2015-06-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Den som slutligen sitter på facit för huruvida en handling är kärleksfull eller inte är den som blir utsatt för handlingen. Därför kan man aldrig påstå sig göra en kärleksfull handling mot någon annan om den andra inte håller med om det.

Så du menar att om Mikel håller på med droger och ber sina föräldrar om pengar, och föräldrarna vägrar för dom vill inte att Mikel ska köpa droger och droga sig, så är det inte en kärleksfull handling eftersom Mikel tycker att föräldrarna är elaka som inte låter honom fortsätta att droga?

Och om en förälder säger till sitt barn att du inte får godis nu, för vi äter bara godis på lördagar, så är föräldern kärlekslös om barnet blir kinkig och börjar skrika och gråta?

Citat:
Den enskilde tvingas betala priset för andras välmående. Det är fel eftersom det är det samma som utnyttjande.

Så du anser att fängelser i samhällen är felaktiga eftersom den enskilde tvingas till fängelse för att andra i samhället ska må bra?

Citat:
Av den anledningen kan man inte se den allmänna regeln om att alla ska ta avstånd från någon som uteslutits som en kärleksfull regel. (Personligen anser jag att det enda lämpliga vore att det lämnas över till de enskilda medlemmarna som fattar egna beslut med hjälp av stöd från församlingen. Endast de som påverkas negativt stöttas i att ta avstånd.)

Då kommer domarna vara väldigt godtyckliga om man inte följer direktiven som finns i bibeln.
Citera
2015-06-04, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att om Mikel håller på med droger och ber sina föräldrar om pengar, och föräldrarna vägrar för dom vill inte att Mikel ska köpa droger och droga sig, så är det inte en kärleksfull handling eftersom Mikel tycker att föräldrarna är elaka som inte låter honom fortsätta att droga?

Och om en förälder säger till sitt barn att du inte får godis nu, för vi äter bara godis på lördagar, så är föräldern kärlekslös om barnet blir kinkig och börjar skrika och gråta?

I en jämförelse med din religion är detta en falsk analogi.
Citera
2015-06-04, 13:02
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Du svarade inte på min fråga, vad är tolkningen om min tolkning nu inte är bra?

Vad pratar du om? Jag har visst påstått att jag följer bibelns moralnormer och att man kan dra objektiva slutsatser av bibeln.

Jag har aldrig bett dig om din tolkning. Min poäng är att "bibelns moralnormer" och dina objektiva slutsater" är enbart dina tolkningar. Tolkningar som är öppet för vem som helst. Med det sagt så borde du ha lärt dig att läsa verser från en fantasibok inte är ett argument.

Citat:
Nej, jag gav exempel på vad jag anser är en sekt.

Bara för att du anser att Jv är en sekt, så gör det inte till en sekt.

Tydligen är det inte irrelevant eftersom du använder ordet sekt hela tiden.

Det är en ickefråga eftersom ni är en sekt per definition. Och som jag sa som kommer ni aldrig erkänna detta, vilket gör diskussionen om detta bara till slöseri med tid.

Citat:
Du pratar om "sanningar som motiverar deras handlingar" som något negativt, då måste motsatsen vara positivt för dig, att osanningar motiverar dina handlingar.

Nej, att vi har alla sanningar som motiverar våra handlingar. Det gör det inte till sanningar för alla.

Citat:
Ja om alla dessa som inte blir döpta skulle ha agg mot Jehovas vittnen som vissa uteslutna har, men dom flesta som inte blir döpta har inget ont att säga om sina föräldrar, dom har bara valt ett annat liv och respekterar sina föräldrars val av liv.

Så du har levt bland Jehovas vittnen? Gått på möten, umgåtts hemma hos Jv och hört dom resonera?
Det är enda sättet att få reda på hur Jv ser på sina barn och livet i övrigt.

Det du har att gå på är ytliga observationer och hörsägen från negativa avhoppare.

Du bara antar så mycket. Vi har alla observerat ditt desperata försök till retorisk poäng genom att anklaga alla för att inte veta.

