatt för "fritt vivre" ? Negerchauffören kommer att skapa ett helt nytt kort.

"jag är invandrare jag kan inte regler" kort

Det är extra skoj att det förmodligen kommer att införas ett officiellt kort - som beskattas.
Visst det här är komplicerat men jag tar det igen: Det ingick i hans tjänst att åka tillbaka till depån. Det har han rätt att göra utan att skatteverket lägger sig i det.
Citera
2015-06-05, 00:18
Medlem
Citat:
Betalade han i så fall skatt för "fritt vivre" ? Negerchauffören kommer att skapa ett helt nytt kort.

Det är extra skoj att det förmodligen kommer att införas ett officiellt kort - som beskattas.

Menar du att han ska betala när han är i tjänst? Du kanske tycker han ska betala för att arbeta som busschaufför till arbetsgivaren, för en sån som dig är förstås för att det ska vara slavarbete för alla som ser ut på ett visst sätt.
Citera
2015-06-05, 00:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Ska han betala skatt för att han åker i tjänsten, ja visserligen betalar han ju skatt på sin lön!
Men någon jävla förmån som ska skattas extra är det väl inte, att vara i tjänst och åka tillbaks till den depå han ursprungligen påbörjat sin tjänst!

Hur dum kan man bli? Man börjar ju undra?

Verkligen klart fall av IQ= Fiskmås....
Citera
2015-06-05, 00:51
Medlem
Det här är min teori om fallet.

Busschauffören går om bord, eller försöker gå ombord på bussen. Då det dyker upp kontrollanter.
Busschauffören blir nekad färd då han saknar färdbevis. Busschauffören tror att han får åka gratis
för det har han alltid gjort. Detta pga av att ingen annan busschaffis/kollega har nekat han det innan(o han kan inte reglerna) så han är helt säker på att han har rätt. Han börjar käfta emot kontrollanterna och sen övergår det till fysisk tomult och väktare kommer till plats , och han hamnar i handfängsel utanför bussen och allt filmas. Detta visas sen på AB där det snyftas åt chaffisen.

Även om jag själv anser att det är sjuuukt snålt att bussbolaget inte låter sina chafissar åka gratis så
finns det regler som måste följas. Vem vet, kanske hade bussbolaget get ett speciellt direktiv till kontrollanterna att inte släppa förbi alla busschaufförer som åker gratis?

Jag är helt övertygad att om inte just denna incident hade blivit filmad så hade busschauffören blivit
varnad eller alt sparkad.
Citera
2015-06-05, 00:52
Medlem
Citat:
Om jag skall betala skatt för resor inom tjänsten - då skall chaufförer göra det också.

Signalen är tydlig från "länet" betalar du blir du utputtad på asfalt. Tur man inte är analfabet från afrika med ansvar för passagerare
OK, det var tydligen för svårt att fatta. Nån annan får försöka förklara för dig.
Citera
2015-06-05, 00:53
Medlem
Göteborgare och negrer som tror de är vitsiga och har rytmen i blodet men klar inte ens av att åka buss utan att det blir slagsmål.

Men GP fick fullt upp så här långt minst 18 artiklar om göteborgare på bussäventyr:

Busschaufför nedbrottad av kontrollanter
Storbråket med busschauffören upprör
Upprörda chaufförer på den stora bussdepån i Frihamnen på måndagen.
Resenärerna rasar mot Västtrafik
Västtrafik svarar på upprörda kommentarer på sin facebook-sida.
Västtrafik: "Detta är verkligen inte okej"
G4S:s chef ber busschauffören om ursäkt
Spårvägare stödjer busschauffören
Göteborgs Spårvägar berörs genom ett inblandat bemanningsföretag.
Krismöte om nedbrottad chaufför
Bussbråket: Nu planeras demonstration
Upprörda chaufförer på den stora bussdepån i Frihamnen på måndagen.
Parterna ber nedbrottad förare om ursäkt
Bussvittne: "Kunde ha varit jag"
Polisen om bussbråket: "Inget prioriterat ärende"
Västtrafik bryter avtalet med G4S
Västtrafik får beröm för beslutet
Kontrollanterna: Chauffören matade slag
Citera
2015-06-05, 01:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Det här är min teori om fallet.

