2015-06-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
http://hjalpkallan.se/artiklar/allmant/att-bli-utesluten-ur-jehovas-vittnen/

Jag blir faktiskt illamående av att läsa det där. Har du någon kommentar gällande texten?

Den där sidan har inga källhänvisningar... Det kan vara lösa rykten som beskrivs.

Framförallt missar de att uteslutning handlar om folk som upprepade gånger avsiktligt syndar utan att ångra sig. Och sedan väljer att fortsätta synda. Det är som ttsp säger.
Det handlar inte om att man "tvivlar lite"...
Det finns JV som är relativt oaktiva i rörelsen.

Nu vet jag inte exakt vem som blir utesluten och varför, men jag tycker att ttsp's förklaring är mest rimlig.
Det hade varit intressant att få höra lite om vem som blivit utesluten och varför. Min mycket lilla anekdotiska kunskap är att folk blir uteslutna när de i princip inte längre tror på vad rörelsen lär ut. T.ex. om ett vittne har ett kärleksförhållande utanför äktenskapet. Eller använder droger. Etc.
Det är ändå inte helt ovanligt att folk blir uteslutna, vad jag hört. Alla "känner nån" som blivit det.
Citera
2015-06-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Uteslutning baseras på kärlek

”NÄR det lästes upp att min son hade blivit utesluten, kändes det som att hela min värld rasade samman”, minns Julian. ”Han var äldsta barnet, vi stod varandra väldigt nära, och vi gjorde mycket tillsammans. Han hade alltid skött sig, men plötsligt började han bete sig på ett helt oacceptabelt sätt. Min fru grät hela tiden, och jag visste inte hur jag skulle trösta henne. Många gånger frågade vi oss själva om vi på något sätt hade misslyckats som föräldrar.”

Hur kan man säga att uteslutning baseras på kärlek när det orsakar så mycket smärta? Vilka skäl ger Bibeln för att man ska ta till en sådan drastisk åtgärd? Och vad är det egentligen som leder till att någon blir utesluten?

TVÅ FAKTORER SOM LEDER TILL UTESLUTNING

Det är två faktorer som måste till för att någon ska bli utesluten; en döpt kristen syndar allvarligt, men ångrar sig inte.

Jehova kräver inte att vi ska vara perfekta, men han har heliga normer som han förväntar att hans tjänare ska leva efter. Till exempel vill Jehova att vi undviker sådana allvarliga synder som sexuell omoral, avgudadyrkan, stöld, utpressning, mord och ockultism. (1 Kor. 6:9, 10; Upp. 21:8)

Håller du med om att Jehovas normer är rimliga och till vårt bästa? Vem vill inte leva bland fridfulla och pålitliga människor? Vi har en sådan miljö bland våra andliga bröder och systrar för att vi alla vill leva upp till löftet vi gav när vi överlämnade oss åt Jehova. Då lovade vi att leva enligt hans normer.

Men vad händer om en döpt kristen syndar allvarligt på grund av mänsklig svaghet? Genom historien har trogna tjänare åt Jehova gjort sådana misstag men ändå inte blivit förkastade av honom för gott. Kung David är ett känt exempel. Han låg med en annan mans hustru och gjorde sig skyldig till mord, men han fick ändå höra av profeten Natan: ”Jehova förlåter dig din synd.” (2 Sam. 12:13)

Jehova förlät Davids synd på grund av hans uppriktiga ånger. (Ps. 32:1–5) Även i dag blir en tjänare åt Jehova utesluten endast om han eller hon inte ångrar sig, utan fortsätter att bedriva synd. (Apg. 3:19; 26:20) Om äldstebröderna som behandlat saken inte ser att en person uppriktigt ångrar sig, måste han eller hon uteslutas.

Till en början kanske vi känner att det är för drastiskt eller hårt att utesluta någon, speciellt om det är någon som står oss nära. Men Jehova ger oss goda skäl till varför ett sådant beslut är baserat på kärlek.

UTESLUTNING ÄR TILL NYTTA FÖR ALLA BERÖRDA

Jesus sa att ”visheten blir ... befunnen rättfärdig genom sina gärningar”. (Matt. 11:19) Det för med sig goda resultat att utesluta en syndare som inte ångrar sig. Här är tre fördelar:

Att utesluta den som syndar ärar Jehovas namn. Eftersom vi som Jehovas vittnen bär Jehovas namn, är det ofrånkomligt att vårt uppförande påverkar hur hans namn uppfattas. (Jes. 43:10) Precis som en sons uppförande påverkar andras syn på föräldrarna, så påverkas människors syn på Jehova bland annat av hur vi uppför oss. Guds goda anseende bevaras om vi gör hans normer till våra. Det var en liknande situation på Hesekiels tid när andra nationer förknippade Jehovas namn med judarna. (Hes. 36:19–23)

Om vi lever ett omoraliskt liv drar vi skam över Jehovas heliga namn. Aposteln Petrus gav de kristna rådet: ”Som lydiga barn skall ni inte längre låta er formas efter de begär ni förut hyste i er okunnighet, utan i överensstämmelse med den Helige som har kallat er skall också ni själva bli heliga i allt ert uppförande, eftersom det står skrivet: ’Ni skall vara heliga, ty jag är helig.’” (1 Petr. 1:14–16) Ett heligt, eller rent, uppförande ger ära åt Jehovas namn.

