2015-06-03, 17:16
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Hade ju inte hänt om det var en vanlig resenär som blev behandlad på det här viset, då hade dom fått en klapp på axeln för att dom beter sig som svin. Lustigt med kontrollant-ludret som hittar på att hon blivit biten för att vinna sympatier hos dom som ser på. Jävla djur är vad dom är hela bunten med kontrollanter, väktare osv.

Dom är som ett stort kriminellt gäng som kommer in och vill ge sig på folk. Det lär ju sluta i att fler och fler resenärer beväpnar sig framöver.

Vetefan. Jag tror att det hade uppmärksammats tillräckligt mycket för att västtrafik skulle ta sig en funderare även om det hade varit en vanlig passagerare. Agerandet var ju trots allt inte i linje med uppdraget G4S fått.
Men jag kan nog tänka mig att det inte hade gått lika snabbt att dumpa vaktbolaget ifall det inte hade varit en chaufför. Då hade det kanske krävts en incident till eller att de i alla fall hade avvaktat en utredning. Men nu visar de att de ställer sig på sina chaufförers sida, något som antagligen är både rätt och klokt.
Citera
2015-06-03, 17:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckHagel
Kanske är det dags att slopa både polis och säkerhetsarbete under en viss tid för att se hur de stackars människorna skulle bete sig då. Vi kan börja med Stockholms stad (innanför tullarna givetvis).
Polis????

På vilket sätt vill du antyda att de betett sig fel eller är föremål för kritik i den aktuella situationen?

Jag ser poliser som kommer till platsen och beter sig föredömligt, lugnande och fyller sin uppgift på bästa sätt.
Citera
2015-06-03, 17:17
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Västtrafik tar ett populistiskt beslut och lämnar över allt ansvar på sin leverantör. Ganska vanligt i säkerhetsbranschen faktiskt. Oftast brukar den enskilda få lämna företaget men i detta fall i.o.m. mediedrevet så tar man till storsläggan och dumpar G4S.
Spontant känns som att bägge parter gjort fel. Har ofta fått intrycket att busschaufförer är hetsiga och saknar finess. Men kontentan är; den som protesterar högljutt får alltid rätt i slutändan.

Du tror inte att det finns ett avtal i grunden som reglerar vad som gäller och vad som förväntas av parterna. Uppenbarligen finns det en skälig grund att säga upp avtalet. När du säger att båda parter gjort fel hur tänker du då ? Chaffisen hade rätt att åka utan biljett, vid konflikt ska kontrollanten hellre fria än skapa en konflikt. Det fanns en tjej som helt felaktigt åkte utan biljett och som kom undan med en tillsägelse.

Förklara varför kontrollanterna ingrep med våld mot chaffisen ? Förklara gärna också varför idioten sprang omkring och frågade om chaffisen villa ha kvar jobbet ? Från början till slut en extremt klantigt agerande från G4S och det ledde till att kontrollanterna gör ett antal av sina kollegor arbetslösa.
Men stollen kan ju springa runt i Göteborg och skrika att dom vill ha jobb
Citera
2015-06-03, 17:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vetefan. Jag tror att det hade uppmärksammats tillräckligt mycket för att västtrafik skulle ta sig en funderare även om det hade varit en vanlig passagerare. Agerandet var ju trots allt inte i linje med uppdraget G4S fått.
Men jag kan nog tänka mig att det inte hade gått lika snabbt att dumpa vaktbolaget ifall det inte hade varit en chaufför. Då hade det kanske krävts en incident till eller att de i alla fall hade avvaktat en utredning. Men nu visar de att de ställer sig på sina chaufförers sida, något som antagligen är både rätt och klokt.
Skälet till dumpningen är snarare att det här är inte första incidenten.
Citera
2015-06-03, 17:18
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, ingen har brytt sig om att lägga ut namnen på dessa - och det behövs ju inte heller, de har redan fått majoriteten att anse att de var svin, deras bilder ligger ute - och de har orsakat en förlust kontrakt för bolaget och arbete för kollegor ... det finns ingen vits med att göra dem till offer genom att hänga ut namn här..

Inte? Dom två är halva andra sidan av denna historia, utan deras berättelse så måste man utgå från Svenska tidningar och enligt min åsikt så lämnar dom en del att önska.

Med det sagt, det är alltså ett klassiskt mediadrev på gång just nu?
Citera
2015-06-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du tror inte att det finns ett avtal i grunden som reglerar vad som gäller och vad som förväntas av parterna. Uppenbarligen finns det en skälig grund att säga upp avtalet. När du säger att båda parter gjort fel hur tänker du då ? Chaffisen hade rätt att åka utan biljett, vid konflikt ska kontrollanten hellre fria än skapa en konflikt. Det fanns en tjej som helt felaktigt åkte utan biljett och som kom undan med en tillsägelse.

Förklara varför kontrollanterna ingrep med våld mot chaffisen ? Förklara gärna också varför idioten sprang omkring och frågade om chaffisen villa ha kvar jobbet ? Från början till slut en extremt klantigt agerande från G4S och det ledde till att kontrollanterna gör ett antal av sina kollegor arbetslösa.
Men stollen kan ju springa runt i Göteborg och skrika att dom vill ha jobb

Det krävs två parter för att skapa en konflikt. Får gärna förklara hur det funkar med att bara en av parterna gör det.
Citera
2015-06-03, 17:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Skälet till dumpningen är snarare att det här är inte första incidenten.

