Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Självklart är det min egen tolkning, vad är din tolkning av Kor 5:11?
"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt..."
Tydligen menar du att min tolkning av att man inte ska umgås med en broder som avfaller till otukt är fel, vad är den rätta tolkningen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Nä du har inte påstått dig följa "bibelns moralnormer" eller att man kan dra "objektiva slutsater" av bibeln.
Du svarade inte på min fråga, vad är tolkningen om min tolkning nu inte är bra?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har aldrig påstått att jag har tolkningsföreträde, jag förklarar ju bara min tolkning för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Nä du har inte påstått dig följa "bibelns moralnormer" eller att man kan dra "objektiva slutsater" av bibeln.
Vad pratar du om? Jag har visst påstått att jag följer bibelns moralnormer och att man kan dra objektiva slutsatser av bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Och då jämförde du er med scientologerna.
Nej, jag gav exempel på vad jag anser är en sekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Men bara för att ni inte ser er som en sekt så gör det ju inte er mindre till en sekt.
Bara för att du anser att Jv är en sekt, så gör det inte till en sekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
För min del är denna fråga totalt irrelevant (även om jag förstår att ni tycker det är svårt att vara guds utvalda och fortfarande vara en sekt).
Tydligen är det inte irrelevant eftersom du använder ordet sekt hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Eh va?
Du pratar om "sanningar som motiverar deras handlingar" som något negativt, då måste motsatsen vara positivt för dig, att osanningar motiverar dina handlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Nu visar du verkligen att du inte förstår att barn kan döpa sig för att de inte vet bättre. För att de har blivit matade att detta är den enda vägen till liv. Varför är du så ignorant inför detta?
Nej detta får du bara för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Detta kan också bevisa att föräldrar som är JV är extrema.
Ja om alla dessa som inte blir döpta skulle ha agg mot Jehovas vittnen som vissa uteslutna har, men dom flesta som inte blir döpta har inget ont att säga om sina föräldrar, dom har bara valt ett annat liv och respekterar sina föräldrars val av liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Du har ingen aning om min erfarenhet.
Så du har levt bland Jehovas vittnen? Gått på möten, umgåtts hemma hos Jv och hört dom resonera?
Det är enda sättet att få reda på hur Jv ser på sina barn och livet i övrigt.
Det du har att gå på är ytliga observationer och hörsägen från negativa avhoppare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Och vidare. Hade Joel döpt sig som många barn till JV gör, då hade det varit en helt annan historia, eller hur?
Det beror på hur han skulle ha reagerat. Om man har en stark tro så kan man leva med att vara ogift. Jag känner många Jv som är ogifta, jag känner personer upp till 50 år som på grund av olika orsaker varit ogifta i hela deras liv, homosexuella är inte dom enda som kan ha problem med att bli gifta. Eller så kan det också vara så att Joel så småningom inser att han inte var homosexuell, utan det handlade om sexuell förvirring i tonåren, och han kan gifta sig, det har hänt också. Det finns många sätt att lösa problem på.
Men om det är så att det inte går att avstå från homosexualitet så behöver inte uteslutning heller vara hela världen, även om församlingen utesluter helt enligt Guds/bibelns normer så kan Gud ha ett gott öga till personen, och personen får överleva till den nya ordningen där Gud kommer att ta bort alla sjukdomar och defekter.
Men Jehovas vittnen kan inte ignorera uteslutning av homosexuella bara för att man själv tycker det är fel, vi måste följa bibelns normer, annars kan vi inte kalla oss för kristna. Då kan man lika gärna följa vilken annan bok som helst som godtyckligt säger vad som är rätt och vad som är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Jag pratar om familjer. Vuxna klubbar är en helt annan sak. Jag tror du förstår skillnaden, även om du inte vill.
Principen är densamma när det gäller uteslutning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Det får stå för dig. För många andra är "bibelns budskap" inget annat än naivt hittepå.
Och?
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Så jag frågar igen. Tror du inte, om man är uppvuxen med föräldrar till JV, att man lätt kan tro att det inte finns något annat än just JV. Man är rädd för vad sina föräldrar ska tro, vad sina vänner ska tro ifall man vill något annat. De JV som jag vet umgås nästan bara uteslutande med andra JV.
Som sagt detta gäller i så fall alla slags familjer, kommunister uppfostrar kommunistiska barn, moderater uppfostrar moderatbarn, socialdemokrater uppfostrar socialdemokratiska barn.
Jehovas vittnens barn går på vanliga skolor och får influenser därifrån, du försöker beskriva det som att Jv är en sluten sekt, men det stämmer inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Där är vi helt överens. Om ni kan förskjuta era barn så borde ni ha en ganska hög ålder på när folk får döpa sig. Tycker du inte?
Återigen följer vi bibeln, det står inget om åldersgräns i bibeln för när man får bli döpt. Församlingen kan inte hindra att ett barn som självmant tagit ett beslut om att vilja bli döpt, då skulle vi gå emot bibeln. Däremot kan man råda och vädja om att personen väntar några år om man själv tycker att det är för tidigt. Jag själv skulle vilja att man pratar om att följa åldersgränserna för när man blir myndig i det landet som man lever i, för att inte stöta sig med andra i det landet, att man ska noga tänka igenom om man inte kan vänta tills dess. Men som sagt, om en människa har bestämt sig så kan vi som kristna inte hindra det, då skulle vi gå emot Gud.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Det du ser och det du har köpt, är det som de har invaggat dig i. Såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Snacka om dömande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Vad menar du inte stämmer?
Det du sade nyss om att jag blivit "invaggad" i att tro som jag gör, med andra ord hjärntvättad.
Det är dömande, respektlöst och förnedrande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Precis. Du har ju själv valt din väg. Det är inte samma sak som att bli matad med domedagsprofetior hela uppväxten. Rädslan för att frysas ut.
Som sagt, du kommer med hittepåargument, du har ingen erfarenhet som du kan basera detta påståendet på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Det var det här jag kommenterade:
Du resonerar precis om alla andra religiösa. Men. När det kommer till att växa upp med religiösa föräldrar så är det inte samma som att du själv väljer din religion. Det är lite beklämmande att du inte ser skillnaden.
Jo jag ser skillnaden, men du inser inte att du spekulerar och fantiserar om hur barn hos Jv har det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Okej. Så om jag är homosexuell, så kommer mitt inflytande på mina föräldrar som är JV att... vad? som om jag var drogberoende? Som om jag stal pengar från dem? Och inflytande? Är du 12 år eller? Jag tror du måste jobba lite på dina liknelser.
Är du själv 12 år? Det verkar så när du inte greppar liknelserna och kommer med personangrepp när argumenten tryter. Det påverkar inte så mycket om en person är homosexuell men inte agerar på det, det påverkar mer om en person är homosexuell och agerar på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Nä jag tror att det handlar om att du bara repeterar liknelser som du har blivit matad med.
Jag tror du har blivit matad av media och avfällingar på hur och vad Jehovas vittnen tror på och tycker, så mycket att du inte kan föreställa dig någon annan bild.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Vanliga sunda föräldrar skulle inte bryta med sina barn ifall de inte tyckte eller trodde på samma saker. Det är inte samma sak som om att barnen är knarkare och snor pengar av dem.
Som sagt, för femtioelfte gången, man blir inte utesluten bara för att man inte tycker och tror som Jv, det krävs att man syndar medvetet på ett eller annat sätt, och inte ångrar att man syndar. Och detta gäller bara dom som tagit ställning och blivit döpta. Om man inte är döpt så kan man inte heller utesluta, men man kan ändå välja vilka man vill umgås med.