Om ett Jehovas vittne bedriver synd är det troligt att vänner och bekanta får reda på det. En uteslutning visar att Jehova har ett rent folk som håller sig till Bibelns riktlinjer för att bevara församlingens renhet. En gång kom en man till en Rikets sal i Schweiz och sa att han ville bli medlem i församlingen. Hans syster hade blivit utesluten på grund av sexuell omoral. Han sa att han ville gå med i ”en organisation som inte tolererar dåligt uppförande”.

Uteslutning skyddar församlingen. Aposteln Paulus varnade korinthierna för att låta en broder som medvetet syndade vara kvar bland dem. Han jämförde inflytandet av en sådan man med hur surdeg kan få en deg att jäsa. Han sa: ”Lite surdeg får hela degen att jäsa.” Och han uppmanade dem: ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.” (1 Kor. 5:6, 11–13)

”Den onde mannen”, som Paulus nämnde, skämdes tydligen inte för att leva ett omoraliskt liv. Och andra i församlingen hade till och med börjat ursäkta hans uppförande. (1 Kor. 5:1, 2) Hade man sett mellan fingrarna med den här allvarliga synden, skulle det kunnat få andra i församlingen att ta efter den extremt omoraliska livsstil som var vanlig i staden. Om man överser med allvarliga synder, är det lätt att en slapp inställning till Guds normer sprider sig i församlingen. (Pred. 8:11) Och syndare som inte ångrar sig skulle kunna påverka och bryta ner andras tro, precis som ett blindskär kan få ett helt skepp att gå under. (Jud. 4, 12)

Uteslutning kan få den som syndat att vakna till. En gång berättade Jesus om en ung man som lämnade sin pappas hem. Sonen släppte alla hämningar och slösade bort hela sitt arv på nöjen. Han lärde sig den hårda vägen att livet utanför pappans hem var hårt och tomt. Till slut tog sonen tag i sin situation, ångrade sig och återvände hem. (Luk. 15:11–24) Jesus beskrivning av den kärleksfulle pappan, som blev överlycklig när hans son ändrade inställning, hjälper oss att förstå hur Jehova känner. Han försäkrar oss: ”Jag finner inte behag i den ondskefulles död, utan i att den ondskefulle vänder om från sin väg och får leva.” (Hes. 33:11)

På samma sätt kan uteslutna som lämnat församlingen, sin andliga familj, så småningom inse vad de har förlorat. När de förstår vilka konsekvenser deras synd får, kanske de ångrar sig. Dessutom kan goda minnen från tiden när de var nära Jehova och hans folk också bidra till att de vill komma tillbaka.

För att hjälpa någon som har syndat allvarligt behöver man vara bestämd men kärleksfull. Psalmisten David uttryckte sig så här: ”Om den rättfärdige slår mig, är det kärleksfull omtanke, tillrättavisar han mig, är det olja på huvudet.” (Ps. 141:5) Man kan likna det vid en längdskidåkare som blir helt utmattad en kall vinterdag. Han blir svårt nedkyld och börjar lida av hypotermi, som gör att han blir dåsig. Om han somnar i snön kommer han att dö. Medan hjälpen är på väg, ger hans kompis honom då och då ett lätt slag i ansiktet för att han ska hålla sig vaken. Det kanske svider, men det kan rädda hans liv! På liknande sätt förstod David att någon kunde behöva ge honom en tillrättavisning till hans eget bästa, även om det skulle smärta.

En uteslutning ger ofta någon som har syndat den tillrättavisning som behövs. Julians son, som nämndes i inledningen, gjorde efter tio år stora förändringar i sitt liv och kom tillbaka till församlingen. Nu tjänar han som äldste. Han berättar: ”Uteslutningen ställde mig ansikte mot ansikte med konsekvenserna av min livsstil. Och det var precis den tillrättavisningen jag behövde.” (Hebr. 12:7–11)

ETT KÄRLEKSFULLT SÄTT ATT BEHANDLA UTESLUTNA

Uteslutning är en andlig tragedi, men det behöver inte bli en total katastrof. Alla i församlingen kan göra sin del för att stödja syftet med en uteslutning.