Citat:
Det beror på hur han skulle ha reagerat. Om man har en stark tro så kan man leva med att vara ogift. Jag känner många Jv som är ogifta, jag känner personer upp till 50 år som på grund av olika orsaker varit ogifta i hela deras liv, homosexuella är inte dom enda som kan ha problem med att bli gifta. Eller så kan det också vara så att Joel så småningom inser att han inte var homosexuell, utan det handlade om sexuell förvirring i tonåren, och han kan gifta sig, det har hänt också. Det finns många sätt att lösa problem på.

Men om det är så att det inte går att avstå från homosexualitet så behöver inte uteslutning heller vara hela världen, även om församlingen utesluter helt enligt Guds/bibelns normer så kan Gud ha ett gott öga till personen, och personen får överleva till den nya ordningen där Gud kommer att ta bort alla sjukdomar och defekter.

Nu är det ingen synd att leva som homosexuell eller att knulla runt. Det är upp till var och en som är byxmyndig att bestämma. Visst kan du tycka att det är en synd för dig, men om du inte kan acceptera andras åsikter, så bör du inte skaffa barn. Helt enkelt.

Citat:
Men Jehovas vittnen kan inte ignorera uteslutning av homosexuella bara för att man själv tycker det är fel, vi måste följa bibelns normer, annars kan vi inte kalla oss för kristna. Då kan man lika gärna följa vilken annan bok som helst som godtyckligt säger vad som är rätt och vad som är fel.

Ni följer er egna tolkningar av en fantasibok. Och det är som att följa vilken godtycklig bok som helst. Precis. Och detta påverkar barn som växer upp bland er.

Citat:
Och?

Precis, så det är inte någon skillnad oavsett om det gäller fotboll, fågelskådning eller naiv hittepåreligion.

Citat:
Som sagt detta gäller i så fall alla slags familjer, kommunister uppfostrar kommunistiska barn, moderater uppfostrar moderatbarn, socialdemokrater uppfostrar socialdemokratiska barn.

Det är precis så det inte är. Sunda föräldrar bryter inte med sina barn för att de inte delar deras åsikter eller livsval. Men jag kan tänka mig att det är så ni intalar varandra.

Citat:
Jehovas vittnens barn går på vanliga skolor och får influenser därifrån, du försöker beskriva det som att Jv är en sluten sekt, men det stämmer inte.

Men influenserna från barnuppfostran är väldigt mycket starkare och auktoritära från sina föräldrar. Såklart. Tack och lov att de får influenser någon annanstans.

Citat:
Återigen följer vi bibeln, det står inget om åldersgräns i bibeln för när man får bli döpt. Församlingen kan inte hindra att ett barn som självmant tagit ett beslut om att vilja bli döpt, då skulle vi gå emot bibeln. Däremot kan man råda och vädja om att personen väntar några år om man själv tycker att det är för tidigt. Jag själv skulle vilja att man pratar om att följa åldersgränserna för när man blir myndig i det landet som man lever i, för att inte stöta sig med andra i det landet, att man ska noga tänka igenom om man inte kan vänta tills dess. Men som sagt, om en människa har bestämt sig så kan vi som kristna inte hindra det, då skulle vi gå emot Gud.

Ni följer er tolkning av bibeln. Men ni måste för den skull ta ansvar och hantera konsekvenserna av det ni gör.

Citat:
Det du sade nyss om att jag blivit "invaggad" i att tro som jag gör, med andra ord hjärntvättad.

Det är dömande, respektlöst och förnedrande.

Som sagt visar du starka tendenser till detta.

Citat:
Som sagt, du kommer med hittepåargument, du har ingen erfarenhet som du kan basera detta påståendet på.

Jo jag ser skillnaden, men du inser inte att du spekulerar och fantiserar om hur barn hos Jv har det.

Samma gamla tråkiga försök till retoriska poäng. Försök att argumentera i sak istället för att försöka flytta fokusen till mig.

Citat:
Är du själv 12 år? Det verkar så när du inte greppar liknelserna och kommer med personangrepp när argumenten tryter. Det påverkar inte så mycket om en person är homosexuell men inte agerar på det, det påverkar mer om en person är homosexuell och agerar på det.

Var det ett personangrepp för att jag frågade om du är 12 år? Poängen var mer ditt prat om hur homosexuella har influenser och påverkan. Varför känner du dig så hotad av homosexuella (och då menar jag inte någon som lever i celibat)? Påverkar dessa homosexuella dig som knarkar gör? Vill du börja knarka och ha bögsex?

