Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du svarade inte på min fråga, vad är tolkningen om min tolkning nu inte är bra?
Vad pratar du om? Jag har visst påstått att jag följer bibelns moralnormer och att man kan dra objektiva slutsatser av bibeln.
Jag har aldrig bett dig om din tolkning. Min poäng är att "bibelns moralnormer" och dina objektiva slutsater" är enbart dina tolkningar. Tolkningar som är öppet för vem som helst. Med det sagt så borde du ha lärt dig att läsa verser från en fantasibok inte är ett argument.
Citat:
Nej, jag gav exempel på vad jag anser är en sekt.
Bara för att du anser att Jv är en sekt, så gör det inte till en sekt.
Tydligen är det inte irrelevant eftersom du använder ordet sekt hela tiden.
Det är en ickefråga eftersom ni är en sekt per definition. Och som jag sa som kommer ni aldrig erkänna detta, vilket gör diskussionen om detta bara till slöseri med tid.
Citat:
Du pratar om "sanningar som motiverar deras handlingar" som något negativt, då måste motsatsen vara positivt för dig, att osanningar motiverar dina handlingar.
Nej, att vi har alla sanningar som motiverar våra handlingar. Det gör det inte till sanningar för alla.
Citat:
Ja om alla dessa som inte blir döpta skulle ha agg mot Jehovas vittnen som vissa uteslutna har, men dom flesta som inte blir döpta har inget ont att säga om sina föräldrar, dom har bara valt ett annat liv och respekterar sina föräldrars val av liv.
Så du har levt bland Jehovas vittnen? Gått på möten, umgåtts hemma hos Jv och hört dom resonera?
Det är enda sättet att få reda på hur Jv ser på sina barn och livet i övrigt.
Det du har att gå på är ytliga observationer och hörsägen från negativa avhoppare.
Du bara antar så mycket. Vi har alla observerat ditt desperata försök till retorisk poäng genom att anklaga alla för att inte veta.
Citat:
Det beror på hur han skulle ha reagerat. Om man har en stark tro så kan man leva med att vara ogift. Jag känner många Jv som är ogifta, jag känner personer upp till 50 år som på grund av olika orsaker varit ogifta i hela deras liv, homosexuella är inte dom enda som kan ha problem med att bli gifta. Eller så kan det också vara så att Joel så småningom inser att han inte var homosexuell, utan det handlade om sexuell förvirring i tonåren, och han kan gifta sig, det har hänt också. Det finns många sätt att lösa problem på.
Men om det är så att det inte går att avstå från homosexualitet så behöver inte uteslutning heller vara hela världen, även om församlingen utesluter helt enligt Guds/bibelns normer så kan Gud ha ett gott öga till personen, och personen får överleva till den nya ordningen där Gud kommer att ta bort alla sjukdomar och defekter.
Nu är det ingen synd att leva som homosexuell eller att knulla runt. Det är upp till var och en som är byxmyndig att bestämma. Visst kan du tycka att det är en synd för dig, men om du inte kan acceptera andras åsikter, så bör du inte skaffa barn. Helt enkelt.
Citat:
Men Jehovas vittnen kan inte ignorera uteslutning av homosexuella bara för att man själv tycker det är fel, vi måste följa bibelns normer, annars kan vi inte kalla oss för kristna. Då kan man lika gärna följa vilken annan bok som helst som godtyckligt säger vad som är rätt och vad som är fel.
Ni följer er egna tolkningar av en fantasibok. Och det
är som att följa vilken godtycklig bok som helst. Precis. Och detta påverkar barn som växer upp bland er.
Precis, så det är inte någon skillnad oavsett om det gäller fotboll, fågelskådning eller naiv hittepåreligion.
Citat:
Som sagt detta gäller i så fall alla slags familjer, kommunister uppfostrar kommunistiska barn, moderater uppfostrar moderatbarn, socialdemokrater uppfostrar socialdemokratiska barn.
Det är precis så det inte är. Sunda föräldrar bryter inte med sina barn för att de inte delar deras åsikter eller livsval. Men jag kan tänka mig att det är så ni intalar varandra.
Citat:
Jehovas vittnens barn går på vanliga skolor och får influenser därifrån, du försöker beskriva det som att Jv är en sluten sekt, men det stämmer inte.
Men influenserna från barnuppfostran är väldigt mycket starkare och auktoritära från sina föräldrar. Såklart. Tack och lov att de får influenser någon annanstans.
Citat:
Återigen följer vi bibeln, det står inget om åldersgräns i bibeln för när man får bli döpt. Församlingen kan inte hindra att ett barn som självmant tagit ett beslut om att vilja bli döpt, då skulle vi gå emot bibeln. Däremot kan man råda och vädja om att personen väntar några år om man själv tycker att det är för tidigt. Jag själv skulle vilja att man pratar om att följa åldersgränserna för när man blir myndig i det landet som man lever i, för att inte stöta sig med andra i det landet, att man ska noga tänka igenom om man inte kan vänta tills dess. Men som sagt, om en människa har bestämt sig så kan vi som kristna inte hindra det, då skulle vi gå emot Gud.
Ni följer er tolkning av bibeln. Men ni måste för den skull ta ansvar och hantera konsekvenserna av det ni gör.
Citat:
Det du sade nyss om att jag blivit "invaggad" i att tro som jag gör, med andra ord hjärntvättad.
Det är dömande, respektlöst och förnedrande.
Som sagt visar du starka tendenser till detta.
Citat:
Som sagt, du kommer med hittepåargument, du har ingen erfarenhet som du kan basera detta påståendet på.
Jo jag ser skillnaden, men du inser inte att du spekulerar och fantiserar om hur barn hos Jv har det.
Samma gamla tråkiga försök till retoriska poäng. Försök att argumentera i sak istället för att försöka flytta fokusen till mig.
Citat:
Är du själv 12 år? Det verkar så när du inte greppar liknelserna och kommer med personangrepp när argumenten tryter. Det påverkar inte så mycket om en person är homosexuell men inte agerar på det, det påverkar mer om en person är homosexuell och agerar på det.
Var det ett personangrepp för att jag frågade om du är 12 år? Poängen var mer ditt prat om hur homosexuella har influenser och påverkan. Varför känner du dig så hotad av homosexuella (och då menar jag inte någon som lever i celibat)? Påverkar dessa homosexuella dig som knarkar gör? Vill du börja knarka och ha bögsex?
Citat:
Jag tror du har blivit matad av media och avfällingar på hur och vad Jehovas vittnen tror på och tycker, så mycket att du inte kan föreställa dig någon annan bild.
Att du tror mycket är svårt att undkomma.
Citat:
Som sagt, för femtioelfte gången, man blir inte utesluten bara för att man inte tycker och tror som Jv, det krävs att man syndar medvetet på ett eller annat sätt, och inte ångrar att man syndar. Och detta gäller bara dom som tagit ställning och blivit döpta. Om man inte är döpt så kan man inte heller utesluta, men man kan ändå välja vilka man vill umgås med.
Att ni tycker att det är en synd eller ett måste att följa era tolkningar av bibeln, gör inte detta till någon sanning i den verkliga världen. Man behöver inte ångra något, så länge det inte bryter mot lagen. Mindre bli utfryst från sin familj på grund av det.