Två äldstebröder besöker en utesluten.
Mycket görs för att hjälpa dem som ångrar sig att komma tillbaka till Jehova.
De äldste ser aldrig fram emot att meddela någon att han eller hon ska bli utesluten. Men när de gör det försöker de efterlikna Jehovas kärlek. När de informerar personen om beslutet, försöker de att vänligt och tydligt förklara vilka steg som han eller hon behöver ta för att bli återupptagen. De äldste besöker uteslutna som har visat tecken på att de har ändrat sig och påminner dem om vad de behöver göra för att vända tillbaka till Jehova. *

Familjemedlemmar kan visa sin kärlek till församlingen och den som syndat genom att respektera uteslutningen. Julian förklarar: ”Han var fortfarande min son, men hans livsstil hade skapat en barriär mellan oss.”

Alla i församlingen kan visa kärlek baserad på principer genom att undvika kontakt och samtal med den som har blivit utesluten. (1 Kor. 5:11; 2 Joh. 10, 11) Då ställer de sig bakom tillrättavisningen som Jehova har gett genom de äldste. Alla i församlingen kan visa extra kärlek och omtanke mot familjen till den uteslutne. De har det svårt nog och ska inte behöva känna att de också är avskurna från vännerna i församlingen. (Rom. 12:13, 15)

Julian sammanfattar det så här: ”Uteslutningsanordningen är något som vi behöver och som hjälper oss att leva enligt Jehovas normer. I slutändan ger det goda resultat, även om det smärtar längs vägen. Om jag hade tolererat min sons dåliga uppförande, hade han aldrig kommit tillbaka.”

Orkar inte läsa igenom din massiva text. En komprimering skulle varit på sin plats om du bryr dig om kommunikation.

Föräldrakärlek bör vara ovillkorlig. Om man på förhand vet om att man inte är säker man kommer att vara kapabel till det (så som jehovas vittnen är) bör man INTE skaffa barn. Det är bara grymt.

Som förälder har man en skyldighet att älska och finnas till för sitt barn oavsett om barnets livsval behagar föräldern eller inte. Det ligger i föräldrauppgiften att klara av att stå ut med att ens barn gör livsval som man själv inte accepterar. Det är förälderns ok att bära och det bör man bära med styrka och utan att ta ut sin egen ångest på barnet. Skaffar man barn med avsikten att styra barnets livsval och manipulera är man inte stark nog och bör som sagt inte skaffa barn.
Citera
2015-06-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Den där sidan har inga källhänvisningar... Det kan vara lösa rykten som beskrivs.

Framförallt missar de att uteslutning handlar om folk som upprepade gånger avsiktligt syndar utan att ångra sig. Och sedan väljer att fortsätta synda. Det är som ttsp säger.
Det handlar inte om att man "tvivlar lite"...

Ja precis, det krävs mycket innan man blir utesluten, ingen i församlingen vill att någon blir utesluten men till slut blir det ohållbart. Man ger syndaren många chanser och försöker hjälpa på olika sätt, men när personen säger ifrån hjälp och väljer att fortsätta i samma bana, så finns bara uteslutning kvar som åtgärd.

Citat:
Det finns JV som är relativt oaktiva i rörelsen.

Ja det finns dom som är helt inaktiva, och dom blir inte uteslutna så länge dom inte begår synder medvetet och inte ångrar synderna.

Denna väg hade många av dessa som "tvivlar" kunnat gå, istället för att ta avstånd från församlingen. Då kan man leva det liv man vill leva så länge man inte syndar. Men många väljer istället konfrontationens väg, som till slut leder till uteslutning.

Citat:
Nu vet jag inte exakt vem som blir utesluten och varför, men jag tycker att ttsp's förklaring är mest rimlig.
Det hade varit intressant att få höra lite om vem som blivit utesluten och varför.

Du kommer inte att få höra hela historien på forum som dessa, dels för att Jehovas vittnen undviker sådana här ställen, och dels för att man inte kan prata om uteslutningar med hänvisning till sekretess för den uteslutna.

Detta är dom uteslutna medvetna om, och därför kan ostraffat hitta på vad som helst för att få det att se ut som att dom är oskyldiga som lamm och Jv är hemska monster.

Citat:
Min mycket lilla anekdotiska kunskap är att folk blir uteslutna när de i princip inte längre tror på vad rörelsen lär ut. T.ex. om ett vittne har ett kärleksförhållande utanför äktenskapet. Eller använder droger. Etc.
Det är ändå inte helt ovanligt att folk blir uteslutna, vad jag hört. Alla "känner nån" som blivit det.

Det handlar inte om att man inte längre tror, utan handlar om gärningar som är emot bibeln, det vill säga synder. Man kan tvivla hur mycket som helst och inte tro ett dyft av det som Jv lär ut, men så länge man inte har gärningar som är emot bibelns principer så kan man inte bli utesluten.

Den vanligaste uteslutningsorsaken är nog otrohet mot äktenskapspartnern, det är min erfarenhet.
Citera
2015-06-03, 21:42
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Skaffar man barn med avsikten att styra barnets livsval och manipulera är man inte stark nog och bör som sagt inte skaffa barn.