Citat:
Jag tror du har blivit matad av media och avfällingar på hur och vad Jehovas vittnen tror på och tycker, så mycket att du inte kan föreställa dig någon annan bild.

Att du tror mycket är svårt att undkomma.

Citat:
Som sagt, för femtioelfte gången, man blir inte utesluten bara för att man inte tycker och tror som Jv, det krävs att man syndar medvetet på ett eller annat sätt, och inte ångrar att man syndar. Och detta gäller bara dom som tagit ställning och blivit döpta. Om man inte är döpt så kan man inte heller utesluta, men man kan ändå välja vilka man vill umgås med.

Att ni tycker att det är en synd eller ett måste att följa era tolkningar av bibeln, gör inte detta till någon sanning i den verkliga världen. Man behöver inte ångra något, så länge det inte bryter mot lagen. Mindre bli utfryst från sin familj på grund av det.
Citera
2015-06-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Jag har aldrig bett dig om din tolkning.

Vad har du bett mig om då?

Citat:
Min poäng är att "bibelns moralnormer" och dina objektiva slutsater" är enbart dina tolkningar. Tolkningar som är öppet för vem som helst.

Jag har inte påstått något annat.

Citat:
Med det sagt så borde du ha lärt dig att läsa verser från en fantasibok inte är ett argument.

Det är argument för vad som är kristet eller inte.

Citat:
Det är en ickefråga eftersom ni är en sekt per definition. Och som jag sa som kommer ni aldrig erkänna detta, vilket gör diskussionen om detta bara till slöseri med tid.

Det finns många olika definitioner på vad en sekt är, jag tror du pratar om dig själv när du pratar om tolkningsföreträde, det är bara din tolkning av ordet sekt som gäller.

Citat:
Nej, att vi har alla sanningar som motiverar våra handlingar. Det gör det inte till sanningar för alla.

Det kan inte existera många olika sanningar på en gång, antingen snurrar jorden runt solen eller så snurrar solen runt jorden. Bara för att någon anser att det är en sanning att solen snurrar runt solen så behöver det inte betyda att det är sanningen. Och bara för att du anser dig veta vad ordet sekt står för, så behöver det inte vara sanningen.

Citat:
Du bara antar så mycket. Vi har alla observerat ditt desperata försök till retorisk poäng genom att anklaga alla för att inte veta.

Så berätta nu vad du har för erfarenhet, har du tidigare blivit döpt hos Jehovas vittnen?

Citat:
Nu är det ingen synd att leva som homosexuell eller att knulla runt. Det är upp till var och en som är byxmyndig att bestämma.

Vad är synd då? Var finns den definitionen i lagboken?

Citat:
Visst kan du tycka att det är en synd för dig, men om du inte kan acceptera andras åsikter, så bör du inte skaffa barn. Helt enkelt.

Ungefär som att du inte kan acceptera mina åsikter?

Citat:
Ni följer er egna tolkningar av en fantasibok. Och det är som att följa vilken godtycklig bok som helst. Precis. Och detta påverkar barn som växer upp bland er.

Men vi är i alla fall inte hycklare som säger sig vara kristna men inte följer bibeln.
Citera
2015-06-04, 15:54
Medlem
nightbeasts avatar
Har själv varit ett JV en gång i tiden, men lämnat sekten för många år sedan.
Noterar att det finns JV härinne i tråden, som deltar i debatten om varför de är så impopulära. Detta för mig är uppriktigt sagt väldigt förvånande, då Vakttornet själva (den styrande kretsen) uppmanar medlemmar att inte befatta sig med sådana som hoppat av, sk "avfällingar". Vakttornet förtalar konsekvent alla dem som lämnat organisationen.
Vad säger deras litteratur (Vakttornet) om oss?