Nej, det förvånar knappast. Men det känns ändå inte osannolikt att man hade avvaktat utredning ifall det inte hade rört en chaufför samt att de andra chaufförerna visade vad de tyckte.
Det är såklart orättvist mot de kontrollanter från G4S som sköter sig (förutsatt att nu sådana finns), men även fast både chaufförer och kontrollanter är anställda via underleventörer så ser jag inget fel att agera på sättet som västtrafik gjort iom uppsägandet av kontraktet.
Citera
2015-06-03, 17:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
http://www.expressen.se/gt/busschaufforens-ilska-forbannad/
vilken djävla idiot till busschaufför, han ska ge fan i att skapa egna regler, vägra släppa ombord kontrollanter, hoppas han får en tillsägelse och förlorar jobbet. Dessutom, varför ska han posera med sina döttrar, tror han att han är en djävla hjälte eller?
Han vill väl helt enkelt kunna se sig själv i spegeln och bevara ett uns av mänsklig värdighet. Att bara skylla på att man följt regler vet vi vart det leder... Hjälte kanske är att ta i, men han kan stå med ryggen rak inför sina döttrar.
Citera
2015-06-03, 17:28
Bannlyst
[quote=gubbrora|53556558]
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kontrollanterna är anställda och kontrolleras åtminstone mot polisens register. De har ingenting att vinna på att ljuga med tanke på alla kameror som finns i anslutning. Bitchauffören har såklart bitit och bråkat och det är det vi kommer få se. Bitchauffören förekommer säkert också i polisens register. Ren fakta.[/QUOTE

Nu är uppenbarligen inte kontrollanterna speciellt begåvade. Dom har helt klart inga som helst skäl att ingripa mot chaffisen. Det vore bra om du styrker med någon oberoende källa att det verkligen skett en bitning.

Det vi verkligen vet är att han var i sin fulla rätt att åka utan biljett, att kontrollanterna släppte en tjej som åkte utan biljett, att kontrollanterna/väktarna är klart obalanserade och i psykisk obalans vid ingripandet. Vi får hoppas att slöddret får sparken från G4S och fortsättningsvis inte har jobb där dom har kontakt med människor

Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Exakt vilken verklighet lever du i? Varje dag som jag åker tuben är man glad över de fåtal väktare och poliser som kämpar med att hålla ordning på boskapet. Klart det finns rötägg som i alla yrken. Jag är i alla fall glad att de finns.

Det finns självklart bra människor inom väktaryrket, de är däremot få. Det är riktigt hjärndöda människor som blir väktare och tillåts bli det då det är äckligt låga krav på utbildningen. Känner många väktare som ägnar sig åt kriminella aktiviteter på fritiden.
Citera
2015-06-03, 17:28
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckHagel
Kanske är det dags att slopa både polis och säkerhetsarbete under en viss tid för att se hur de stackars människorna skulle bete sig då. Vi kan börja med Stockholms stad (innanför tullarna givetvis).

Hur kommer du till den slutsatsen. Här har du ett antal kontrollanter som beter sig på ett sätt som fullständigt åt helvete. Dom kan inte ens reglementet dvs dom vet inte att han får åka gratis. Därefter slänger dom av honom från bussen och en fullständigt obalanserad idiot springer omkring och skriker hysteriskt. Min erfarenhet sedan ett antal decennier i Stockholm visar inte på att det är det typiska beteendet bland poliser väktare, eller kontrollanter. Men om det finns sådana ska dom naturligtvis bort.

Jag undra hur kollegorna till stollarna känner sig nu när ett antal av dom riskerar att bli av med jobbet?
Citera
2015-06-03, 17:29
Bannlyst
Citat:
Är det "så klart" när västtrafik tar till den exceptionella åtgärden att säga upp hela avtalet?

Du har ju inga "rena fakta" i det här läget - utan vet lika lite som oss andra vad som verkligen hände innan filmen som lagts ut startar.
De enda "rena fakta" som finns är vittnens utsagor - och de talar emot dina (förhoppningar) teser.

Självklart är det smart av västtrafik att säga upp avtalet efter sån här uppståndelse, även om det visar sig att chauffören har misshandlat alla inblandade. Så blir det när såna här absurda mediadrev uppstår. Alla borde förstå hur man bevarar ett varumärke på bästa sätt.

Fakta är videokameror, inte vittnens utsagor i slaskmedia eller på facebook. Om de under ed kommenterar händelsen så kan vi räkna det som fakta.
Citera
2015-06-03, 17:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimar
Jag tror inte att det här hade hänt om busschauffören hade varit vit. http://www.svt.se/opinion/article2983962.svt

"Vi är tyvärr övertygade om att händelsen i Göteborg fick så pass långtgående och allvarliga konsekvenser på grund av att busschauffören är afrosvensk."

Det finns inte en enda indikation på att det skulle bero på att han är afrosvensk. Alltså är författarna extremt lättövertygade, och deras synpunkter inte av något värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in