Det känns inte helt ok när fundamentalister som t ex jehovas skaffar barn. Barnmisshandel är ett uttryck som man osökt tänker på.
Citera
2015-06-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Det känns inte helt ok när fundamentalister som t ex jehovas skaffar barn. Barnmisshandel är ett uttryck som man osökt tänker på.

Det finns många extremister man kan tycka inte "borde" skaffa barn...
Vad med rökare? Eller homo-sexuella?

De som är med i JV blir iaf inte utsatta för misshandel eller annat plågsamt.
Tänk istället de som växer upp utan pappa. Jag har läst om många sådana och de har ett STORT tomt hål inom sig som skriker "pappa".

Flumliberalister kanske inte förstår denna problematik. Men tycker man det är "helt okej" med barnaskapande utanför äktenskap så resulterar det ju i denna typ av situation, och otrygga barn.
1+1=2 liksom. Det finns inget annat.
Man kan blunda för syndandet -- ett tag. Men skadan finns där ändå.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-03 kl. 22:20.
Citera
2015-06-03, 23:22
Medlem
Citat:
Orkar inte läsa igenom din massiva text. En komprimering skulle varit på sin plats om du bryr dig om kommunikation.

Föräldrakärlek bör vara ovillkorlig. Om man på förhand vet om att man inte är säker man kommer att vara kapabel till det (så som jehovas vittnen är) bör man INTE skaffa barn. Det är bara grymt.

Som förälder har man en skyldighet att älska och finnas till för sitt barn oavsett om barnets livsval behagar föräldern eller inte. Det ligger i föräldrauppgiften att klara av att stå ut med att ens barn gör livsval som man själv inte accepterar. Det är förälderns ok att bära och det bör man bära med styrka och utan att ta ut sin egen ångest på barnet. Skaffar man barn med avsikten att styra barnets livsval och manipulera är man inte stark nog och bör som sagt inte skaffa barn.

Vad anser du om detta, hoppa fram till 17:40 in i programmet:

http://www.tv4play.se/program/leifs-restaurang?video_id=2928257

Mikel fick besöksförbud, i princip så uteslöts han av familjen på samma sätt som Jehovas vittnen utesluter personer som syndar och inte vänder om. Mikels familj slutande inte älska honom för det, utan började ta emot honom efter 9 månader när han hade börjat skärpa sig:

http://www.tv4.se/leifs-restaurang/klipp/var-nykter-och-g%C3%B6r-r%C3%A4tt-s%C3%A5-l%C3%B6ser-det-sig-2973152

Föräldrar visar tvärtom kärlekslöshet om man låter sina barn göra som dom vill utan konsekvenser.

Det gick en dokumentärserie för ett tag sedan i TV4 har jag för mig som på engelska hette "intervention" där familjen gav ett ultimatum för den missbrukande familjemedlemmen att antingen gå på rehabilitering, eller så skulle dom sluta att umgås och hjälpa personen med pengar och med känslomässigt stöd, alltså i princip en uteslutning så som Jehovas vittnen har.

Här är ett avsnitt i serien:

https://www.youtube.com/watch?v=f6Jcwc7AWBo

Detta visar problematiken med att en person förstör för resten av familjen, och att familjen bör ta avstånd från personen för att skydda sig själva från förövaren. Det är inget roligt eller lätt beslut, men nödvändigt för att inte dra med sig andra i fallet.
Citera
2015-06-04, 01:19
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Självklart är det min egen tolkning, vad är din tolkning av Kor 5:11?

"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt..."

Tydligen menar du att min tolkning av att man inte ska umgås med en broder som avfaller till otukt är fel, vad är den rätta tolkningen?

Jag har aldrig påstått att jag har tolkningsföreträde, jag förklarar ju bara min tolkning för dig.

Nä du har inte påstått dig följa "bibelns moralnormer" eller att man kan dra "objektiva slutsater" av bibeln.

Citat:
Jag förklarade vad jag anser är en sekt, Jehovas vittnen är inte en sekt.

Och då jämförde du er med scientologerna. Men bara för att ni inte ser er som en sekt så gör det ju inte er mindre till en sekt. För min del är denna fråga totalt irrelevant (även om jag förstår att ni tycker det är svårt att vara guds utvalda och fortfarande vara en sekt).

Citat:
Menar du att du har osanningar som motiverar dina handlingar?

Eh va?

Citat:
Alla som blir döpta "ingår ett avtal" att följa bibelns normer, om man bryter mot dessa medvetet och utan att ångra sig, så är man också medveten om att man blir utesluten. Man kan lösa olika problem på olika sätt, utan att man behöver komma i konflikt med föräldrar och församling och bryta dom löften som man ingick i när man blev döpt.