“Avfällingar kan använda inställsamma ord, smicker eller ett förvänt resonemang för att försöka besegra dig. Men avfällingar har inte ditt bästa för ögonen. [...] Det vore fel att tro att man måste lyssna på avfällingar eller läsa det de skriver för att vederlägga deras argument. Deras förvända och fördärvliga resonemang kan vålla andlig skada och kan fördärva din tro lika snabbt som kallbrand sprids.”
- Vakttornet 2004 15/2 s. 26-30

“Precis som under det första århundradet söker avfällingar och andra bryta ner de sveklösas tro. Ibland använder de massmedierna för att sprida förvrängda uppfattningar eller till och med rena lögner om Jehovas folks metoder och motiv.”
- Vakttornet 2002 15/9 s. 15-20

"De sanna kristna delar Jehovas känslor gentemot sådana avfällingar; de är inte nyfikna på avfälliga idéer. De känner i stället ‘vämjelse’ över dem som har gjort sig till Guds fiender, men de överlåter åt Jehova att verkställa hämnden. [...] Jehova har uttryckligen förklarat sitt uppsåt att utrota de ondskefulla från jorden och att införa en ny jord i vilken rättfärdighet skall bo.”
- Vakttornet 1993 1/10 19

“Precis som en kidnappare som rövar bort ett intet ont anande offer från dess familj, är avfällingar på jakt efter godtrogna församlingsmedlemmar för att föra bort dem från hjorden. Vilka metoder använder avfällingar för att uppnå sitt mål? De tar ofta till förvrängningar, halvsanningar och rena lögner. Jesus visste att alla slags onda lögner skulle sägas om hans efterföljare. Sådana illvilliga motståndare skulle säga sådant som inte är sant för att bedra andra.”
- Vakttornet 2004 15/2 s. 15-20

Så min enkla fråga är: Vad gör ni i dessa diskussioner, då era egna ledare avråder er från oss???
Citera
2015-06-04, 16:00
Medlem
Citat:
Men vi är i alla fall inte hycklare som säger sig vara kristna men inte följer bibeln.

Menar du att du inte är Kristen eller att du följer Bibeln ordagrant?
Citera
2015-06-04, 16:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med det sagt så borde du ha lärt dig att läsa verser från en fantasibok inte är ett argument.

Citat:

I DIN version ett mycket dåligt argument.

Citat:

JVs efterrationaliserande demagogi är knappast bättre än hyckleri.
Citera
2015-06-04, 16:41
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Vad har du bett mig om då?

Egentligen inte om något. Men jag är väldigt tacksam att du tar diskussionen!

Citat:
Jag har inte påstått något annat.

Där du talar ut ifrån vad som är enligt bibeln är korrekt...

Citat:

...eller vad som är kristet, så uttrycker du dig som om du har tolkningsföreträde.

Citat:
Det finns många olika definitioner på vad en sekt är, jag tror du pratar om dig själv när du pratar om tolkningsföreträde, det är bara din tolkning av ordet sekt som gäller.

Visst inte. Såklart. Jag tror att jag bara går på hur majoriteten skulle definiera en sekt. Men jag är helt på det klara att ni aldrig kommer att erkänna er som en, så det finns ingen idé att fortsätta den diskussionen. Dock så är ni fortfarande enligt mig en sekt.

Citat:
Det kan inte existera många olika sanningar på en gång, antingen snurrar jorden runt solen eller så snurrar solen runt jorden. Bara för att någon anser att det är en sanning att solen snurrar runt solen så behöver det inte betyda att det är sanningen. Och bara för att du anser dig veta vad ordet sekt står för, så behöver det inte vara sanningen.

Det är det här du har fått om bakfoten. Att definiera vad som är en sanning i det här kontexten är inte så enkelt. Vi har alla våra sanningar. Det vi vill se som sanningar. Detta har självklart inget med logik att göra. Men enligt ditt sätt att se det så måste du ju isåfall erkänna att ni inte sitter inne på några (vad ni kallar) sanningar alls då inget som ni predikar går att bevisa.

Citat:
Så berätta nu vad du har för erfarenhet, har du tidigare blivit döpt hos Jehovas vittnen?

Jag förstår inte varför mina erfarenheter eller var mina kunskaper kommer ifrån är relevant. Det förändrar inte min kritik.

Citat:
Vad är synd då? Var finns den definitionen i lagboken?

Synd är något påhittat av människan. Vi kan säga att synd är vad DITT samvete tillåter DIG att göra inom ramen för lagboken. Det är inte något som man kletar av sig på andra.

Citat:
Ungefär som att du inte kan acceptera mina åsikter?