Busschauffören går om bord, eller försöker gå ombord på bussen. Då det dyker upp kontrollanter.
Busschauffören blir nekad färd då han saknar färdbevis. Busschauffören tror att han får åka gratis
för det har han alltid gjort. Detta pga av att ingen annan busschaffis/kollega har nekat han det innan(o han kan inte reglerna) så han är helt säker på att han har rätt. Han börjar käfta emot kontrollanterna och sen övergår det till fysisk tomult och väktare kommer till plats , och han hamnar i handfängsel utanför bussen och allt filmas. Detta visas sen på AB där det snyftas åt chaffisen.

Även om jag själv anser att det är sjuuukt snålt att bussbolaget inte låter sina chafissar åka gratis så
finns det regler som måste följas. Vem vet, kanske hade bussbolaget get ett speciellt direktiv till kontrollanterna att inte släppa förbi alla busschaufförer som åker gratis?

Jag är helt övertygad att om inte just denna incident hade blivit filmad så hade busschauffören blivit
varnad eller alt sparkad.

Men du kan inte ha läst mycket av inläggen här, eller är du bara korkad?

Han hade kört buss och var fortfarande i tjänst, och han skulle tillbaka till depån avsluta sitt pass, byta om till civila kläder och ta sin bil hem som stod parkerad där!

Alltså kan verkligen människor vara så här korkade som vissa är här?
Då har jag väldigt lite hopp för mänskligheten
Citera
2015-06-05, 01:54
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men du kan inte ha läst mycket av inläggen här, eller är du bara korkad?

Han hade kört buss och var fortfarande i tjänst, och han skulle tillbaka till depån avsluta sitt pass, byta om till civila kläder och ta sin bil hem som stod parkerad där!

Alltså kan verkligen människor vara så här korkade som vissa är här?
Då har jag väldigt lite hopp för mänskligheten

Hur kan man fortfarande vara i tjänst som busschaufför om man inte kör bussen?

Skulle avra som i USA. Där stannar busschaufförerna när deras pass är slut vid närmaste bussstopp och helt sonika kliver av.
Citera
2015-06-05, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified

Skulle avra som i USA. Där stannar busschaufförerna när deras pass är slut vid närmaste bussstopp och helt sonika kliver av.

Jag började skriva ett svar, sen insåg jag att det var hopplöst och gav upp. Hursomhelst Dom som borde blivit av med jobbet blev det och chaffisen får upprättelse verkar det som, skönt.
Citera
2015-06-05, 01:59
Medlem
VMiLavemangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified

Hur korkad är du egentligen?
Alla yrken inom transportnäringen har s.k. passresor. Det kan vara en flyplansbesättning som åker "pass" till en destination för att ta hem en maskin av olika anledningar. Detta kan även gälla tågbesättningar. Man kan även jobba aktivt i ena riktningen för att sedan åka "pass" hem. Naturligtvis gäller även detta busschaufförer - de måste måste hoppa mellan hållplatser och depåer för att schemat skall gå ihop.
Citera
2015-06-05, 02:39
Medlem
Ni som säger neger kan ju växa upp eller banka skallen ren mot middagsbordet..
Ser ni inte en människa som Jobbar hårt och reagerade fel på uniform?
Han är mindre fel än alla Sven-Åke jag träffat som är minst dubbelt så jobbiga som honom.
Han representerar en hederlig skattebetalare som råkade tro för mycket på systemet.
I Sverige råkar ingen hederlig ut för problem tror många.. Fel i och med detta och ändå rätt eftersom han får upprättelse efteråt.
Synd att biljettkontrollanterna samt vakterna fick glida med i hela detta missförstånd.
Kunde det ha undvikits om han varit tydligare,,?
Biljettkontrollanterna har nästan en omöjlig arbetssituation från början.
Vakterna har agerat enligt den information dom fått till sig och arbetar därmed på denna..
Varför är det så svårt för vissa hjärtlösa att se att detta är en tragedi för alla inblandade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in