På liknande sätt finns det ett avtal mellan föräldrar och barn att följa föräldrarnas normer om att inte ljuga, stjäla och misshandla fysiskt och psykiskt. Om man inte klarar av att följa dessa normer så får det konsekvenser
.

Nu visar du verkligen att du inte förstår att barn kan döpa sig för att de inte vet bättre. För att de har blivit matade att detta är den enda vägen till liv. Varför är du så ignorant inför detta?

Citat:
Jehovas vittnen går inte över lik för att få sina barn att hitta sanningen, tvärtom visar statistik att Jehovas vittnens barn är minst benägna att anamma föräldrarnas tro jämfört med andra religiösa grupper.

Detta visar att Jehovas vittnen inte tvingar, utan tvärtom värdesätter att barnen beslutar om att bli ett Jehovas vittne av egen fri vilja.

Detta kan också bevisa att föräldrar som är JV är extrema.

Citat:
Du har ingen erfarenhet av hur Jehovas vittnen resonerar och agerar, det har jag. Jag kan i vissa fall se vissa föräldrar ha ett för stort tryck på sina barn, men det är inte för att dom är elaka, utan måna om sina barn. Majoriteten av Jehovas vittnen har en avslappnad och sund inställning till hur barnen ska bli delaktig i föräldrarnas (eller förälderns) tro och förhoppningsvis i framtiden ta ställning.

Det finns som sagt undantag, och det är dessa undantag som du lyssnar på. Lyssna också på dom barn som växte upp men aldrig tog ställning och blev döpta, men dom hittar du inte på Flashback som man gör med dom som är missnöjda.

Lyssna t.ex. på Joel Engardio som är homosexuell och som inte blev döpt:

https://www.youtube.com/watch?v=bXX1Zig-rig

Du har ingen aning om min erfarenhet. Och vidare. Hade Joel döpt sig som många barn till JV gör, då hade det varit en helt annan historia, eller hur?

Citat:
Fast nu gör dom flesta om inte alla just detta, att man utesluter dom som inte kan sköta sig. Om en fotbollsspelare börjar att slåss på fotbollsplanen så blir personen utvisad, och om personen börjar slåss i omklädningsrummet med sina egna kamrater så blir den utesluten ur klubben. Och det är inte många som skulle vilja umgås med den personen efteråt, det här är inget konstigt.

Jag pratar om familjer. Vuxna klubbar är en helt annan sak. Jag tror du förstår skillnaden, även om du inte vill.

Citat:
Skillnaden är att en fotbollsklubb handlar enbart om fotboll, inte om livsavgörande frågor, så det är mer allvarligt med bibelns budskap.

Det får stå för dig. För många andra är "bibelns budskap" inget annat än naivt hittepå.

Citat:
Nej inte om man från början insett vad man gett sig in på när man har blivit döpt. Det är ingen hemlighet att döpta Jehovas vittnen blir uteslutna om dom börjar gå en annan väg än bibelns smala väg:

"Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:14 Bibel2000)

Så jag frågar igen. Tror du inte, om man är uppvuxen med föräldrar till JV, att man lätt kan tro att det inte finns något annat än just JV. Man är rädd för vad sina föräldrar ska tro, vad sina vänner ska tro ifall man vill något annat. De JV som jag vet umgås nästan bara uteslutande med andra JV.

Citat:
Då hade det varit bättre att vänta med dopet tills man är med mogen att fatta ett sådant beslut.

Där är vi helt överens. Om ni kan förskjuta era barn så borde ni ha en ganska hög ålder på när folk får döpa sig. Tycker du inte?

Citat:
Snacka om dömande.

Vad menar du inte stämmer?

Citat:
Jag har hela livet varit icke troende, och inte tyckt om religiösa eller haft det intresset, inte förrän jag var 24 blev jag intresserad.

Precis. Du har ju själv valt din väg. Det är inte samma sak som att bli matad med domedagsprofetior hela uppväxten. Rädslan för att frysas ut.

Citat:
Vad gör din förmåga till analys bättre? Du har ju inte ens erfarenhet av Jehovas vittnen.

Det var det här jag kommenterade:

Citat:
Det är tvärtom så att jag opartiskt kan förstå detta eftersom jag gått in i detta helt opartiskt. Jag hade inga som helst band till Jehovas vittnen eller någon annan religiös grupp eller grupper av människor överhuvudtaget, jag hade inte behövt bli ett Jehovas vittne, men det blev så tydligt att Jehovas vittnen följer bibeln, och ger en bild som stämmer väl överens med verkligheten.
Och innan jag beslutade mig för att bli ett Jehovas vittne, så jämförde jag och undersökte olika åsikter noggrant och objektivt. Jag hade inget intresse av att gå med i något som inte var förnuftigt och logiskt

Du resonerar precis om alla andra religiösa. Men. När det kommer till att växa upp med religiösa föräldrar så är det inte samma som att du själv väljer din religion. Det är lite beklämmande att du inte ser skillnaden.

