Självklart är det min egen tolkning, vad är din tolkning av Kor 5:11?
"ni får inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt..."
Tydligen menar du att min tolkning av att man inte ska umgås med en broder som avfaller till otukt är fel, vad är den rätta tolkningen?
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag har tolkningsföreträde, jag förklarar ju bara min tolkning för dig.
Citat:
Jo jag har förstått att jag bara kan svara för mig själv, var har jag påstått att jag svarat för någon annan?
Jag förklarade vad jag anser är en sekt, Jehovas vittnen är inte en sekt.
Citat:
Menar du att du har osanningar som motiverar dina handlingar?
Citat:
Och här kom jämförelsen till försök att flytta fokus. Nej alla grupper och människor tvingar inte in sina barn att välja mellan liv och död, påhittade hot och vanföreställningar.
Så för att reda ut det du påstår. Att ett barn (och då menar jag upp till vuxen ålder) som inte längre tror av många olika orsaker, att den har blivit upplyst, att den är homosexuell, att den inte vill tro, att den har olika intressen, är det samma som ett barn som börjar med tunga droger? Som snor pengar av hens föräldrar?
Så för att reda ut det du påstår. Att ett barn (och då menar jag upp till vuxen ålder) som inte längre tror av många olika orsaker, att den har blivit upplyst, att den är homosexuell, att den inte vill tro, att den har olika intressen, är det samma som ett barn som börjar med tunga droger? Som snor pengar av hens föräldrar?
Alla som blir döpta "ingår ett avtal" att följa bibelns normer, om man bryter mot dessa medvetet och utan att ångra sig, så är man också medveten om att man blir utesluten. Man kan lösa olika problem på olika sätt, utan att man behöver komma i konflikt med föräldrar och församling och bryta dom löften som man ingick i när man blev döpt.
På liknande sätt finns det ett avtal mellan föräldrar och barn att följa föräldrarnas normer om att inte ljuga, stjäla och misshandla fysiskt och psykiskt. Om man inte klarar av att följa dessa normer så får det konsekvenser.
Citat:
Jehovas vittnen går inte över lik för att få sina barn att hitta sanningen, tvärtom visar statistik att Jehovas vittnens barn är minst benägna att anamma föräldrarnas tro jämfört med andra religiösa grupper.
Detta visar att Jehovas vittnen inte tvingar, utan tvärtom värdesätter att barnen beslutar om att bli ett Jehovas vittne av egen fri vilja.
Du har ingen erfarenhet av hur Jehovas vittnen resonerar och agerar, det har jag. Jag kan i vissa fall se vissa föräldrar ha ett för stort tryck på sina barn, men det är inte för att dom är elaka, utan måna om sina barn. Majoriteten av Jehovas vittnen har en avslappnad och sund inställning till hur barnen ska bli delaktig i föräldrarnas (eller förälderns) tro och förhoppningsvis i framtiden ta ställning.
Det finns som sagt undantag, och det är dessa undantag som du lyssnar på. Lyssna också på dom barn som växte upp men aldrig tog ställning och blev döpta, men dom hittar du inte på Flashback som man gör med dom som är missnöjda.
Lyssna t.ex. på Joel Engardio som är homosexuell och som inte blev döpt:
https://www.youtube.com/watch?v=bXX1Zig-rig
Citat:
Fast nu gör dom flesta om inte alla just detta, att man utesluter dom som inte kan sköta sig. Om en fotbollsspelare börjar att slåss på fotbollsplanen så blir personen utvisad, och om personen börjar slåss i omklädningsrummet med sina egna kamrater så blir den utesluten ur klubben. Och det är inte många som skulle vilja umgås med den personen efteråt, det här är inget konstigt.
Skillnaden är att en fotbollsklubb handlar enbart om fotboll, inte om livsavgörande frågor, så det är mer allvarligt med bibelns budskap.
Citat:
Nej inte om man från början insett vad man gett sig in på när man har blivit döpt. Det är ingen hemlighet att döpta Jehovas vittnen blir uteslutna om dom börjar gå en annan väg än bibelns smala väg:
"Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:14 Bibel2000)
Då hade det varit bättre att vänta med dopet tills man är med mogen att fatta ett sådant beslut.
Citat:
Snacka om dömande.
Citat:
Jag har hela livet varit icke troende, och inte tyckt om religiösa eller haft det intresset, inte förrän jag var 24 blev jag intresserad.
Vad gör din förmåga till analys bättre? Du har ju inte ens erfarenhet av Jehovas vittnen.
Citat:
Det är fråga om semantik och perspektiv. Bara för att ni kallar det kärlek, så blir det inte kärlek. Men jag håller helt med dig om att ni tror att ni älskar dessa personer. Men i själva verket är det religionen som ni älskar. Att dessa kommer tillbaka ligger i sektens intressen, därför ligger det även i medlemmarnas intressen. Medlemmarna kan därför bryta med dessa för att tvinga dessa att komma tillbaka. Dessa människor som ni bryter med är inte nödvändigtvis onda människor, de är inga knarkare och tjuvar, utan personer som bara väljer sin egen väg. Precis som resten av alla människor gör. (1)
Jag älskar inte religionen, jag älskar Gud och hans lagar, du är dömande och okunnig. Orsaken till att man utesluter är inte att tvinga någon tillbaka, orsaken är att skydda församlingen från dåligt inflytande, på samma sätt som föräldrar tar avstånd och umgås inte med drogberoende barn för att skydda dom själva från knarkarens dåliga inflytande, så ja du är okunnig och dömande.
Citat:
Du är okunnig, därför låter det dumt för dig.