Jag accepterar verkligen dina åsikter. Dock så tycker jag inte att du är lämplig att ha barn, då du inte accepterar ifall dina barn, ifall de döper sig, väljer en annan väg i sitt liv. Och nej, det är inte som att de börjar knarka och stjäla från dig.

Citat:

Att vara hycklare i den bemärkelsen och hur man följer bibeln är något som ni själva har bestämt premisserna för. Du kan inte få någon annan att acceptera den typen av argumentation. Och nej, det ni tycker bibeln säger, är enbart er tolkning av den. Uppenbarligen så finns det fler sätt att tolka den.
Senast redigerad av Megatron 2015-06-04 kl. 16:46.
Citera
2015-06-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Har själv varit ett JV en gång i tiden, men lämnat sekten för många år sedan.

Var du döpt och blev utesluten?

Citat:
Noterar att det finns JV härinne i tråden, som deltar i debatten om varför de är så impopulära. Detta för mig är uppriktigt sagt väldigt förvånande, då Vakttornet själva (den styrande kretsen) uppmanar medlemmar att inte befatta sig med sådana som hoppat av, sk "avfällingar".

Nej, dom som "hoppat av" är inte detsamma som "avfällingar", inte heller "uteslutna" är detsamma som "avfällingar". I ordets rätta bemärkelse är det ett avfall, men Jehovas vittnen använder ordet "avfälling" specifikt om sådana som blivit aktiva motståndare till Jehovas vittnen, sådana som cyniskt förvränger och överdriver allt det som Jehovas vittnen står för.

Citat:
Vakttornet förtalar konsekvent alla dem som lämnat organisationen.

Nej, för det första handlar det inte om "alla dem som lämnat organisationen", det handlar om avfällingar som är en speciell grupp som ägnar dag och natt för att smutskasta och motarbeta Jehovas vittnen. För det andra är det inte förtal att förklara fakta, det existerar sådana här personer och dom agerar på det sättet.

Citat:
Vad säger deras litteratur (Vakttornet) om oss?

Menar du att du aktivt motarbetar Jehovas vittnen och därmed är avfälling?

Citat:
Så min enkla fråga är: Vad gör ni i dessa diskussioner, då era egna ledare avråder er från oss???

Återigen, inte alla uteslutna eller "avhoppare" är avfällingar så som det beskrivs i artiklarna. Och dom flesta jag pratar med här på Flashback antar jag inte är uteslutna från Jehovas vittnen(men det kan man inte alltid veta).

Sådana som jag insett är avfällingar har jag lagt på min "ignorera-lista" och diskuterar inte med dom i princip. Men jag anser mig ha samvete att kunna prata med uteslutna som inte är hopplöst aggressiva och förnedrande, som man kan ha en vettig diskussion med. Men jag lägger ner diskussionen om jag märker att det inte leder någon vart.

Ja man avråder att befinna sig i sådana här destruktiva miljöer som Flashback är, med en massa olika sinnessjuka tankar och idéer, men det är upp till var och en att avgöra. Att umgås med uteslutna får man inte göra, men jag anser inte att jag umgås med någon här.
Citera
2015-06-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Menar du att du inte är Kristen eller att du följer Bibeln ordagrant?

Jag menar att jag är kristen och jag försöker följa bibeln ordagrant (vilket inte är detsamma som att ta liknelser bokstavligt).
Citera
2015-06-04, 17:10
Medlem
Citat:
Jag menar att jag är kristen och jag försöker följa bibeln ordagrant (vilket inte är detsamma som att ta liknelser bokstavligt).

NT, GT eller båda?

Du förstår förstås varåt det bådar; Lev 20:13.
Citera
2015-06-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
NT, GT eller båda?

Du förstår förstås varåt det bådar; Lev 20:13.

Båda, där det i GT står att Gud ska sluta ett nytt förbund med människan(Jer 31:31-33), och där det i NT står att det nya förbundet slöts(Luk 22:20):

Citat:
"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk."(Jer 31:31-33 Bibel2000)

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Luk 22:20 Bibel2000)

I det nya förbundet existerar inte en sådan nation som israeliterna hade i GT, en nation som behöver ett rättssystem. Guds folk i det nya förbundet skulle istället underordna sig lagarna i dom nationer som dom bodde i, så länge det inte var i konflikt med Guds lagar enligt Jesu och apostlarnas ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in