Citat:
Orsaken till att man utesluter är inte att tvinga någon tillbaka, orsaken är att skydda församlingen från dåligt inflytande, på samma sätt som föräldrar tar avstånd och umgås inte med drogberoende barn för att skydda dom själva från knarkarens dåliga inflytande, så ja du är okunnig och dömande.

Okej. Så om jag är homosexuell, så kommer mitt inflytande på mina föräldrar som är JV att... vad? som om jag var drogberoende? Som om jag stal pengar från dem? Och inflytande? Är du 12 år eller? Jag tror du måste jobba lite på dina liknelser.

Citat:
Du är okunnig, därför låter det dumt för dig.

Nä jag tror att det handlar om att du bara repeterar liknelser som du har blivit matad med. Vanliga sunda föräldrar skulle inte bryta med sina barn ifall de inte tyckte eller trodde på samma saker. Det är inte samma sak som om att barnen är knarkare och snor pengar av dem.
Senast redigerad av Megatron 2015-06-04 kl. 01:21.
Citera
2015-06-04, 07:07
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Varför måste du jämföra? Tråden handlar om varför de är impopulära, inte om vem som är värre. Så nej du behöver ingen referens.

Du som verkar vara så upplyst. Vad menar du är fördomar? Kontroller? Att de kan låta sina barn dö? Att de fryser ut sina barn för att de inte vill följa deras tro? Du har fel när du säger att folk inte vet något om JV. Det är oftast något som JV själva säger för att de är de själva som har en skev verklighetsbild.

Men berätta gärna. Istället för att bara försöka flytta fokus till andra.

Hur kan du säga att de är impopulära om det inte är relativt något annat?
Om man inte kan ange en jämförande punkt är det ju helt befängt.

Jag anser att det är helt avgörande att sätta in JV i en kontext och jämföra med andra grupper som tycks impopulära.
Ta till exempel Judar, JV och frimurare då blir det en mer intressant diskussion, annars kan man bara skriva ned 10 stolpar och stänga tråden.
Citera
2015-06-04, 10:06
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Hur kan du säga att de är impopulära om det inte är relativt något annat?
Om man inte kan ange en jämförande punkt är det ju helt befängt.

Jag anser att det är helt avgörande att sätta in JV i en kontext och jämföra med andra grupper som tycks impopulära.
Ta till exempel Judar, JV och frimurare då blir det en mer intressant diskussion, annars kan man bara skriva ned 10 stolpar och stänga tråden.

Därför att det är sådana inlägg som kladdar ner. Läs alla trådar om muslimer och hur alla hela tiden ska säga att kristna är precis lika dåliga. Man flyttar fokus från ämnet, dvs man blir ot. Om du vill ha en diskussion och jämförelser mellan olika hemska människor, starta en tråd om det.

Du kan föra en diskussion om vad som gör dem impopulära, om det är motiverat eller inte. Men håll dig till ämnet. Det är klart att det finns värre människor, pedofiler, nekrofiler, massmördare, barnmisshandlare, terrorister. Men det är andra ämnen

Vad tycker du själv? För att du tycker att de som tillber Måns Zelmelöw är värre än JV, hur svarar det på frågan VARFÖR JV är impopulära?
Citera
2015-06-04, 11:16
Medlem
Citat:
Vad anser du om detta, hoppa fram till 17:40 in i programmet:

http://www.tv4play.se/program/leifs-restaurang?video_id=2928257

Mikel fick besöksförbud, i princip så uteslöts han av familjen på samma sätt som Jehovas vittnen utesluter personer som syndar och inte vänder om. Mikels familj slutande inte älska honom för det, utan började ta emot honom efter 9 månader när han hade börjat skärpa sig:

http://www.tv4.se/leifs-restaurang/klipp/var-nykter-och-g%C3%B6r-r%C3%A4tt-s%C3%A5-l%C3%B6ser-det-sig-2973152

Föräldrar visar tvärtom kärlekslöshet om man låter sina barn göra som dom vill utan konsekvenser.

Det gick en dokumentärserie för ett tag sedan i TV4 har jag för mig som på engelska hette "intervention" där familjen gav ett ultimatum för den missbrukande familjemedlemmen att antingen gå på rehabilitering, eller så skulle dom sluta att umgås och hjälpa personen med pengar och med känslomässigt stöd, alltså i princip en uteslutning så som Jehovas vittnen har.

Här är ett avsnitt i serien:

https://www.youtube.com/watch?v=f6Jcwc7AWBo

Detta visar problematiken med att en person förstör för resten av familjen, och att familjen bör ta avstånd från personen för att skydda sig själva från förövaren. Det är inget roligt eller lätt beslut, men nödvändigt för att inte dra med sig andra i fallet.

Den som slutligen sitter på facit för huruvida en handling är kärleksfull eller inte är den som blir utsatt för handlingen. Därför kan man aldrig påstå sig göra en kärleksfull handling mot någon annan om den andra inte håller med om det.

Med det sagt. Även om handlingen inte är kärleksfull mot den andra så kan den ju vara kärleksfull mot en själv. Inget fel med det. Det är rätt att man ska älska sig själv vilket också innebär att inte utsätta sig själv för risker i onödan.

Så du har rätt. Att ta avstånd från någon som vill behålla kontakten kan vara kärleksfull, dock endast mot en själv. Inget fel med det. Man bör älska sig själv. Det är dock felaktigt att påstå att det skulle handla om en kärleksyttring mot någon annan än mot en själv.

Det som dock är problem inom jehovas vittnen är centralstyrningen. Inte alla individer är svaga i tron och lättpåverkade. Det innebär att inte alla människor gynnas av att ta avstånd från "syndiga" människor som de älskar. Jag ser därmed inte kyrkans policy som något vars syfte är att skydda den enskilde individen utan ett sätt att skydda kyrkan i första hand. Man sätter kollektivet före den enskilde. Den enskilde tvingas betala priset för andras välmående. Det är fel eftersom det är det samma som utnyttjande. Av den anledningen kan man inte se den allmänna regeln om att alla ska ta avstånd från någon som uteslutits som en kärleksfull regel. (Personligen anser jag att det enda lämpliga vore att det lämnas över till de enskilda medlemmarna som fattar egna beslut med hjälp av stöd från församlingen. Endast de som påverkas negativt stöttas i att ta avstånd.)
Citera
2015-06-04, 11:55
Medlem
Citat:
Citat:
Självklart är det min egen tolkning, vad är din tolkning av Kor 5:11?

"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt..."

Tydligen menar du att min tolkning av att man inte ska umgås med en broder som avfaller till otukt är fel, vad är den rätta tolkningen?
Citat:
Nä du har inte påstått dig följa "bibelns moralnormer" eller att man kan dra "objektiva slutsater" av bibeln.

Du svarade inte på min fråga, vad är tolkningen om min tolkning nu inte är bra?

Citat:
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag har tolkningsföreträde, jag förklarar ju bara min tolkning för dig.
Citat:

Vad pratar du om? Jag har visst påstått att jag följer bibelns moralnormer och att man kan dra objektiva slutsatser av bibeln.

Citat:
Och då jämförde du er med scientologerna.

Nej, jag gav exempel på vad jag anser är en sekt.

Citat:
Men bara för att ni inte ser er som en sekt så gör det ju inte er mindre till en sekt.

Bara för att du anser att Jv är en sekt, så gör det inte till en sekt.

Citat:
För min del är denna fråga totalt irrelevant (även om jag förstår att ni tycker det är svårt att vara guds utvalda och fortfarande vara en sekt).

Tydligen är det inte irrelevant eftersom du använder ordet sekt hela tiden.

Citat:
Eh va?

Du pratar om "sanningar som motiverar deras handlingar" som något negativt, då måste motsatsen vara positivt för dig, att osanningar motiverar dina handlingar.

Citat:
Nu visar du verkligen att du inte förstår att barn kan döpa sig för att de inte vet bättre. För att de har blivit matade att detta är den enda vägen till liv. Varför är du så ignorant inför detta?

Nej detta får du bara för dig.

Citat:
Detta kan också bevisa att föräldrar som är JV är extrema.

Ja om alla dessa som inte blir döpta skulle ha agg mot Jehovas vittnen som vissa uteslutna har, men dom flesta som inte blir döpta har inget ont att säga om sina föräldrar, dom har bara valt ett annat liv och respekterar sina föräldrars val av liv.

Citat:
Du har ingen aning om min erfarenhet.

Så du har levt bland Jehovas vittnen? Gått på möten, umgåtts hemma hos Jv och hört dom resonera?
Det är enda sättet att få reda på hur Jv ser på sina barn och livet i övrigt.

Det du har att gå på är ytliga observationer och hörsägen från negativa avhoppare.

Citat:
Och vidare. Hade Joel döpt sig som många barn till JV gör, då hade det varit en helt annan historia, eller hur?

Det beror på hur han skulle ha reagerat. Om man har en stark tro så kan man leva med att vara ogift. Jag känner många Jv som är ogifta, jag känner personer upp till 50 år som på grund av olika orsaker varit ogifta i hela deras liv, homosexuella är inte dom enda som kan ha problem med att bli gifta. Eller så kan det också vara så att Joel så småningom inser att han inte var homosexuell, utan det handlade om sexuell förvirring i tonåren, och han kan gifta sig, det har hänt också. Det finns många sätt att lösa problem på.

Men om det är så att det inte går att avstå från homosexualitet så behöver inte uteslutning heller vara hela världen, även om församlingen utesluter helt enligt Guds/bibelns normer så kan Gud ha ett gott öga till personen, och personen får överleva till den nya ordningen där Gud kommer att ta bort alla sjukdomar och defekter.

Men Jehovas vittnen kan inte ignorera uteslutning av homosexuella bara för att man själv tycker det är fel, vi måste följa bibelns normer, annars kan vi inte kalla oss för kristna. Då kan man lika gärna följa vilken annan bok som helst som godtyckligt säger vad som är rätt och vad som är fel.

Citat:
Jag pratar om familjer. Vuxna klubbar är en helt annan sak. Jag tror du förstår skillnaden, även om du inte vill.

Principen är densamma när det gäller uteslutning.

Citat:
Det får stå för dig. För många andra är "bibelns budskap" inget annat än naivt hittepå.

Och?

Citat:
Så jag frågar igen. Tror du inte, om man är uppvuxen med föräldrar till JV, att man lätt kan tro att det inte finns något annat än just JV. Man är rädd för vad sina föräldrar ska tro, vad sina vänner ska tro ifall man vill något annat. De JV som jag vet umgås nästan bara uteslutande med andra JV.

Som sagt detta gäller i så fall alla slags familjer, kommunister uppfostrar kommunistiska barn, moderater uppfostrar moderatbarn, socialdemokrater uppfostrar socialdemokratiska barn.

Jehovas vittnens barn går på vanliga skolor och får influenser därifrån, du försöker beskriva det som att Jv är en sluten sekt, men det stämmer inte.

Citat:
Där är vi helt överens. Om ni kan förskjuta era barn så borde ni ha en ganska hög ålder på när folk får döpa sig. Tycker du inte?

Återigen följer vi bibeln, det står inget om åldersgräns i bibeln för när man får bli döpt. Församlingen kan inte hindra att ett barn som självmant tagit ett beslut om att vilja bli döpt, då skulle vi gå emot bibeln. Däremot kan man råda och vädja om att personen väntar några år om man själv tycker att det är för tidigt. Jag själv skulle vilja att man pratar om att följa åldersgränserna för när man blir myndig i det landet som man lever i, för att inte stöta sig med andra i det landet, att man ska noga tänka igenom om man inte kan vänta tills dess. Men som sagt, om en människa har bestämt sig så kan vi som kristna inte hindra det, då skulle vi gå emot Gud.

Citat:
Citat:
Det du ser och det du har köpt, är det som de har invaggat dig i. Såklart.
Citat:
Snacka om dömande.
Citat:
Vad menar du inte stämmer?

Det du sade nyss om att jag blivit "invaggad" i att tro som jag gör, med andra ord hjärntvättad.

Det är dömande, respektlöst och förnedrande.

Citat:
Precis. Du har ju själv valt din väg. Det är inte samma sak som att bli matad med domedagsprofetior hela uppväxten. Rädslan för att frysas ut.

Som sagt, du kommer med hittepåargument, du har ingen erfarenhet som du kan basera detta påståendet på.

Citat:

Det var det här jag kommenterade:

Du resonerar precis om alla andra religiösa. Men. När det kommer till att växa upp med religiösa föräldrar så är det inte samma som att du själv väljer din religion. Det är lite beklämmande att du inte ser skillnaden.

Jo jag ser skillnaden, men du inser inte att du spekulerar och fantiserar om hur barn hos Jv har det.

Citat:
Okej. Så om jag är homosexuell, så kommer mitt inflytande på mina föräldrar som är JV att... vad? som om jag var drogberoende? Som om jag stal pengar från dem? Och inflytande? Är du 12 år eller? Jag tror du måste jobba lite på dina liknelser.

Är du själv 12 år? Det verkar så när du inte greppar liknelserna och kommer med personangrepp när argumenten tryter. Det påverkar inte så mycket om en person är homosexuell men inte agerar på det, det påverkar mer om en person är homosexuell och agerar på det.

Citat:
Nä jag tror att det handlar om att du bara repeterar liknelser som du har blivit matad med.

Jag tror du har blivit matad av media och avfällingar på hur och vad Jehovas vittnen tror på och tycker, så mycket att du inte kan föreställa dig någon annan bild.

Citat:
Vanliga sunda föräldrar skulle inte bryta med sina barn ifall de inte tyckte eller trodde på samma saker. Det är inte samma sak som om att barnen är knarkare och snor pengar av dem.

Som sagt, för femtioelfte gången, man blir inte utesluten bara för att man inte tycker och tror som Jv, det krävs att man syndar medvetet på ett eller annat sätt, och inte ångrar att man syndar. Och detta gäller bara dom som tagit ställning och blivit döpta. Om man inte är döpt så kan man inte heller utesluta, men man kan ändå välja vilka man vill umgås med.
Citera
2015-06-04, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det du sade nyss om att jag blivit "invaggad" i att tro som jag gör, med andra ord hjärntvättad.

Ditt överdrivna användande av demagogi pekar tydligt på detta. Du efterrationaliserar när sund semantik inte fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in